Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Steeds zwaardere koppeling 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 15 jun 2014 21:42
Berichten: 781
Woonplaats: Soest
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Steeds zwaardere koppeling
Goedemorgen,

Mijn vrouw klaagt de laatste weken over het feit dat de koppeling steeds zwaarder lijkt te gaan.

Nu vroeg ik me af wat de beste manier is op de platen en drukgroep te testen... 192000km vind ik namelijk aan de vroege kant voor nieuwe platen. :oops:

En als de platen vervangen moeten worden wat zijn dan ongeveer de kosten die dat met zich mee zal brengen?

Gr

Xander


18 feb 2015 09:30
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3547
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Steeds zwaardere koppeling
Dat ligt niet aan de frictieplaten hoor!
Laat de hydraulische koppeling maar eens nalopen. Hulp of hoofdcilinder......


18 feb 2015 09:34
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Steeds zwaardere koppeling
dat kan wel aan de frictieplaten liggen, je zult dan ook de koppeling ver moeten lossen eer de wagen in beweging komt


18 feb 2015 09:39
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3547
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Steeds zwaardere koppeling
Leg eens uit Willy?
Waarom zal een gesleten frictieplaat de koppeling bedienen zwaarder maken?


18 feb 2015 09:43
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Steeds zwaardere koppeling
de veerkracht gaat uit de vingers,wij noemen dat hier,de drukgroep ligt lam


18 feb 2015 09:57
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3547
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Steeds zwaardere koppeling
De veervingers zorgen voor de druk op de frictie. Als die minder wordt heb toch juist minder hydraulische tegendruk nodig bij het ontkoppelen?


18 feb 2015 10:03
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Steeds zwaardere koppeling
Als de koppeling slijt gaat het intrappen alsmaar zwaarder.
Zo werkt dat bij een diafragmakoppeling.

Toen de koppelingen nog gewone veren hadden was dat niet het geval, dan gaat de koppeling alsmaar lichter naarmate de veren verder "uit" kwamen te staan.

En een kleine 200kkm vind ik niet weinig, zeker niet voor zo'n sterke motor.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


18 feb 2015 10:33
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3547
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Steeds zwaardere koppeling
Noem me maar eigenwijs...maar als het zelfstellend mechaniek goed werkt. Hoort er geen grotere kracht op het pedaal te komen. Overigens kan een frictie inderdaad makkelijk versleten zijn bij 200k. Hangt helemáál af van het koppelingsgedrag van de berijder en de soort kilometers. Op een snelweg zonder aanhanger gaat eea veel langer mee dan in de stad met een flinke last erachter......


18 feb 2015 10:54
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Steeds zwaardere koppeling
De koppeling van de V6 PH1 is nog de klassieke diafragmaveer-drukgroep koppeling. Niet voorzien van een DMF en ook niet van een SAC.

Bij dit type koppeling zal de kracht die je op het pedaal moet uitoefenen toenemen als de koppelingsplaat slijt.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


18 feb 2015 12:42
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 15 jun 2014 21:42
Berichten: 781
Woonplaats: Soest
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Steeds zwaardere koppeling
Maar de vraagt blijft...

Hoe kan ik dit het beste testen?! En als het vervangen moet worden aan welke kosten moet ik dan denken...


18 feb 2015 17:57
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 maart 2013 20:25
Berichten: 59
Auto: c5 2l Break
Opties: Leer
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 322000
Kleur: Rood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Steeds zwaardere koppeling
Soms Kan je het voelen, als je je voet zachtjes op het pedaal zet en het trilt is het beginnende foute boel daarna gaat hij lawaai maken , en zo,n 500 km later houd hij in een keer mee op
dat zijn mijn ervaringen het heeft idd te maken met de vinger van de diafragma veer .
dat hij zwaarder koppelde voor dat hij stuk ging was mij niet op gevallen ,(je went er aan)
maar het viel mij op hoe licht hij koppelde toen hij vervangen was.
dit is wel een 2 liter met mechanische koppeling , Succes!!-


22 feb 2015 19:54
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10
Berichten: 4077
Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Steeds zwaardere koppeling
als je het zelf doet denk dan aan ongeveer zo'n 200 euro alles bij elkaar ook de olie anders het
vijfvoudige bij een garage.

_________________
groetjes edwin

lexia en diagbox aanwezig


steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST


22 feb 2015 20:01
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 25 dec 2013 12:40
Berichten: 79
Auto: kinderwagen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Steeds zwaardere koppeling
Testen kan eigenlijk vrij simpel, enig nadeel is dat ie het dan ook echt begeeft mocht ie af zijn.. zet hem tegen een muurtje o.i.d. en laat je koppeling langzaam opkomen, bij een goede koppeling slaat de motor (bijna) af, bij een slechte vliegt de koppeling in gort.


22 feb 2015 20:18
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10
Berichten: 4077
Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Steeds zwaardere koppeling
in dien je het zelf wilt doen kan ik je wel helpen almere soest is naast de deur :smt190

_________________
groetjes edwin

lexia en diagbox aanwezig


steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST


22 feb 2015 21:11
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Steeds zwaardere koppeling
Als de koppeling niet slipt tijdens zwaar belasten van de motor kun je hem gewoon laten zitten.

Er is prima uitgelegd dat de koppeling zwaarder gaat naarmate hij verder slijt. :smt023
Daarbij komt ook nog eens het feit dat de drukgroep door vervuiling ook zwaarder gaat.

Je kunt bij draaiende motor via het gat in het koppelingshuis bij de hevel WD40 met een tuitje op de drukgroep spuiten. Dat slingert dan naar buiten. Als je daarna de koppeling een paar keer intrapt voel je hem lichter gaan. Dat is natuurlijk een beunhaasmethode, maar het werkt wel. ;)

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


23 feb 2015 10:09
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 62 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.