Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Soms stotteren 2.0 HDi 136
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=14666
Pagina 1 van 2

Auteur:  simmetje [ 25 feb 2014 10:10 ]
Berichttitel:  Soms stotteren 2.0 HDi 136

Enige tijd geleden heeft een collega van mij een forse motorschade gehad met een 407 2.0 HDiF 136.

Motorblok is met dank aan een medeforumlid vervangen door een goede gebruikte (storingsvrij uitgebouwd uit een C5).

Nu schiet de auto soms bij optrekken voor een verkeerslicht of bij een inhaalpoging plots in de nood loop. De motor blijft wel lopen, maar elke vorm van snelheid is eruit.

Garage gaf aan dat de EGR de boosdoener was. De EGR is nu dichtgezet met een plaatje, maar dit lost het probleem helaas niet op.

Iemand iets dergelijks bij de hand gehad?

Auteur:  JW-C5 [ 25 feb 2014 11:58 ]
Berichttitel:  Re: Soms stotteren 2.0 HDi 136

Welke storingscodes zijn er opgeslagen?

Groet,
JW

Auteur:  c5jan [ 25 feb 2014 14:15 ]
Berichttitel:  Re: Soms stotteren 2.0 HDi 136

Als ik me niet vergis merkte iemand laatst op dat bij een storende EGR het afsluiten van de dan al verstopte EGR weinig effect zal hebben omdat het probleem dan meer in de inlaat zit, alwaar ook een klep schuil gaat die juist 100% open moet staan bij afgesloten EGR.

Dit soort wijsheden zou ik voor mezelf graag gestaafd zien met een onderbouwing. Of mijn 2.0 HDI 109 PK op dit punt ook maar enigszins vergelijkbaar is met deze 2.0 HDI 136 PK weet ik niet.

Auteur:  Flip [ 25 feb 2014 17:29 ]
Berichttitel:  Re: Soms stotteren 2.0 HDi 136

Hallo simmetje. Het ligt er helemaal aan wat jij onder "stotteren" verstaat. Bedoel je dat de motor tijdens optrekken inhoud en gebeurt het alleen als je "fors" optrekt? Stottert hij altijd, ook wanneer je rustig rijd? Wanneer je optrekt als een "vaat doek", heeeeeel langzaam kun je dan wel op een redelijk snelheid komen zonder dat de motor in de noodloop schiet? Als dat zo is een van de mogelijkheden de raildruk sensor.

Als je het gaspedaal ver indrukt gaat de raildruk heel snel naar zijn maximum deze wordt gemeten en geregeld door de raildruk sensor. Bij een verkeerde rail druk dan kan de motor of helemaal uitvallen of in de noodloop gaan. Als de raildruk te hoog is valt de motor helemaal uit is deze te laag dan kan ik mij zo voorstellen dat hij in de noodloop gaat. Vraag is of de sensor stuk is of er iets mis is met de diesel opvoerpomp.

Ga hier niet zelf mee "experimenteren", de drukken zijn erg hoog en als je niet weet waar je mee bezig bent is het ronduit gevaarlijk. Zoals JW aangeeft zouden dit soort storingen opgeslagen moeten worden. Bij onze 1.6 Hdif was het deze rail sensor, storing stond ook netjes in het logboek (raildruk te hoog). Nadat de sensor vervangen was liep ze weer als een zonnetje.

Groeten.

Auteur:  simmetje [ 25 feb 2014 22:49 ]
Berichttitel:  Re: Soms stotteren 2.0 HDi 136

Dank allemaal voor de zinvolle tips. Zat een flink legertje foutcodes in. De raildruk en de EGr zaten er allebij bij. Heb eerst alles maar eens gewist. Morgen kijken wat er nog over is.

De storing klopt aardig met wat Flip beschrijft. Bij constante snelheid loopt de motor als een zonnetje. Bij flink accelereren of bij optrekken vanuit stilstand treed het 't vaakst op. De motor gaat dan stotteren, en door gas terug te nemen komt ie weer terug in de normale loop.

Auteur:  simmetje [ 26 feb 2014 22:36 ]
Berichttitel:  Re: Soms stotteren 2.0 HDi 136

Foutcode uitgelezen met een OBD II scanner is P1461, wat volgens het boekje bij PSA inderdaad EGR klep betekent. Wil dit zeggen schoonmaken en demonteren inlaatspruitstuk en EGR klep?

Auteur:  JW-C5 [ 27 feb 2014 00:31 ]
Berichttitel:  Re: Soms stotteren 2.0 HDi 136

Volgens mijn info is het de druksensor van het EGR circuit die aan deze foutcode gekoppeld is.....

