Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 emissie storing 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: emissie storing
JanSr schreef:
Ik begrijp in elk geval niets van je verhaal. Ik heb dat verdeelhuis in handen gehad en schoongemaakt. Jij ook?
Want dan zou je zo'n verhaal niet opschrijven.

Tja,
ik weet niet of ik hier nog wel op moet reageren.
Inderdaad heb ik wel eens zo'n huis gedemonteerd ;)
In dat inlaathuis zit echt een klep.

Maar dat is op zich natuurlijk geen bewijs, want dan is het mijn woord tegen het jouwe :smt190

Als je goed kijkt kun je dit zien op de afbeelding die ik in mijn laatste posting heb geplaatst. Nr 3 is echt de klep. Ik heb een echte zelfgemaakte foto van zo'n klep. Hieronder.
Bijlage:
Inlaathuis klep 2.png


Vergelijk hem maar eens met de afbeelding in mijn vorig posting:
Bijlage:
inlaathuis3.png


Een temperatuursensor ziet er iets anders uit dan een klep en heeft maar twee aansluitingen ;)

Verder nog even een overzicht van het motorcompartiment, daarop staat ook de (motor van de)gasklep (A20.3) en de door jou genoemde temperatuursensor aangegeven.
Bijlage:
Inlaathuis overzicht 2.png


De functie van de klep is een soort van vacuum/swirl creëren in de inlaat. Daarom zit de klep vóór de uitmonding van de egr leidingen.
Dit is overigens niets vreemds vrijwel alle diesels met egr hebben zoiets.

Desgewenst kan ik ook een schema laten zien met de aansluitingen van deze klep erop, naast een testprocdure van Citroen voor het controleren van de werking van de egr, waarin zelfs specifiek de werking van deze klep wordt genoemd. Maar dit leek mij eigenlijk genoeg.

Verder twijfel ik in het geheel niet aan je kundigheid op het gebied van citroens. Overigens is een Diravi-bol wel iets anders dan een rem-accu maar inderdaad ik weet wat je bedoelt ;)


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


16 dec 2014 23:02
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: emissie storing
In de docs heb ik B1KD0114P0 Controleren : Uitlaatgasrecirculatiecircuit TURBODIESEL DT20Cgevonden.

Is zoiets er ook voor de DT17 motor? Dat heb ik (nog) niet kunnen vinden

Groet,
JW

PS Ik begrijp je gemoedstoestand :(

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


17 dec 2014 00:14
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10661
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: emissie storing
De term gouden sleutelaar voor bjg is ook niet respectvol..
BJG is/was technisch specialist bij citroen..
Dus echt wel iets meer dan gewoon een sleutelaar,...
En ik ben heel blij dat mensen zoals hij, met zijn kennis, mensen op dit forum kostenloos goed advies wil geven...

:smt023


17 dec 2014 00:23
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33386
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: emissie storing
Absoluut !!!

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


17 dec 2014 00:39
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: emissie storing
En daarnaast blijkt BJG over engelengeduld en een olifantenhuid te beschikken :lol:


17 dec 2014 01:10
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: emissie storing
Een bijzonder mens, dat is hij. In vele opzichten :smt023

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


17 dec 2014 01:18
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13
Berichten: 1214
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: emissie storing
Alle mensen wat een emoties.

Even terug naar het begin: Ik heb een technisch argument en daar stelt BJG zijn argumenten tegenover.
Alles wat er daaromheen wordt bijgehaald draagt niet bij tot begrip van de puzzel.
Laten we ons concentreren op de puzzel zelf.
Want daar zijn we nog helemaal niet uit.

Ik twijfel niet aan de ervaring van BJG. Maar mensen die mij beter kennen weten dat ik niet gauw zwicht voor redeneringen als: "als die of die autoriteit dat zegt moet het wel waar zijn". Ik ben van het soort dat ook graag de logische argumenten op een rijtje ziet.

Waar begon het mee: Ik beweer dat er één EGR systeem teveel op een V6 zit, met andere woorden, dat het ook met één zou kunnen. Via diverse argumenten zijn we nu bij een onderdeel aangeland waar we het niet over eens zijn.

Als amateur heb ik slechts de beschikking over de plaatjes in service.citroen.com, zolang ik daar tenminste geen extra geld in stop.
Verder heb ik mijn C6 en mijn blote verstand.

Het lijkt mij een goede zaak dat er helderheid komt over een klep, die ik kennelijk over het hoofd zag, met een "swirl" effect als product. Wat zou dat ding (of die "swirl") moeten bewerkstelligen? Dat is nu de vraag lijkt mij.

Het kan zijn dat men deze discussie in dit forum te ver vindt gaan, ook goed.

En ja, het Diravibol verhaal. Dat is een remaccu die het remsysteem een tijdje gaande houdt als het hydrauliekcircuit drukloos zou worden. Je vindt hem in de DS en in auto's met Diravi. Er woedde een fel debat op het XM forum waarbij ik voor gek werd uitgemaakt omdat ik beweerde dat die bol een remaccu was. Tot men zich in de feiten ging verdiepen. That's all.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


17 dec 2014 09:43
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42
Berichten: 5090
Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: emissie storing
Citaat:
Ik twijfel niet aan de ervaring van BJG.

Dan moet je je posts misschien wat genuanceerder samenstellen, dat zei ik al.

