Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Melding motortemperatuur te hoog.
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=12033
Pagina 1 van 2

Auteur:  gerben [ 12 aug 2012 23:20 ]
Berichttitel:  Melding motortemperatuur te hoog.

Vanmiddag zat ik op de provinciale weg met de CC op 80 in de vijfde versnelling. Omdat de voorgaande auto,s langzamer gingen regelde ik met de hand de CC bij tot ongeveer 65 km/u Na een paar minuten kreeg ik op de boordcomputer de melding STOP motor temperatuur de hoog. Auto langs de kant gezet motor uit en kap open. De ventilator draaide op hoge snelheid ongeveer 5 minuten na. Verder geen sporen van kokend koelwater of lekkages. :smt017

Zowel de koelwatertemperatuur meter als motorolie temperatuur gaven niets aan. (Komen bij mij ook nooit verder als blauw.) Na even gewacht te hebben de motor weer gestart. Geen melding meer en na de eindbestemming gereden. Vanavond terug gereden en geen problemen gehad. :smt198

Begin het vertrouwen wel beetje te verliezen zo. :smt089

Auteur:  Joop [ 13 aug 2012 01:26 ]
Berichttitel:  Re: Melding motortemperatuur te hoog.

Temperatuur sensor is de weg kwijt. Heb ik ook gehad...........

:cit4 Joop

Auteur:  Klussie [ 13 aug 2012 08:09 ]
Berichttitel:  Re: Melding motortemperatuur te hoog.

Dat lijkt idd op een niet goed werkende temp. sensor.

Auteur:  gerben [ 13 aug 2012 08:39 ]
Berichttitel:  Re: Melding motortemperatuur te hoog.

Ok. Dan maar even afspraakje maken met de garage. Is nog garantie.

Auteur:  Menno [ 13 aug 2012 08:40 ]
Berichttitel:  Re: Melding motortemperatuur te hoog.

:smt023

Is maar een kleinigheidje hoor ....

Auteur:  R Spaander [ 16 aug 2012 22:05 ]
Berichttitel:  Re: Melding motortemperatuur te hoog.

Ok, als het dan een kleinigheidje is...
Mijn koelvloeistoftemperatuur meter geeft al heel gauw aan dat de temperatuur te hoog is; meter in het rood, STOP melding en Fan van de radiator aan. Terwijl de motor nog koud is en de olie nog niet warm.
Tijdens bedrijf en de temperatuur van olie is op bedrijfstemperatuur, dan nog soms springt de wijzer in het rood of hij gaat gewoon naar nul (koud) toe.
Terwijl de olietemperatuur niet te hoog wordt. Tot voor kort heb ik hier gewoon mee doorgereden omdat ik vertrouw op de olietemperatuur.
Met de vakantie natuurlijk lekker lang gereden, hoge temperaturen, airco aan. Dan nog gaat de koelvloeistof niet koken maar perst het wel door de vuldop van het expansievat naar buiten. Na een dag afkoelen is het niveau vd koelvl.stf dan gezakt tot onder minimum.

Heeft dit allemaal te maken met de temperatuursensor van het koelwater?
Waar zit dat ding en kan ik dat simpel zelf vervangen?

Richard

Auteur:  GW-tje [ 16 aug 2012 22:16 ]
Berichttitel:  Re: Melding motortemperatuur te hoog.

Temperatuursensor is simpel te vervangen en kun je gemakkelijk zelf. Maar als ik dit zo lees is er bij jou meer aan de hand en zou je het koelsysteem eens grondig moeten controleren. Te beginnen bij de thermostaat. Gaat die wel open bij de juiste temperatuur? Wordt de radiateur wel warm en de grote dikke slangen die daar aan vast zitten?

Auteur:  Willyb [ 17 aug 2012 00:13 ]
Berichttitel:  Re: Melding motortemperatuur te hoog.

Ik wil je niet bang maken, maar ik had ongeveer het zelfde probleem.
Bleek na diverse testen de koppakking lek te zijn.
Totale kosten incl. Kop revisie,waterpomp en distributie riem 2100,00€

Auteur:  Ploffie [ 17 aug 2012 00:18 ]
Berichttitel:  Re: Melding motortemperatuur te hoog.

Lijkt het wel op, vooral die overdruk in je expansievaatje...

