Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 781 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 53  Volgende
 Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak 
Auteur Bericht
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 10:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Ik was van plan om onze Aisin6 bak de olie van de bak (gedeeltelijk) te verversen.
Nu kwam ik op het caravanforum iets tegen over het flushen van deze automaat bij Volvo.
En Volvo en Citroen gebruiken toch dezelfde Aisin6 bak?
Maar los daarvan kent iemand deze methode van Flushen?
Ik voeg de informatie vanuit het caravanforum toe, om geen link naar zijn bedrijf oid hier te hoeven zetten. Uiteraard heb ik wel meer informatie.

Leesvoer
Ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Gery Slot en de man van de GS Power-Flush. Ik regeer niet of nauwelijks op fora maar er zijn toch een paar zaken waar ik mij tijdens dit draadje ernstig aan stoor.
Laten we zeggen dat de beroemde longlife olie zoals door de auto fabrikanten zeker geen lang leven is beschoren in combinatie met caravan gebruik.
De huidige motoren (zeker de diesels) worden steeds sterker en beschikken over koppels welke enkele jaren geleden niet voor mogelijk werden gehouden. Alle kracht, energie wordt via de automaatbak omgezet in snelheid en niet te vergeten warmte.
Dit leidt na verloop van tijd tot veroudering en vervuiling van de ATF olie.
Ongeacht auto of automaatbak fabrikaat.
Iedereen doet trouw zijn motorolie verversen maar de automaatbak wordt eigenlijk nauwelijks ververst mede ook omdat de meeste fabrikanten dit niet voorschrijven.

De ervaring heeft geleerd dat de olie vervuilt, en na veloop van tijd verdikt door de vervuiling (o.a.sliitage koppelomvormer en platen)waardoor het schakelen weifelend of moeizaam verloopt. Al of niet gepaard met een schok, pendelen van het toerental, trilling tijdens het rijden etc.. Ook komt het voor dat de automaatbak slipt of een slechte of bijna geen lock up meer maakt waardoor de automaatbak alleen maar nog warmer wordt en de olie nog eerder vervuilt en verouderd.
Gaan we de automaatbak aftappen via de olieplug dan kan er doorgaans niet meer als tot maximaal 1/3 van de totale olie inhoud worden ververst. Een betere methode is het zgn flushen waarbij een leiding van de koeler wordt losgemaakt, en de bak zichzelf leegpompt (totdat er geen ATF olie meer uit de slang komt) waarna de hoeveelheid opgevangen olie weer in de bak wordt aagevuld met nieuwe ATF.
Dit wordt veelal enige keren herhaald. Deze flush methode is veel beter als alleen olie aftappen, maar gaat helaas niet meer op bij de nieuwe generatie automaatbakken waar geen peilstok meer op zit en is een nogal vieze bedoening.

Met de GS Power-Flush methode wordt een machine aangesloten op de retourleiding van de automaatbak. In principe wordt de machine in lijn gezet tussen de bak en de koeler. De automaatbak pompt de ATF olie in de machine, de machine pompt de ATF olie weer terug in de automaatbak. Dit gebeurt met een lichte overdruk. Op deze wijze kunnen wij de koppelomvormer legen en reinigen. Wij gebruiken een reiniger waarmee wij de automaatbak spoelen en de aanslag en vervuiling uit de automaatbak spoelen.

Dit proces duurt circa 20 minuten en gebeurt met draaiende motor, waarbij de automaatbak in alle versnellingen wordt geschakeld.
De ATF wordt in beweging gehouden en de vuildeeltjes krijgen zo geen kans om te bezinken. Vervolgens wordt na het reinigen / spoelen de oude ATF olie geleegd uit de automaatbak en gelijktijdig de nieuwe ATF olie gevuld zonder dat deze wordt vermengd.
Bij auto's waar de carterpan van de automaatbak eraf kan en het filter kan worden vervangen, wordt veelal het filter ook vervangen. Dit hoeft niet perse altijd, want veel auto's hebben een soort sinterbrons filter wat tijdens de GS Power-Flush procedure wordt meegereinigd.

