Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
Ccinq
C5club Veteraan
Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56 Berichten: 1310 Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245.000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: emissie storing
"Anders had Johan het wel gedaan."
Dacht ik natuurlijk ook, maar misschien is het zo dat Johan problemen zou kunnnen krijgen als hij als dealer zoiets doet en het ooit uit zo komen. Rare gedachte misschien, maar er zijn erg veel regeltjes en nog meer ambtenaren, nietwaar
_________________ Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
|
24 jan 2015 16:14 |
|
|
voorheenrenault
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 09 okt 2011 22:59 Berichten: 147 Woonplaats: Nieuwegein
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic
Naar boven
|
emissie storing
JanSr schreef: Kan het zijn dat die klep elektrisch kapot is? Want dat ziet het systeem direct. Geen idee of dat wel eens voorkomt.
Ik vermoed dat dit bij mij het geval is. Na het plaatsen van het EGR-plaatje en het resetten van de melding kwam deze direct weer terug bij het proefdraaien. Maar: heeft iemand ervaring met het softwarematig uitschakelen hiervan??
|
24 jan 2015 23:45 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: emissie storing
De klep heeft een positiesensor, die de positie doorgeeft. Als de klep door vervuiling niet meer goed heen en weer gaat is hij niet in de 0 en max stand te krijgen tijdens inleren (dat gebeurt bij afzetten van de motor). Dat ziet het motormanagement aan de hand van het terugkoppelsignaal van de sensor.
Met het uitprogrammeren zijn de ervaringen over het algemeen positief. Het blijft natuurlijk het trekken van een kies met een gaatje, maar dat is een andere discussie. Denk eventueel ook aan het FAP, al wil ik je niet aanzetten tot milieu-criminaliteit.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
25 jan 2015 13:52 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: emissie storing
...dus niet aan denken..... In andere draadjes is daar al het eea over geschreven, ook de overheid is zich bewust dat dit soort "roetfilter criminaliteit" voorkomt, zie de daarin gegeven links. En is bezig maatregelen te treffen om hier een eind aan te maken. Word je dan bij een APK betrapt, dan zou dat nog wel eens een heeeeeel duur "grapje" kunnen worden Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
25 jan 2015 14:14 |
|
|
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Re: emissie storing
Denk dat zoiets zo'n vaart niet zal lopen, tis nederland? En dan de zelfde adverties staat er bij voor APK even heen en weer terug 20 euro weer normaal, en terug gezet
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
25 jan 2015 15:04 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33386 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: emissie storing
Zal zeker geen vaart lopen , en overal maar boetes voor uitschrijven , zucht !!!
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
25 jan 2015 15:12 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: emissie storing
Vind je het dan normaal dat mensen hun roetfilter verwijderen en dat dit dan zomaar zou kunnen passeren En dat je het, voorafgaand aan de APK weer even kunt laten terugzetten in je systeem, dat kan niet als het roetfilter verwijderd is. Toch? Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
25 jan 2015 15:18 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33386 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: emissie storing
Nee , maar dat is een ander verhaal ...
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
25 jan 2015 15:21 |
|
|
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: emissie storing
Zonder roetfilter komen de oudere versies zonder filter door de apk en voldoen gewoon aan de normen van die tijd. Ik snap ook niet dat een garage dit soort tips geven en zo louche praktijken in de hand werken. Waar je je druk om kan maken zeg.
|
25 jan 2015 19:18 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: emissie storing
Tja, die discussie is bijna onvermijdelijk bij dit soort onderwerpen. Ik ben geen moraalridder, maar het is niet mijn intentie mensen aan te zetten tot dit soort acties.
Technisch gesproken zijn egr-klep en roetfilter nadelig voor de motor, evenals voor de exploitatiekosten. Dat is dan vaak reden waarom de keuze wordt gemaakt voor het uitprogrammeren.
Qua uitstoot is het een ander verhaal en hebben beide systemen wel degelijk nut voor de uitstoot van schadelijk roet en NOx. Wel zijn deze systemen (nogal) nadelig voor de CO2 uitstoot.
Kies ik voor de portemonnee? of voor de moraal?
Dit gaat totaal off topic, maar ik vraag me wel eens serieus af of we in deze wegwerpmaatschappij op de juiste manier bezig zijn. We verbruiken steeds meer energie, verlangen meer comfort, en compenseren dat gedeeltelijk met nieuwe technieken, die energie 'besparen' en uitstoot 'verminderen'. Maar daar komt in de praktijk niets van terecht. Ook niet omdat het ontwikkelen en produceren van deze technieken eveneens millieubelasting veroorzaken. Daarnaast worden veel van deze apparaten na een korte levens-cyclus vervangen voor een nieuwe, betere, millieuvriendelijker oplossing.
Wat voor millieubelasting levert een VW golf TDi na 20-25 jaar en 500.000 km in zijn gehele levenscyclus op dus inclusief de fabricage, en sloop. En wat is dat van een moderne hybride na een levenscyclus van pakweg 15 jaar?
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
25 jan 2015 23:18 |
|
|
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: emissie storing
Goed geschreven BJG. Helemaal mee eens
|
25 jan 2015 23:31 |
|
|
voorheenrenault
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 09 okt 2011 22:59 Berichten: 147 Woonplaats: Nieuwegein
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic
Naar boven
|
emissie storing
Thx BJG! Ik ben het helemaal eens met je redenering (Off-topic inderdaad, maar wel belangrijk bij dit soort thema's). De hoge druk op het ontwikkelen van nieuwe technieken om energie te besparen en uitstoot te verminderen dwingt leveranciers ook om snel nieuwe technieken op de markt te brengen die sec genomen nog niet voldoende ontwikkeld zijn en die misschien in de nieuw-periode nog wel werken maar in het grootste deel van de levensduur van een auto niet meer (en die is tegenwoordig behoorlijk lang) of misschien wel averechts werken!
De techniek van de EGR-klep is m.i. een goed voorbeeld van het laatste (ook op basis van de geluiden die ik in dit forum hoor). Het extra verbruik dat deze techniek op termijn veroorzaakt door de verontreiniging van de inlaat kanalen weegt in mijn beoordeling op tegen de effecten van het afdoppen. Ik heb dit voor mijzelf ook goed afgewogen alvorens ik hem heb laten afdoppen want ik wil gewoon niet omwille van het geld directe extra milieu-belasting veroorzaken.
Dit gezegd hebbende realiseer ik me ook dat je er dan ook voor kan kiezen elke 2 jaar ( o.i.d.) je EGR klep te laten vervangen en de inlaat te reinigen om de werking maximaal te houden maar dan vraag je ook weer te veel voor mijn beurs en die van de meeste autorijders.
en: de FAP laat ik voorlopig maar aan staan want daar zie ik de EGR-afwegingen nog niet zo....
|
27 jan 2015 01:37 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|