Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 "Te weinig additief roetfilter" - roetfilter verwijderen? 
Auteur Bericht
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 aug 2013 21:16
Berichten: 590
Woonplaats: Nijmegen
Auto: C4 Grand Picasso 1.2 Puretech
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 30000
Kleur: Gris Sable


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Re:
akooiman schreef:
@zwever, wanneer het roetfilter te ver verzadigd is, zal de tegendruk in het uitlaatsysteem, met
name voor het roetfilter erg oplopen.
Op de lange termijn kan het er voor zorgen dat er speling ontstaat op de as in de turbo.
Omdat deze als het ware "scheef" belast wordt.
Het drukverschil kun je met de Lexia uitlezen, en dit is ook de waarde waardoor de melding: mogelijke verstopping roetfilter verschijnt.


Maar zolang niets er op wijst dat het roetfilter verzadigd is d.w.z. geen rook uit de uitlaat, geen meldingen "roetfilter verzadigd" of "kans op verstoppingroetfilter" kan ik er dan op vertrouwen dat het roetfilter nog niet verzadigd begint te raken of is ?
ik bedoel: ik krijg echt alleen maar de melding additief te laag. verder niks.

_________________
Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....


02 jan 2015 21:03
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re:
We zijn nu een beetje het topic van AOS aan het kapen..........

Maar heb je ook gekeken of je tankje verder leeg raakt? na 40.000km moet hij van half naar toch zeker zichtbaar leger zijn gegaan. Het zou best kunnen dat de additief ecu niet gereset is na de vorige keer bijvullen. en de inhoud wordt berekend aan de hand van de hoeveelheid liters getankte brandstof. Zover mij bekend zal het systeem blijven inspuiten zolang het tankje niet leeg is, ongeacht de "laag"melding.
Zo niet, zal BJG mij zeker verbeteren....... :smt023

_________________
Zeg maar André


02 jan 2015 21:51
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 19 jun 2008 12:45
Berichten: 105
Auto: Citroen C5 Break 2.2 HDiF 16V Exclusive
Opties: automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 203800
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re:
Zeer informatief allemaal, dus niks gekaapt hoor. ;)

Uiteraard zal de auto eerst nog worden uitgelezen, maar door de vele ervaringen die mijn garage hiermee heeft, weet hij al dat het 'dweilen met de kraan open is' als dit soort meldingen eenmaal komen. Hoelang je er ongestraft mee kan rijden weet nu natuurlijk niemand, maar ze raden aan niet het risico te nemen om er lang mee door te rijden.Dus..zwever?? Maar inderdaad, je merkt er niets aan.(Alleen een korte melding bij het starten). Verder rijdt hij nu ook prima...


03 jan 2015 00:02
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 aug 2013 21:16
Berichten: 590
Woonplaats: Nijmegen
Auto: C4 Grand Picasso 1.2 Puretech
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 30000
Kleur: Gris Sable


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Re:
akooiman schreef:
We zijn nu een beetje het topic van AOS aan het kapen..........
Zover mij bekend zal het systeem blijven inspuiten zolang het tankje niet leeg is, ongeacht de "laag"melding.
Zo niet, zal BJG mij zeker verbeteren....... :smt023


Inderdaad, maar zo te zien vullen de onderwerpen elkaar wel aan.
Ik heb bij de laatste beurt (8000km geleden) met een stift het niveau in de eolyse-tank gemarkeerd, dus over ongeveer 7000km weet ik het of het niveau iets is gedaald.

Zwever

_________________
Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....


03 jan 2015 08:30
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 aug 2013 21:16
Berichten: 590
Woonplaats: Nijmegen
Auto: C4 Grand Picasso 1.2 Puretech
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 30000
Kleur: Gris Sable


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re:
Even een vervolg op bovenstaande:

@kooiman: Inspuiten eolyse gaat i.d.d. gewoon door bij de melding "te weinig additief roetfilter". Vandaag gezien dat het niveau in 14000 km een halve centimeter is gezakt in het tankje.

zwever

_________________
Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....


07 maart 2015 20:04
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re:
Let op: roetfilter verwijderen per 1 oktober strafbaar
Geplaatst op 05 Oktober, 2017
2.453x gelezen

Het verwijderen of onklaar maken van een roetfilter is per 1 oktober een strafbaar feit. Vanaf 20 mei 2018 is visuele controle op de aanwezigheid van een roetfilter ook een APK-controlepunt. BOVAG zet de meest gestelde vragen over dit onderwerp op een rij.
Bron: BOVAG


1. Is het hebben van een roetfilter verplicht?
Personenauto’s vanaf bouwjaar 2011 en bestelauto’s vanaf bouwjaar 2012 zijn vanuit de fabriek standaard van een roetfilter voorzien. Bij deze auto’s is het hebben van een roetfilter verplicht. Bij auto’s en bestelauto’s van vóór deze bouwjaren die geregistreerd staan bij de RDW als auto mét roetfilter is het hebben van een werkende filter ook verplicht. 

