Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Verstuiver probleem 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 04 okt 2008 18:52
Berichten: 112
Woonplaats: Utrecht
Auto: C5 Break Diff2 2004 (Ph1) 2.0HDI-110pk
Opties: Pa
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 352000
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Verstuiver probleem
Mijn dame rookt laatste tijd merkbaar veel, met name bij stationair toerental. Rook is witbruin en ruikt naar diesel/oliedamp. Geen water of olieverbruik. Verstuivercleaner hielp niet.
Net bij JW onder Utrecht de Lexia aangesloten.

- 3e verstuiver heeft afwijkende opbrengst, bij stationair toerental:
Bijlage:
IMG_0085.JPG

Motor uit:
Bijlage:
IMG_0082.JPG


- LMM geeft wat storingen:
P0402
Bijlage:
IMG_0076.JPG

P0401
Bijlage:
IMG_0077.JPG

P0101
Bijlage:
IMG_0078.JPG

en er is nog een P0100, tijdelijke storing, Signaal LMM, Kortsluiting met plus.

De LMM is ca. half jaar geleden nog vervangen.

Wat betekent de bovenstaande waarde (negatieve opbrengst) van verstuiver 3?
En is dit waarschijnlijk de oorzaak van het roken?
Is 3e verstuiver is 3e vanaf vliegwiel?

JW alsnog bedankt voor de aangename kennismaking en Lexia service.

Groet
Willem


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
C5 gem verbruik 1:16

2016: C8 2.0 HDI 136pk
2008: C5 2.0 HDI break
2006: VW 1200 Mex Kever
1999: Peugeot 205 1.8D XAD


29 apr 2014 23:04
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verstuiver probleem
Het was me een genoegen :)

Hopelijk lezen de Deskundigen op Dieselgebied mee, die weten ongetwijfeld wat dit allemaal te betekenen heeft.
Zelf weet ik daar weinig van, ik ben nu eenmaal een benzineslurper ;)

Groet,
JW

PS Even in de DB gekeken: jij hebt een normale koppeling, geen DMF. Scheelt een boel geld :smt203

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


29 apr 2014 23:09
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verstuiver probleem
Toen Willem bij me was heb ik hem aangeraden dit verhaal-met-plaatjes op het forum te zetten, met de gedachte dat de Diesel-Deskundigen zich zeker zouden melden en dat het vervolgens storm zou lopen met reacties.

Is het de meivakantie die er voor zorgt dat er geen reacties komen, zijn alle Diesel-Deskundigen elders?

Hopelijk komt er dan gauw eentje terug, om Willem te helpen dit probleem op te lossen ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


03 mei 2014 00:04
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verstuiver probleem
Ik werd door JW geattendeerd op dit draadje.
Even lezend en kijkend denk ik dat je even de volgende zaken moet controleren in volgorde van urgentie:
De werking van de egr-klep
Eventueel aanwezige luchtklep in het inlaatcircuit
Toch opnieuw de LMM
De retour van de injectoren voor de mechanische toestand van de injectoren

Als er bij stationair toerental erg veel bruine rook is te zien en bovendien dieselbrandstof is te ruiken gaat wel iets een beetje mis.
Normaal heeft een diesel bij stationair toerental enorm veel luchtoverschot, omdat er maar een klein beetje diesel wordt ingespoten op een enorme hoeveelheid aangezogen lucht.
Die geur in combinatie met de bruine rook betekent dat de ingespoten diesel onvoldoende wordt verbrand bij gebrek aan zuurstof.
Dat betekent dat er
:arrow: te weinig zuurstof zit in de aangezogen lucht
:arrow: te weinig lucht wordt aangezogen
:arrow: te veel wordt ingespoten

Het meest voor de hand liggende is dat er te weinig zuurstof zit in de aangezogen lucht. Dat kan oa. doordat de egr klep niet goed sluit.
Wanneer de gasklep in de inlaat (vacuumbediend) om een of andere reden gedeeltelijk sluit wordt de luchttoevoer geknepen en heb je ook te weinig zuurstof.

Wanneer er teveel wordt ingespoten heb je meestal nog wat andere problemen en gedraagt de motor zich nog weer anders dan jij omschrijft, dus laat ik dat even buiten beschouwing.

De correctie die te zien is kan te maken hebben met de conditie van de verstuiver, maar ook met de compressie van de andere drie cilinders. Het mm probeert hier ieder cilinder even hard mee te laten doen en corrigeert hiervoor deze verstuiver negatief tov de referentiecurve.

