Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Auteur |
Bericht |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33386 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Ja hoor normaal gesproken geen probleem ... Bel hem gewoon even, heb ook al volvo's alfa's vw's en audi's gezien met flushen dus waarom geen opel
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
07 dec 2013 10:34 |
|
|
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Misschien een doosje Domperidon meenemen voor de monteurs.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
07 dec 2013 11:24 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Het enige dat dan lastig zal zijn is de computer resetten. Dat gebeurt bij de Cit's met een Lexia/Diagbox, die zal echter niet werken bij een ander merk.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
07 dec 2013 11:59 |
|
|
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8048 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170.000
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Diagnose kan dat niet?
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda CBF 1000i 2007
|
07 dec 2013 12:11 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Een Slopel uitlezen met een Lexia/Diagbox? Ik zou niet weten welke auto je dan zou moeten selecteren in het Menu..... Maar misschien heeft JO ook dáár al iets op gevonden Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
07 dec 2013 12:21 |
|
|
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8048 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170.000
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Nou, Brian was laatst bezig met een vw fox. En dat werkte ook gewoon op hun computer.
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda CBF 1000i 2007
|
07 dec 2013 12:47 |
|
|
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
En mijn C5 is door Waterman helemaal doorgelicht met een standaard OBDII-computer.
En ja, hij kon overal bij en alles doen.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
07 dec 2013 12:56 |
|
|
NTwoO
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 11 okt 2012 16:51 Berichten: 844 Woonplaats: Linschoten
Auto: C4 2.0 VTS- Grace Jones 180
Opties: Echt ahllluhhsss!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Organummer: 10587
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 165000
Kleur: Noir Obsidien
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
JW-NHS schreef: Het enige dat dan lastig zal zijn is de computer resetten. Dat gebeurt bij de Cit's met een Lexia/Diagbox, die zal echter niet werken bij een ander merk.
Groet, JW de rit heen en terug zal ook best lastig zijn! Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
|
07 dec 2013 17:51 |
|
|
Peterdb
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 apr 2011 15:48 Berichten: 436 Woonplaats: Luton, LU4 9DY
Auto: Volvo V70 T5 SE aut. gear, 250 bhp/330 Nm torq
Opties: Volvo 7 seats, alarm Volvo.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 115K mil
Kleur: Metallic Ruby rood
Naar boven
|
Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Om terug te komen op het fenomeen "filter" in onze aut bak, waarom kan er niet een filter in gezet worden in het systeem? met de technologie van vandag aan de dag moet het toch mogelijk zijn om zoiets te maken? Als we kunnen "spoelen" kan men toch ook een filter monteren die op het systeem aangesloten is en werkt met de druk die in het hydroliek systeem zit als alles loopt/draaid? Heb hier geen schema van de bak maar alleen een beschrijving maar als JO dit heeft en hij met anderen dit spoel-machine heeft uitgevonden moet er toch een mogelijkheid zijn om deze aansluiting te gebruiken voor het filter wat dan buiten de bak komt te zitten?? Is alleen maar een vraag die anderen ook al gesteld hadden maar er niet verder op door gegaan zijn. De aansluiting van de spoel machine zou een alternatief daarvoor zijn om dit filter aan te sluiten want ook de spoel machine werkt op de druk die door de bak opgebouwd wordt. Voor de zondag een leuke "brainstorming" die misschien resultaten op zou kunnen leveren. Ik heb hier nog mijn "oude" bak staan, zou die open kunnen maken om te zien waar eventueel de aansluiting zou kunnen komen. Maar ga eerst even een paar nep-exnon lampen monteren en day lights. Lees het wel of er iemand anders met een idee komt.
_________________ gegroet allen, Peter.
vorige vervoersmiddelen in loop der jaren: 2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.
|
08 dec 2013 12:54 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Deze bakken zijn 'onderhoudsvrij' bedoeld. Filters kunnen verstoppen en moeten van tijd tot tijd gereinigd worden.
