Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Emissie Storing 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 07 jun 2012 19:49
Berichten: 271
Woonplaats: Deventer
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Emissie Storing
Hallo,

Gezien de verhalen op dit forum, was ik al bang dat ik er niet bij zou horen, maar.. het is gelukt. Gisteren op het moment dat ik terug reed van Hengelo naar Deventer. Op driekwart van de afstand hikte de motor even kort. Even later nogmaals, en na een halve minuut wat heviger. Motorstorings- en service-ikoon beiden met 'piep' op het dashboard. Het display gaf de bekende omschrijving -EmissieStoring-. Het was rond de klok van 6, en dus perfect te laat voor een garagebezoek. Nou is het geval dat de auto 2 weken geleden een servicebeurt onderging, waarbij o.a. een nieuwe Koolstoffilter is geplaatst. En nou krijg ik het gevoel dat dit wel eens met elkaar te maken kan hebben. Zoals gezegd, deze storing had ik nooit.

Is er iemand die hier iets over kan melden, voordat ik 'haar' maandag bij mijn onderhoudsgarage aan de Lexia laat hangen?

Verneem graag, dank vast,

Zietroen


26 jul 2014 08:56
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Emissie Storing
eerst aan de lexia,het kunnen verschillende oorzaken zijn


26 jul 2014 09:09
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 jun 2008 13:44
Berichten: 2874
Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Emissie Storing
Ik begrijp je 'gevoel voor de relatie', maar ik kan het koolstoffilter niet plaatsen.

_________________
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding


26 jul 2014 10:38
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Emissie Storing
Bij het koolstoffilter hoort een "purge-valve" die zo nu en dan wordt opengezet om de benzinedampen uit de tank te laten afvloeien naar het inlaatspruitstuk. De opgehoopte gassen worden dan veilig afgevoerd en gaan mee bij de verbranding.

Een emissiestoring tijdens een rit op de snelweg kan veroorzaakt worden door heel veel dingen zoals Willy4 terecht aangeeft. Een korte spanningsval, een hik in de bobine, een verkeerd gemeten signaal van 1 van de vele sensoren.

Er is overigens niet direct een noodzaak om de garage te bezoeken of je moet direct gek worden van het lampje op je dash.

Als de storing tijdelijk is, en dat zijn ze in 99 van de 100 gevallen, verdwijnt deze na een 40 aantal
motor starts vanzelf weer. Is de storing permanent dan verdwijnt ze niet maar dan zal ze ook vaker op kunnen treden. Je merkt dan vanzelf dat een garagebezoek noodzakelijk wordt.

Kortom: don't worry. ;)

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


26 jul 2014 10:50
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 23 nov 2011 12:01
Berichten: 141
Woonplaats: Uppsala Zweden
Auto: C5 Berline
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09866
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 136.000
Kleur: Zwart EXLD


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Emissie Storing
Heb hetzelfde zo eens in het half jaar. Even de OBD2 + Torque eraan, storing wissen en rijden maar weer. Tenzij het te gek wordt natuurlijk.


26 jul 2014 15:49
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jul 2010 10:14
Berichten: 199
Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Break, EW10J4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09641
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 365000
Kleur: blauw/grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Emissie Storing
Hallo allemaal Citroen C5 genieters (alstiehetdoet tenminste),

Natuurlijk ontkom je niet aan een dergelijk storing bij een Citroen C5 (ook andere modellen). De melding kan gevolgd worden door een melding m.b.t. de katalysator en een noodloop op drie pitten. Even stil staan langs de weg, motor uit even wachten en weer gaan. Tot de volgende keer. Bij mij werd de herhaling frequenter. Op het net schrok van de mogelijke oorzaken, wel of niet echt onderzocht. Bij de garage kon dat fors in de papieren lopen. Ik heb hem uit laten lezen, service van de garage. Inderdaad vele mogelijke storingen, de een veroorzaakt de andere en zo verder.
Ik besloot zelf e.e.a. uit te zoeken, gedreven door de mogelijke onnodige vervangingen en daaraan verbonden rekeningen.
- de bobine was goed, dat is gebleken na deze door een nieuwe, tijdelijk, te vervangen;
- nieuwe bougies;
- een paar flesjes Wyns in de benzine voor de interne schoonmaak van kleppen en injectoren;
- alle contacten/stekkertjes schoon te maken met contactspray;
- de nokkenassensor schoon te maken en in te spuiten met contactspray;
- duurdere benzine tanken en hopen op een wonder;
- een injector vervangen op een cilinder die ik verdacht van problemen (bougie was nog al nat);

