Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Starten bij vriesweer
je hebt een PB.
|
09 dec 2017 17:08 |
|
|
jules
C5club Fan
Geregistreerd: 04 okt 2010 13:30 Berichten: 73 Woonplaats: Vorselaar
Auto: break 2000hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185000
Kleur: grijs
Naar boven
|
Re: Starten bij vriesweer
In de week gaat dat alle dagen
|
09 dec 2017 17:26 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Starten bij vriesweer
je hebt een mail.
|
09 dec 2017 17:43 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Starten bij vriesweer
De CP 3 pomp van de ph1 gaat niet ech vaak stuk, hooguit door lekkage van de O-ringen, maar dat is aan de buitenzijde te zien.
Je mag alles proberen wat je wilt, maar stapsgewijs diagnose stellen werkt het beste. Meet nu eerst de raildruk eens, dat voorkomt dat je onnodige acties doet. Heb je geen tester, dan kan dat door de spanning op de signaaldraad van ce sensor te meten, deze moet boven de 1V zijn, dat is een druk rond 300 bar. Dan pas de volgende stap.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
09 dec 2017 21:51 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Starten bij vriesweer
meet eerst de druk met de Autel en ik ge ook de overloop meten , dat is ook snel gedaan.
|
09 dec 2017 22:31 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Starten bij vriesweer
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
09 dec 2017 22:44 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Starten bij vriesweer
BJG schreef: Een HDi moet bij een paar graden ook onder nul prima aanslaan zonder gloeibougies.
Het probleem was en is iets anders. Controleer de raildruk tijdens starten, is deze lager dan 300 bar controleer dan als eerste de retour van de injectoren. Dit eerst even nakijken voor je tijd en geld aan andere zaken besteedt. Kost 5 min en geen geld.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
10 dec 2017 10:41 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Starten bij vriesweer
willy4 schreef: meet eerst de druk met de Autel en ik ge ook de overloop meten , dat is ook snel gedaan. Met de Autel kun je ook de druk meten.
|
10 dec 2017 11:36 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: Starten bij vriesweer
Toch best benieuwd of die druk nu al gemeten is?
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
14 dec 2017 12:59 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Starten bij vriesweer
- eerst accu gemeten nog 52 % capaciteit ( zo dus accu moet vervangen worden). - raildruk gemeten ging nog boven de 300 bar , maar het duurde iets langer naar mijn zin. ook een beetje normaal met een accu van 52 %. - lektest op de verstuivers gedaan , deze gaan gelijk op, maar volgens mij meer dan ik al gemeten heb. maar tot hiertoe heb ik nog geen waardes gevonden hoeveel het mag zijn op een bepaalde tijd. misschien heeft die iemand?
|
14 dec 2017 15:47 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Starten bij vriesweer
Als de raildruk goed is dan is de retour van de injectoren ook goed. Teveel retour betekent drukverlies.
Vraag is wel: sloeg de auto niet aan, of deed hij het gewoon?
m.a.w. sloeg hij aan bij 300 bar? zo ja, dan heeft verdere diagnose niet zoveel zin en moet je eerst nogmaals meten tijdens optreden van de storing.
Zo niet, dan moet je het ergens anders zoeken dan bij de raildruk en zijn alleen van invloed: - krukassignaal - nokkenassignaal - starttoerental - synchronisatie
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
14 dec 2017 21:38 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Starten bij vriesweer
dat begrijp ik , maar is er dan geen test te doen met lek waardes van de verstuivers? de motor sloeg aan onder de 300 bar .dan heb ik de nokkenas sensor los gekoppeld om te zien hoeveel druk ik kon krijgen en dat was iets van 325 bar.
de accu was maar 52% meer , en als die dan nog eens in koude toestand is is zeker niet goed.
|
14 dec 2017 21:48 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Starten bij vriesweer
Helder. Inderdaad accu eerst maar doen. Te lage start snelheid kan het veroorzaken.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
14 dec 2017 23:40 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Starten bij vriesweer
over de retour test , ga ik mijn vraag anders stellen. de verstuiver hebben een hoge druk inspuiting , dat betekend dat deze veeel warmer worden dan de gewone verstuiver en daarom hebben ze ook een retour om deze te koelen , anders zouden deze stuk gaan.
daarom moet er volgens mij toch ergens een meting zijn om deze waarde te bepalen.
|
15 dec 2017 09:15 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Starten bij vriesweer
Aha, nu snap ik waar je heen wilt.
Ik heb een boek van Bosch over het correct uitvoeren van de retourflowmeting, en zelfs daar wordt geen antwoord gegeven op je vraag hoeveel het mag zijn. Er wordt slechts een indicatie gegeven van het toelaatbare verschil onderling. (meeste is max 3x minste).
Dat is ook wel logisch want de omstandigheden in een motor bij de retourtest wijken erg af van wat op de testbank wordt gedaan bij constante druk en temperatuur. Dieselcentra werken anders die meten bij verschillende drukken oa de retour en hebben daar een database voor. De brandstoftemperatuur wordt daarbij meegenomen.
Ik ga toch even wat uitleg geven om te verduidelijken waarom dat eigenlijk ook niet belangrijk is.
In de basis werkt de verstuiver als volgt: Door een kogelklepje te openen ontstaat een minimale hoeveelheid retourflow. Hierdoor ontstaat verschil van druk in de verstuiver waardoor de raildruk de verstuivernaald kan lichten. Er wordt ingespoten. Wordt de verstuiver niet aangestuurd, dan mag er ook GEEN retour zijn!
De retourflow is een noodzakelijk kwaad, en is niet zozeer bedoeld om de verstuiver zelf te koelen. De retour koelt wel de spoel als het een spoelverstuiver is, de piëzo wordt soms helemaal niet gekoeld.
Conclusie: De retour moet zo min mogelijk zijn, maar wel genoeg om de verstuiver snel genoeg te kunnen openen. Is er teveel retour, dan opent de verstuiver te vroeg (nagelen), of is er verlies van raildruk.
In de praktijk betekent dit dus: Geen nagelgeluiden en juiste raildruk, retourflow is goed.
Door slijtage komt er meer retour, dat wordt door de moderne dieselmotor met klopsensor weggeleerd, hij kijkt naar inspuitmoment middels klopsensor en verlaat indien nodig het voorinspuitmoment als de verstuiver verder slijt.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
15 dec 2017 10:46 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|