motor of aandrijvingsgeluiden?
Auteur |
Bericht |
eentje45
C5club Newbie
Geregistreerd: 23 jan 2013 19:33 Berichten: 2
Auto: C5 type 2 diesel break 2.0HdiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 179.000
Kleur: zwart
Naar boven
|
motor of aandrijvingsgeluiden?
Mijn C5 2.0HdiF break bevalt goed alleen hoor ik tussen 50-70 km en ook bij 130 km/hr nogal irritante geluiden, bijvoorbeeld freewheelend, de pook in z'n vrij van 100 km/h terug naar 70 km en dan begint het "wawawawawaww" hammondorgeltje te bleren, gisteren nieuwe versnellingsbak olie erin en voorste remmen geheel laten nakijken en schoonmaken maar dat had alles nauwelijks effect. Wie weet raad ?
eentje 45
|
15 feb 2013 14:27 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: motor of aandrijvingsgeluiden?
? ?
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
15 feb 2013 14:30 |
|
|
Hollender
C5club Bikkel
Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26 Berichten: 413 Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Naar boven
|
Re: motor of aandrijvingsgeluiden?
I like Hammond! Maareuh, zeg eens. Kwam dat geluid ineens of geleidelijk? Is er recent iets veranderd? Als ik snelheidsafhankelijke geluiden hoor denk ik eerst aan banden. Een beetje monteur heeft dat trouwens al snel achterhaald. En als je transmissie als een Hammondorgel begint te klinken dan heb je een zekerheid en dat is dat ze geen lang leven meer beschoren zal zijn. Kun je daar iets tegen doen? Preventief uit elkaar halen misschien. En anders gewoon wachten tot de boosdoener definitief de geest geeft...
_________________ Free beats!
|
15 feb 2013 21:07 |
|
|
Bibendum
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 26 aug 2011 16:05 Berichten: 178
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: motor of aandrijvingsgeluiden?
Zelfde gedacht als Hollender. Het 'zingen' van een versnellingsbak (géén automatische) wijst normaal op een veel te laag oliepeil.
Oeps,niet gelet dat je al verse versnellingsbakolie in gedaan had.Afwachten dus.
|
15 feb 2013 21:15 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: motor of aandrijvingsgeluiden?
Versnellingsbakolie zou ik sowieso altijd lekker laten zitten, maar daar is het nu te laat voor. Ik verdenk het koppelingslager.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
16 feb 2013 10:10 |
|
|
Bibendum
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 26 aug 2011 16:05 Berichten: 178
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: motor of aandrijvingsgeluiden?
Da's ook een mogelijkheid.Maar dan niet afwachten en tegelijkertijd de koppelingsplaat ook vervangen want als deze het (dubbel) vliegwiel beschadigd lig je al gauw bij de 1300 eurokes!!!
|
16 feb 2013 10:38 |
|
|
Hollender
C5club Bikkel
Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26 Berichten: 413 Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Naar boven
|
Re: motor of aandrijvingsgeluiden?
Is een koppeling apart gelagerd dan?
_________________ Free beats!
|
16 feb 2013 12:02 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: motor of aandrijvingsgeluiden?
...dat wordt ook druklager genoemd....
Deze motor is voorzien van een DMF koppeling, met dubbelmassa vliegwiel dus. Als daar wat mee mis is, en dat kan bij deze km stand zomaar gebeuren, kan dat ook rare geluiden geven.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
16 feb 2013 12:20 |
|
|
Bibendum
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 26 aug 2011 16:05 Berichten: 178
Auto: Citroën C4 2.0 HDi
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: motor of aandrijvingsgeluiden?
Hollender schreef: Is een koppeling apart gelagerd dan? In België zeggen ze een "butée" tegen (veur de goeie vloamingen)!!!
|
16 feb 2013 12:26 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: motor of aandrijvingsgeluiden?
Nee, de koppeling is niet apart gelagerd. Deze zit met een spievertanding (spline) schuifbaar gemonteerd op de prise-as die de versnellingsbak in gaat. De koppelingsplaat is de frictieverbinding tussen vliegwiel en die prise-as. Om die verbinding "uit te zetten", wanneer je de koppeling intrapt moet je van de vaste wereld, de vork, een draaiend element, de koppelingsplaat, aan de kant schuiven, van het vliegwiel af. Om die beweging te lageren is het druklager.
Best lastig in tekst uit te leggen.......
Hier op deze plaatjes misschien iets verheldering.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
16 feb 2013 12:48 |
|
|
Hollender
C5club Bikkel
Geregistreerd: 08 apr 2012 16:26 Berichten: 413 Woonplaats: Erps-Kwerps, Belgium
Auto: C5 Break 2.2Hdi exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 99800
Kleur: gris orageux
Naar boven
|
Re: motor of aandrijvingsgeluiden?
Ik ken de term druklager. Maar aangezien Citroen nogal eens vreemde constructies durft te bedenken dacht ik dat het hier om iets nieuws en voor mij onbekends ging!
Een druklager dat slecht is maar toch altijd geluid en niet zo zeer afhankelijk van toerental?
_________________ Free beats!
|
16 feb 2013 12:59 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3548 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: motor of aandrijvingsgeluiden?
naar mijn bescheiden mening maakt een druklager alleen geluid als ie wordt bedient! Kortom die kan alleen geluid maken bij het indrukken van het koppelingspedaal. (janken, gieren, kloppen e.d) En meestal trilt je pedaal dan ook al als een gek. waarom zet je de auto in zijn vrij om te "freewheelen" ? Dat lijkt me nogal gevaarlijk,..want je bent de complete aandrijving kwijt en inplaats van afremmen accelereer je? Ik kan me met geen mogelijkheid bedenken waarom je met 100km/u de auto in zijn vrij zet. als je onzeker bent over de oorzaak zou ik direct naar een garage gaan om er een monteur in te laten proefrijden. gezien de weinige info gok ik toch op een baklager. succes met de verdere diagnose groet, Boes
|
16 feb 2013 14:47 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: motor of aandrijvingsgeluiden?
Terugkomend op ET's opmerking over "koppelingslager"..... Het zou kunnen zijn dat hij daarbij doelt op het lager in de DMF koppeling. Als dat kapot is, of bezig is te overlijden krijg je ook rare geluiden. En bij deze km-stand kan dat zomaar het geval zijn Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
16 feb 2013 15:32 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: motor of aandrijvingsgeluiden?
Best een mooie vinding eigenlijk dat DMF-verhaal.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
16 feb 2013 16:38 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: motor of aandrijvingsgeluiden?
Op zich zeker. Het probleem er mee is eigenlijk dat het geïntroduceerd is om andere delen lichter te kunnen maken, met name versnellingsbakken. Daarmee werden die goedkoper, maar je hebt er wel een component bij gekregen die bepaald niet simpel en goedkoop is. Met name tweede hands rijders van diesels zullen hiermee te maken krijgen. En dan zullen ze schrikken van de kosten die gemoeid zijn met een vervanging. Zo'n 1500 Euro is dan een "normaal" bedrag Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
16 feb 2013 16:54 |
|
|
|