Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Hoe zit het nu met het additief? 
Auteur Bericht
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 feb 2012 01:25
Berichten: 669
Woonplaats: Emmerich am Rhein Dld.
Auto: VW T5.1 multivan
Opties: 8 pers. En extra verwarming.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 150000
Kleur: Rood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe zit het nu met het additief?
Daar heb ik gekeken, maar niet gevonden waar ik het additief hoeveelheid kan instellen.
Ik vindt het vreemd dat de pomp blijft lopen nadat ik de motor afzet. Ik hoop niet dat de pomp elke keer Eolyse in de tank pompt en dat er zo teveel in de tank komt.

_________________
Huidige voertuigen,Volkswagen T5.1 multivan bj 2008 , DKW Hummel (1960), Lomax 2-4 (1973), BMW r25-3 (1952),


28 feb 2015 07:52
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe zit het nu met het additief?
Ik heb dit draadje even doorgelezen en zie dat er wat dingen door elkaar gehaald worden daarom even op een rij:

:arrow: P1442 maximale hoeveelheid additief bereikt betekent dat het roetfilter aan vervanging toe is. Het additief dat wordt ingespoten komt in het roetfilter terecht en zorgt daar voor een verlaging van de verbrandingstemperatuur van roet. Dit additief verbrandt zelf echter niet. De additiefcomputer en/of motorcomputer weten hoeveel additief er in totaal is afgezet sinds vervangen van het FAP. Het roetfilter zit eenvoudig vol met ceriumoxide (werkzame stof) en kan daarom bijna geen roet meer opnemen. Tijd om hem te laten wisselen of professioneel reiningen.

:arrow: Resetten Er zijn 2 tellers voor additief, de ene houdt bij hoeveel er is ingespoten sinds bijvullen van het reservoir. De andere teller houdt bij hoeveel additief er is ingespoten sinds het vervangen van het roetfilter. Het is belangrijk de juiste teller te resetten.

De eerste en tweede generatie FAP-systemen hebben een eigen additiefcomputer waar de tellers kunnen worden gereset. Let op dat indien mogelijk de tellers OOK in de motormanagementcomputer worden gereset. In de lexia staat onder motormanagement een hoofdstuk roetfilter waar dat kan indien mogelijk.
Bij de derde generatie FAP is dit alleen in de motorregeleenheid mogeklijk.

:arrow: Regenereren zorgt ervoor dat de temperatuur zo hoog wordt dat het roet verbrandt. Normaal gesproken doet de auto dit zelf. Daarbij verbrandt de roet. Een filter dat vol zit met as en eolys/cerium-oxide kan worden geregenereerd, maar de as of additief verbrandt niet. Dat heeft dus geen zin.

:arrow: Additiefpomp zorgt er voor dat eolys wordt ingespoten in de brandstoftank, nadat er getankt is. Ongeveer 15 ml binnen 30 seconden genoeg voor 65 liter brandstof. Hij klinkt als een heel klein hogedrukspuitje. Ik betwijfel of het geluid dat Willyb hoort van de additiefpomp afkomstig is.

:arrow: Storingen additiefsysteem Het is belangrijk om te controleren of de additiefpomp werkt. Werkt deze niet dan zal de regeneratie niet efficiënt verlopen en resulteren in roetfilterproblemen vanwege overbelasting.

Bij de FAQ van dit forum staat een uitleg over de technische werking van het PSA FAP systeem.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


28 feb 2015 11:32
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51
Berichten: 3350
Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe zit het nu met het additief?
Hierbij rekening houden met het feit dat ik dit draadje 10 maanden geleden gestart ben,
en alle ellende reeds opgelost is.

_________________
Zeg maar André


28 feb 2015 13:31
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe zit het nu met het additief?
Klopt André, dat weet ik uiteraard. ;)

Maar er zijn aanhakers op dit draadje, en ik denk dat die baat hebben bij dit overzicht, vandaar.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


28 feb 2015 13:58
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 feb 2012 01:25
Berichten: 669
Woonplaats: Emmerich am Rhein Dld.
Auto: VW T5.1 multivan
Opties: 8 pers. En extra verwarming.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 150000
Kleur: Rood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe zit het nu met het additief?
Hallo,
Ik weet zeker dat het de additief pomp is die zeker 30 sec. pompt als ik de motor uitzet. Gecontroleerd met een stethoscoop en de steker los gehaald. Voor het vullen was dat niet het geval maar na dat ik met de Lexia gespeeld heb.
Ik heb aangegeven additief Comp. vervangen en roetfilter op 0 gram gezet.
Kan ik de steker loslaten (tijdelijk natuurlijk ) want ik ben bang dat die alle eolyse in de brandstoftank pompt.