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 27 feb 2014 01:03 ]
Berichttitel:  Re: Soms stotteren 2.0 HDi 136

Vraag: wat is er bij die ombouw meeverhuisd?

Is het C5 blok kaal gebruikt, en zijn alle spullen van de oorspronkelijke motor, incl inlaatspruitstuk, EGR, turbo en wat daar zoals bij zit opnieuw gebruikt?
Of zijn die spullen van het C5 blok gebruikt?

In het laatste geval zou er een compatibiliteitsprobleem kunnen zijn, er zijn nogal wat verschillende uitvoeringen die allemaal moeten matchen....

Groet,
JW

Auteur:  simmetje [ 27 feb 2014 22:43 ]
Berichttitel:  Re: Soms stotteren 2.0 HDi 136

Druksensor EGR circuit.. Ok, handleidingen verschillen dus ook wat.

Blok is 1 op 1 gewisseld. Alleen dynamo, aircopomp etc. zijn omgebouwd. Kabelboom van motor naar auto is volledig vervangen door een nieuwe.

Auteur:  JW-C5 [ 27 feb 2014 23:59 ]
Berichttitel:  Re: Soms stotteren 2.0 HDi 136

Dat betekent dat er een mismatch kan zijn tussen de computer van die 407 en de hardware die afkomstig is van de C5.....

Is de ORGA bekend van de C5 waar dit blok uitkwam?
Dito van de 407?

Groet,
JW

Auteur:  simmetje [ 18 apr 2014 22:02 ]
Berichttitel:  Re: Soms stotteren 2.0 HDi 136

Ondertussen weer een stapje verder. Het blijkt dat men alles van de 407 1 op1 heeft overgebouwd, dus geen compatibiliteits issues.

Verder is het inlaatspruitstuk helemaal schoongemaakt evenals de EGR klep. De motor loopt nu wat zuiniger, maar de storing blijft.

Ik heb ondertussen een Chinese Lexia / PP2000 aangeschaft via Ebay. Morgen even een oude laptop met een schone Windows XP geschikt maken.

Is er een mogelijkheid om data te loggen met een Lexia? Dan zouden de verschillende waardes terug te lezen zijn en is er misschien iets zinnigs te zeggen wat er gebeurt als het fout gaat.

Het probleem komt dus eens in de 500Km voor, en alleen van constante snelheid naar vollast. Auto schiet dan in de noodloop.

Auteur:  c5jan [ 18 apr 2014 23:19 ]
Berichttitel:  Re: Soms stotteren 2.0 HDi 136

Zit er nogsteeds een brandstofdruk foutcode bij? Vollast vereist natuurlijk wel voldoende brandstofaanvoer...

Auteur:  simmetje [ 19 apr 2014 16:28 ]
Berichttitel:  Re: Soms stotteren 2.0 HDi 136

Gisteren met de OBD scanner gekeken. Nog steeds alleen de code voor "EGR pressure Valve" en verder niets.

Komt dus maar 1 keer op de 500Km voor, en als het gebeurt op het moment van overschakeling van deellast naar vollast (optrekken bij het verkeersligt, inhalen op de snelweg etc.).

Allicht nog goed om te weten: Roetfilter is redelijk recent ook vervangen.

Ben nu een laptopje met de PP2000 aan het installeren. Lexia werkte meteen, de PP software doet wat moeilijk, heb redelijk wat ICT kennis, dus hoop het te kunnen fixen :)

Auteur:  simmetje [ 26 apr 2014 20:36 ]
Berichttitel:  Re: Soms stotteren 2.0 HDi 136

Vandaag met de PP2000 / Lexia uitgelezen.

Er kwamen twee storigen uit:

-Permanente storing: Inleren UGR klep
-Tijdelijke storing UGR systeem: Gemeten luchthoeveelheid hoger dan richtwaarde

Verder viel op bij de uitleeswaardes van het roetfilter dat het moment dat de motor begint te stotteren overeenkomt met de laatste regeneratie (PP2000 laat zien wanneer er voor het laatst geregenereerd is, dit kwam exact overeen met het moment van de laatste storing).

Verder heeft de dealer de vervanging van het roetfilter niet gelogd. Volgens de BSI is het roetfilter 100.000 Km geleden vervangen, terwijl dit 5.000Km geleden is. De keer hiervoor is idd 100.000Km geleden geweest.

Wie weet waar ik het nou moet zoeken? Wordt de EGR/UGR melding veroorzaakt door het regenereren of mislukt het regenereren door de EGR?

Auteur:  willy4 [ 26 apr 2014 20:46 ]
Berichttitel:  Re: Soms stotteren 2.0 HDi 136

zijn dat permanenten storingen?

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/