Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 Distributieriem vervangen 
Auteur Bericht
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33387
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem vervangen
Bij een auto met 320K + zoals van klussie zou ik mij om de garantie(coulance) niet echt druk maken, die is er niet ...

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


17 nov 2011 17:53
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem vervangen
Hmmm, ik moest ook maar eens uitzoeken wanneer van mijn auto de riem gedaan is. Volgens mij heb ik dat ergens op een stuk papier staan wat ik bij aankoop kreeg.


Dat is de samenvatting van de onderhoudshistorie van de auto toen ie nog in de lease zat (en waarop de handelaar indertijd geboden heeft).


Maar die van mij gaat echt voor de kerst niet meer gedaan worden. Ookal zit ik inmiddels over de 241.000 en tegen die tijd weer zeker 3k verder.

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


17 nov 2011 18:29
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33387
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem vervangen
Het hoort onder de motorkap te staan ( sticker ) ...

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


17 nov 2011 18:32
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem vervangen
Weet je hoe koud het buiten is?



edit: 121 en een beetje...

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


17 nov 2011 20:17
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 mei 2009 16:55
Berichten: 710
Woonplaats: Ardèche
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem vervangen
willy4 schreef:
als geen hulpstukken heb ,gebruik ik een boor ;)


Hier dan een alternatiefje op basis van o.a. een boor (6mm) voor de nokkenas van de uitlaatzijde (phI HPi 2.0 benzine) en een draadeind voor de inlaatzijde.
De zwarte tape er omheen dient juist om de twee gaten in elkaars verlengde te houden.
Alleen een boor er in is niet voldoende en geeft kans om instellingsfouten.
Het diepste gat is namelijk een vast referentiepunt in het blok.
Het grotere gat is die in het tandwiel van de betreffende nokkenas.
Indien dus die grotere diameter niet aanwezig is (rond de blokkeerpen), geeft dit twee maal speling:
Eén maal bij de inlaatzijde, nog een keer bij de uitlaatzijde en samen vormt dit voldoende om kans een tand op de riem fout te zitten (dit laatste dus alleen als er sprake is van twee nokkenassen).

Bijgaande afbeeldingen dienen als voorbeeld van wat ik vandaag zelf heb toegepast toen ik o.a. mijn distributie heb vervangen bij 214.765 km.

Sorry, foto's zijn te groot. Ik plaats ze wel wat later als het mij gelukt is om ze te bewerken.

_________________
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404


14 feb 2012 23:51
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem vervangen
Met een paar simpele spullen van de Gamma maak je die tooltjes heel eenvoudig zelf. Zoek een ronde verbindingsmoer M6, die zijn uitwendig rond 10 met inwendig M6, Lange M6 schroef erdoor (L=50) erin en het past perfect in de riemwielen. Door de ronde moer te verplaatsen stel je hem keurig op diepte in het gat af. Kost bijna niets but does the job.

Verbindingsmoer

Tot zover deze tip van de dag! :smt023

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


15 feb 2012 10:18
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 12 mei 2007 09:59
Berichten: 603
Woonplaats: Rosmalen
Auto: Tourer exclusive aut
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 1164CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 143000
Kleur: rouge profond


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem vervangen
Ook ik ben aan de beurt en heb hier al veel draadjes bestudeerd. Rest nog de vraag over het blokkeren van de krukas bij mijn motor.Gaat dat met de pen van 8 mm door de poelie of heb ik een spieloze versie ?
@ herman ; mooie fotoreportage; is dit nog van jou ph1 met EW10J4 motor ?

_________________
C5 Break 2.0i exclusive 2002


01 maart 2016 15:16
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem vervangen
Jij kunt de pulley verwijderen en dan de flens met een boor van 8mm blokkeren. Samen met de riemwielen is dat in principe voldoende. Mocht je twijfelen dan kun je ook het vliegwiel nog blokkeren.
Ik heb dat nooit gedaan omdat de motor in principe al niet meer verdraait met die 3 pennen.
Je hebt geen spieloze versie, wel is deze spie enigszins verdraaibaar. Netjes blokkeren en verder nergens meer aan draaien, dan gaat het prima en hoef je naderhand ook niet meer extra te verschuiven.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


01 maart 2016 16:50
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem vervangen
Zoals ik bij het vreugdetopic al aangaf is het me gelukt de distributieriem te vervangen.
(B)leek achteraf niet echt nodig.
Ondanks de 180.000 km en 9 jaar waren er eigenlijk geen slijtage sporen. Bij wat sterker buigen alleen kleine scheurtjes aan de buitenzijde en het opschrift is nauwelijks nog te lezen.
De riem blijkt een Isoran van Megadyne te zijn.

Ik vroeg me af hoe vaak de riem eigenlijk rond is gegaan.
- 180.000 km met 80 km/h (geschat)
- Dus 2250 uur gereden (oef, dat zijn bijna 100 dgn), oftewel 135.000 minuten.
- Bij gemiddeld 2000 rpm (geschat) geeft dit 270 miljoen krukas omwentelingen.
- Het tandwiel op de krukas heeft 22 tanden (als ik goed heb geteld), de riem 141.
- Dus de riem is 42 miljoen keer rond geweest :shock:

Om de poelie los te halen moest ik het vliegwiel blokkeren aan de tanden blokkeren.
Daarvoor heeft Citroen een speciaal getand tooltje. Ik heb dit ondervangen door met een papiertje een afdruk van de tanden te maken en dit over te trekken op een stuk plaatstaal, de juiste tandenvorm eruit te slijpen en een gat te boren voor de montage. Het werkte perfect.

