Auteur |
Bericht |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
Reparatie's aan 4HP20
Afgelopen week is er in de garage een XM V6 gebracht met een 4HP20 automaat. De automaat maakte een geluid als een drooglopende stuurpomp. Twee garage's wisten er geen raad mee, internet wel Bij het horen van het geluid was het wel duidelijk, daar zou spoelen niet tegen helpen. De enige oplossing in dit geval is uit elkaar halen van de bak. In het geval van de XM betekend dat dus motor demonteren, veel werk dus. Omdat wij nooit eerder een 4HP20 gereviseerd hebben toch even her en der gehoord wat het zou kosten om de bak aan te pakken. Schrik niet, 3000 euro ex. btw. In overleg met de klant hebben we besloten de bak zelf aan te pakken, gewoon doen dus. Gisteren begonnen met het demonteren van de motor, vandaag de bak van het blok geschroefd en open gemaakt. Na het demonteren was het meteen duidelijk, de "sump" een kunststof onderdeel wat olie naar tandwielen brengt is totaal weggesmolten. Ook het oliefilter zit dicht. Verder ruikt de olie verbrand en lijkt het wel stroop, duidelijk geval van oververhitting. Daar is een defecte koppelomvormer de oorzaak van. Nieuwe koppelomvormer, althans een gereviseerd exemplaar, pakkingset en filter zijn besteld. De "oilsump" is niet bestelbaar, dus die uit een sloopbak gehaald. Daar gaan we ook de warmtewisselaar van gebruiken. Al met al een leuke en leerzame klus die ons weer een stapje verder brengt. En vandaag zaten we toch al in de 4HP20's ook nog een C5 binnen gekregen. Ook weer onkunde van collega's. Deze bak schakelde niet door naar een hogere versnelling. Mevrouw, dat gaat een nieuwe bak worden… Na uitlezen van de computer bleek de bak in storing te staan in de Sport stand. Een defect "sport knopje" was de boosdoener. Ook weer uitgewisseld met een gebruikt exemplaar. Kwartiertje werk..
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
10 dec 2013 21:52 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Reparatie's aan 4HP20
Vanmiddag was ik even in NV. En dus heb ik die bak bekeken, uiteraard Inderdaad, niet te geloven wat je daar ziet. Die bak is zó heet geweest dat het kunststof deel binnenin helemaal vervormd is. Maar ook is goed te zien dat zo'n bak verder eigenlijk relatief simpele mechanica is. Het meest gecompliceerde deel is het brein met z'n aansturingen. Niet verbazingwekkend dat dit deel dan ook zo vaak problemen geeft, een klein infarctje en het werkt niet goed meer. Niets menselijks is 'm vreemd Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
10 dec 2013 22:33 |
|
|
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: Reparatie's aan 4HP20
Had de verhoogde olietemperatuur zich niet gemeld door het aanpassen van bv. het schakelgedrag en een storingsmelding? Voor oververhitting zijn een aantal beveiligingen aangebracht. Het is zo eenvoudig dat de meeste sleutelaars niet verder durven te gaan dan aan het brein te sleutelen.
|
10 dec 2013 22:51 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Reparatie's aan 4HP20
Zo jammer dat Eindhoven - Nieuw Vennep net effe te ver is......... Wat je al niet zou kunnen leren van zo nu en dan eens binnen wandelen bij een specialist(zonder hem van zijn werk te houden) Kun je niet een keer een "open dag" houden Johan? Ik heb best wel intresse om eens een keer een dagje te spenderen aan de werking van een automaat. Aangezien ik van nature erg nieuwsgierig ben, zou ik wel eens de binnenkant van een automaat willen zien terwijl iemand me verteld wat een en ander doet. Zo breek al tijden mijn hoofd het fenomeen "remband" terwijl een automaat bedoeld is om vooruit te gaan
_________________ Zeg maar André
|
11 dec 2013 02:50 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Reparatie's aan 4HP20
Bij de ID/DS-club, waar ik lid van ben, worden vrij regelmatig cursussen en operaties te tonele gespreid, ter lering ende vermaeck. Het zou inderdaad geweldig zijn als GJO ook een soort van "workshops" zou kunnen houden op die manier, want ik ben er ondertussen wel van overtuigd dat GJO over 10-20 jaar nog steeds bezig zal zijn om de dan "klassieke" C5 op de weg te houden, zoals dat nu bij de DS-specialisten met de ID/DS gebeurt. Maar wat je zegt, André.......hoe heerlijk zou het zijn om op vrijdagmiddag even bij GJO binnen te wippen en met een bak koffie de geneugten van het leven en de stand der techniek door te nemen! Maar geweldig, Johan, dat bij jullie het grijze gebied van de automatische 4HP20/AL4/AM6 langzaam ontsluierd wordt. Ga zo door!
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
11 dec 2013 09:43 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: Reparatie's aan 4HP20
Dat niet leverbaar zijn van onderdelen moeten de revisiebedrijven toch ook last van hebben....
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
11 dec 2013 14:17 |
|
|
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
Re: Reparatie's aan 4HP20
veel van jullie weten het al, maar iedereen is altijd welkom om even een kijkje in de keuken te nemen hoor, met koffie uiteraard. en workshop.. , morgen gaan we met z'n allen op cursus (automaatbakken) dus wie weet..
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
12 dec 2013 00:12 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33386 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Reparatie's aan 4HP20
Bijlage: ImageUploadedByTapatalk1386840727.226934.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
12 dec 2013 11:32 |
|
|
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Reparatie's aan 4HP20
Oldenhage schreef: en workshop.. , morgen gaan we met z'n allen op cursus (automaatbakken) dus wie weet.. Wij kunnen deze thuiscursus doen, zodat we een beetje mee kunnen blijven praten. En deze.
|
12 dec 2013 19:59 |
|
|
Joel_citroen
V.I.P.
Geregistreerd: 30 dec 2010 12:25 Berichten: 92 Woonplaats: Wintelre
Auto: Citroen C5 2.0 HDI
Opties: leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 250.000
Kleur: EZR zilvergrijs
Naar boven
|
Re: Reparatie's aan 4HP20
helemaal doorgelezen,
|
22 jan 2015 17:23 |
|
|
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Reparatie's aan 4HP20
.. omdat je zelf aan de bak ( ) gaat
|
22 jan 2015 19:00 |
|
|
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Re: Reparatie's aan 4HP20
Wel handig als je een brug hebt tot je beschikking.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
22 jan 2015 20:33 |
|
|
|