Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 Starten bij vriesweer 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Starten bij vriesweer
je hebt een PB.


09 dec 2017 16:08
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 04 okt 2010 12:30
Berichten: 73
Woonplaats: Vorselaar
Auto: break 2000hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 185000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Starten bij vriesweer
In de week gaat dat alle dagen


09 dec 2017 16:26
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Starten bij vriesweer
je hebt een mail.


09 dec 2017 16:43
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Starten bij vriesweer
De CP 3 pomp van de ph1 gaat niet ech vaak stuk, hooguit door lekkage van de O-ringen, maar dat is aan de buitenzijde te zien.

Je mag alles proberen wat je wilt, maar stapsgewijs diagnose stellen werkt het beste. Meet nu eerst de raildruk eens, dat voorkomt dat je onnodige acties doet.
Heb je geen tester, dan kan dat door de spanning op de signaaldraad van ce sensor te meten, deze moet boven de 1V zijn, dat is een druk rond 300 bar. Dan pas de volgende stap.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


09 dec 2017 20:51
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Starten bij vriesweer
meet eerst de druk met de Autel en ik ge ook de overloop meten , dat is ook snel gedaan.


09 dec 2017 21:31
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Starten bij vriesweer
:smt023

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


09 dec 2017 21:44
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Starten bij vriesweer
BJG schreef:
Een HDi moet bij een paar graden ook onder nul prima aanslaan zonder gloeibougies.

Het probleem was en is iets anders. Controleer de raildruk tijdens starten, is deze lager dan 300 bar controleer dan als eerste de retour van de injectoren.


Dit eerst even nakijken voor je tijd en geld aan andere zaken besteedt. Kost 5 min en geen geld.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


10 dec 2017 09:41
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Starten bij vriesweer
willy4 schreef:
meet eerst de druk met de Autel en ik ge ook de overloop meten , dat is ook snel gedaan.

Met de Autel kun je ook de druk meten.


10 dec 2017 10:36
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Starten bij vriesweer
Toch best benieuwd of die druk nu al gemeten is?

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


14 dec 2017 11:59
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Starten bij vriesweer
- eerst accu gemeten nog 52 % capaciteit ( zo dus accu moet vervangen worden).
- raildruk gemeten ging nog boven de 300 bar , maar het duurde iets langer naar mijn zin. ook een beetje normaal met een accu van 52 %.
- lektest op de verstuivers gedaan , deze gaan gelijk op, maar volgens mij meer dan ik al gemeten heb.
maar tot hiertoe heb ik nog geen waardes gevonden hoeveel het mag zijn op een bepaalde tijd.
misschien heeft die iemand?


14 dec 2017 14:47
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Starten bij vriesweer
Als de raildruk goed is dan is de retour van de injectoren ook goed. Teveel retour betekent drukverlies.

Vraag is wel: sloeg de auto niet aan, of deed hij het gewoon?

m.a.w. sloeg hij aan bij 300 bar? zo ja, dan heeft verdere diagnose niet zoveel zin en moet je eerst nogmaals meten tijdens optreden van de storing.

Zo niet, dan moet je het ergens anders zoeken dan bij de raildruk en zijn alleen van invloed:
- krukassignaal
- nokkenassignaal
- starttoerental
- synchronisatie

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


14 dec 2017 20:38
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Starten bij vriesweer
dat begrijp ik , maar is er dan geen test te doen met lek waardes van de verstuivers?
de motor sloeg aan onder de 300 bar .dan heb ik de nokkenas sensor los gekoppeld om te zien hoeveel druk ik kon krijgen en dat was iets van 325 bar.

de accu was maar 52% meer , en als die dan nog eens in koude toestand is is zeker niet goed.


14 dec 2017 20:48
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Starten bij vriesweer
Helder.
Inderdaad accu eerst maar doen. Te lage start snelheid kan het veroorzaken.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


14 dec 2017 22:40
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Starten bij vriesweer
over de retour test , ga ik mijn vraag anders stellen.
de verstuiver hebben een hoge druk inspuiting , dat betekend dat deze veeel warmer worden dan de gewone verstuiver en daarom hebben ze ook een retour om deze te koelen , anders zouden deze stuk gaan.

daarom moet er volgens mij toch ergens een meting zijn om deze waarde te bepalen.


15 dec 2017 08:15
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Starten bij vriesweer
Aha,
nu snap ik waar je heen wilt.

Ik heb een boek van Bosch over het correct uitvoeren van de retourflowmeting, en zelfs daar wordt geen antwoord gegeven op je vraag hoeveel het mag zijn. Er wordt slechts een indicatie gegeven van het toelaatbare verschil onderling. (meeste is max 3x minste).

Dat is ook wel logisch want de omstandigheden in een motor bij de retourtest wijken erg af van wat op de testbank wordt gedaan bij constante druk en temperatuur. Dieselcentra werken anders die meten bij verschillende drukken oa de retour en hebben daar een database voor. De brandstoftemperatuur wordt daarbij meegenomen.

Ik ga toch even wat uitleg geven om te verduidelijken waarom dat eigenlijk ook niet belangrijk is.

In de basis werkt de verstuiver als volgt:
Door een kogelklepje te openen ontstaat een minimale hoeveelheid retourflow. Hierdoor ontstaat verschil van druk in de verstuiver waardoor de raildruk de verstuivernaald kan lichten. Er wordt ingespoten.
Wordt de verstuiver niet aangestuurd, dan mag er ook GEEN retour zijn!

De retourflow is een noodzakelijk kwaad, en is niet zozeer bedoeld om de verstuiver zelf te koelen. De retour koelt wel de spoel als het een spoelverstuiver is, de piëzo wordt soms helemaal niet gekoeld.

Conclusie:
De retour moet zo min mogelijk zijn, maar wel genoeg om de verstuiver snel genoeg te kunnen openen. Is er teveel retour, dan opent de verstuiver te vroeg (nagelen), of is er verlies van raildruk.

In de praktijk betekent dit dus:
Geen nagelgeluiden en juiste raildruk, retourflow is goed.

Door slijtage komt er meer retour, dat wordt door de moderne dieselmotor met klopsensor weggeleerd, hij kijkt naar inspuitmoment middels klopsensor en verlaat indien nodig het voorinspuitmoment als de verstuiver verder slijt.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


15 dec 2017 09:46
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.