Wij geven de klant altijd de keus wat te doen. Bij sommige fabrikaten (o.a. Volvo) is er geen carterpan en kun je dus deze ook niet verwijderen om het filter vervangen.
Bij de meeste DSG bakken zit er een soort papier / kunststof filter en dit moet je sowieso altijd vervangen. De resultaten van onze Power-Flush methode overtreffen de stoutse verwachtigen en hebben vele mensen reeds een bakrevisie bespaart.
Is je automaatbak echter kapot dan kunnen wij ook helaas geen wonder verrichten. De ervaring heeft echter geleerd dat meer als 90% van de bakproblemen wordt veroorzaakt door vervuiling. Dit kunnen wij wel voor u oplossen.

Er zijn op dit moment alleen in duitsland 430 van deze machines in gebruik en er zijn reeds enige tienduizenden behandelingen mee uitgevoerd. Dit heeft er toe geleid dat de door ons gebruikte machine sinds december 2011 officieel door de Mercedes Benz dealer organisatie in Duitsland is goedgekeurd, en vanaf nu door de Duitse Mercedes dealers zal / mag worden gebruikt.
Ook in Nederland zijn de eerste Volvo dealers overgestapt naar onze apparatuur. Hier spreekt niets uit van beunhaas activiteiten maar van kwaliteit en resultaat. Als Carglass bij u aan huis of op werk een ruit komt vervangen zijn dit ook geen beunhazen maar mensen die hun werk doen en weten waar het over gaat.

Wij komen eventueel ook naar u toe. Wij zijn een al meer als 15 jaar bestaande bv en vinden het jammer dat er mensen zijn die een ongefundeerde mening hebben of een beeld scheppen wat niet juist is. Ik hoop dat met deze uitleg het voor een ieder duidelijk is wat er wel en niet mogelijk is.
Einde leesvoer


Deze manier van Flushen spreekt mij als onderhoud voor de bak wel aan in eerste instantie.
De kosten zijn een 285 euro.
Kent iemand van jullie deze manier van werken/flushen?
Is dit interressant voor de C5 of niet?
Het lijkt mij beter dan het verversen waarbij een gedeelte van de olie vervangen wordt.

Ik heb de man in kwestie al gevraagd om informatie en hij geeft aan dat de olie verwarmd verwisseld wordt. En daardoor ook voor de C5. Echter gebruikt hij geen Lexia meen ik te begrijpen.

Ik heb hem ook meteen de vraag gesteld of hij bv zou willen komen op een "flushmeeting".
Wanneer blijkt dat dit een veilige en goede manier is zijn er misschien meer mensen met belangstelling.
Kortom, techneuten leef je eens uit. Is dit een aanwinst en beter dan het verversen?
Zo ja, is er dan belangstelling voor een flushmeeting?
Die wil ik wel organiseren.


17 dec 2011 12:57
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Oldenhage heeft hier al eens een verhaal over geschreven, als ik me goed herinner.....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


17 dec 2011 13:15
Profiel
C5club Executive
C5club Executive

Geregistreerd: 03 jun 2011 18:31
Berichten: 1797
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: Renault Megane estate 1.5 dci
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 75000 km
Kleur: zilver grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Ik weet niet of het beter is dan gewoon verversen.
Vroeger deden ze motoren ook wel eens spoelen met diesel om ze zo van binnenuit ook schoon te maken.
Maar daar zijn ze ook van terug gekomen je haald ook vuil weg van plaatsen waar het beter had kan blijven zitten (keerringen , zuigerveren en pakkingen bv) dit veroorzaakte naderhand (niet bij allemaal) bij sommige lekkages en vermogen verlies.

Dus hier geld je kan er 2 kanten mee uit , maar de techniek wordt steeds beter en zo ook de olie want die gaat ook met zijn tijd mee , al lees ik dat niet in het verhaal.
Ik denk dat je beter maar eens kan wachten op gebruikers ervaringen daaruit zal blijken of het de moeite zal zijn.

_________________
Groetjes Timo
Nu
Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018
Afbeelding Lexia 3
Vorige auto's
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001
Fiat bravo 1.4 sx 1998
Fiat Tipo 1.4 s 1992
Peugeot 405 1.9 GLD 1989
Nissan Micra 1.0 dx 1987
Suzuki sj410 1985 (jeep)

Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.