Met alle respect JanSr: je doet me denken aan een bepaalde poster op het 307-forum. Heel goed met oude auto's, sleutelt aan alles wat los en vast zit maar is onvoldoende meegegroeid met de innovaties in de industrie van nu. Op grond daarvan brandt hij nieuwe ontwikkelingen volledig af, zelfs al wordt hem persoonlijk de volledige onzin van zijn argumentatie uiteengezet; en als je dan hem aanspreekt, gaat hij klagen "want hij mag toch zeker wel zijn mening geven".

Daarmee wil ik niet zeggen dat dat precies op jou van toepassing is; maar zoals ik al zei: zelfkritiek is een groot goed.

Respect voor je kennis en kunde: ik ben absoluut geen autotechnicus, ik vond het al heel wat dat ik zelf het ruitensproeierpompje wist te vervangen. Maar respecteer dan ook de kennis van een ander.

_________________
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)


17 dec 2014 09:56
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10661
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: emissie storing
Precies, laat ons elkaar respecteren.. :smt023


17 dec 2014 09:58
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13
Berichten: 1214
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: emissie storing
Maarten schreef:
Daarmee wil ik niet zeggen dat dat precies op jou van toepassing is


Daar kon je je wel eens ernstig in vergissen, inderdaad. Als je een beeld schept van een ander zijn de grenzen gesteld.

Ik vind wel dat je een boel lawaai maakt voor een totale buitenstaander. Zelfkritiek?

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


17 dec 2014 10:12
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42
Berichten: 5090
Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht emissie storing
JanSr schreef:
Ik vind wel dat je een boel lawaai maakt voor een totale buitenstaander. Zelfkritiek?

En ik vind dat je een grote mond hebt tegen BJG.

_________________
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)


17 dec 2014 10:37
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13
Berichten: 1214
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: emissie storing
Prima Maarten, I am out.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


17 dec 2014 10:40
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42
Berichten: 5090
Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: emissie storing
OK.

_________________
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)


17 dec 2014 10:41
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: emissie storing
Mensen, laten we elkaar respecteren.
ik ga er vanuit dat het van niemand de bedoeling is een ander onderuit te halen. :smt203 Inderdaad vindt ik ook dat de reacties van Jan ietwat ongenuanceerd zijn, maar waarschijnlijk niet zo bedoeld. Maar iedereen maakt fouten, of ziet iets over het hoofd. Dat is niet erg, dat kun je naderhand toch weer rechtzetten? Maar de toon dreigt een beetje de verkeerde kant op te gaan.

Als laatste lijkt het mij goed om even de feiten op een rij te zetten, dan is het volgens mij allemaal vrij duidelijk:

Na enige heen en weer discussie over het inlaathuis blijkt er een klep in te zitten, waarover nog wat vragen zijn:
JanSr schreef:
Het lijkt mij een goede zaak dat er helderheid komt over een klep, die ik kennelijk over het hoofd zag, met een "swirl" effect als product. Wat zou dat ding (of die "swirl") moeten bewerkstelligen? Dat is nu de vraag lijkt mij.


Teruglezend in dit draadje staan hier eigenlijk de antwoorden:

BJG schreef:
De beide egr kleppen voorzien wel degelijk ieder een cilinderbank van vers uitlaatgas, vanwege de vorm van het inlaathuis en de plaatsing van de aanvoerkanalen. Daarvoor zit er in het inlaathuis een elektrische klep (3) die zorgt voor een vacuum waardoor het uitlaatgas de goede kant op wordt gezogen.

en:
BJG schreef:
De functie van de klep is een soort van vacuum/swirl creëren in de inlaat. Daarom zit de klep vóór de uitmonding van de egr leidingen.
Dit is overigens niets vreemds vrijwel alle diesels met egr hebben zoiets.


Ik denk dat deze antwoorden duidelijk genoeg aangeven waarover het gaat.

Verder zal er gekozen zijn voor twee kleppen omdat anders de beoogde NOx reductie onvoldoende kan worden gehaald. Maw de opbrengst per klep, en de regelbaarheid van het systeem zijn hierin waarschijnlijk leidend geweest.

En verder nog wat Off-Topic aanvullingen:
JanSr schreef:
En ja, het Diravibol verhaal. Dat is een remaccu die het remsysteem een tijdje gaande houdt als het hydrauliekcircuit drukloos zou worden. Je vindt hem in de DS en in auto's met Diravi.


De Diravi-bol en de rem-accu lijken op elkaar, maar zijn niet hetzelfde:
Een diravi-bol zit op auto's met Diravi als buffer voor het diravi-systeem.

De remaccu zit op alle auto's die retourkleppen hebben in het veersysteem (vanaf modeljaar 95) om remdruk te garanderen nadat de retourkleppen zijn gesloten. Omdat er dan geen druk van de vering naar het remventiel kan komen.

Ik denk dat hiermee alles wel is gezegd ;)

Edit:
JW-NHS schreef:
In de docs heb ik B1KD0114P0 Controleren : Uitlaatgasrecirculatiecircuit TURBODIESEL DT20Cgevonden.

Is zoiets er ook voor de DT17 motor? Dat heb ik (nog) niet kunnen vinden

Scherp JW! Dit document bedoel ik inderdaad. Zoiets staat niet onder de DT17, tenzij je het filter uitzet, dan vindt je datzelfde document wel. Omdat de egr-circuits qua werking identiek zijn mag dit document daarom gebruikt worden.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


17 dec 2014 11:11
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33386
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: emissie storing
Idd bij de feiten houden , formulering kan zeker genuanceerder , maar ga uit van de goede bedoeling ....

Chapeau voor BJG , je hebt volgens mij idd een olifantenhuid ;-)

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


17 dec 2014 11:45
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 102 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.