Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Het wiel opnieuw uitvinden, sommige doen dat graag..
Lees deze uitnodiging van het C6 genootschap.
Amici,
=====================
De technische commissie is bezig met de voorbereiding voor de Technische Meeting op 2 november 2013
bij het Centre C6/Autobedrijf Gert de Jong in Aalsmeer.
Onderwerpen (voorlopig):
Het verversen van de automaatbak.
Citroen propageert officieel geen vervanging van de olie.
Maar vele klachten over de versnellingsbak plus de positieve resultaten van gehele of gedeeltelijk verversing
vragen om een verdere beoordeling van nut en noodzaak.
Ter plekke zal een C6 worden ververst middels een splinternieuw “dialyse-apparaat”.
Hiervoor wordt een 3.0 diesel uit 2010 gebruikt waar ca 60.000 km mee is gereden.
Van deze auto is recent een (tamelijk zwart) oliemonster opgestuurd ter analyse.
Mede aan de hand van de analyseresultaten zal worden besproken of er een gewenst km-interval is waarbij de olie uit de bak van een C6 ververst zou moeten worden.
Ervaringen van C6 rijders zijn hiervoor zeer welkom.
(Ervaringen te over zou ik zeggen, hier en op CF. En wat betreft het bepalen van gewenste km-interval... hebben we ook al gedaan)
Overigens is zijn mijn collega's toch snel "om", een half jaar geleden stelde een klant van mij die wilde spoelen de volgende vraag en kreeg het volgende antwoord:
beste heer, mevrouw.
Ik lees op het citroen-forum veel over het verversen van de olie van de versnellingsbak. Nu heb ik zelf een Citroen C6. Alle klachten die worden beschreven heb ik ook. Ik wil graag een afspraak maken bij de betreffende garage, maar ben erg benieuwd naar uw kijk op de zaak. U staat ook goed aangeschreven.
Mvg,...................
Wij zijn erg terughoudend geworden om allerlei fora’s te onderhouden en of te bezoeken omdat er erg veel verhalen de ronde gaan die geen of verkeerde technisch onderbouwde verhalen hebben.
Wij hebben heel veel contact mbt onderzoeken van olie kwaliteit met TOTAL Nederland.
Ik heb een lezing gegeven voor de C6 club afgelopen jaar over olie kwaliteit en de onderzoeken mbt de automaatbakolie. Ook heeft TOTAL daar een toelichting van onderzoeken op gegeven.
De conclusie is duidelijk, spoelen van de bak is alleen nog een uiterst middel om olie uit de bak te krijgen die vervuild is van slijtage.
Tijdens spoelen is er grote kans op loskomen van deeltjes in de bak die zich elders weer gaan plaatsen, ook op plekken waar je het niet wilt hebben, met gevolg dat er storingen kunnen optreden die ernstig zijn.
Ook weten wij inmiddels dat bij het spoelen van de bakken er een olie wordt gebruikt die niet aan de specificaties voldoen van Citroën. Deze zijn vaak niet te mengen of geven problemen bij het mengen later.
Het uiteindelijke advies is voorkomen van problemen door het regelmatig verversen van de olie, regelmatig is elke 60.000 km. Verversen betekend wel dat er maar 4 liter uit de bak gehaald kan worden dmv aftappen. In de bak zit ongeveer 7 liter olie totaal. De laatste 3 liter is niet af te tappen. Door het verversen blijven vervuilde grove delen die bezonken zijn gewoon zitten waar ze zijn en gaan niet wandelen door de bak.
Als je dit elke 60.000 km doet blijft de olie in goede conditie zoals wij nu zien uit de resultaten.
Olie van de bak is ook niet te vergelijken met b.v. motorolie, bij motorolie is het juist de bedoeling dat deeltjes zwevend worden gehouden en opgevangen worden in het oliefilter, een automaat heeft dus geen filter en kan dit dus niet. Vandaar dat het olie systeem volledig anders is.
Ons advies is elke keer bij problemen, monster nemen, deze laten onderzoeken en adh daarvan een advies geven ongeacht de km stand.
Mochten en nog vragen zijn hoor ik het graag.
Met vriendelijke groet,
voortschrijdend inzicht zeg maar...