Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
|
Pagina 1 van 1
|
[ 5 berichten ] |
|
Welke krukaspoelie voor benzinemotoren
Auteur |
Bericht |
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Welke krukaspoelie voor benzinemotoren
Goedendag,
ik heb al erg veel berichten doorgespit, maar het is me toch niet helemaal duidelijk. hebben alleen dieselmotoren en 2 delige krukaspoelie met trillings demper, en de benzine varianten er een uit een geheel?
En hoe herken ik een dynamo met of zonder trillingsdemper?
de reden voor mijn vraag is dat gisteren mijn multiriem eraf gelopen is terwijl deze er pas 100km op lag. Om de meeste vragen te beantwoorden: -De vorige riem was gerafeld en er hingen vezels aan. -Op dat moment nog geen rare geluiden -de riem is vervangen, de geleider of spanrol niet -nu wel licht getjilp bij koude motor, verdwijnt na 1 minuut. -na 100km ligt de riem ergens tussen eindhoven en Helmond. -de rollen zijn niet vervangen omdat er al een afspraak bij de garage voor het vervangen van de distributie. -de muliriem rollen zouden hier in meegenomen worden, dit was eigenlijk een "quick fix" om ellende te voorkomen.
Ik ga nu de riem weer vervangen, en meteen de rollen, dus behalve tijd en 30 euro voor de riem heeft het me niet veel gekost. Maar ik wil wel ook graag naar de andere onderdelen kijken.
BVD, Andre
_________________ Zeg maar André
|
05 sep 2011 11:06 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Welke krukaspoelie voor benzinemotoren
Ìemand??????
_________________ Zeg maar André
|
06 sep 2011 20:08 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Welke krukaspoelie voor benzinemotoren
Een dynamo heeft geen trillingsdemper, maar een vrijloop. Dan zit op de poelie een zwarte plastic dop.
De multiriem is er vermoedelijk afgelopen vanwege een scheef staande/versleten automatische spanner. Goed dat je hem gaat vervangen, rafels van de multiriem kunnnen namelijk tussen de distributieriem terecht komen, met mogelijk veel ellende.
Benzinemotoren hebben geen poelie met trillingsemper zoals sommige diesels. Wel vaak een rubber randje er in, dus strikt genomen tweedelig.
Overweeg bij de db wissel ook de waterpomp te laten vervangen!!
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
06 sep 2011 23:19 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Welke krukaspoelie voor benzinemotoren
Dank voor je antwoord BJG,
inmiddels zijn de looprol en de spanrol ook vervangen. De spanrol was inderdaad iet wat schuin afgesleten, en voor beide geld dat de lagers erg ver versleten zijn. Over 100 km weten we meer.
drie tips voor mensen die zelf ook de multiriem gaan vervangen zonder hulp. -Als je de spanrol met een ringsleutel zo ver mogelijk opspant, kun je hem in deze stand vergrendelen met een pin; -houdt de nieuwe riem op zijn plaats op de stuurbekrachtigingspoelie mbv een tie-wrap; -leg de riem als laatste over de looprol, deze heeft geen opstaande randen.
Mocht er behoefte aan zijn, kan ik wel een foto plaatsen.
_________________ Zeg maar André
|
07 sep 2011 20:44 |
|
|
akooiman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 jul 2011 22:51 Berichten: 3350 Woonplaats: Eindhoven
Auto: Break 2.2 16V HDi
Opties: nav/aut/leder/pack parking/alarm/parrot mki9200
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10465
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 420.000
Kleur: Donker Grijs
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Welke krukaspoelie voor benzinemotoren
Er komt verder geen reactie en BJG's antwoord was duidelijk. Wat mij betreft kan er een slotje op. Thx
_________________ Zeg maar André
|
19 sep 2011 01:07 |
|
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 5 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: henriboersen en 118 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|