Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Auteur |
Bericht |
Erwin
C5club Rookie
Geregistreerd: 24 apr 2016 13:45 Berichten: 22 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: citroën c5 break 1.8 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 200000
Kleur: groen
Naar boven
|
Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Betreft idd een benzine uitvoering. Echter denk ik dat het probleem niet een echt lpg probleem is. Deze starten meestal ook op benzine.
Carter-ontluchting kan ik pas morgen vervangen. Gebeurde waarschijnlijk vandaag bij het losmaken van de bobine.
|
08 mei 2016 15:31 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
misschien dit is proberen
A WORLDWIDE COMPANY 12/09 ALGEMEEN TECHNISCH BULLETIN Onjuiste mengselbereiding Probleem: Afzettingen van teer, vernis en hars in het brandstofsysteem en met Oorzaak: Veroudering en oxidatie van benzine, waardoor een zuur milieu in de tank ontstaat. Daardoor treden teer, vernis en hars uit de benzine en zetten zich af op de injectornaalden. Behandeling: 1 x Forté Moto Power I 1 x Forté Moto Power II Door veroudering en oxidatie van benzine ontstaat een zuur mi vernis en hars zich afscheiden van de benzine. Deze systeem, inclusief de sproeiers en sproeiers en injectoren door de afzettingen wordt belemmerd, wordt het inspuitbeeld nadelig beïnvloed, waardoor een slechte ver ingespoten. Dit betekent een verhoogd HC lucht/brandstofverhouding in de verbrandingsruimte. Doordat de grotere brandstofdelen neerslaan op de inlaatkleppen, wordt.
Door met Forté Moto Power I verkregen, waardoor het motormanagementsysteem weer in staat is om een juist mengsel in de verbrandingsruimte te bereiden. Door voegen wordt niet alleen het brandstofsysteem maar tevens de inlaatkleppen, de verbrandings ruimten en zuigerveergroeven gereinigd. Bovendien zal door de reiniging de sig de lambdasonde naar het motormanagementsysteem verbeteren. dosering Forté Moto Power I proefrit van minimaal 20 km onder wisselende belastingen. A WORLDWIDE COMPANY ALG.01. ALGEMEEN TECHNISCH BULLETIN Onjuiste mengselbereiding Afzettingen van teer, vernis en hars in het brandstofsysteem en met name op sproeiers en injectornaald. Veroudering en oxidatie van benzine, waardoor een zuur milieu in de tank ontstaat. Daardoor treden teer, vernis en hars uit de benzine en zetten zich af op de injectornaalden. Forté Moto Power I aan de volle tank toevoegen. Forté Moto Power II aan de volle tank toevoegen. Door veroudering en oxidatie van benzine ontstaat een zuur milieu in de tank, waardoor teer, vernis en hars zich afscheiden van de benzine. Deze zetten zich af in het hele brandstof sproeiers en injectoren. Doordat de doorstroming van de benzine door de afzettingen wordt belemmerd, wordt het inspuitbeeld nadelig beïnvloed, waardoor een slechte verneveling plaatsvindt en er te grote delen benzine worden n verhoogd HC-gehalte in het uitlaatgas en een onjuiste lucht/brandstofverhouding in de verbrandingsruimte. Doordat de grotere brandstofdelen neerslaan op de inlaatkleppen, vervuilen deze, waardoor de luchtstroming nadelig beïnvloed Moto Power I het brandstofsysteem te reinigen wordt een juist inspuitbeeld verkregen, waardoor het motormanagementsysteem weer in staat is om een juist mengsel in de verbrandingsruimte te bereiden. Door Forté Moto Power II aan de tankinhoud toe te voegen wordt niet alleen het brandstofsysteem maar tevens de inlaatkleppen, de verbrandings ruimten en zuigerveergroeven gereinigd. Bovendien zal door de reiniging de sig de lambdasonde naar het motormanagementsysteem verbeteren. Voeg aan een Moto Power I en één dosering Forté Moto Power II toe en maak een minimaal 20 km onder wisselende belastingen. ALG.01.M013/1 ALGEMEEN TECHNISCH BULLETIN Afzettingen van teer, vernis en hars in het brandstofsysteem Veroudering en oxidatie van benzine, waardoor een zuur milieu in de tank ontstaat. Daardoor treden teer, vernis en hars uit de benzine en zetten zich af op de injectornaalden. aan de volle tank toevoegen. aan de volle tank toevoegen. lieu in de tank, waardoor teer, zetten zich af in het hele brandstofinjectoren. Doordat de doorstroming van de benzine door door de afzettingen wordt belemmerd, wordt het inspuitbeeld nadelig neveling plaatsvindt en er te grote delen benzine worden gehalte in het uitlaatgas en een onjuiste lucht/brandstofverhouding in de verbrandingsruimte. Doordat de grotere brandstofdelen vervuilen deze, waardoor de luchtstroming nadelig beïnvloed het brandstofsysteem te reinigen wordt een juist inspuitbeeld verkregen, waardoor het motormanagementsysteem weer in staat is om een juist mengsel in aan de tankinhoud toe te voegen wordt niet alleen het brandstofsysteem maar tevens de inlaatkleppen, de verbrandingsruimten en zuigerveergroeven gereinigd. Bovendien zal door de reiniging de signalering van Voeg aan een volle tank één
|
08 mei 2016 16:48 |
|
|
Erwin
C5club Rookie
Geregistreerd: 24 apr 2016 13:45 Berichten: 22 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: citroën c5 break 1.8 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 200000
Kleur: groen
Naar boven
|
Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Dank je wel voor je reactie Willy.
