Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 01 okt 2010 20:59
Berichten: 46
Woonplaats: 074
Auto: Break 2.0 Hdif ligne business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 314000
Kleur: Gris Fer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken
Vanmorgen telefonisch van de garage doorgekregen dat de nokkenasketting van mijn blok is geknapt.

Afgelopen zondag gestrand na een probleemloze snelwegrit van ongeveer 200 km. Ik wilde weer snelheid maken na het ronden van een rotonde. Ik hoorde een wat onduidelijk geluid (het leek wel vanonder de auto te komen alsof je over een drempel rijdt). Dat motor was afgeslagen en wilde ook niet meer starten.
De geraadpleegde wegenwacht gaf als diagnose dat er een probleem was met de distributieriem. Hij zag dat de riem niet geknapt was, maar dat er op een stuk geen "tanden" meer zaten.

Vanmorgen belde de garage dat de nokkenasketting was gebroken en in die omgeving nogal wat schade had veroorzaakt. De distributieriem had inderdaad op een stuk geen "tanden" meer. De toestand van de kleppen was nog niet beoordeeld, maar men was somber.

Ik ga morgen zelf poolshoogte nemen en de (waarschijnlijk vervelende) boodschap over de kosten in ontvangst nemen. De vraag zal ongetwijfeld wat wijsheid is: repareren of afscheid nemen.

Groet, WiilemJ


30 jul 2014 16:25
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 15 apr 2014 17:53
Berichten: 370
Woonplaats: Regio Gouda
Auto: C5 Break 2.0 HDiF Ligne Business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 395.000
Kleur: EZR Gris Aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken
Auw!

Sterkte morgen.

Groet, Karel

_________________
BX16RS (LPG)-BX19D-BX19TRI Break (LPG) - nog een paar BX'en -
CX25TRI Break (Ph1)-CX25D Break (Ph2) (2x)-CX25TRD Break Turbo II-CX25TRI Prestige (Ph2) (automaat)
CX25TRI Prestige Turbo II
ID19FA (ambulance, 1960)
CX25TRD Brk Turbo II
XM3.024V Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM3.0 Brk (automaat)-XM2.0 Brk
C3 1.4 Exclusive (LPG) C5 1.6 HDIF Brk
Nu nog:
Berlingo Multispace 1.6 (LPG)


30 jul 2014 18:21
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jan 2011 11:10
Berichten: 4076
Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken
Das niet fijn heel veel sterkte morgen. :smt089

_________________
groetjes edwin

lexia en diagbox aanwezig


steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST


30 jul 2014 18:49
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken
Triest :smt089

Ik had zoiets ooit gehoord van een 2.2 HDi, bij de 2.0HDi DW10BTED4 kende ik dit verschijnsel (nog) niet.
Ik ben overigens wel benieuwd waar de ketting gebroken is. Was dat op de schakels of op een pen?
En zijn er ook andere slijtage verschijnselen te zien op de ketting en/of de kettingwielen?

Sterkte met het vervolg.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


30 jul 2014 20:53
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken
Hij zag dat de riem niet geknapt was, maar dat er op een stuk geen "tanden" meer zaten.

het zou misschien kunnen dat daardoor de ketting is gebroken


30 jul 2014 20:59
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken
....zoiets is denkbaar.....

Als er iets misgaat met de D-riem, komen er kleppen tegen de zuigers. En dan zou vervolgens de ketting kunnen breken.

De vraag lijkt dan ook gerechtvaardigd: was de D-riem al eens vervangen?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


30 jul 2014 21:54
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 01 okt 2010 20:59
Berichten: 46
Woonplaats: 074
Auto: Break 2.0 Hdif ligne business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 314000
Kleur: Gris Fer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken
De vraag is inderdaad wat is oorzaak en wat is gevolg?

De garage denkt dat de ketting gebroken is en dat daarna de riem z'n tanden heeft verloren.

Maar het zou zomaar kunnen zijn dat het bij de riem begonnen is. Maar dan zou hij wellicht geknapt zijn.
Of zou het kunnen zijn dat het bij de waterpomp is begonnen. Als die om de een of andere reden slecht is gaan lopen en de de riem daardoor wat tanden is kwijt geraakt met als gevolg dat de ketting het heeft begeven. Wie zal het zeggen.

De riem was nog niet vervangen. Het vervangingsinterval is 240 kkm. Ik was wel bezorgt en heb dit al een aantal keren bij de garage aangekaart. Ik had besloten de riem en waterpomp etc. bij de 210 kkm-beurt dit najaar te laten vervangen.
Ik hoor morgen meer en houd jullie wel op de hoogte.

Groet, WillemJ


30 jul 2014 22:35
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken
Bij de Citroën GS heb ik het twee keer meegemaakt dat er tanden van de riem gingen zonder dat de riem brak.
In beide gevallen stonden er vervolgens wel kleppen op de zuigers :(

Een goede analyse van wat er aangetroffen wordt zal wel duidelijk maken welke volgorde het meest waarschijnlijk is.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


30 jul 2014 22:48
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 01 okt 2010 20:59
Berichten: 46
Woonplaats: 074
Auto: Break 2.0 Hdif ligne business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 314000
Kleur: Gris Fer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken
Wat de volgorde is maakt voor de reparatiekosten wellicht niet zoveel uit.