Niets hielp. Totdat ik gisteravond op de website van Problemcar hetzelfde probleem zag bij een Peugeot 307 van hetzelfde bouwjaar 2003 met dezelfde motor.
Een monteur had een auto die liep in de noodloop oftewel op drie poten/pitten. Om te controleren welke cilinder niet meedeed liet hij de motor draaien. Als de auto in de noodloop draaide controleerde hij een voor een de werking van de injectoren door een voor en de stekker van de in injector te halen. Bij een verandering in de loop, nog onregelmatiger draaien, de conclusie: aan deze injector ligt het niet. Stekkertje er weer op en naar de volgende. Ik dus ook proberen. Uiteindelijk kwam ik bij de laatste injector waarvan ik de stekker er af haalde: geen verandering in de loop! Bingo! Kennelijk geen goed functionerende injector! Dat bleek de eerste injector vanaf de linkerkant van de motor te zijn. (Cilinder 1 of 4?). Deze heb ik vervangen door een gebuikte die ik eerder had gehaald van de sloop. Het probleem is verholpen. Ik ga weer met een gerust hart op pad......

Een heel goede manier om zonder Lexia te controleren of de injectoren wel werken. Dat kan natuurlijk alleen als de motor in de noodloop draait. Let wel op de kleine borgveertjes/klemmetjes letten, die de stekker borgen op de injector. Ik verloor er een, die ligt ergens onderin. Citroen heeft deze niet los. Een grote paperclip heb ik in de vorm van een borgveertje/klemmetje gebogen. Dat werkt nu ook. Je wordt wel creatief met een C5.....

Misschien heeft iemand wat aan deze ervaring/oplossing.

_________________
Met vriendelijke groet,
Carracha

1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V


01 aug 2014 15:22
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Emissie Storing
Over die borgveer heeft GW-tje een paar dagen geleden wat geschreven in zijn draadje.
Dat blijkt een essentieel onderdeel te zijn, als dat niet goed zit krijg je lekkages. En daarmee ook brandgevaar :shock:

Bijlage:
verstuivers EW10J4.png


En die klem met artikelnummer 1982-57 is gewoon los te koop bij/via de Cit-dealer.

Groet,
JW


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


01 aug 2014 17:31
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jul 2010 10:14
Berichten: 199
Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Break, EW10J4
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09641
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 365000
Kleur: blauw/grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Emissie Storing
Bedankt voor je reactie JW.

In de bijlage is de klem aangegeven. Die heb ik allemaal nog. Wat ik bedoel is het borgveertje van de stekker op de injector. Dit veertje houdt de stekker in het 'stopcontact', het heeft de vorm van 'U' en is gemaakt van dun ijzerdraad, iets dikker dan een grote paperclip. Het stekkertje zit in ieder geval vast.

_________________
Met vriendelijke groet,
Carracha

1978 Renault 6 en Renault 5GTL, 1980 Renault 5GTL, 1982 Citroen GSA (lease), 1983 Renault 18 GTD en Mini (ramp), 1986 Renault 21TL, 1988 VW Passat (lease) en Renault 5GTL, 1992 Renault Nevada GTD 7 pers., 1996 Renault Nevada GTD 7 pers (440.000km). 2010 Citroen C5 Break 2.0 16V


01 aug 2014 20:39
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Emissie Storing
ik durf ook al is TEK7 bij aandoen


01 aug 2014 20:42
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Emissie Storing
@ carracha,

Aha, misvatting mijnerzijds.
Gelukkig mis je dus de klem 1982-57 niet, "slechts" de borging van het stekkertje.
Als dat niet goed vast zit kan het hooguit opnieuw een storing geven, geen benzinelekkage.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


01 aug 2014 22:06
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 07 jun 2012 19:49
Berichten: 271
Woonplaats: Deventer
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Emissie Storing
Hallo C5-ers,

DANK(!) allereerst voor alle reacties, en de gedetailleerde technische uitleg. Chapeau! Jullie zijn goed op hoogte. Punt is dat ik zelf nooit zover kan/zal komen, omdat ik simpelweg de ruimte (en de ervaring) mis om er zelf mee aan de gang te gaan.

OK, wat gebeurde er wel:
Vorige week maandag is de auto nagekeken en het bleef bij een globale (board)computertest, het uitlezen van het geheugen, en een configuratie-herprogrammering. Aan de ene kant ben ik blij dat er geen grote problemen zijn, maar aan de andere kant rijst de vraag; waarom herprogrammeren? Raakt een boardcomputer spontaan van de rail, dan? Ik bedoel, zonder dat er wat a.d. hand is? Billy Gates Phenomenon?

Verneem graag.

Voorts kan ik melden dat ik mijn 'dame' de afgelopen week eerst wat heb uitgeprobeerd voordat ik hierop terug wilde komen. En... 'ze' gaat weer als een trein (van vroeger).

