Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
 Roetfilter + egr klep verwijderen 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Roetfilter + egr klep verwijderen
Voorlopig is electrisch rijden al prijktijk terwijl waterstof nog een illusie is. waterstof wordt vooral door oliemaatschappijen gepusht, omdat electra het einde van hun monopolie betekent .

En ja die use case vakantieverkeer moet je dan iets anders voor verzinnen.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


18 feb 2014 12:22
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Roetfilter + egr klep verwijderen
er rijden toch auto bussen op waterstof


18 feb 2014 12:32
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33386
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Roetfilter + egr klep verwijderen
Zullen we het hier over de EGR klep ( roetfilter ) houden .... ;)

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


18 feb 2014 12:40
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 14 mei 2013 17:34
Berichten: 17
Woonplaats: Arendonk, België
Auto: C5 HDI 2.0 16V exclusive break
Opties: zo ongeveer alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10783 CJ
Productienummer: 10256
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 215000
Kleur: Gal Aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Roetfilter + egr klep verwijderen
Het is niet verstandig om de EGR klep te verwijderen, hiermee tast je een wezenlijke functie van de motor aan.
De functie van de EGR (= Exhaust Gas Recirculation) is om het zuurstofgehalte in de cilinder te verlagen, zonder dat de compressie daaronder lijdt. Door het lage zuurstofgehalte is vorming van NOx nauwelijks mogelijk. Er worden uitlaatgassen met weinig restzuurstof teruggevoerd naar de cilinders.
De EGR regelt voornamelijk op de Lambda sonde, die het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen voor het roetfilter meet. Moderne regelsystemen regelen op veel meer parameters.
Er moet minder dan 0,5% zuurstof voor het roetfilter of de katalysator aanwezig zijn.
Dit type verbranding heet "stochiometrische verbranding", ofwel evenveel zuurstof als er nodig is voor de verbranding.
Jammer genoeg vervuilt het teruggevoerde uitlaatgas wel het inlaatspruitstuk en de inlaatkleppen.

Het alternatief is "lean burn" verbranding, waarbij de luchtovermaat meer dan 40% moet zijn. Ook hierbij wordt weinig NOx (stikstofoxiden) gevormd, vanwege de snelle en relatief koele verbranding.

Beide systemen hebben een groot nadeel: Bij zowel stochiometrische verbranding als bij lean burn verbranding verloopt de verbranding traag. Dat is niet wat je wilt, want je wilt toeren maken. Het afstemmen van beide systemen is daarom erg kritisch. Zie Volkswagen.

Ten gevolge van de Duitse autolobby in de jaren '90 werd bij benzinemotoren de driewegkatalysator met EGR verplicht gesteld en bij Dieselmoteren uiteindelijk EGR met roetfilter.
In Frankrijk waren in die tijd uitstekende lean burn motoren ontwikkeld, maar de Duitsers waren niet in staat om die te maken.
Een Lean Burn motor heeft geen EGR nodig om schoon te zijn, wel een roetfilter. Zoals gewoonlijk wordt in de politiek beslist over systemen, niet over doelen.

Ter informatie: alle gasmotoren die als warmte- kracht koppeling dienst doen, zijn lean burn motoren met katalysator.
Nadeel is, dat ze niet snel kunnen reageren bij belastingswisseling.


18 jan 2016 17:17
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 70 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.