2. Hoe wordt gecontroleerd of er een roetfilter aanwezig is?
De overheid gaat samen met de RDW vanaf 1 oktober op kleine schaal wegcontroles houden om automobilisten zonder of met een niet werkende roetfilter rondrijden op te sporen. Dat heeft mede als doel om een goed beeld te hebben het aantal verwijderde roetfilters. Tot 20 mei 2018 krijgen autobezitters alleen een waarschuwing.

3. Komt de controle op roetfilters ook in de APK?
Vanaf 20 mei 2018 is de controle op de aanwezigheid van een roetfilter onderdeel van de APK. De keurmeester doet tijdens een APK een visuele controle. Kan de keurmeester geen roetfilter zien, of stelt hij vast dat de roetfilter zwaar beschadigd is, dan keurt hij de auto af.

4. Wat zijn de opties voor autobezitters met auto waarvan de roetfilter verwijderd is of niet werkt?
Als de auto na 20 mei 2018 afgekeurd wordt omdat de roetfilter afwezig of kapot is dan moet dit, net als bij andere afkeurpunten, hersteld worden. Bij personenauto’s van voor 2011 en bestelauto’s van voor 2012 waarbij in het RDW-register staat dat er een roetfilter aanwezig zou moeten zijn is dit niet verplicht. Laat de autobezitter het echter niet herstellen dan verandert de registratie bij de RDW en gaat per 2019 de wegenbelasting aanzienlijk omhoog.

5. Wat zijn de consequenties als ik toch een roetfilter na 1 oktober verwijder?
Het verwijderen van een roetfilter is een economisch delict. Wat de consequenties precies is aan de rechter. Dit kan uiteenlopen van een geldboete, taakstraf tot gevangenisstraf.
 


10 okt 2017 17:38
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re:
Ik neem aan dat dit alleen voor diesels geldt?

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


10 okt 2017 17:51
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re:
Uiteraard ;)

Maar ik steek niet onder stoelen of banken dat ik blij ben dat deze actie nu in gang gezet wordt.
Nu nog het NOx probleem aanpakken, "weggeschreven EGR's" en dat soort zaken :idea:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


10 okt 2017 18:02
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re:
Ik begrijp dat diesel tunen in veel voorkomende gevallen ook tot veel meer NOx leidt. Vooral als de turbodruk gewoon opgevoerd wordt. De standaard procedure is echter tegenwoordig alleen de OBD uitlezen, die zal bij tunen gewoon OK blijven aangeven. Alleen met echt meten kom je hier achter.

Leuk is dat dan al die "petjes" roepen dat ze het gevoel hebben dat hun auto na tunen veel beter en dus schoner rijdt (Zeker als ze de EGR ook nog hebben afgedopt). Ja ja, NOx zie je helemaal niet....

Wat dat betreft goed dat er aandacht is voor de echte uitstoot van een auto en alles wat die evt beïnvloedt.

Ben ook benieuwd of andere fabrikanten dan VAG nog gedwongen gaan worden om hun diesel autos achteraf te verbeteren. Renault en PSA liggen flink onder vuur, en de grootste boosdoener is zelfs Fiat /Chrysler. Deze hebben dan wel niet gelogen over hun software, maar gewoon gedocumenteerd dat ze het uitschakelen tijdens het rijden. Als ze daar geen goede reden voor kunnen geven, dan kan het zijn dat ze autos moeten aanpassen a la VW. Dat zal in elk geval betekenen dat het EOLYS verbruik sterk omhoog zal gaan.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


11 okt 2017 09:18
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re:
Waarom zou het eloys verbruik omhoog gaan denk je?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


11 okt 2017 13:12
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re:
...omdat er dan geen "weggeschreven" FaP's meer zullen zijn ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


11 okt 2017 14:40
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re:
:smt017
Het ging toch over fabrieksaanpassingen aan auto's ivm NOx?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


11 okt 2017 14:50
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re:
De laatste paar postings zijn naar aanleiding van dat BOVAG verhaal dat Willy4 hier gepost heeft,
Daarin gaat het over verwijderde en "weggeschreven" roetfilters.

Vandaar ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


11 okt 2017 14:53
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re:
Sorry ik bedoelde adblue. Eolys heeft niets met Nox te maken.
Adblue verbruik gaat omhoog omdat fabrikanten dan het NOx nabehandeling systeem niet meer mogen uitzetten en dus meer adblue moeten inspuiten bij de euro6 diesels

Dat zetten ze juist nu uit om klanten niet te vaak adblue bij te hoeven laten vullen.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


11 okt 2017 15:19
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re:
:smt023

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


11 okt 2017 15:21
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 55 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.