Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

"Te weinig additief roetfilter" - roetfilter verwijderen?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=15906
Pagina 1 van 3

Auteur:  AOS [ 02 jan 2015 13:28 ]
Berichttitel:  "Te weinig additief roetfilter" - roetfilter verwijderen?

Ik weet dat er een topic over deze foutmelding al eerder is langs geweest, wat echter op een gegeven moment stopte zonder een bevredigende conclusie.
Mijn garage raadt nu een onconventioneel middel aan ; Roetfilter verwijderen. De voordelen hiervan zie je b.v op deze site uitgelegd ; http://www.roetfilter-verwijderen.com/
Maar zijn er ook nadelen en is het legaal? Het schijnt 150 -200 euro te kosten. De foutmelding negeren is geen optie, dan raakt de roetfilter verstopt, wat schade kan opleveren aan de turbo.

Auteur:  akooiman [ 02 jan 2015 13:59 ]
Berichttitel:  Re: "Te weinig additief roetfilter" - roetfilter verwijderen

Dat gaat weer een leuke discussie opleveren :smt190 :smt190

Auteur:  JW-C5 [ 02 jan 2015 14:14 ]
Berichttitel:  Re:

Daar gaan we weer: het is gewoon illegaal.
Zie de eerdere discussies daarover, incl. de links.

En welke garage "raadt dit aan"?

Groet,
JW

Auteur:  Menno [ 02 jan 2015 14:24 ]
Berichttitel:  Re: "Te weinig additief roetfilter" - roetfilter verwijderen

Waarom wederom een draadje hierover ???

Auteur:  AOS [ 02 jan 2015 14:38 ]
Berichttitel:  Re:

Deze ;

viewtopic.php?f=5&t=15525&start=45

Dank voor de links, maar het nadeel is dus dat het 'llegaal' is?
'Illegaal' in jouw ogen? Waarom is genoemd bedrijf dan nog niet opgedoekt? Ik denk eerder aan mazen in de wet..

De garage in mijn bovenstaande link is al eerder bekritiseerd hier. Ik vraag gewoon om de goedkoopste oplossing(zie mijn kritiek op JO), en ze lossen het op! Ze zijn de reden dat ik nog in deze prachtige auto rijdt, bij te veel kosten geef ik er de brui aan...Een Volvo wordt me van alle kanten aanbevolen(ph3 is me te smal, en 'bmw-achtig' -scheelt 9 centimeter laadruimte in de lengte met de ph1 ,2- )

Auteur:  AOS [ 02 jan 2015 14:45 ]
Berichttitel:  Re:

En ik ben zeker ook geen voorstander van 'cowboy-garages' (en die chiptune bedrijfjes) , tenzij ze raak kunnen schieten met één kogel... :D

Auteur:  AOS [ 02 jan 2015 14:55 ]
Berichttitel:  Re:

Soms is het beter om een nieuw vers draadje te starten bij 'hot issues'...

Auteur:  AOS [ 02 jan 2015 15:06 ]
Berichttitel:  Re:

Deze wijze woorden vond ik op een Belgisch forum en onderstrepen de visie van mijn garage! Het geeft ook aan hoe eerlijk ze zijn. Zij zullen mij nooit op kosten jagen, en meestal kunnen deze raak-schietende 'cowboys' ook met de gewone burger meedenken...
---------------
"Pakweg 15 jaar geleden was een auto met 100.000km net ingereden, nu beschouwen velen hem al stilaan als afgeschreven en dikwijls niet geheel onterecht want dan mag je u de vraag beginnen stellen, wegen de kosten die ik hier nu ga aan hebben op tegen de aankoop van een nieuwe? Zeker als je voor de minste prul naar de dealer moet beginnen hollen swingen de kosten de pan uit. De mijne heeft nu 255.000km en bij mij valt het nu mee omdat ik het meeste zelf doe en korting heb op de meeste onderdelen maar moest ik alle prullen die ik er de laatste 3 jaar aan gehad heb door een dealer hebben laten oplossen aan de volle pot dan had ik hem al lang de vaart in geduwd van miserie.