_________________
Huidige voertuigen,Volkswagen T5.1 multivan bj 2008 , DKW Hummel (1960), Lomax 2-4 (1973), BMW r25-3 (1952),


28 feb 2015 17:18
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe zit het nu met het additief?
Ja inderdaad zou ik de stekker dan loshalen.

Additiefcomputer vervangen is niet de juiste optie. Mogelijk is het daar mis gegaan?
Bij het vervangen van de additiefcomputer moet je oude gegevens in de 'nieuwe' computer invoeren. De optie bijvullen additief is de juiste optie.
Zit er nog additief in het tankje? of is alles op nu?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


28 feb 2015 21:06
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2013 18:07
Berichten: 399
Woonplaats: Sint Niklaas
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe zit het nu met het additief?
ja man gemakkelijk is anders
bij mij is dan nog in het zwart en zie je niet hoeveel er nog in is
en een melding "aditive min. stand" krijg ik niet


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
lexia aanwezig


01 maart 2015 00:33
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 feb 2012 01:25
Berichten: 669
Woonplaats: Emmerich am Rhein Dld.
Auto: VW T5.1 multivan
Opties: 8 pers. En extra verwarming.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 150000
Kleur: Rood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe zit het nu met het additief?
BJG, bij mij is hij gelukkig nog niet leeg gepompt . Ik had er 4,3 ltr in gedaan. En met een pijlstokje gecontroleerd .
Maar ik kan bij de Lexia niet vinden waar ik kan aangeven dat ik hem gevuld hebt.

_________________
Huidige voertuigen,Volkswagen T5.1 multivan bj 2008 , DKW Hummel (1960), Lomax 2-4 (1973), BMW r25-3 (1952),


01 maart 2015 07:54
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe zit het nu met het additief?
Welke opties zie jij onder de additiefcomputer?
En welke onder de injectie?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


01 maart 2015 23:16
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 feb 2012 01:25
Berichten: 669
Woonplaats: Emmerich am Rhein Dld.
Auto: VW T5.1 multivan
Opties: 8 pers. En extra verwarming.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 150000
Kleur: Rood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe zit het nu met het additief?
Een paar dagen aan het proberen geweest met de Lexia ( vandaar dit late antwoord ) maar ik ben er uit.
Ik had ook een storing in de Lexia, permanente tankdop storing.
De sensor die bij de vulopening doorgemeten en die bleef openstaat. ( als de dop er op zit is het contact open, dop er af, contact gesloten ) ander readcontact er in geknutseld en op het display kan ik zien op de dop er af is of er op.
De additief pomp pompt nu alleen even als ik getankt hebt.
Ik heb nu alle storingen er uit behalve geeft hij aan dat de radioantenne niet goed is, maar is normaal.
Bedankt allemaal voor de goede adviezen .
Gr. Willy B. :smt038 :smt193

_________________
Huidige voertuigen,Volkswagen T5.1 multivan bj 2008 , DKW Hummel (1960), Lomax 2-4 (1973), BMW r25-3 (1952),


04 maart 2015 14:02
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3548
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe zit het nu met het additief?
:smt038
Knap opgelost.


04 maart 2015 23:03
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2013 18:07
Berichten: 399
Woonplaats: Sint Niklaas
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe zit het nu met het additief?
ik kan niet volgen

_________________
lexia aanwezig


04 maart 2015 23:17
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe zit het nu met het additief?
Goed gedaan!
Er wordt wel een storing opgeslagen aangaande de tankdop volgens mij.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


05 maart 2015 10:32
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2013 18:07
Berichten: 399
Woonplaats: Sint Niklaas
Auto: berline 1.6HDiFAP
Opties: geen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10668cj
Productienummer: 10105
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 221000
Kleur: grijs aliminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hoe zit het nu met het additief?
mag ik weten hoe gedaan ?
in welk menu vind ik die oplosing

_________________
lexia aanwezig


05 maart 2015 22:35
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.