Na plaatsing van een nieuwe carter ontluchtingsslang (gebroken) zal ik dit zeker gaan proberen.
Ik hou je op de hoogte.
Gr, Erwin
|
08 mei 2016 17:02 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Klepstoters zouden het niet mogen zijn. De 1.8 geeft daarmee geen problemen, tenzij de motor ernstig vervuild is. Je kunt inderdaad eens met Forté aan de gang om dat uit te sluiten. 0W30 is absoluut niet de olie voor jouw motor; dat moet een 5W40 zijn. Je mag in Apeldoorn altijd langskomen, kunnen we ons er samen eens over buigen.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
10 mei 2016 08:58 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Het gebruik van 0W30 bij de 1.8i is op zich wel toegestaan, aldus de lijst van PSA. Maar wel ongebruikelijk.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
10 mei 2016 09:20 |
|
|
Erwin
C5club Rookie
Geregistreerd: 24 apr 2016 13:45 Berichten: 22 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: citroën c5 break 1.8 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 200000
Kleur: groen
Naar boven
|
Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Oke, kleine update.
Gisteren met veel moeite uiteindelijk de slang voor de carterventilatie in Elburg kunnen verkrijgen.
Ben voornemens vandaag de motor met Forte (gaan twee flessen in) te flushen en het filter en olie te vervangen. Zal zeker je advies voor een 5w40 olie (Castrol /magnetic) opvolgen.
Ik laat je weten hoe e.e.a zijn uitwerking heeft.
Mvg Erwin
|
10 mei 2016 12:05 |
|
|
Wiseguy444
C5club Fan
Geregistreerd: 26 dec 2015 10:49 Berichten: 55 Woonplaats: Landen België
Auto: Citroën C5 Tourer 2.0hdi
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 180000
Kleur: Gris alu
Naar boven
|
Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Erwin, volgens mij zijn de bourragekes van de klepstelen hard en of gebroken. Ik weet niet exact hoe ze in Holland dat benoemen. Ik bedoel de afdichtingen rond de klepstelen. Deze-> link
|
11 mei 2016 22:09 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Klep seals ?
_________________ Zeg maar André
|
11 mei 2016 23:59 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Zoals ondertussen bekend; zoek maar op olierestrictor; gaat het merendeel van de olie verloren via deze carterventilatieslang......... Ik, en velen met mij, hebben al heel wat liters olie bespaard door toepassing van deze perfect werkende oplossing.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
12 mei 2016 08:15 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3550 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
@wiseguy: Klepsteelrubbers (mooi galgje woord!)
|
12 mei 2016 08:34 |
|
|
Erwin
C5club Rookie
Geregistreerd: 24 apr 2016 13:45 Berichten: 22 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: citroën c5 break 1.8 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 200000
Kleur: groen
Naar boven
|
Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Goedendag, even een update.
Gisteren de motor geflusht met Forte en heb de olie daarna ververst met een 5w40 en de nieuwe carterventilatie slang geplaatst. Zoals gebruikelijk liep de motor gisteren snaarstrak stationair en met rijden geen enkel probleem.
Maar vanochtend weer de eerste 10 minuten hetzelfde euvel. Niet lekker stationair lopen bij koude start en hakkelen bij gasgeven. Ofwel hetzelfde probleem...
Echter.... Ik hoorde bij terugkomst bij het openen van de motorkap een zacht sissend geluid vanaf de dop van de koelwaterexpansievat. Kon deze (voorzichtig) openen en de dop ziet er inwendig schoon uit. Wel oogt de koelvloeistof enigzins bruin.. Niveau is wel op peil en temperatuurmeter staat tijdens rijden op normaal.
Denk na bovenstaande verhalen van jullie te hebben gelezen dat t idd iets inwendig betreft.
|
12 mei 2016 10:33 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Je zou ook eens moeten controleren bij die koude start of de luchtpomp actief is, gedurende de eerste paar minuten en of je lambdasondes dus wel vlot genoeg warm worden. Daar kan het ook mee te maken hebben. De luchtpomp zit onder de accu tegen de voorsnep van het chassis aangebouwd. Direct na het starten moet je die pomp kunnen horen loeien.
Om die koude start goed te controleren moet je eigenlijk live-data gaan bekijken mbv de Lexia.
Die radiateurdop op de afdichting eens goed schoonmaken en anders vervangen door een nieuwe. Bruine kleur is niets bijzonders.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
12 mei 2016 13:05 |
|
|
Erwin
C5club Rookie
Geregistreerd: 24 apr 2016 13:45 Berichten: 22 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: citroën c5 break 1.8 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 200000
Kleur: groen
Naar boven
|
Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Heeft een 1.8 een luchtpomp ? En telkens uitlezen bij de dealer is ook een kostbare zaak.
|
12 mei 2016 13:08 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Wanneer je je woonplaats in je profiel zet kan iemand met een Lexia je vast een keer hiermee helpen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
12 mei 2016 13:14 |
|
|
Erwin
C5club Rookie
Geregistreerd: 24 apr 2016 13:45 Berichten: 22 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: citroën c5 break 1.8 16v
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 200000
Kleur: groen
Naar boven
|
Re: Ten einde raad met mijn 2003 c5 1.8 lpg
Thanks, Ik ga nu gelijk even kijken.
|
12 mei 2016 13:18 |
|
|
|