Een injector die slecht vernevelt kan ook dit soort problemen veroorzaken, alleen is dat slechts te diagnostiseren door deze uit te bouwen en te laten testen

De storing mbt de gemeten luchthoeveelheid kan duiden op een gebrekkige werking van de egr. Waar uitlaatgas de motor ingaat kan er geen lucht meer bij, dat heeft een afwijkende meting van lucht tot gevolg.

Succes, en anders altijd via pb bereid om uitleg te geven.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


03 mei 2014 00:18
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verstuiver probleem
De Deskundige meldt zich al, bedankt :smt023

Vraag: is er met de Lexia nog wat meer "te meten", zijn er andere zaken die dan boven water te krijgen zijn waardoor er wat meer getrechterd kan worden?

En die waarden voor de verstuivers, zijn die normaal?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


03 mei 2014 00:29
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26
Berichten: 413
Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verstuiver probleem
Ik ben nu geen dieselexpert maar mijn boerenverstand zegt mij gewoon die afwijkende verstuiver zo snel mogelijk te testen/vervangen. Diesel, in welke vorm dan ook, in een uitlaatsysteem lijkt me nooit goed. Misschien dat als dit probleem is opgelost dat dat al invloed kan hebben op de andere?

Nogmaals, dit is gewoon mijn boerenverstand...

:)

Succes!

_________________
Free beats!


03 mei 2014 10:07
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verstuiver probleem
Ik diesel pas 2 weken, dus kan ik helemaal geen advies geven.

Maar ik lees alle adviezen wel heel aandachtig(je weet maar nooit wat de toekomst brengt)

_________________
Zeg maar André


03 mei 2014 12:10
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verstuiver probleem
Ik heb wel ervaring met 'mechanische' diesels, het kunnen meten aan diesels met dit soort apparatuur is nieuw voor me. Met wit/bruine rook bij ongekatalyseerde diesels ben ik ook bekend.

Wat me een beetje verrast is dat de conclusie richting egr klep leidt.
Als het mm alle 4 cylinders zou corrigeren zou ik dat kunnen volgen.
Maar er wordt er nu 1 gecorrigeerd, en niet zo'n heel klein beetje ook.
Hoe valt dit te rijmen met een niet goed functionerende EGR klep? Regelt die zo snel dan?

Stel je dus dat de EGR de luchthoeveelheid zo sterk terugbrengt dat het mm de dieseltoevoer min of meer afknijpt en 1 cylinder zelfs niet meer tot ontbranding komt?


03 mei 2014 13:04
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verstuiver probleem
Ik volg je gedachtengang Jan, daar heb je op zichzelf helemaal gelijk in. Maar ik ben er niet helemaal zeker van dat de correctie daadwerkelijk ook een link heeft met het probleem. Daarom stelde ik eerst een aantal andere controles voor die redelijk te doen zijn zonder speciale apparatuur. Ik noem een aantal zaken ter controle, maar het was niet direct de bedoeling om de egr als hoofdverdachte te zien. Daarvoor zou ik de motor eerst willen horen lopen. Ik acht het inderdaad mogelijk dat verstuiver 3 het probleem veroorzaakt.

Uiteraard is de correctie van cilinder 3 tov de streefwaarde niet misselijk, en zou heel goed kunnen duiden op een defecte verstuiver. De correctie is negatief en dat is inderdaad wat ongewoon, door slijtage vermindert meestal de opbrengst en is de correctie positief. Maar ook de correctie van cilinder 2 is aan de hoge kant. De toestand van de injectoren zoals wij al stelden inderdaad alleen door een dieselspecialist vast te stellen.

Ik heb nog iets vergeten te vermelden:
Gezien de storing mbt de luchthoeveelheid kan het ook zijn dat er lekkage is na de turbo in het inlaattraject. Daardoor krijg je minder lucht in de motor dan zou moeten en dus zuurstoftekort.

Daarom zou ik de volgende checklist willen voorstellen:
1. Nauwkeurige controle van het inlaattraject op lekkage
2. Controle van de werking van de egr
3. Controle van de gasklep in de inlaat
4. Controle van de injectoren

JW-NHS schreef:
De Deskundige meldt zich al, bedankt :smt023

Vraag: is er met de Lexia nog wat meer "te meten", zijn er andere zaken die dan boven water te krijgen zijn waardoor er wat meer getrechterd kan worden?

In de lexia kun je nog de duty-cycle van de aansturing van de egr klep zien. Daar kun je voorzichtig wat conclusies aan verbinden maar dan moet je wel een beetje weten wat je wilt zien.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


05 mei 2014 20:32
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 04 okt 2008 18:52
Berichten: 112
Woonplaats: Utrecht
Auto: C5 Break Diff2 2004 (Ph1) 2.0HDI-110pk
Opties: Pa
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 352000
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verstuiver probleem
Bedankt voorde reacties. Ik was even weg (niet met C5). Ik ga genoemde zaken checken.