Blokkeren van het vliegwiel en nokkenas was met wat hulp (het was gelukkig schoolvakantie, want alleen is het een rotklus) zo gedaan.
De riem (en geleide- en spanrol) vervangen ging best gemakkelijk.
He viel me op dat het tandwiel op de krukas niet vast zit, maar een stukje heen en weer kan draaien. Dat is wel verwarrend. Heb 'm de normale draairichting opgedraaid en toen de riem erom gelegd. Motor draait weer als altijd.
Moeilijkste van de hele operatie was nog het verwijderen en terugplaatsen van de plastic afdekkappen rond de distributie. :evil:
Materiaalkosten waren ~48 Euro voor distributieriem plus span- en geleiderol, en ~9 Euro voor de multiriem.


07 maart 2016 23:37
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 12 mei 2007 09:59
Berichten: 603
Woonplaats: Rosmalen
Auto: Tourer exclusive aut
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 1164CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 143000
Kleur: rouge profond


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem vervangen
Met dank aan JW heb ik de beschrijving voor het wisselen van de d-riem bestudeerd. Ik heb daar nog twee vragen over.
1. Moet je per sé het hulpgereedschap hebben voor de spanner, als je die toch vervangt ? Of kan dit ook (misschien met wat meer werk) anders ?
2. Volgens de handleiding moet de automaat geblokkeerd worden. Ik neem aan dat het vliegwiel bedoeld wordt. Maar volgens GW kan het met een pen in de poelie. Misschien dat de foto duidelijkheid geeft over het type poelie (wel of geen spie) ik heb. En als het in het vliegwiel moet ; waar zit het gat daarvoor ?


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
C5 Break 2.0i exclusive 2002


28 maart 2016 13:09
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem vervangen
Aan de krukaspulley zit een flens met uitsparing voor een boor van 8mm. Die past in het gat van de motor wat erachter ligt als de motor op tijd staat. Je hebt gewoon een verschuifbare, lees "verdraaibare" spieverbinding op de krukaspulley. Die kun je dus corrigeren naar de juiste positie, mocht dat nodig zijn.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


31 maart 2016 12:57
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 12 mei 2007 09:59
Berichten: 603
Woonplaats: Rosmalen
Auto: Tourer exclusive aut
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 1164CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 143000
Kleur: rouge profond


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem vervangen
Ik denk morgen aan de operatie te beginnen en heb de instructie en de draadjes nog eens goed bestudeerd.
Ik heb nog wel een vraag over de spanrol en het spannen. Zie bijgaande pf)
Als ik het goed begrijp, gebruik je 5a en b bij demontage en montage, omdat je daarmee a.h.w. de veer van de spanner “opwindt” Bij de tekening BE1P1BFC wordt bout 9 genoemd, die niet is aangegeven. Ik neem aan dat dit de bevestigingsbout is die hoort in het gat van 8
Er staat “Draai de spanrol ( 8) in de richting van de pijl "c" Met behulp van een inbussleutel bij "d". en “Breng de nok "a" in de stand "f". Moet je 8 dan net zo lang linksom draaien tot a op de goede plek staat ?
Dan terug naar positie g . Waarom dan eerst naar f ? Ik neem aan dat de bout zo vast moet zitten dat 8 nog te draaien is


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
C5 Break 2.0i exclusive 2002


19 apr 2016 21:08
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem vervangen
Je moet de instructies goed lezen. Vergeet dat aparte gereedschap, niet nodig. Je moet met de spanner verder kunnen spannen. Vandaar dat je eerst moet kijken of je verder kunt , en daarna weer terug naar de normale spanpositie. Wanneer je niet verder kunt spannen is er iets mis en moet je alles opnieuw nalopen. Ook bepaal je hiermee of je spanner goed is.

Wanneer je ermee bezig bent valt het kwartje verder vanzelf.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


19 apr 2016 21:20
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem vervangen
5a en 5b heb ik nog nooit gebruikt


19 apr 2016 21:23
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 12 mei 2007 09:59
Berichten: 603
Woonplaats: Rosmalen
Auto: Tourer exclusive aut
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 1164CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 143000
Kleur: rouge profond


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Distributieriem vervangen
Ter lering en vermaak! Toen ik de waterpomp er af wilde halen, bleek het uitlaatspruitstuk in de weg te zitten. Ik was al boos dat hier tapeinden zijn gebruikt.Dus spruitstuk gelost en met veel moeite de pomp er uit. Toen ik de draadeinden er uit haalde om te vervangen door bouten zag ik dat die een torxkopje hebben en zo zullen ze er ook uit moeten om de pomp er uit te halen.Wie verzint zo iets? Enfin, ik hoop dat anderen van mijn fout kunnen leren. Morgen alles monteren als dat mee zit.

_________________
C5 Break 2.0i exclusive 2002


20 apr 2016 20:07
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.