koppelingshevel aan verkeerde kant
Auteur |
Bericht |
basdethe
C5club Newbie
Geregistreerd: 13 jul 2010 07:36 Berichten: 9
Auto: break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 275000
Kleur: bleu
Naar boven
|
koppelingshevel aan verkeerde kant
ik heb mijn motor vervangen inclusief de koppeling, drukgroep, lager, vliegwiel is nog goed. na alles inelkaar gezet te hebben 15 km gereden en nu blijkt dat hevel van koppeling aan verkeerde kant van druklager zit. Hoe is dit mogelijk. Ik heb de juiste druklager, zit goed in de drukgroep en toch gaat de hevel van rechts over het druklager naar links, dus geen koppeling meer!
weet iemand hoe dit veroorzaakt word?
|
31 dec 2014 12:05 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: koppelingshevel aan verkeerde kant
leg het is wat beter uit ,ik versta het niet goed welke motor zit erin,is het een duw koppeling op een trek koppeling?
|
31 dec 2014 12:17 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: koppelingshevel aan verkeerde kant
Het is voorts van belang te weten welke bak er in zit. Is dat een BE bak, of een ML bak? Die zijn zeer verschillend op dit punt. De eerste werkt met een drukkoppeling, de tweede met een trekkoppeling
Bij de C5 PH1 Diesels is de BE bak gekoppeld aan de 90 PK HDi, de ML bak zit aan de 110PK HDi en de 2.2HDi gekoppeld.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
31 dec 2014 12:23 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: koppelingshevel aan verkeerde kant
ik had mijn post nog aangepast,nu zie ik dat je ook de vraag gesteld hebt
|
31 dec 2014 12:26 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: koppelingshevel aan verkeerde kant
Als het een trekkoppeling betreft, vermoed ik dat er een fout gemaakt is bij het monteren van het druklager: Bijlage: Montage druklager 1..jpg Bijlage: Montage druklager 2.png Als de ring #27 niet op de juiste plaats zit kan het druklager losschieten. Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
31 dec 2014 13:11 |
|
|
NTwoO
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 11 okt 2012 16:51 Berichten: 844 Woonplaats: Linschoten
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: koppelingshevel aan verkeerde kant
Ja, een interessante om goed te monteren. De TCT van mij der bak was dit plastic stukje op stuk gegaan wat een koppelings wissel noodzakelijk maakte. De eerste montage zat deze ook fout. Pas bij de tweede montage kreeg ik het goed. Een zeer lastig operatie in je eentje. Wel een leuke constructie
|
31 dec 2014 13:38 |
|
|
basdethe
C5club Newbie
Geregistreerd: 13 jul 2010 07:36 Berichten: 9
Auto: break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 275000
Kleur: bleu
Naar boven
|
Re: koppelingshevel aan verkeerde kant
Voor zover zit er een RHZB motor in 110 pk en de koppeling werkt met druk, de hulpkoppelings cylinder druk de hevel weg en daardoor het druklager zeg maar uit de veren. het druklager zit nog steeds in de drukgroep maar de hevel zit nu dus voor het druklager ipv erachter.
|
31 dec 2014 15:53 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: koppelingshevel aan verkeerde kant
zit er dan deze koppeling erin?
|
31 dec 2014 16:15 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: koppelingshevel aan verkeerde kant
ik denk dat er iets niet klopt ,ik heb allemaal nog eens gelezen normaal zit er een trek koppeling in, en volgens uwe uitleg is het het duw koppeling of heb ik het allemaal verkeerd voor
|
31 dec 2014 16:39 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: koppelingshevel aan verkeerde kant
Wellicht wat spraakverwarring...
Bij zowel de trek als de drukkoppeling wordt er via de koppelingscilinder tegen de hevel gedrukt. Bij een drukkoppeling wordt vervolgens die kracht overgebrachte tegen de buitenkant van de diafragmaveer van de koppeling. Bij een trekkoppeling zit dat druklager aan de binnenkant vastgemaakt en trek je naar buiten.
Als ik het nu goed lees zit dat lager nog wel op z'n plek, maar is de hevel losgeschtoten van het druklager. Bij de montage wordt expliciet vermeld dat je de hevel gekanteld moet monteren/bevestigen aan het druklager, en die positie moet handhaven dmv een elastiek. Is daar wat bij fout gegaan?
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
31 dec 2014 16:44 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: koppelingshevel aan verkeerde kant
wat ik nog niet begrijp is nu blijkt dat hevel van koppeling aan verkeerde kant van druklager zit
dat de druk lager eruit is gekomen en natuurlijk heb je dan geen koppeling meer maar dat hij dan aan de andere kant is gekomen,het zijn allemaal vaste punten
|
31 dec 2014 17:09 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: koppelingshevel aan verkeerde kant
Ik vermoed dat er bij de montage wat verkeerd gegaan is en dat de procedure niet helemaal gevolgd is: Bijlage: vastzetten koppelings druklager.png Bij het monteren van een ML5T bak komt het eea kijken, zo lees ik in dat document. Dat begint al met het op een bepaalde manier blokkeren van de hefboom nadat de koppelingscilinder verwijderd is. Vraag aan basdethe: heb jij de instructie goed opgevolgd? Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
31 dec 2014 17:14 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: koppelingshevel aan verkeerde kant
Ter aanvulling: die instructie gaat over de ML5T bak. Bij de ML5C zit dat iets anders: Bijlage: vastzetten koppelings druklager.ML5C.jpg en ik weet dus niet welke bak er in deze auto zit. Als basdethe de laatste 8 cijfers van de VIN geeft kan ik dat opzoeken. Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
31 dec 2014 17:19 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: koppelingshevel aan verkeerde kant
nu is mijn vraag, hoe heeft hij de eerste maal kunnen ontkoppelen en hij zegt dan dat nu de hevel aan de andere kant zit
er klopt iets niet maar ik weet het ook zo niet wat het zijn allemaal vaste punten,die kunnen zo toch maar niet veranderen
|
31 dec 2014 17:32 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: koppelingshevel aan verkeerde kant
Bij het monteren van de bak moet die "verbinding" wel op de juiste manier gemaakt worden. Als dat niet correct gedaan wordt kan dat losschieten, zo begrijp ik dat uit die instructie.
Ik heb zelf deze bak nooit losgemaakt en weer teruggeplaatst, ik kan dus niet uit eigen ervaring spreken.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
31 dec 2014 17:45 |
|
|
|