Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Rijden in de bergen met de al4 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 okt 2006 11:24
Berichten: 384
Woonplaats: Merselo
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 326.475


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Rijden in de bergen met de al4
Hallo forumleden,

Gisteren aangekomen op mijn vakantieplek in Oostenrijk.
De laatste 5 kilometers was steil de bergen in waar rijden met aanhangers verboden was gezien de steile klim van zo'n 15%. Het verbaasde mij dat de C5 break 2.0i op lpg veel moeite had om de klim te halen. Kruipend naar boven met een gangetje van bijna 50 km/uur, en dat plankgas. De automaat stond in 2.
Iemand tips om deze helling die ik nog vaker moet rijden goed op te rijden? De steilste stukken zijn net na haarspeldbochten waardoor de aanvangssnelheid erg laag is.
Ik rij best vaak in de bergen en ook met deze C5, maar dit viel me erg tegen. Andere auto's reden veel gemakkelijker de berg op.
Tips zijn welkom.


31 aug 2014 14:24
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 08:59
Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Rijden in de bergen met de al4
Enige optie is handmatig schakelen en in de 1e versnelling naar boven. Ik vervloek deze bak ook in de bergen; de auto is niet vooruit te branden, maar om voor 2-3 weken per jaar een dikke diesel te rijden vind ik onzin. We doen het dan maar wat rustiger aan.


31 aug 2014 14:35
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Rijden in de bergen met de al4
Ik heb dezelfde ervaringen met de AL4, rampenbak in de bergen. Enige mogelijkheid OF handmatig schakelen MAAR BETER in de sportstand houden. Succes!

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


31 aug 2014 18:05
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Rijden in de bergen met de al4
sportstand houden :smt017
leg dat eens beter uit?


31 aug 2014 18:19
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 08:59
Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Rijden in de bergen met de al4
De bak op sportstand zetten. Deze schakelt dan pas door bij hogere toerentallen.


31 aug 2014 19:16
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Rijden in de bergen met de al4
daar heb ik nooit van gehoord,wel de bak in LOCK-UP houden


31 aug 2014 19:18
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 08:59
Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Rijden in de bergen met de al4
Op de bak zitten 2 knopjes: een sterretje voor winter; de auto rijdt dan weg in de 2e versnelling om slippen te voorkomen. De andere toets is de letter S; de sportstand.

Wat jij aangeeft is voor mij weer onbekend :) in lock-up houden ?


31 aug 2014 19:22
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Rijden in de bergen met de al4
Je wilt juist niet dat de AL4 in de bergen te snel in de Lock-up komt. Met een otto-motor heb je daar gewoon te weinig koppel voor. Je wilt slip en toeren om een beetje soepel omhoog te kunnen komen. Ik heb het nu een paar jaar geprobeerd en de sportstand van de AL4 geeft het meest gewenste rijgedrag. Het wordt echter nooit een feestje....

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


31 aug 2014 19:26
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Rijden in de bergen met de al4
https://www.jaguarforum.nl/jfwiki.html/ ... tomaat-r38


31 aug 2014 19:28
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 08:59
Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Rijden in de bergen met de al4
De link brengt je niet direct naar het juiste item. Na een wat doorklikken kom je op de tekst waar Willy4 naar probeert te verwijzen. Dit staat er:

Vele automaten zijn uitgevoerd met een "Lock-up" systeem.
Bij de hydraulische automaten meestal alleen op de (2) hoogste overbrenging(en), bij de electronisch gestuurde vaak op alle overbrengingen, ook de eerste.
Een Lock-up is een mechanische schakelmof, welke boven een bepaald toerental (bij vele type ZF automaten, zo rond de 1750 rpm) de motor "vast" aan de automaat koppelt.


Nou ik denk dat ik maar gewoon op het knopje met de S druk, want hier snap ik niks van. :smt017


31 aug 2014 19:46
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Rijden in de bergen met de al4
als hij constant in slip zit bij een bergop word de olie dan niet warm?


31 aug 2014 19:49
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22
Berichten: 822
Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Rijden in de bergen met de al4
In de sportstand gaat hij ook gewoon in lock-up , alleen wat later ;)

_________________
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956



ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache
27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ
90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB


31 aug 2014 19:55
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Rijden in de bergen met de al4
Heeft de AL4 niet alleen een lock up op 3 en 4?

Met elke automaat geldt dat in de bergen de sportstand te prefereren is. Hoef je minder snel zelf in te grijpen. Bij echter hellingen die van deze orde zijn zul je zelf moeten ingrijpen. OOk naar beneden, anders zal je te veel moeten remmen.

Dat het bij een AL4 sloompjes gaat in de 2 omhoog is logsich, het is een 4 bak, dus de 2 is langer als bij een handbak.

Mocht je koppel tekort komen, dan kun je aan de voet van de berg effe op benzine over. Zul je merken dat ie net even wat meer puf heeft. Een AG /eurogas installatie zoals de meesten hebben kost nu eenmaal wat vermogen. In combi met een langere 2 geen geweldige combi.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


31 aug 2014 19:58
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Rijden in de bergen met de al4
De bak heeft maar 4 versnellingen en dat zal zijn invloed hebben. Ook de manier van opbouw van de versnellingen maken al dan niet het verschil of de wagen nog lekker van zijn plaats komt op een steile helling.

Ook kan de hoogte invloed hebben op het vermogen van de motor. Bij een atmosferische motor neemt het vermogen af op hoogte, zo ook de prestaties.

Wat zijn die andere auto`s dan en zijn die vergelijkbaar kwa vermogen, gewicht, gearing en gereden condities.


31 aug 2014 20:06
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Rijden in de bergen met de al4
Met benzine in de bergen maakt niets, maar dan ook niets uit, is mijn ervaring. Uiteraard zal mijn motor niet meer de beloofde 140 pk kunnen leveren met 327kkm aan ervaring. De Lock-up wordt in alle gangen van de AL4 wel gebruikt, dat gaat electronisch. In D komt dit moment altijd te vroeg waardoor je geen toeren meer kunt maken en op dat moment koppel tekort komt. In de S ligt dat moment net even wat verder weg en heb je op het moment van locken net voldoende gang.
Het blijft echter wel een drama, zodanig dat je je afvraagt of dit ooit wel door PSA is getest tijdens de ontwikkeling van de aandrijflijn.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


31 aug 2014 20:47
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 47 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.