Het erge is dat een groot deel van die miserie voortkomt uit aanpassingen die de constructeur heeft moeten doen uit dwang om auto's milieuvriendelijker te maken. Properder, lichter, kleiner,... En mijne is nog ene van de eerste generatie waar echt aan milieu gedacht werd. Het gaat alleen maar erger worden. Als je ziet dat ze tegenwoordig 200pk uit een 1.4l blok proberen te persen om toch het verbruik en de uitstoot omlaag te krijgen stel ik met toch vragen hoor. Binnenkort worden auto's al als versleten beschouwd na 50.000km als deze trend zich voortzet"

Auteur:  T hijs [ 02 jan 2015 15:27 ]
Berichttitel:  Re:

De auto voldoet gewoon niet meer aan de typegoedkeuring (want daar staat een roetfilter op) en dus mag het niet. M.a.w. illegaal.

Auteur:  JW-C5 [ 02 jan 2015 17:40 ]
Berichttitel:  Re: Re:

AOS schreef:
Deze ;

viewtopic.php?f=5&t=15525&start=45

Dank voor de links, maar het nadeel is dus dat het 'llegaal' is?
'Illegaal' in jouw ogen? Waarom is genoemd bedrijf dan nog niet opgedoekt? Ik denk eerder aan mazen in de wet..


In mijn ogen illegaal inderdaad, mede gebaseerd op dit verhaal: Schimmige praktijken met roetfilters
Zoals je daar kunt lezen is men bezig met maatregelen om daar een eind aan te maken.

En van dat bedrijf wil je kennelijk de naam niet noemen.
Waarom niet?

Groet,
JW

Auteur:  Zwever [ 02 jan 2015 18:17 ]
Berichttitel:  Re:

AOS schreef:
De foutmelding negeren is geen optie, dan raakt de roetfilter verstopt, wat schade kan opleveren aan de turbo.


Is dat zo? Ik had n.l besloten de foutmelding te negeren Bij mij zit de eolyse tank nog halfvol namelijk. Een forumlid (weet niet meer wie) schreef dat de eolyse niet meer wordt toegevoegd zodra de melding verschijnt. Ik rij er nu echter al 40.000 km mee rond met de melding en heb nog geen probleem ervaren, geen vermogensverlies of rook uit de uitlaat. Het betreft in mijn geval de originele roetfilter en de km stand is nu 245000.

Dus wellicht doorrijden met de melding ? Of zeg ik nu iets heel raars ? :smt017

Zwever

Auteur:  Herman [ 02 jan 2015 18:41 ]
Berichttitel:  Re:

Blij dat ik geen diesel rij :smt203
Ook geen zorgen en extra kosten!

Auteur:  akooiman [ 02 jan 2015 20:13 ]
Berichttitel:  Re:

@zwever, wanneer het roetfilter te ver verzadigd is, zal de tegendruk in het uitlaatsysteem, met
name voor het roetfilter erg oplopen.
Op de lange termijn kan het er voor zorgen dat er speling ontstaat op de as in de turbo.
Omdat deze als het ware "scheef" belast wordt.
Het drukverschil kun je met de Lexia uitlezen, en dit is ook de waarde waardoor de melding: mogelijke verstopping roetfilter verschijnt.
@Herman, je hebt een punt, maar als de zelfontbranders eenmaal goed werken, rijdt het fantatisch :smt190

Auteur:  Herman [ 02 jan 2015 20:16 ]
Berichttitel:  Re:

Zoals willy dan zegt, laat de lexia het eens uitlezen en wat voor meldingen komen er dan uit.!

Auteur:  Roman [ 02 jan 2015 20:37 ]
Berichttitel:  Re:

Jep, ben blij dat ik weer diesel rij...
En herman telt het onderhoud en aanschaf van de lpg installatie niet mee :lol: :lol: :lol:

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/