Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 219 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15
 Melding koelvloeistof niveau te laag. 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.
De koelvloeistof moet tegen de hogere druk in van de gassen in de verbrandingsruimte. Dat lukt bij een lopende motor maar nauwelijks of niet. Wanneer de motor niet meer draait is de druk in het koelsysteem relatief hoger dan die in de cilinders die niet op compressie staan. Vooropgesteld dat er lekkage moet plaatsvinden van kvs->cilinder.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


22 dec 2015 22:56
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.
Duidelijk.
Alleen deed mijn probleem zich alleen voor bij draaiende motor.
Dan werd er druk opgebouwd in het koelsysteem. Dit verzamelde zich boven in het expansie en drukte de KVS naar beneden. Dit resulteerde in de melding KVS te laag. Als het dan te lang ging duren, liet het systeem een enorme boer en perste KVS en te veel aan gas via de dop naar buiten.

Het grote verschil nu is dat bij de oude motor er een constante stroom was van belletjes in de ontluchtings slang tussen thermostaathuis en expansie vat. De huidige motor heeft dat niet.

_________________
Zeg maar André


22 dec 2015 23:24
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.
Om nog een iets ouder topic af te stoffen.......

Ik heb nog steeds de oude motor liggen met daarnaast de gedachte de motor in orde te maken als reserve. Mede omdat ik alle onderdelen toch heb liggen, muv de juiste koppakking.

Nu hoop ik dat er iemand is die mij wat kan leren over de verschillen in de koppakkingen en wanneer het vervangen niet meer kan.

Wat beter verwoord: ik weet dat er verschillende versies zijn die te herkennen zijn aan een gaatjescode aan de rand van de pakking.

-wanneer er nu een nieuwe pakking geplaatst wordt, moet er dan dezelfde pakking geplaatst worden, of moet er een extra gaatje bij?

-Hoe wordt vanuit de fabriek bepaald welke pakking er gebruikt gaat worden?

-Hoe kan ik bepalen of de kop nog gevlakt kan worden voor de zuigers de kleppen gaan raken?

Ik vraag dit namelijk omdat bij het bovenste dode punt de zuigers toch wel een paar mm boven het onderblok uit komen. Er nu een redelijk dikke, drie laags pakking tussen zit (4 gaatjes), wat volgens mij de dikste versie is.

Graag Uw inzicht..... :smt023

_________________
Zeg maar André


18 jan 2016 01:15
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.
In mijn herinnering is daar iets over geschreven in de CitDoc's, en zijn daar maten aangegeven.
Klopt die herinnering, kun je zoiets vinden?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


18 jan 2016 01:21
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.
In ieder geval niet in het hoofdstuk aanbrengen- verwijderen cilinderkop....
Waar ik het dan zou verwachten

_________________
Zeg maar André


18 jan 2016 08:29
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.
Zoek eens op de volgende documenten:

1) B1BB011YP0 Identificatie - Gegevens : Cilinderkoppakking TURBODIESEL DW12BTED4 FAP
Daarin is beschreven:
Citaat:
Selecteer de dikte van de cilinderkoppakking afhankelijk van de uitsteekhoogte van de zuigers.


2) B1BB014AP0 Identificatie - Gegevens : Cilinderkop DIESEL TURBO DW12TED4, waarin staat:
Citaat:
Hoogte van de nieuwe cilinderkop : H = 133 ± 0,05 mm.

Toegestane afwijking van de vlakheid = 0,03 mm .

Maximaal toegestane aanpassing 0,2 mm.


Met die gegevens is jouw "probleem" wel op te lossen, naar ik denk ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


18 jan 2016 11:16
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.
Inderdaad wordt de pakkingdikte bepaalt door de uitsteekhoogte van de zuigers. Daarvoor is een tabel, maar die heb ik zo even niet paraat. Maar zit er n een **** pakking dan is dat in de fabriek gedaan vanwege de uitsteekhoogte die daarbij past. Het lijkt me sterk dat die hoogte is veranderd ;) Dus gebruik gewoon weer een pakking ****.

Verder verandert er bij het vlakken niet zoveel. Je vlakt de hele kop die dus wat dunner wordt. Dat heeft geen invloed op de compressie, de compressieruimte zit immers in de zuiger.

Misschien is het vlakken wel niet eens nodig. Als ik kijk naar de foto's die je hebt gepost lijkt het sterk op een doorgeslagen pakking. De motor is niet oververhit geweest en je hebt de boel in koude toestand gedemonteerd. De kans dat de kop krom is lijkt me klein.

Ik zou de kromheid van de kop eerst eens (laten) meten, in lengte en kruislings mbv een rei, een lamp en een voelermaat van 0,05 mm
Zie de gegevens van JW (0,03)
Is de kop vlak dan kun je je wat werk en geld besparen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 jan 2016 12:39
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.
wat wij soms ook al is gedaan hebben , op een vlaktafel de cilinderkop roderen maar dat neemt wel wat tijd in beslag
je kunt ook breed schuurpapier op iets vlak aanbrengen en dan daar met de cilinderkop over gaan
ook goed zien tussen 2 kleppen zien dat de kop niet gebarsten is
verbruikte de motor olie?
ander kun je de dichtingen van de klepsteel vervangen
en als je het echt goed wil doen kun je de kleppen ook nog roderen


18 jan 2016 15:21
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Melding koelvloeistof niveau te laag.
Dit is die tabel:

Bijlage:
Koppakking DW12TED4.jpg


Dat is een ander document dan wat ik eerder aanduidde als B1BB011YP0 Identificatie - Gegevens : Cilinderkoppakking TURBODIESEL DW12BTED4 FAP.
Dat gaat over de B uitvoering, de latere 2.2HDi met wat meer PK's.....

Groet,
JW


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


18 jan 2016 15:24
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 219 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.