Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 roetfilter vervangen ? 
Auteur Bericht
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 aug 2013 20:16
Berichten: 590
Woonplaats: Nijmegen
Auto: C4 Grand Picasso 1.2 Puretech
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 30000
Kleur: Gris Sable


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht roetfilter vervangen ?
Onze 1.6 hdif gaf al een paar weken de storingsmelding: "te weinig roetfilter additief"

De garage heeft het nivo gecontroleerd en er zat nog voldoende in de eolys tank. Er zouden nog een paar storingmeldingen zijn die ze hebben gereset namelijk dat het roetfilter verzadigd was en een EGR storing. (deze meldingen verschenen niet op het display) Volgens de garage moet het roetfilter vervangen worden als de storing "te weinig additief" snel terugkomt.

Mijn vraag is of ik zelf nog iets kan doen om het roetfilter te reinigen. Ik heb meestal een (te?) rustige rijstijl, niet boven de 2700 a 3000 toeren maar wel grotendeels lange ritten tussen de 70 en 130 km. Moet ik een keer flink blazen of zal dat weinig effect meer hebben?

de auto heeft 210.000 gelopen.

groet Zwever

_________________
Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....


17 jan 2014 09:57
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 aug 2008 23:44
Berichten: 791
Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 96400
Kleur: Gris Platinium EVL


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: roetfilter vervangen ?
Zolang de auto geen andere waarschuwingen geeft als die dieseladditief is er nog geen reden om de roetfilter te vervangen, al dacht ik dat dat een verzadigd filter toch ook aan de gebruiker gemeld zou moeten worden ook zonder dealerinfo. Blijkbaar klopt de berekening van de overgebleven hoeveelheid niet en dat komt wel eens meer voor, ook bij mij. Nu heeft de 1.6 de reputatie een "vuile" motor te zijn en dat het roetfilter daar behoorlijk wat werk aan heeft. Gezien de kilometerstand is het niet vreemd dat deze dan vervangen zou moeten worden, maar eens een flink tijdje 130 km/u kruisen kan uiteraard geen kwaad. Er zijn bedrijven, Buchli bijvoorbeeld, die roetfilters reinigen maar de prijs daarvan scheelt niet eens zoveel met een officieel gereviseerd Citroen-exemplaar.
Die EGR-klep storing duidt ws op een al dan niet tijdelijk mengselprobleem en of de klep dan echt stuk is? Roetvorming aldaar doet er geen goed aan.

_________________
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.

Afbeelding


17 jan 2014 10:31
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: roetfilter vervangen ?
Ik had dezelfde storing. Er zat ook nog voldoende eolyse in. Laten nakijken. Ik zie op de factuur: "Storing niveau eolyse/ bijgevuld gereset. Vergelijk niveauzender opnieuw inleren en daarna storing weg".


17 jan 2014 11:46
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 aug 2013 20:16
Berichten: 590
Woonplaats: Nijmegen
Auto: C4 Grand Picasso 1.2 Puretech
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 30000
Kleur: Gris Sable


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: roetfilter vervangen ?
Na 50 km gereden te hebben is de storing weer net zo hard terug op het display. "te weinig additief roetfliter" Er verschijnen geen meldingen van verzadigd roetfilter o.i.d. terwijl die melding wel bestaat toch ?

Alls het roetfilter aan vervanging toe is zou je dat dan ook aan het rijden moeten merken? Er valt namelijk niets aan op te merken. Hij trekt als een lier (voor zover dat kan bij een 1.6 ;) en rookt totaal niet, houdt nooit in.

Zou het kwaad kunnen door te rijden met de melding tot er andere signalen van een verzadigd roetfilter komen ?

zwever

_________________
Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....


17 jan 2014 17:04
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: roetfilter vervangen ?
Die niveauzender opnieuw inleren, zou dat de oplossing niet kunnen zijn? Was het bij mij wel.


17 jan 2014 17:25
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 mei 2009 15:55
Berichten: 710
Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: roetfilter vervangen ?
Weet je of je soms af en toe de regeneratie cyclus hebt onderbroken gehad.
En gezien je rustige rijsteil, kan het dan nutig zijn, vooropgesteld dat dit bij jou type ook op gaat, om een controlelampje nabij je dasheboard te monteren wat paralel staat (dus meegeschakeld met) aan je achterruitverwarming.
In geval je van plan bent om de auto bijvoorbeeld te stoppen, terwijl je kunt zien dat zo'n proces op gang is, dan doe je er verstandig aan deze eerst zijn volledige cyclus te laten afwerken alvorens je motor af te zetten en dus nog even opnieuw de snelweg op te gaan.
Simpele voorwaarde is dat je niet zelf handmatig je achterruitverwarming inschakeld.
Suczeven en een groet uit de Ardèche :cit4

_________________
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404


17 jan 2014 20:15
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 26 aug 2011 15:05
Berichten: 178
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: roetfilter vervangen ?
Ik volg je niet.Hoe kun je zien dat de regeneratie bezig is.Brand er dan een lampje op je dashboard of krijg je een bericht op je scherm?
Wat ik nog minder begrijp is wat je achterruitverwarming te maken heeft met de regeneratie?


