Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Auteur |
Bericht |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33386 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Was leuk je even gesproken te hebben !!! Wat betreft de ketting, idd goed onthouden hoor .... Maar mocht dat " fout " gaan is dat goed te horen , dus voor nu gewoon lekker doortuffen
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
06 maart 2017 20:38 |
|
|
Citroentje
C5club Bikkel
Geregistreerd: 12 aug 2015 16:28 Berichten: 399 Woonplaats: Warnsveld
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 79000
Kleur: Runway Red
Naar boven
|
Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Dank Menno voor je adviezen. Ben na allerlei updates en onderhoud weer herboren en gerustgestelde zwever We kunnen er weer 10 jaar tegenaan Deze auto heb ik 10 jaar (en dus 240k km) geleden nieuw gekocht. Krijg het idee dat ik de langst rijdende ben in mijn huidige auto. Kan dat kloppen?
_________________ Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen... Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
|
06 maart 2017 22:55 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
_________________ Zeg maar André
|
06 maart 2017 23:37 |
|
|
ariecitroen
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 30 sep 2007 12:04 Berichten: 182 Woonplaats: strijen (ZH)
Auto: c5 Sedan 2015 exclusieve bleuhdi
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 98500
Kleur: Antracietgrijs
Naar boven
|
Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Even een vraag over het spoelen van een 6 bak vande C5 tourer die mijn zoon heeft gekocht. Is een 20 hdif tourer uit 2008 Onderhoud altijd uitgevoerd bij de dealer, maar niets kunnen vinden van bakspoeling op de rekening . De bak schakelt perfect
Km stand is 210k . Mijn citroenspecialist zegt dat je eigenlijk om de 60-80k moet spoelen , en dat je voorIchtig moet zijn met bakken met deze km stand . Je zou wellicht meer problemen kunnen krijgen
Zijn er ervaringen met goed schakelende bakken met veel ervaring nadat ze gespoeld zijn ??
_________________ zilvergrijze c5 break 2.0 hdif automaat
|
28 maart 2017 21:48 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33386 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Juist als ze nog goed zijn is spoelen mi zinvol ( preventief ) ... Zodra de bak niet lekker schakelt is het een beetje laat voor wat betreft " onderhoud "
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
28 maart 2017 21:52 |
|
|
ariecitroen
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 30 sep 2007 12:04 Berichten: 182 Woonplaats: strijen (ZH)
Auto: c5 Sedan 2015 exclusieve bleuhdi
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 98500
Kleur: Antracietgrijs
Naar boven
|
Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Was ook mijn mening , maar de citroenspecialist gaf aan dat er juist problemen voorkwamen als al het vuil wel los komt maar er niet voor 100 procent uitgaat. Ven zelf met mijn C5 II automaat wel twee keer bij GJO geweest voor een spoeling maar dat was bin 100k en 200 k
_________________ zilvergrijze c5 break 2.0 hdif automaat
|
28 maart 2017 22:15 |
|
|
simmetje
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 mei 2007 20:02 Berichten: 260 Woonplaats: Duiven
Auto: Opel Corsa E, Citroen Berlingo HDi
Opties: Elegance
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Kleur: Orange
Naar boven
|
Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Mijn bak (dezelfde bak, Aisin 6 bak) is bij 180K gespoeld.
Olie was smerig en duidelijk aan vervanging toe. Bak schakelde toen nog prima, maar na het spoelen zeker beter. Ook nu schakelt de bak prima en ben ik ruim 100K verder.
|
29 maart 2017 11:59 |
|
|
tissue
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 dec 2016 10:50 Berichten: 31 Woonplaats: Epe
Auto: c5 Break difference II
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
Kleur: blauw
Naar boven
|
Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
wat kost het tegenwoordig eigenlijk om te spoelen? en als het te laat is... wat kost het om de klepjes te laten vervangen?
|
30 maart 2017 13:16 |
|
|
simmetje
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 mei 2007 20:02 Berichten: 260 Woonplaats: Duiven
Auto: Opel Corsa E, Citroen Berlingo HDi
Opties: Elegance
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Kleur: Orange
Naar boven
|
Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Ik heb bij Tunes 269 EUR betaalt.
|
30 maart 2017 14:37 |
|
|
Citroentje
C5club Bikkel
Geregistreerd: 12 aug 2015 16:28 Berichten: 399 Woonplaats: Warnsveld
Auto: Kia e-Niro, ExecutiveLine 64 kWh (mei 2019)
Opties: Volledig elektrisch rijden; rijd in zomertijd op 100% zonne-energie van eigen panelen
Bouwjaar: 2019
Energielabel: A
kilometerstand: 79000
Kleur: Runway Red
Naar boven
|
Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Ik heb mijn 6-bak automaat recentelijk bij GJO laten spoelen bij een km-stand van ca. 240k. Dat was voor het eerst en merkbaar nuttig. Niet alleen merkte ik dat de bak daarna een stuk soepeler schakelde, er zaten ook twee kleine nukken in, waarvan eentje soms: terugschakelen van 5 naar 4 ging soms, bij vlagen, wat bruusk met een schok. Van de ander dacht ik dat het zo hoorde: als ik bij het stoplicht mijn rem losliet zonder gas te geven, dan kroop de auto nauwelijks; dan voelde ik na ca. 1 seconde een klein schokje alsof de 1e versnelling dan pas echt ingeschakeld werd. Dacht dat het nou eenmaal zo werkte.