17 dec 2011 13:21
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Dit is zonder meer beter dan gewoon verversen omdat vrijwel alle olie wordt ververst. Tevens wordt er gespoeld. Er worden GEEN flush/oplosmiddelen gebruikt.
Ik ga er van uit dat dit bedrijf de juiste olie gebruikt, en zorgt dat na de procedure de correcte hoeveelheid olie in de bak zit.

Echter als je geen problemen hebt is het wat overdreven om te doen. Je zou dan preventief gewoon kunnen verversen waarbij ongeveer de helft van de bakolie er uit loopt. Als je dat preventief elke 80 000 km zou doen ben je de problemen wel voor.

Dit lijkt mij wel interessant voor de oudere AL4 bakken met veel km en drukregelingproblemen waarbij de mudulerende kleppen reeds zijn vervangen. Daar zorgt vervuiling in het hydraulisch brein namelijk nogal eens voor problemen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


17 dec 2011 16:24
Profiel
BAN
BAN

Geregistreerd: 17 jun 2010 23:27
Berichten: 2676
Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Hier een praktijkvoorbeeld met best wel interessante plaatjes.


17 dec 2011 16:51
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 sep 2008 17:26
Berichten: 194
Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5-3 Berline 2.7HDiF Exclusive
Opties: Matinal Beige Leer + Schuifdak + Packs
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220700
Kleur: Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Zit deze man ook al een tijdje te volgen... Ben zelf ook op zoek naar het juiste onderhoud antwoord voor de Aisin6. Die long life olie is een leuke marketing term voor de eerste eigenaarsronde...

Heb alleen begrepen dat die ATF olie nogal nauw luistert qua type/fabrikant. Een lexia er aan hangen zou ook geen kwaad kunnen om de tellers te resetten en de adaptive mode te resetten voor optimaal nulpunt.

Heer Oldenhage mag er inkomen voor z'n advies/mening :mrgreen:

Wie weet wordt t een flush meeting...

_________________
Afbeelding


17 dec 2011 18:49
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Inderdaad, als er eenduidigheid is over goede vervanging, waarmee en hoe, doe ik graag mee.

Gr. Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


17 dec 2011 18:51
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Ik zie op de plaatjes dat dit een bak is waarbij olie gepeild kan worden.
Bij de aisin6 is dat wat lastiger niveau bepalen. En inderdaad moeten de tellers gereset worden.
Ik zou sowieso geen reinigingsmiddel en conditioner toevoegen!!
Puur doorspoelen met de goede olie.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


17 dec 2011 21:01
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 nov 2011 21:28
Berichten: 79
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive Break Aut4
Opties: Schuifdak, full leather, LDWS, JBL Sound System, Alarm, Dakrail, Parkeersensoren
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10346CJ
Productienummer: 10026
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 307000
Kleur: Noir Obsidien (EXLD)


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Klinkt erg interessant. 'k Wil het zeker overwegen.

_________________
Groeten,

Otto


17 dec 2011 21:09
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 10:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
chathanky
Dit artikel kwam ik dus ook tegen op het caravanforum. Omdat er een link stond en reclame maken dat een beetje in beeld zou kunnen komen heb ik zijn tekst maar gekopieerd. maar we praten over dezelfde man.

BJG, dat is een duidelijk reactie. Geen reiniger en/of conditioner toevoegen. Waarom eigenlijk niet?
Niveau bepalen en tellers resetten kan alleen met de Lexia toch?
De tellers resetten, kan dat ook achteraf en wat is het probleem wanneer je dat niet zou doen?
Johan


17 dec 2011 22:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Optie om die ervaren volvo-caravan-spoeler te laten samenwerken met een C-dealer met Lexia ?
Nu nog overeenstemming wat er in moet. Alles wat aan voornoemde specs voldoet, of toch dat ene merk ?
Twee overwegingen die bij mij spelen:
1. Als we niet precies weten hoe en wat moet, kunnen we beter niks doen tot we meer weten, want het is niet iets dat je volgende week over doet.
2. Advies van derden is handig, maar als derden een commercieel belang hebben moeten we ons daar tenminste van bewust zijn.

Gr. Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


17 dec 2011 22:44
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
JHV schreef:
BJG, dat is een duidelijk reactie. Geen reiniger en/of conditioner toevoegen. Waarom eigenlijk niet?

