Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: emissie storing
Bij dat laatste sluit ik me graag aan Overigens, off-topic: een remaccu zat al op de DS. Die zat helemaal voorin, onder luchtgeleiding naar de radiator. Daar heb ik er een paar van gehad..... Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 dec 2014 12:23 |
|
|
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
Re: emissie storing
JW-NHS schreef: Een bijzonder mens, dat is hij. In vele opzichten Mooi, dit zei pa Jan Trom ook over zijn zoon Dik: 't is een bijzonder kind en dat is-ie'...... (en verder bedoel ik hier niets mee, maar ik kon de associatie niet laten...)
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
17 dec 2014 18:23 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: emissie storing
Daar ben ik nog mee opgegroeid, m'n "quote" kwam dus niet zomaar ergens vandaan Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 dec 2014 18:49 |
|
|
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
Re: emissie storing
Ik was mijn reactie ook begonnen met: 'Kijk, de 'oudjes' kennen hun klassieken.', maar heb dat maar weggelaten... (ik ben er ook mee opgegroeid ).
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
17 dec 2014 22:57 |
|
|
NTwoO
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 11 okt 2012 16:51 Berichten: 844 Woonplaats: Linschoten
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: emissie storing
De diesels heb ik maar beperkt kennis van (moet toch een keertje de werkplaats handboeken kopen), maar wat men wel ziet is dat de emissie meting steeds dichterbij de motor komt. Zo is bv bij de es9j4 de katalysator en lambda sonde ongeveer onder de versnellingspook. Daar is dan een katalysator en een lambda sonde voor alle zes cylinders. Bij de es9j4s zijn de katalysator gesplitst in twee en veel dichterbij de motor. Soortgelijke vooruitgangen (voor zover het een vooruitgang genoemd kunnen worden) zijn natuurlijk ook terug te vinden op de diesels. Dat zal uiteraard ook vereisten dat de inlaat op een gegeven moment ook gesplitst wordt om zodoende de boel nog strakker te sturen. Zo wordt het steeds meer twee 3 cylinders die in tandem op een krukas roeren. Over de overige polimiek heb ik uiteraard een mening, maar dat is al lang en breed besproken en er is genoeg gezegd.
|
17 dec 2014 23:43 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: emissie storing
RectificatieIk stelde in discussie met Jan Sr dat een Diravi bol als buffer dient voor het Diravi systeem. Door Jan aangemoedigd heb ik het systeem wat nader onder de loep genomen. Het blijkt dat de Diravi bol wordt gebruikt om de voorremmen van druk te voorzien als de hydraulische druk wegvalt. De achterremmen zullen nog enige tijd druk houden als gevolg van de druk van de achtervering. Ik verkeerde (onterecht) in de veronderstelling dat de nieuwere Diravi XM's net zoals de 'normale' Dirass wagens een 6+2 plunjerpomp hadden en dus twee systemen. Met dientengevolge een remaccu (achter) en een diravi-bol ter buffering van het (6-plunjer) stuurcircuit Het blijkt dat de Diravi XM's voorzien zijn van het 'oude' conventionele HP systeem met een ouderwetse hydraulische pomp. Daarbij hebben ze géén retourkleppen (anti-doorzak kleppen). En een enkel hydraulisch circuit dat zowel voor de vering als voor de stuurinrichting wordt gebruikt. Door het ontbreken van retourkleppen blijft de remdruk achter gewaarborgd zolang er nog wagenhoogte is. De remdruk voor valt uiteraard weg, omdat de Diravi meteen de restdruk uit de normale voorraadbol opgebruikt. De remdruk voor wordt gewaarborgd door de Diravi-bol, die via leiding 4 op het circuit van de voorremmen is aangesloten via het remventiel. Op dit schema is voor kenners duidelijk te zien dat het hier om het 'oude' circuit gaat. De met Diravi uitgeruste wagens zijn dus nauwelijks gewijzigd ten opzichte van het basis-systeem op de DS. Er is slechts de Hydractief-regeling toegevoegd. Ik hoop dat hiermee een technisch misverstand is opgeruimd, en ben blij dat ik (mede dankzij dit forum) weer iets nieuws heb geleerd.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
20 jan 2015 20:02 |
|
|
voorheenrenault
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 09 okt 2011 22:59 Berichten: 147 Woonplaats: Nieuwegein
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic
Naar boven
|
Re: emissie storing
Hm, het is nooit mijn bedoeling geweest om deze discussie te veroorzaken! Ik had slechts een probleem met de melding "emissie storing" en de "EGR" oorzaak daarvan. Ik had hem misschien zelf meer "on/topic" moeten vragen.
