Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Auteur |
Bericht |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Is bij deze motor de brandstof druk vanaf de pomp te meten?
_________________ Zeg maar André
|
13 mei 2016 17:45 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Vast wel. Waarom denk je daaraan?
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
13 mei 2016 21:43 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Klinkt me een beetje als brandstof tekort...... Geen idee waarom hij na een poosje wel werkt, maar carburatie motoren reageren ook zo bij een verstopt filter ed(ik weet dat het geen vergelijk is, maar ik probeer me te denken)
verder: heeft de auto een elektronisch gaspedaal?
_________________ Zeg maar André
|
13 mei 2016 22:44 |
|
|
Erwin
C5club Rookie
Geregistreerd: 24 apr 2016 13:45 Berichten: 22 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: citroën c5 break 1.8 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 200000
Kleur: groen
Naar boven
|
Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Goedemorgen, Nee de auto heeft geen elektronisch gaspedaal. Gisteren veel snelwegkilometers gemaakt. Vanochtend bij de start goed opgelet. Hij slaat direct aan - loopt stationair twee seconden strak 1100 toeren en begint dan te schommelen tussen de 11 en 950 toeren. Motor staat te schudden als je onder de kap kijkt. Vervolgens bij het wegrijden spelen met de koppeling en voorzichtig gasgeven. Effect alsof hij verzuipt / smoort. Na ca. 5 minuten / +/- 5 kilometer weer volledig gasrespons en na ca 10 minuten weer snaarstrak lopen waarna de rest van de dag geen problemen meer.
|
14 mei 2016 12:19 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Tja , ik houd van stap voor stap diagnose, dan sla je niets over en is de kans op foute diagnose het kleinst. Ik heb de auto niet gezien of gehoord, dus ga even af op wat ik lees. Zo zou ik het doen stap voor stap: Het schudden van de motor is misfire. Daar zijn maar twee oorzaken voor te bedenken, en dit check je heel eenvoudig met een 4-gastester: 1. Ontsteking (dan zie je HC's voorbij komen) 2. Brandstoftoevoer/mengsel (zuurstof hoog = arm, CO betekent rijk) Nu weten we de oorzaak van het overslaan: 1. ontsteking of 2. brandstof/mengsel We gaan uitsplitsen wat we dan gaan controleren: 1. Onsteking = bougie, bobine, compressie, stoters 2. Mengsel = injector, mengselregeling, luchtlekkage (alleen LMM!) en zo steeds een stapje verder, de uitkomst van de vorige stap bepaalt de volgende. Heb je geen 4 gastester dan kun je de mogelijke oorzaken van ontsteking en mengsel natuurlijk allemaal controleren. Maar doe je overbodig werk omdat maar 1 van de twee de oorzaak is . Op basis van sympthomen, ervaring en gevoel werkt het soms ook Gezien de klacht en omstandigheden uit het verhaal denk ik aan klepstoters. Die blijven mogelijk iets openstaan waardoor de klep niet goed sluit. Dat je ze niet hoort tikken is dan logisch, want als ze tikken zijn ze lek en blijven ze juist niét open staan. Dat zou je als volgt kunnen checken: Wacht bij de koude start tot de motor schudt. Afzetten bobine lostrekken en met een stroomtang aangesloten op een scoop de relatieve compressie meten, dan pik je hem er zo uit. Afzetten en als de sodemieter bougies er uit en compressie meten of een lektest doen kan ook maar kost meer tijd. Voor wat betreft de achterste lambda en katalyator zou je eens kunnen kijken of er een storingscode in mode 7 OBD is te vinden (peding DTC = wachtkamerstoring, heeft met rijcyclus te maken) Ik snap het echt wel dat er wat gereedschap voorbij komt dat niet iedereen heeft. Diagnose blijft een kwestie van meten en daaruit conclusies trekken met gezond verstand. En zo de volgende stap bepalen. Daar heb je nu eenmaal gereedschap en gezond verstand voor nodig. Bij afwezigheid van één van beide wordt het geen diagnose maar gokken
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
14 mei 2016 13:39 |
|
|
Erwin
C5club Rookie
Geregistreerd: 24 apr 2016 13:45 Berichten: 22 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: citroën c5 break 1.8 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 200000
Kleur: groen
Naar boven
|
Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
BJG, Als eerste mijn dank voor je duidelijk uitleg.
