Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 startprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164 
Auteur Bericht
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3547
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht startprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164
RERHRH motor.

De brandstofpomp (Siemens) is een maandje geleden vervangen door een gereviseerde bij DF (Dieseltechniek Friesland). Die werd vervangen nadat er bij koude temperaturen startproblemen waren (sloeg wel aan maar niet van harte)
Hij gaf toendertijd P1164 als DTC.

Nu een maand later heb ik twee keer een startprobleem gekregen. De motor slaat aan en slaat direct weer af. Daarna moet ik echt doorstarten voordat hij (met moeite) aanslaat na zo'n 7 seconden doorstarten. Hij gaf weer P1164 aan en de MIL licht op.

freeze frame bij de storingscode>
starttoerental : 239 rpm
MAP: 100 kPa
MAF : 3,91 g/s
FRP : 5440 kPa (is dit niet laag?)
(uitgelezen met maxiscan 509)
Na het starten loopt ie snel weer netjes en komt het de rest van de dag niet meer voor.
(beide keren van de startprobleem was nadat de auto een tijdje (+6 uur) had stilgestaan)

Ik ben ook langs de dealer geweest. Die heeft hem uitgelezen en geeft niet echt aanvullende info.
P1164 : signaal brandstofdruk suggereerd de railsensor
Zou het weer liggen aan de pomp (ingebouwde opvoerpomp of toch een railsensor die de "weg"kwijt is?? :smt017
Heeft er iemand iets dergelijks al meegemaakt?
Ik hoor graag jullie input.

groeten
Boes


23 mei 2013 22:09
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: starprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164
Het beste kun je de brandstofdruk tijdens starten (en niet aanslaan) even meten.

Aan de hand van het resultaat kun je volgende diagnosestappen bepalen.

Oa retourtest versuivers bij een te lage br druk.

Maar dit wordt dan te technisch voor het forum denk ik.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


23 mei 2013 22:22
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3547
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: starprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164
de verstuivers zijn vorige maand ook getest hoor!
Ze lekten niet.
Wel viel me op (bij de dealer) dat cilinder 4 109% werd gecorrigeerd.
De andere drie zaten lager dan 9%.

brandstof druk van 54 Bar is toch veel te laag? (5440 kPa)
Bij de overige starts zit ie wel rond de 250 Bar.
Dit verschil kan toch niet door de pomp ontstaan> die doet het wel of niet :smt017
Krijgt de Ecu niet gewoon verkeerde info van de druksensor?


23 mei 2013 22:32
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: starprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164
Is de retourtest gedaan?

De druk van 54 b is idd te laag.
Dus slaat hij niet aan inderdaad.

Ik zou het zoeken in het circuit van de hoge drukregeling:

Ofwel een injector lekt via retour waardoor de druk niet kan worden opgebouwd,
ofwel de drukregeling werkt niet goed (soleniode in pomp)
Of inderdaad de drukmeting,
controleer even de stekkerverbinding van de sensor, dat steekt zeer nauw bij een piëzo element.

Welke duty-cycle heeft de drukregelaar als de motor niet aanslaat en de druk 54 bar is?

Wanneer de druksensor onjuiste info geeft zal de motor wel aanslaan waarschijnlijk, maar mogelijk een andere storingscode geven.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


23 mei 2013 22:48
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: starprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164
Al iets verder?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


30 mei 2013 20:41
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3547
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: starprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164
De auto staat nu al een tijd bij DF in Oudehaske.
Ze wilden de startproblemen zelf waarnemen. (logisch)
Maar nu zeggen ze dat hij steeds start?

Ik heb meerdere keren met ze gebeld en erop aangedrongen dat ze er beter naar kijken.
Daar hebben ze echter niet zoveel zin in. Hun "diagnose" bestaat uit simpelweg starten. Ze hebben geen zin om een garantieprobleem te onderzoeken.
Bij DF kom ik dus niet verder. Morgen ga ik hem weer ophalen.

Aangezien de auto wel start,....daarna uitvalt en er geen brandstof wordt aangezogen. Pas na (erg) lang doorstarten gaat ie lopen.
Ik stel dat hij start doordat er nog brandstof in de rail staat. Als die "op" is komt er schijnbaar geen brandstof. Waardoor hij afslaat. (en het verklaart de lage startdruk van 54Bar)
Dit sluit volgens mij een "lekke" verstuiver hoogstwaarschijnlijk uit?

De oorzaak volgens mij (naar waarschijnlijkheid):
1: de gereviseerde pomp heeft een defect aan de opvoer.
2: de brandstof loopt om een andere reden terug. > misschien is de handpomp stuk (terugslagklepje stuk?)

Ik zal punt 2 eerst uitsluiten door een terugslagklepje te plaatsen.
Misschien heeft er iemand anders een ander idee of theorie?

groet
Boes


30 mei 2013 21:12
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: starprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164
Vroeger ging je bij moeilijk startende diesels op zoek naar luchtlekkage inderdaad...
Komt er wel brandstof de pomp in? Lastig te checken met al die bajonetslangen...
Er ruikt helemaal niets naar diesel, behalve als je het tankdopje opent?

De opvoerpomp zit in de hd pomp zelf bij dit type? Ik heb zo ook een keer gestaan met de Evasion (RHZ motor, opvoerpomp in tank). Even reutelen, dan weer afslaan etc.: opvoerpomp stuk.


30 mei 2013 21:21
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3547
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: starprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164
Jan,

Er zit een siemens inspuiting in.> De Siemens pomp is zelfaanzuigend.
Er zit dus inderdaad geen tankpomp in.


30 mei 2013 21:24
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: starprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164
wanneer is de brandstoffilter nog vervangen


30 mei 2013 21:26
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3547
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: starprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164
Het brandstoffilter is vorige maand bij de pompvervanging vervangen.
Jan: ik ruik nergens diesel of zichtbare lekkage.

Ik heb bij het voordoen van het startprobleem de kap geopend en gezien dat er geen brandstof voor de pomp zat. Ik kon het ballonpompje erg vaak indrukken voordat ik weerstand kreeg.

De grote vraag is waarom zou diesel alleen terugstromen bij lange stilstand en zelfs dan niet altijd? :smt017


30 mei 2013 21:34
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: starprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164
Euh.... een fractie van een zandkorrel onder het deksel van je brandstoffilter en je gaat helemaal nergens meer heen....

Als je niets ruikt maar geen diesel bij de pomp hebt zit het lek in de aanzuigleiding.


30 mei 2013 21:35
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: starprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164
ja, dat is perfekt mogelijk,dat hij dat soms maar doet
verleden maand nog voorgehad,daar was een leiding door geschuurd


30 mei 2013 21:38
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3547
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: starprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164
nee, maar dan heb je er ook last van bij een warme motor?


30 mei 2013 21:38
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: starprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164
neen, niet altijd


30 mei 2013 21:42
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: starprobleem 2.0 Hdi 100kW P1164
Een mooie truuk die ik pas nog uitgevonden heb is: niet zuigen maar blazen, met een dikke injectiespuit in de leiding blazen.
Hoor je het dan ergens sissen dan is het 'raak'.
Met aanzuigen zuig je vaak hetzelfde lekje dicht, met blazen valt het wschl. sneller door de mand.


30 mei 2013 21:55
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.