Tot nader, groet nog,

Zietroen.


04 aug 2014 13:39
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 07 jun 2012 19:49
Berichten: 271
Woonplaats: Deventer
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Emissie Storing
Ja hallo allen,

Zijn we weer. Ik heb het even een paar weken aangezien, maar de storing (nu) –Uitlaatgassen- komt met strakke regelmaat terug. Hij verdwijnt ook weer. D.w.z. als de auto een nacht heeft gestaan, en dus ‘koud’ is, is de storing weg. Echter, zodra de koelwater-temperatuurmeter enkele millimeters boven het onderste streepje komt, is het raak. Motorgestotter, alsof er maar 3 pitten draaien, en als er even doorgereden wordt, zo nu en dan een hik, om uiteindelijk toch tamelijk probleemloos op de bestemming te geraken. Ruim 2 jaar geleden (ik had de auto nog maar enkele maanden), had ik exact dezelfde storing. Die is toen door de Citroëngaragist opgelost door de bougies en de bobine te vervangen. Het lijkt me stug, dat ik nu hetzelfde probleem heb. Te meer omdat de vorige storing niet afhankelijk was van de koud/warm situatie zoals nu het geval is. En... ik maar 7000 km per jaar rijd.

Als er iemand is, die precies hetzelfde verschijnsel had, en deze heeft weten te verhelpen of laten verhelpen, laat dan s.v.p. even weten door middel van wat?

B.v.b. dank(!), groet ook,

Zietroen.


08 okt 2014 12:07
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 jul 2010 20:11
Berichten: 617
Woonplaats: intussen vlakbij Bodegraven
Auto: C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Opties: Pack Integral, Pack Detection Exclusive 3, opvouwbare trekhaak, transparante voorruit
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11633
Productienummer: 0004
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 117600
Kleur: Gris Thorium (KTHB)


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Emissie Storing
In een zoektocht naar iets heel anders stuit ik op deze PDF:
link

Dat is redelijk nauwkeurig het probleem dat jij omschrijft, omdat het probleem zich pas voordoet als de motor op temperatuur begint te komen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt...

_________________
Moi: Skoda Octavia Combi 1.8TSI Elegance se všemi zvonky a píšťaly
Ma femme: C3 Ph2 1.4 e-HDI aut.

Histoire:
DS23
CX 2400 Pallas
BX 16 TZI
GSA Pallas
ZX Aura 1.6 (van mijn vrouw; vermoord door een klapband op de A12)
XM 2.1TD (vermoord door een Renault Mégane)
XM 2.1TD
C5 Break Ph2 2.2HDIf Exclusive

C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive


08 okt 2014 12:40
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 07 jun 2012 19:49
Berichten: 271
Woonplaats: Deventer
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Emissie Storing
Wel Peterh,

Dit zou wel eens een schot in de roos kunnen zijn. Vanmiddag heb ik een afspraak gemaakt met mijn onderhoudsgarage voor een APK keuring op 14 oktober a.s. Ik heb ze meteen op het belang gewezen van het uitlezen van de boordcomputer, maar ik kan je verzekeren dat dit PDF-je breeduit aan de orde komt bij de 'briefing' aan het techno-team, voordat de 'hoed' gelicht wordt.

Ik dank je in de volle breedte voor dit document. :smt023 Na de 14e laat ik nog even weten wat er 'gevonden' werd.

Tot nader, groet nog,

Zietroen


08 okt 2014 23:26
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 jul 2010 20:11
Berichten: 617
Woonplaats: intussen vlakbij Bodegraven
Auto: C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Opties: Pack Integral, Pack Detection Exclusive 3, opvouwbare trekhaak, transparante voorruit
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11633
Productienummer: 0004
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 117600
Kleur: Gris Thorium (KTHB)


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Emissie Storing
ZieTroen schreef:
[...] het uitlezen van de boordcomputer [...]


...??!?

Nou ben ik geen techneut (dat wil zeggen, niet met auto's), maar ik dacht dat dat het eerste zou zijn wat een monteur zou doen... of ben ik nou gek?

_________________
Moi: Skoda Octavia Combi 1.8TSI Elegance se všemi zvonky a píšťaly
Ma femme: C3 Ph2 1.4 e-HDI aut.

Histoire:
DS23
CX 2400 Pallas
BX 16 TZI
GSA Pallas
ZX Aura 1.6 (van mijn vrouw; vermoord door een klapband op de A12)
XM 2.1TD (vermoord door een Renault Mégane)
XM 2.1TD
C5 Break Ph2 2.2HDIf Exclusive

C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive


09 okt 2014 06:12
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.