Ik heb eerlijk gezegd nog geen antwoord op de vraag of de afkoppeling van een vervuilde EGR nu vervelender is voor de uitstoot van NioX of niet maar ik ga morgen (Vrijdag 23/11) naar GJO om de olie van de automatische bak te laten spoelen en dan zal ook het plaatje voor de EGR geplaatst worden. Ik ben benieuwd naar de resultaten...
|
23 jan 2015 02:11 |
|
|
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Re: emissie storing
Van de 6 pagina's sta jij er 7 keer op en de rest gaat over ....... afwijkende antwoorden waar jij niets mee kan, maar ja tis ook een forum Ik neem aan dat jij 23/01 naar GJO gaat ?
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
23 jan 2015 10:19 |
|
|
voorheenrenault
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 09 okt 2011 22:59 Berichten: 147 Woonplaats: Nieuwegein
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic
Naar boven
|
emissie storing
Vandaag (23/1) inderdaad geweest: versnellingsbak gespoeld en EGR-plaatje geplaatst. Wat een wereld van verschil op de terugreis: nu reed mijn dame al heerlijk en had ik absoluut geen klachten, het schakelen is nu boterzacht(nog zachter), de motor lijkt stiller en reageert veel directer op het gaspedaal. De vertraging die ik steeds aan het turbo-gat heb verweten lijkt nu grotendeels weg! Ik weet nu helaas niet of het spoelen of het EGR-plaatje het effect heeft gehad (vermoedelijk beide) maar met het resultaat ben ik in mijn nopjes.
Helaas komt de melding "emissie-storing" nog wel terug. Volgens Johan is de EGR-klep echt defect en veroorzaakt dit die directe melding. Hij gaf het advies om dit software-matig te laten uitzetten bij "Chip-tuning" in Nieuwegein. Heeft iemand daar ervaring mee?
|
24 jan 2015 01:26 |
|
|
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Re: emissie storing
Mooi dat hij weer lekker rijdt. Nou de "emissie-storing" nog laten weghalen.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
24 jan 2015 09:51 |
|
|
Rowi
|
Re: emissie storing
voorheenrenault schreef: Volgens Johan is de EGR-klep echt defect en veroorzaakt dit die directe melding. Hij gaf het advies om dit software-matig te laten uitzetten bij "Chip-tuning" in Nieuwegein. Heeft iemand daar ervaring mee? Johan, kennelijk.
|
24 jan 2015 09:52 |
|
|
Ccinq
C5club Veteraan
Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56 Berichten: 1310 Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245.000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: emissie storing
Kan dat dan niet gewoon met de Lexia uitgeschakeld worden??
_________________ Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
|
24 jan 2015 14:28 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: emissie storing
Nee dat gaat niet lukken.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
24 jan 2015 15:07 |
|
|
cieterman
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 25 apr 2009 17:29 Berichten: 816 Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130000
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera
Naar boven
|
Re: emissie storing
Anders had Johan het wel gedaan. Groeten ,Cieterman
_________________
NSU 1000C '67, NSU 1000C '70 Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1
C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km), C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km) C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
|
24 jan 2015 16:05 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: emissie storing
voorheenrenault schreef: ....Helaas komt de melding "emissie-storing" nog wel terug. Volgens Johan is de EGR-klep echt defect en veroorzaakt dit die directe melding. Kan het zijn dat die klep elektrisch kapot is? Want dat ziet het systeem direct. Geen idee of dat wel eens voorkomt. Ik heb zelf een 100kW HDi 16, ook met afgeblinde klep en die rijdt al geruime tijd als de brandweer zonder melding.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
24 jan 2015 16:07 |
|
|
|