Na de aankoop van mijn C5 (break) 2.0 HDI Diesel heb ik tot nog toe alleen maar ongeluk en doffe ellende ermee gehad.
Het was een bewuste aankoop via Klaver Citroen Alkmaar want deze auto was daar de afgelopen jaren in onderhoud geweest en ik dacht dat zit wel goed.
Helaas.
Na een maand of 2 (3 maand garantie) vertoonde de motor al een eerste kuur....
Startmotor draaide rond maar motor sloeg niet aan..
Na een paar pogingen sloeg ie wél aan.... Oke dacht ik....Kan gebeuren....
Dit gebeurde in de weken erna nog een paar keer totdat het over was.....
Auto naar de dealer in Nijmegen laten slepen (ik was daar aan het werk) en na rijp beraad (en 2 uur diagnose kosten) kwam het verlossende antwoord.....De opvoerpomp was kapot. Dat was gegarandeerd het probleem.....!!!
Niet dus.
Meteen de dag erop vertoonde de motor dezelfde kuren en heb de auto meteen weer terug gebracht.......Toen bleek dat de BSM unit 'niet jofel' was en deze is dan ook maar even vervangen.
Jah dacht ik..Mooi Eindelijk een goede auto....Toen knapte me de distributie riem.....Gevolgschade : kleppen krom.
Wat te doen: naar de sloop met dat kreng of repareren.
Heb toch maar voor het laatste gekozen en het blok in zijn geheel vervangen...Was goedkoper dan alleen de kop te vervangen.
Koppeling was natuurlijk versleten en gelijk ook maar een nieuwe distributieriem erop (laten zetten) en na een 10 minuten doorstarten....Jawel.....Er kwam weer leven in.
Alles had ik over gezet, gehele diesel trein ( dus pomp, filter, leidingen en verstuivers ) en de rest had ik laten zitten. Airco en stuurbekrachtiging etc.)
Nu doet hetzelfde probleem zich weer voor......Startmotor draait rond maar aanslaan....ho maar.
Net de verstuivers laten testen (150 euro) en deze zijn goedgekeurd.
Afgelopen weken ...starten lopen...geen probleem.
Ineens doet het probleem zich nu weer een paar keer per week voor.
Na een aantal malen te starten lukt het om de motor weer aan het lopen te krijgen maar het is heel erg vervelend en ik vertrouw het niet meer. Vandaag of morgen lukt het helemaal niet meer.....
Om nu gelijk ~ 5000 euro ( 2900 aanschaf in juli, 700 reparatie in sept, 1700 blok vervangen in nov, 150 verstuivers testen in dec) naar de sloop te brengen zie ik ook niet zo zitten....
Mijn gerichte vraag is nu.....Wie zou mij (ik woon in Alkmaar) hiermee in bij kunnen staan?
Ik heb het vermoeden dat het iets elektronisch is maar dáár heb ik dus totaal geen sjoege van.
Las al van alles op bepaalde fora over geen spanning op de injectoren (vanuit de ECU?) tot versleten verstuivers.
Ik was van de week bij Oldenhage in Nieuw Vennep en Johan gaf mij de hint om eerst de verstuivers te laten testen. Dat is nu ook gebeurd en ze zijn nog goed.
In mijn optiek ( en ik ben oldskool) moet een diesel kunnen lopen met druk, diesel en lucht......
Maar met de elektronica erom heen vandaag de dag weet ik dat niet meer zo zeker.
Wie kan en WIL mij hierin bijstaan?????
Uiteraard hoeft het niet voor niets maar ik kan je geen 85 euro ex de BTW betalen.