Overigens hadden oude bakken een filter ingebouwd zitten. Dat betekende wel extra onderhoud.
|
08 dec 2013 13:25 |
|
|
Peterdb
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 apr 2011 15:48 Berichten: 436 Woonplaats: Luton, LU4 9DY
Auto: Volvo V70 T5 SE aut. gear, 250 bhp/330 Nm torq
Opties: Volvo 7 seats, alarm Volvo.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 115K mil
Kleur: Metallic Ruby rood
Naar boven
|
Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
prima, als deze bakken een filter hadden waarom niet in de moderne bakken ook? Dat het extra onderhoud betekend zoals vernieuwen is duidelijk, daarvoor zijn het filters!! Het nut van een filter is me klaar en zal ook een ander duidelijk zijn, het moet met regelmatige interval vernieuwd worden, zoals je zegt (anders raken ze verstopt) en daardoor houd het wel de rotzooi om het zo maar eens te noemen uit de bak. Het gaat er niet om of het extra onderhoud is, hier gaat het duidelijk om of een filter een langere levensduur van de bak kan waarborgen. Waar ik weg kom als scheepsmachinist hadden we altijd filters in de gearbox die toch zijn verdiensten heeft bewezen b.v. bij zg. "pitspropellers", dat zijn verstelbare bladen van een scheeps schroef die erg gevoelig zijn op vuil en dergelijke om een goede funktie te hebben. Met onze versnellingsbak is dat in principe hetzelfde, goed je zou er een metertje op kunnen zetten die de druk aangeeft en als deze te veel verschil geeft met de normale druk moet men het filter vervangen, als alternatief kan men er filter indicators opzetten die een schaal van rood - groen hebben. Ok, aan boord hadden we meestal 2 filters naast elkaar zodat het "bedrijf" niet gestopt hoefde te worden maar omschakelen en het andere filter benutten zodat het "vuile" filter uitgewisseld kan worden; zover hoeven wij niet te gaan, er zijn zoals gezegd alternatieven die een "verstopt" filter aangeven. Mijn vraag is dus gewoon of het te realiseren is om een langere levensduur (ondanks spoelen) te hebben van onze bak. Kwaad zou het niet kunnen, voordelen zijn er te over daar de harde perikelen die nu eenmaal in de olie "zweven" door een filter eruit gehaald worden.
_________________ gegroet allen, Peter.
vorige vervoersmiddelen in loop der jaren: 2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.
|
08 dec 2013 22:26 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Voor het flushen van de Aisin 6 moet de warmte wisselaar verwijderd worden. Op die plaats komt de aansluiting naar de flushmachine, daar vandaan komt dus de olie-onder-druk.
Plek voor een filter is daar niet, kijk er maar eens naar als je de auto op de brug hebt.....
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
09 dec 2013 12:07 |
|
|
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7260 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
De ZF bakken met filter hebben die intern verstopt zitten; de carterpan moet er onder vandaan om hem te kunnen uitspoelen. Het is geen vervangbaar filter. Gezien de drukken waarmee gewerkt wordt kan ik me voorstellen dat externe filters tot verhoogde storingskans leiden. En de pretentie 'sealed for life' zou inhouden dat zo'n filter alleen maar tot ongewenst onderhoud leidt. Dat dat eerste in de praktijk tegenvalt betekent dat het laatste weer in beeld komt. Maar daar is bij het ontwerp geen rekening mee gehouden...
|
09 dec 2013 12:47 |
|
|
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
alle (hier besproken) bakken zijn voorzien van een oliefilter. Het vervangen van de filters kan alleen bij volledige demontage van de bak. Veel werk dus wat alleen bij een revisie zal gebeuren.
Een los extern filter er op maken... dan moet je dus inbreken op een persleiding vanaf de oliepomp. Dat zou misschien wel kunnen, maar dan zal je de opbrengst van de pomp ook moeten verhogen.