De LMM is vervangen tijd terug, maar zonder lexia. Kan zijn dat bovengenoemde LMM storingen historische zijn.

Willem

_________________
C5 gem verbruik 1:16

2016: C8 2.0 HDI 136pk
2008: C5 2.0 HDI break
2006: VW 1200 Mex Kever
1999: Peugeot 205 1.8D XAD


05 mei 2014 20:38
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verstuiver probleem
Dat zou inderdaad kunnen als het nog niet zo lang is geleden, ik weet niet exact hoe lang het duurt voordat jouw motormanagement de storingen weggooit als ze niet meer voorkomen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


05 mei 2014 23:04
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 04 okt 2008 18:52
Berichten: 112
Woonplaats: Utrecht
Auto: C5 Break Diff2 2004 (Ph1) 2.0HDI-110pk
Opties: Pa
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 352000
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verstuiver probleem
Kleine update hier:
- een en ander nagekeken maar zonder veel resultaat
- 3e verstuiver vervangen

Auto rijdt duidelijk beter.

Maar, auto piepte op snelweg daarna toch weer. 'Service' indicator ging kort (0,5s) branden.
Ik ga foutcode uitlezen en bekijken wat de dame heeft. Misschien toch EGR maar eens schoonmaken.

Heeft iemand hier goede ervaring met EGR cleaner spuitbus die je in luchtinlaat leegspuit?

Groeten
Willem

_________________
C5 gem verbruik 1:16

2016: C8 2.0 HDI 136pk
2008: C5 2.0 HDI break
2006: VW 1200 Mex Kever
1999: Peugeot 205 1.8D XAD


12 mei 2014 12:36
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verstuiver probleem
Als er zoveel diesel gecirculeerd heeft zal de EGR niet dichtgekoekt zitten want dat lost de koek aardig op.
Misschien eerst eens een lange rit (niet te hoge belasting) en dan nog eens kijken?


12 mei 2014 12:38
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verstuiver probleem
Mijn ervaring met dat soort middelen is dat het meestal niet werkt zoals men promoot. Als je voor en na gaat kijken zie je dat het niet tot nauwelijks heeft geholpen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


17 mei 2014 10:00
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 04 okt 2008 18:52
Berichten: 112
Woonplaats: Utrecht
Auto: C5 Break Diff2 2004 (Ph1) 2.0HDI-110pk
Opties: Pa
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 352000
Kleur: Grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Verstuiver probleem
Korte update en genante voorlopige conclusie:
Luchtinlaattraject, vacuum, EGR, e.d. allemaal nagelopen. Geen rare dingen gezien. Toen derde verstuiver laten vervangen (revisie). Daarna toch nog rook, met name in file.

Van alles nogmaals nagelopen. Koppakking is niet heel lang geleden gedaan.
Koelvloeistof ok.
Motorolie ruim ok. Ruim ok? Wel erg ruim dacht ik. Auto gebruikt geen druppel olie, dus ik check het eigenlijk nooit. Met pomp het naar maximum peil teruggebracht; anderhalve liter eruit! :oops:
Dame rijdt nu een stukje lichter, reageert gelijkmatiger op gas loslaten. En rookprobleem heb ik afgelopen dagen niet meer gezien. Overmaat olie staat erom bekend veel probleemmeldingen te geven richting LMM, EGR, e.d. dus dat is hopelijk nu allemaal verdwenen.

Wel P0903 probleem gezien (Clutch Actuator Circuit High), gereset en hopelijk was dat ook false melding.

Garage (koppakkingsklus, olie ververst, aantal maanden geleden) geeft aan dat ze normaal economisch met olie omspringen en verbaasd zijn over de melding en ik bespreek het verder met hen.

Vreemde is dat ik in de koude wintermaanden de rook niet gemerkt heb en pas laatste weken het zichtbaar werd bij hogere buitentemperaturen.

Dame was dus bijna verzopen. Ik hoop komende maanden geen vervolgschade tegen te komen. Diesels kunnen hier erg gevoelig voor zijn (pakkingen eruit persen e.d.).

Bedankt voor het meedenken. JW, bedankt voor Lexia service.
Hopelijk op naar de 400k. :cit4

Groet
Willem

_________________
C5 gem verbruik 1:16

2016: C8 2.0 HDI 136pk
2008: C5 2.0 HDI break
2006: VW 1200 Mex Kever
1999: Peugeot 205 1.8D XAD


20 mei 2014 21:52
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 52 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.