Als het bij de ketting begonnen is is dat vreemd, want die is toch onderhoudsvrij(?).
De riem heeft een vervangingsinterval van 240 kkm. Nog ruim 30.000 km te gaan. Als dat interval te groot is zou Citroën dat moeten aangeven.

Ik vraag me af of er om die redenen nog garantie of coulance is.

Groet, WillemJ


30 jul 2014 22:57
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken
De riem was nog niet vervangen. Het vervangingsinterval is 240000km.

dan zal wel eerst de riem geweest zijn,ik ken er al verschillende die de 240000km niet gehaald hebben


31 jul 2014 06:20
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 jun 2008 13:44
Berichten: 2874
Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken
willemj schreef:
De riem heeft een vervangingsinterval van 240 kkm. Nog ruim 30.000 km te gaan. Als dat interval te groot is zou Citroën dat moeten aangeven.

Heeft Citroën dat niet gedaan? Ik denk dat er op dit forum mensen zijn die dat kunnen bevestigen/ontkennen.

willemj schreef:
Ik vraag me af of er om die redenen nog garantie of coulance is.

Ik ben bang voor je dat dat er na 8 jaar niet in zit.....

_________________
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding


31 jul 2014 16:03
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11
Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken
Standaard antwoord van een garage is vermoedelijk (zoals te verwachten): NEE. Maar laat je niet afschepen. Het consumentenrecht zit tegenwoordig sterk in elkaar. En geeft vooral ook aan wat je mag verwachten buiten de formele garantieperiode: wat is redelijk, wat mag je als consument verwachten. Bij een auto is dat meestal uitgedrukt in km icm leeftijd. Als in alle redelijkheid (of zelfs bevestigd door de fabrikant) een riem 240k mee zou moeten gaan of bv 10 jaar (als 240k niet gehaald wordt), dan dient een garage de gebroken riem te vergoeden. Alsmede de gevolgschade. Er is een beperking ten aanzien van afschrijving. Als de riem al bijna (zeg 90%) aan het einde van zijn te verwachten levensduur is, dan hoeft de garage maar 10% te vergoeden. Als de gevolgschade leidt tot waardevermeerdering, betaal je de waardevermeerdering zelf. Als voorbeeld: als je een nieuwe motor nodig hebt omdat de huidige in dd soep gedraaid is bij ruim 200k (ongeveer 2/3 van de technische levensduur), dan betaal je 2/3 van de nieuwe motor. Je hebt er immers economisch voordeel van. Pin me trouwens niet vast op de getallen, ze dienen als voorbeeld.

Wat je uiteindelijk moet betalen hangt dus sterk af van de wijze van repareren. Maar het is zondermeer duidelijk dat je lang niet alles zelf moet betalen. Al zal de garage dat vermoedelijk wel zeggen. Nogmaals: geen genoegen mee nemen. Dit recht krijg je meestal niet, je moet het echt opeisen.


31 jul 2014 18:09
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 01 okt 2010 20:59
Berichten: 46
Woonplaats: 074
Auto: Break 2.0 Hdif ligne business
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 314000
Kleur: Gris Fer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken
Vandaag naar de garage om de schade met eigen ogen te aanschouwen. Het klepdeksel was verwijderd en de distributieriem gedemonteerd.
Van de ketting was een schakel gebroken ter plaatse van een pen. Het tandwiel op de nokkenas (van de uitlaatkleppen) zat scheef op de as. Ook was de as ter plaatse van de "eerste" klep (gezien vanaf het tandwiel) beschadigd (ruw). De bijbehorende tuimelaar was afgebroken (er zat nog een deel in de kop). De wand van de kop was op de plek waar de ketting draait beschadigd. De andere nokkenas zag er op het oog niet beschadigd uit.

De distributieriem was, zoals gisteren al gemeld, niet gebroken. De riem zag er zelfs goed uit. Hij vertoonde ook geen haarscheurtjes. Echter over een afstand van pakweg 15 cm (het deel dat om het krukas-tandwiel zat) waren de tanden verdwenen. Kennelijk was de riem geblokkeerd en heeft het krukas-tandwiel de tanden van de riem weggevreten. Op het gladde stuk zag je ook sporen/krassen.

De garage stelde voor de kop te verwijderen om de toestand van de kleppen te bekijken en te kijken of de zuigers beschadigd zijn.
Als de zuigers geen schade hebben opgelopen zou de reparatie bestaan uit het plaatsen van een andere (gereviseerde) kop en uiteraard een nieuwe distributieriem (met waterpomp en spanner). Als dit het scenario zou zijn is een (voorlopige) globale schatting van de kosten € 3000 (incl olie, koelvloeistof).

Wordt vervolgd.
Groet, WillemJ


31 jul 2014 19:29
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken
hier zijn volledige motoren te vinden vanaf 1000€,soms met weinig km


31 jul 2014 20:12
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Nokkenasketting 2.0 Hdif 136 gebroken
Ik zou ook voor een ruilmotor gaan. Een investering van 3000 euro is absurd.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


31 jul 2014 20:30
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 55 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.