Je weet niet wat die toevoegingen exact gaan doen. Soms verandert/lost het materialen op die bestemd zijn voor afdichting bijvoorbeeld. De fabrikant verbiedt sowieso toevoegingen aan de olie. Vooral omdat van te voren niet is vast te stellen wat het effect daarvan zal zijn.
JHV schreef:
Niveau bepalen en tellers resetten kan alleen met de Lexia toch?
De tellers resetten, kan dat ook achteraf en wat is het probleem wanneer je dat niet zou doen?

Dit is een goede logische redenatie, dat kan achteraf inderdaad ook!
Als je geen tellers reset is er nog niet direct veel aan de hand,
De versnellingsbakcomputer registreert adhv diverse factoren wat de (verwachte) veroudering/vervuiling van de transmissieolie is. Komt dit boven een bepaalde grens, dan komt er advies om de olie te vervangen, en te controleren wat de oorzaak is van de veroudering/vervuiling.
Reset je niets dan komt er mogelijk ooit een onterechte storing/melding in het (met testapparatuur uit te lezen) logboek. Bij sommige softwareversies verschijnt deze melding mogelijk ook in het display

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 dec 2011 00:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 16:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Gek eigenlijk dat verhaal met die tellers icm de mededeling dat die bakken "sealed for life" zijn. e.a. lijkt mij in tegenspraak.

Nu waren we er al achter dat dat niet zo'n verstandig statement van de heren fabrikanten is, echter vanwege die tellers is het ook nog aantoonbaar / objectief onjuist. Dat bv een Aisin daarmee instemt.

Als je bak na 200K km in de soep loopt zou je met deze info in de hand ook nog een zaak kunnen beginnen tegen PSA vanwege bewuste misleiding.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


18 dec 2011 11:35
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Voor die 285,- euro kan het nooit de originele ( fabrieks-af gebruikte ) olie zijn die gebruikt wordt :smt017

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


18 dec 2011 13:40
Profiel
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 23:52
Berichten: 935
Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Spoelen/flushen Aisin6 bak
Leuk verhaal,

Ben geen voorstanden van toevoegingen aan olie. Olie voorgeschreven door Citroen is goed genoeg. Olie vn andere leveranciers heb ik geen mening over en geen ervaring mee.

Spoelen van de bakken is een betere oplossing dan het gedeeltelijk verversen van een bak. Eigenlijk verdun je de vervuiling.

Maar, tot nu toe contact gehad met drie leveranciers van spoelmachines. Alle drie zijn ze laaiend enthausiast als je verteld dat je zo'n apparaat wil zien, en eventueel wil kopen.

Maar iedere keer als ik vraag, kunnen de bakken van de PSA groep gespoeld worden, ehhhh ja natuurlijk, maar ff kijken ehhh nee, geen adapter voor de AL4. Aisin, jaja aziatische bakken kunnen ook, nee Aisin… ehhh nee niet van gehoord. Maar als er een peilstok op zit is het geen probleem, of als er een koeler op zit is het geen probleem, dan takken we de slangen af.

(Onze bakken kun je niet peilen met een peilstok. En onze bakken hebben geen oliekoeler met rubber slangen er tussen.)

Tot nu toe is er dus nog geen leverancier geweest die kan doen wat hij beloofd. Ik mag komen kijken in Mijdrecht hoe een MB ververst wordt. Ik mag komen kijken in de acherhoek hoe een BMW ververst wordt. Maar bij mij willen ze niet komen. Ik mag ook geen Citroen mee nemen om die te laten doen. (ja als ik hem een dag van te voren breng…)

Voor als nog ben ik een beetje argwanend, denk ik dat ze alleen duitse en amerikaanse merken aan kunnen.

Maar, nodig die man uit, mag bij mij, betaal ik de driehonderd euro, en misschien overtuigd deze man mij.


Ben overigens bezig deze olie wat groter in te kopen zodat de prijs per liter drastisch omlaag gaat. Probleem is dat er nu nauwelijks omloop snelheid in zit en men dus niet snapt waarom het goedkoper moet. :idea:

_________________
Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep


18 dec 2011 23:30
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 781 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 53  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.