En, temperatuursensor....eh... :lol:

Auteur:  GW-tje [ 17 aug 2012 12:47 ]
Berichttitel:  Re: Melding motortemperatuur te hoog.

Als de overdruk door de koppakking zou komen kun je dat direct na het starten van de motor al zien. Als je dan de dop op het expansievat losdraait moet het koelmiddel er dan ook uitgulpen.....

Auteur:  gerben [ 17 aug 2012 12:53 ]
Berichttitel:  Re: Melding motortemperatuur te hoog.

Komt niet zo heel vaak voor bij een C5 die lekke koppakking maar kan natuurlijk een gevolg zijn van temperatuurproblemen.

Auteur:  R Spaander [ 18 aug 2012 14:15 ]
Berichttitel:  Re: Melding motortemperatuur te hoog.

GW-tje schreef:
Temperatuursensor is simpel te vervangen en kun je gemakkelijk zelf. Maar als ik dit zo lees is er bij jou meer aan de hand en zou je het koelsysteem eens grondig moeten controleren. Te beginnen bij de thermostaat. Gaat die wel open bij de juiste temperatuur? Wordt de radiateur wel warm en de grote dikke slangen die daar aan vast zitten?


Hallo GW-tje,
Radiateur wordt warm, de dikke slangen ook, verwarming (interieur) wordt ook warm.

Heb inmiddels de sensor gevonden, maar heb je hier speciaal gereedschap voor nodig? Kan nergens vinden hoe je die er uit draait, naar ik aanneem. En om nou een tang op het groene stekker huis te zetten lijkt me niet de bedoeling.

Wanneer de koppakking lekt, moet ik dan ook niet koelvloeistof in de olie krijgen? Daar heb ik (nog) geen last van.

En als ik de motor start en de dop is van het expansievaatje dan blijft de " l'eau " netjes in het vaatje. Ook als ik gas geef.

Denk echt (en hoop) dat het alleen de temp sensor is.

Thermostaat heb ik ook aangedacht, maar weet niet waar die in het systeem zit. Ik ben bij het lezen van het document " technical training engine cooling" ook nergens een thermostaat tegengekomen. De temp.sensor geeft een analoog signaal af aan de motor ECU en die regelt de fan sturing op basis van temperatuur. Ik denk dus dat in deze moderne auto uit 2003 de thermostaat vervangen is door 'dure' elektronica die het allemaal regelt.

Hoor graag de reacties.

Auteur:  R Spaander [ 18 aug 2012 14:19 ]
Berichttitel:  Re: Melding motortemperatuur te hoog.

Ploffie schreef:
Lijkt het wel op, vooral die overdruk in je expansievaatje...

En, temperatuursensor....eh... :lol:


Mijn theorie op de overdruk:

De sensor doet het niet altijd. Die geeft onder het rijden met warme koelvloeistof ook wel eens aan dat (gedurende langere tijd) de vloeistof koud is. De Ecu gaat daar de fan niet op aansturen om te koelen en de temperatuur binnen de gestelde grenzen te houden. Hierdoor loopt de temperatuur en de druk geregeld toch op en perst het dan via de vulopening uit het expansievaatje.

Auteur:  Ploffie [ 18 aug 2012 15:14 ]
Berichttitel:  Re: Melding motortemperatuur te hoog.

R Spaander schreef:
Heb inmiddels de sensor gevonden, maar heb je hier speciaal gereedschap voor nodig? Kan nergens vinden hoe je die er uit draait, naar ik aanneem. En om nou een tang op het groene stekker huis te zetten lijkt me niet de bedoeling.



Ik weet niet of die sensor op dezelfde wijze gemonteerd zit als bij de benzinemotoren.
Zo ja, dan hoef je er geen tang op te zetten, hij zit losjes met een klemveer vast.

Daar kun je aan de bovenkant met een dun schroevendraaiertje bij en hem er met de hand uittrekken.

Daarna wrik je de sensor er met je hand uit, hij kan wat vastgeplakt zitten door het rubberringetje.

viewtopic.php?p=409502#p409502

Auteur:  gerben [ 20 aug 2012 08:39 ]
Berichttitel:  Re: Melding motortemperatuur te hoog.

Afgelopen vrijdag is de temperatuursensor vervangen.

En ziedaar alle startproblemen zijn verhoplen en mijn metertjes werken weer zoals het hoort. :cit4

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/