Hetgeen ik kan zeggen is dat de CO- waarde te hoog was tijdens de meting. Dat is de uitleg die ik enkel heb verkregen tijdens de meting aan de testkast.
Nadere uitleg over oorzaken heb ik verder niet verkregen.
|
14 mei 2016 15:46 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
De te hoge CO waarde kan ook te maken hebben met de defecte kat. Maar alleen de CO waarde zegt niets als losse waarde. Aan de hand van 4 gassen (CO CO2 HC O2) in combinatie met de lambdawaarde kan er pas iets worden gezegd over wat er mis gaat.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
14 mei 2016 16:55 |
|
|
NTwoO
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 11 okt 2012 16:51 Berichten: 844 Woonplaats: Linschoten
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Hc is ook te meten met je neus.
|
14 mei 2016 18:59 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Even snuiven, en ja dat is 40 ppm en ja nu is het 200 ppm
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
14 mei 2016 19:30 |
|
|
NTwoO
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 11 okt 2012 16:51 Berichten: 844 Woonplaats: Linschoten
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Hey bjg, jij weet zelf, dat is een flauwe opmerking. Als de motor door een te rijke mengsel belabberd loopt, dan ruik je het wel. Belabberd lopen door slechte mengsel is namelijk veel te rijk. Met moderne motoren ruik men immers geen brandstof geur als alles goed loopt door de strakke regeling.
|
15 mei 2016 13:25 |
|
|
Erwin
C5club Rookie
Geregistreerd: 24 apr 2016 13:45 Berichten: 22 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: citroën c5 break 1.8 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 200000
Kleur: groen
Naar boven
|
Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Bij koude start (slecht lopen) even benzinegeur.
|
15 mei 2016 14:17 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Sorry NTwoO, het staat er inderdaad wat flauw. Ik bedoel eigenlijk dat ik de neus van iemand anders niet zo'n goed meetmiddel vindt om te bepalen of er misfire door ontstekingsproblemen ontstaat, of dat het een misfire is als gevolg van mengselproblemen.
Aangezien Erwin benzine ruikt lijkt het aannemelijk dat de misfire ontstaat door ontstekingsproblemen(optie 1 van mijn diagnoseschema). Het mengsel klopt dan echter wel, lambda = 1, maar er gaat iets onverbrand de uitlaat uit, dus O2 en HC, dat gedeeltelijk na-verbrandt in de kat.
De benzinegeur kan echter ook ontstaan door een brandstofprobleem (rijk). Er ontstaat eveneens HC, dat niet na-verbrandt in de kat door gebrek aan zuurstof. Er ontstaat dan echter ook CO en lambda <1.
Met de viergastester zie je het, maar hoe definieer je deze twee mogelijkheden met je neus. Dat is wat ik bedoel.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
15 mei 2016 14:46 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Die nieuwe bobine, Erwin, van welk merk is die?
De bougies die je gemonteerd hebt zijn in ieder geval ook niet van de juiste warmtegraad. Controleer die code nog even. Je moet de LFR5B monteren volgens NGK en niet die 6 of 7. Het zijn kleine verschillen, maar in deze puzzel kunnen ze een groot verschil maken.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
15 mei 2016 19:17 |
|
|
Erwin
C5club Rookie
Geregistreerd: 24 apr 2016 13:45 Berichten: 22 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: citroën c5 break 1.8 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 200000
Kleur: groen
Naar boven
|
Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
De NGK LFR 5B zitten er momenteel in.
|
15 mei 2016 19:57 |
|
|
NTwoO
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 11 okt 2012 16:51 Berichten: 844 Woonplaats: Linschoten
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Waarom vermoed je eigenlijk ontsteking? Die is toch goed bij de warme motor? Met verloren vonk gaat het ook echt beroerd als een bobine het niet doet.
|
16 mei 2016 11:58 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 67 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|