17 jan 2014 21:00
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: roetfilter vervangen ?
ik kan het zien,ik heb er een lampje opgezet


17 jan 2014 21:10
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: roetfilter vervangen ?
@ Bibendum.

Tijdens de regeneratie wordt de achterruitverwarming ingeschakeld. Dat gebeurt om op die manier de motor zwaarder te belasten.
Als je er dan een lampje aan parallel schakelt, kun je zien wanneer de regeneratie plaats vindt :idea:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


18 jan 2014 00:36
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 mei 2009 15:55
Berichten: 710
Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: roetfilter vervangen ?
@Bibendum

kijk hier dan begrijp je hoe é.e.a. werkt:

viewtopic.php?f=2&t=9051"

_________________
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404


18 jan 2014 01:13
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 aug 2013 20:16
Berichten: 590
Woonplaats: Nijmegen
Auto: C4 Grand Picasso 1.2 Puretech
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 30000
Kleur: Gris Sable


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: roetfilter vervangen ?
Ik denk dat de auto wel af en toe het regeneratieproces uitvoert. Ik heb de C5 nu 8 maanden en af en toe viel het me al op dat de koelfan aansloeg en na het afzetten van de motor nog even bleef draaien. Ook wel eens bij koud weer en na een rit met rustige rijstijl. Eerst dacht ik aan een electronica defect maar na het lezen van de FAQ over het roetfilter begreep ik dat dat het weleens zou kunnen zijn. Ik ben niet zo technisch dat ik zelf lampjes ga aansluiten op de electra. Kwam vannacht terug van een feestje en heb de afstand van Eindhoven naar Nijmegen afgelegd met een snelheid rond de 150 Geen problemen ervaren verder. Af en toe gemerkt dat de lampen even sterker knipperden dan anders, door vermoedelijk het inschakelen van een grote stroomverbruiker (regeneratie?). Hopen dat ik niet geflitst ben want dat zal de kosten van een nieuw roetfilter waarschijnlijk overschrijden. :smt089 @ rowi: misschien idd een storing in de niveauregelaar.

Ik denk dat ik er maar eens een tijdje mee doorrij en de melding voorlopig negeer.

Weet iemand of het idd zo is dat als je roetfilter aan het einde is je een melding op het display zou moeten verwachten in de trant van "verzadigd roetfilter"of "kans op verstopping roetfilter" ???

groet Zwever

_________________
Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....


18 jan 2014 07:29
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 mei 2009 15:55
Berichten: 710
Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: roetfilter vervangen ?
Of je een link kunt leggen tussen het afzetten van de motor en daarna het horen van de van(s) in relatie tot een regeneratieproces, is voo mij nog niet duidelijk.
Zelf woon ik in de bergen en moet klimmen om bij ons thuis te komen. In de zomer komt het dan tegelmatig voor dat er een van blijft draaien, na afzetten van de motor. Maar dan heb ik kleine afstganden achter de rug op lokale wegen. Ook mijn snelheid komt dan zeker niet ver genoeg boven de 70 kmh om zo'n regeneratieproces "aan te sporen" - om het zo maar even uit te drukken.

In jou geval is het zinvol te weten of je deze regeneraties eventueel meerdere malen hebt onderbroken gehad (lees: vroegtijdig hebt afgebroken).
Daaruit kan je dan opmaken of een reiniging van het fap-filter dan ook wenselijk/aanbevolen is.

MVrGr vanuit de Adèche :citrofiel s

_________________
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404


18 jan 2014 22:17
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 26 aug 2011 15:05
Berichten: 178
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: roetfilter vervangen ?
JW-NHS schreef:
@ Bibendum.

Tijdens de regeneratie wordt de achterruitverwarming ingeschakeld. Dat gebeurt om op die manier de motor zwaarder te belasten.
Als je er dan een lampje aan parallel schakelt, kun je zien wanneer de regeneratie plaats vindt :idea:

Groet,
JW


Vlam....wéér iets bijgeleerd!


21 jan 2014 21:40
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 26 aug 2011 15:05
Berichten: 178
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: roetfilter vervangen ?
L A schreef:
@Bibendum

kijk hier dan begrijp je hoe é.e.a. werkt:

viewtopic.php?f=2&t=9051


Goed uitgelegd en even goed begrepen.....thanks!


21 jan 2014 21:57
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: roetfilter vervangen ?
Ik heb overigens een nieuwe (verbeterde) up to date versie van de uitleg over het FaP gemaakt, ik denk dat Menno die binnenkort online zet.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


21 jan 2014 22:29
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.