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
09 dec 2013 14:02 |
|
|
Peterdb
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 apr 2011 15:48 Berichten: 436 Woonplaats: Luton, LU4 9DY
Auto: Volvo V70 T5 SE aut. gear, 250 bhp/330 Nm torq
Opties: Volvo 7 seats, alarm Volvo.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 115K mil
Kleur: Metallic Ruby rood
Naar boven
|
Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Sorry, moest in het weekend weg en net thuis. Ja Johan, dat er een filter(s) ingebouwd is had ik al kunnen bedenken. Nu vraag ik mij af, het spoelen van de bak gaat via de aansluiting op de wisselaar, hoe wil dat dan bewerken dat de olie ververst wordt als het zit aangesloten op het druk systeem en dan ook nog het filter want dat zit dan in hetzelfde systeem. Normaal zou ik mee kunnen indenken dat de funktie van het filter in de stromings richting van het druksysteem zit. Als ik dan verder denk is de vraag het volgende: a) als we spoelen hoe weten we dan dat de perikelen die normaal door het filter worden opgevangen ook meekomen? b) het oliefilter zit in de drukleiding ergens in de bak verbouwd, als dit filter "vol" is hoe weten we dat dan? c) hoe vaak kan er gewisseld/gespoeld worden voordat de bak open moet om het filter te reinigen? d) Om terug te komen op mijn eerste suggestie dit filter aan de buitenkant te maken zodat het op gezette tijden toch gereinigd kan worden ( voor JW, er is eventueel plaats voor het filter) Normaal gesproken zit en filter in een "zg. bij-pas" in het systeem, is dat hier NIET het geval???? Zou dus inhouden dat wanneer het filter verstopt zou zitten er geen enkele indicatie gegeven wordt /is dat dit het geval zou zijn maar wordt men daardoor verplicht een dure reparatie te doen om dit filter schoon te maken daan het ingebouwd zit!! Ik heb in de komende maand tijd om de eerste bak uit elkaar te nemen en dan te onderzoeken of er een alternatief gevonden kan worden om toch dit filter uitwendig van de bak te leggen, eventueel zou dit naast de wisselaar kunnen. Dat daardoor de druk verhoogd zou moeten worden ben ik niet met je eens daar de weg die afgelegd wordt uiteindelijk niet zoveel groter is/wordt daar de wisselaar ook buitenop zit, de weerstand die de olie ondervind in het buitenop gebouwde filter zou niet meer moeten zijn dan van het orginele in de bak! Ik weet het, het zal nog een puzzel worden om dit voor elkaar te krijgen maar zoals we nu te werk gaan met spoelen wordt het filter niet gereinigd, vraag is ook hoeveel microps zou dit filter moeten zijn en indien we de "oude" filter doorlatings graad kennen is de vraag of er een vervangende filter voor uitwendige montage te leveren is. Denk aan een alternatief door de wisselaar te combineren met een filter, dus een "duo" eenheid ervan maken en het inwendige filter laten vervallen om hoge kosten te sparen voor een revisie die uiteindelijk dan niet nodig is omdat het alleen gaat om een verstopt filter. De bak zoals wij die hebben in onze C5 II is van die aard dat die toch een behoorlijke tijd meegaat als we: 1) op tijd de olie verversen alternatief 2) te spoelen.
Verdere vraag is dan hoeveel bakken zoals ik bedoel hadden gedurende hun levensduur een reparatie nodig (en niet omdat het filter verstopt zat)?? Daar heb ik geen antwoord op maar neem aan dat er statestieken ofwel informatie bij Citroen of een reviserings bedrijf moet zijn. Laten we het even hier bij houden en dit hierboven eerst beantwoorden of een andere visie erop geven.
_________________ gegroet allen, Peter.
vorige vervoersmiddelen in loop der jaren: 2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.
|
15 dec 2013 20:23 |
|
|
|