Na het spoelen was de schok aan het begin van de 1e versnelling eruit; wegrijden vanaf stilstand gaat heerlijk gladjes zonder schokje. Het schakelen tussen de volgende versnellingen voel ik bijna niet meer. En die schok bij het terugschakelen heb ik sindsdien niet meer gemerkt.
Met name die schok bij het terugschakelen heeft me aangezet tot spoelen. Ik dacht als ik het nu niet doe, zit ik straks mss met een bakrevisie te kijken en dat is ongetwijfeld een stuk duurder. Voor mij is er dus geen twijfel aan het nut van een bakspoeling, zelfs nu die bij ca. 240k voor het eerst is gedaan. Ik hoop nog vele gladgeschakelde kilometers met madam te mogen meemaken.
Hoop dat dit verhaal je helpt bij je beslissing, ariecitroen.
_________________ Tot voor kort reed ik alleen nog maar Citroen: 2× BX, 2× Xantia en 2× C5. De 2e was een diesel. Had veel eerder voor diesel moeten kiezen... Helaas heeft Citroen (nog) geen geschikte EV en daarom ben ik noodgedwongen overgestapt op Kia e-Niro; full electric dus. Sinds 15 mei 2019 rijd ik daar met veel plezier in.
|
30 maart 2017 18:38 |
|
|
simmetje
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 mei 2007 20:02 Berichten: 260 Woonplaats: Duiven
Auto: Opel Corsa E, Citroen Berlingo HDi
Opties: Elegance
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Kleur: Orange
Naar boven
|
Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Bij mij is het ondertussen weer 120K geleden. Wat vraagt Johan ongeveer voor het spoelen?
|
05 apr 2017 22:53 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 apr 2017 23:13 |
|
|
Mike44a
C5club Rookie
Geregistreerd: 02 jul 2014 20:18 Berichten: 32 Woonplaats: Almere
Auto: C5
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Naar boven
|
Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Solenoid kleppen zijn hier E14/stuk: http://alturl.com/23pum(beste per stuk laten bezorgen om onder E22 invoer-vertraging te blijven) Bezorging vaak met 1,5 week.
|
18 apr 2017 18:56 |
|
|
c5fries
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 26 feb 2007 13:22 Berichten: 214
Auto: Citroen DS5
Opties: So Chic
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: C
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 77459
Naar boven
|
Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Ik heb nog een vraag over het flushen. Wat is nou het verschil met wat JO doet en de Powerflush (van bv Kroon)? Mss heb ik het ergens gemist maar kan het niet vinden in dit topic.
_________________ Wat Duits, Japans en Italiaans daarna Citroën Ax 1.1 Citroën Zx 1.4i Citroën Xsara 1.4i Citroën Xsara break TD Citroën C5 break 2.0 hdi ph I Citroën C5 tourer 2.0 hdif ph III Citroën DS5 1.6 Thp
|
29 apr 2017 12:52 |
|
|
simmetje
C5club Bikkel
Geregistreerd: 28 mei 2007 20:02 Berichten: 260 Woonplaats: Duiven
Auto: Opel Corsa E, Citroen Berlingo HDi
Opties: Elegance
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Kleur: Orange
Naar boven
|
Re: Spoelen/flushen Aisin6 / AL4 / ZF4HP20 bak
Vrijdag met mijn "nieuwe" C5 ook bij Johan geweest voor het spoelen. Heb eerst even getwijfeld omdat Tunex wel heel dichtbij zit en JO 1.5u rijden. Geen seconde spijt van de rit. Wat een vakman! Zeer gastvrij en klantgericht. Overschakelen gaat merkbaar soepeler. Koud blijft een AM6 wat nukkig, maar het is nu bijna niet meer merkbaar. Misschien ook wel goed om even de negatieve ervaring van een collega van mij met de Powerflush van Kroon te melden. Hij rijdt in een BMW 525D van 2010. Ook hij heeft de bak preventief laten flushen alleen helaas met de powerflush. Gevolg: een schol van 3 naar 4 die er niet was. Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat bij de powerflush de bak onder druk wordt schoongespoeld waardoor klepjes en veertjes in het brein kunnen beschadigen. Toen hij het verschil voelde tussen mijn bak voor en na het spoelen had hij er helemaal spijt van dat hij niet naar JO is gereden (los van de vraag of JO een BMW wil spoelen ).
|
23 mei 2017 20:54 |
|
|
|