Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 hoe lang doet een kapotte druklager het nog 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 23 jun 2008 22:16
Berichten: 218
Auto: C5 Break PhIII
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 125000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: hoe lang doet een kapotte druklager het nog
Michel schreef:
hum ik krik het gemiddelde ook iets omhoog zit op 214.000 met orginele bende er nog in



Ik ook altijd met mijn grote mond................ afgelopen donderdag was het zo ver, start ik de auto op het werk om naar huis te gaan voel ik iets "klopen" in het kopelings pedaal, gepaard met "gegier"
Snel langs mijn monteur geweest en ja hoor druklager kapot. Nou zegt hij volgens mij past hij niet boven de smeer put....en inderdaad past net niet. Dan moet je hem maar op mijn werk neer zetten(zaterdag). Dus zo gezegt zo gedaan. leen C1 mee(mist 4 C's van Comfort).
Net de auto weer opgehaald bij de Citroen dealer, gelijk maar even 837 euro achter gelaten.

Maar hij snijt weer als een warm mes door de boter.

moraal van het verhaal: "Praat niet over iets wat nog niet kapot is, want dan gaat het kapot."


De eindstand van het gebeuren was ongeveer 215500 Km(orginele set).

_________________

Fiat 127 0.8 1982 180000km RIP
Seat ibiza 1.2 1988 175000km RIP
Xantia 1.6i X 1995 260000km RIP
C5 Ph2 2.0i 16V LPG 2005 312500km Export
Current:
C5 Ph3 2.0 Diesel 2010


12 sep 2011 21:34
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 aug 2009 09:10
Berichten: 998
Woonplaats: Uden
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 500.000+
Kleur: Gris Aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: hoe lang doet een kapotte druklager het nog
Bij mij vorige week ook alles vervangen inclusief vliegwiel. Km stand 235.000. Piepte al een paar maanden een beetje bij laten opkomen van de koppeling als de motor nog koud was. Alles lag al redelijk open voor de spanrollen, multieriem en distributieriem dus dit ook laten repareren. Kijk met angst de rekening tegemoet. :shock:

_________________
Afbeelding


12 sep 2011 22:55
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 sep 2011 10:26
Berichten: 19
Woonplaats: Bourtange
Auto: C5 1.8 16v Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 166000
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: hoe lang doet een kapotte druklager het nog
Als een druklager echt veel lawaai gaat maken, wordt het tijd om hem te vervangen.
Neem dan gelijk de drukgroep en plaat mee


23 sep 2011 07:25
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 07 jun 2012 20:49
Berichten: 271
Woonplaats: Deventer
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: hoe lang doet een kapotte druklager het nog
Nou, vandaag was het bij mij 'feest'. En het fees'ie was van bijzonder korte duur. Ik constateerde een bijgeluid in de auto. Daarop heb ik de motorkap opengetrokken om beter te horen wat het was. Ik kon het niet goed thuisbrengen. En wat ik nooit eerder voelde, was een trilling in het koppelingspedaal, dat vergelijkbaar is met de trilling in je handen bij gebruik van een schuurmachine. Deze verschijnselen gekoppeld aan het incidentele schokkerige optrekken bij een koude motor over een al wat langere periode, deed bij mij een lampie branden. Proefondervindelijk de 2e versnelling opgezocht, de handrem stevig aangetrokken, en het koppelingspedaal langzaam op laten komen. De motor sloeg af. OK, geen versleten koppelingsplaten. Maar dat ik toch wel in de goeie richting zocht, werd duidelijk, na wegrijden. Het geluid liet zich nu duidelijk gelden, en ging op en af met het bedienen van de koppeling. Na die boodschap onderweg, meteen naar huis gegaan om de zooi te droppen, en een snelle blik in/op het C5 Forum. Onder het bgn. onderwerp vond ik de symptomen die exact omschreven wat ik zojuist had meegemaakt. Kon nie' missen dus. Druklager kapot. 'Op' naar de Citroëndealer. Dat is slechts enkele km's van mijn huis, maar ik haalde het nauwelijks. In de laatste km. ging het koppelingspedaal buitengewoon zompig aanvoelen, en op circa 500 mtr. van de dealer kon ik niet meer schakelen. Ik heb m.b.v. een voetbeweging het koppelingspedaal uiteindelijk 'terug kunnen halen', de 2e versnelling weer kunnen vinden, en het laatste stukkie af kunnen leggen. 'Mijn' onderhoudsgarage Citroëndealer -Coolen, Deventer- deed een offerte van 778,00 euro (incl.) en daarvoor heb ik 'mijn lief' maar meteen laten staan. De benodigde onderdelen waren in voorraad (gestandaardiseerd binnen het merk) en met mazzel is 'zij' morgenavond al weer in orde, als de planning het een beetje toelaat. Maar wat ik vooral wil zeggen, is de verdomd korte afstand die ik nog kon rijden vanaf de eerste geluidswaarneming tot aan de 'eindstreep' bij dealer. Het was niet meer dan 5 km. Ge zijt gewaarschuwd.

Oh ja; voor de statistieken, er staat ruim 152.000 km op de teller.

Voorts al het goeie, en groet ook,

Zietroen.


11 jun 2015 22:12
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3547
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: hoe lang doet een kapotte druklager het nog
Er is inderdaad geen pijl op te trekken. Soms zit er maar erg weinig km's tussen trillen en het begeven van de koppeling. Met een volvo meegemaakt dat er maar zo'n 300 km tussen zat. Ik zou het er niet op gokken. Langs de weg stranden is ook niks.


12 jun 2015 07:14
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: hoe lang doet een kapotte druklager het nog
Koppelingsplaten zullen maar zéér zelden verslijten bij een C5. Altijd is eerst dat verrekte ielige druklager aan de beurt. Het is zo'n stom fragiel plastic ding met wat kogels dat je het in een fiets nog niet zou durven gebruiken. Het ding is gewoon veel te licht voor zijn taak.

Omdat wanneer het druklager vervangen wordt ook direct de rest wordt vervangen komen drukgroep en platen echt nooit aan hun einde. En daarom zeg ik: alleen druklager vernieuwen is in 9 van de 10 gevallen voldoende. Maar ja, dat gaat de dealer niet doen. Die wil daar geen enkel risico mee lopen. Wel een flinke prijs trouwens die Coolen hiervoor rekent.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


12 jun 2015 07:45
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: hoe lang doet een kapotte druklager het nog
Bij de C5 worden vaak DMF's toegepast, zeker bij de latere.
Dan moge het zijn dat de plaat zelf nog niet helemaal versleten is, maar de DMF is het dan wel.
Op dit forum zijn daar -tig verhalen over te lezen.

Hoe het met de druklagers zit weet ik niet.
Is daar nog een verschil tussen de duw- en de trekkoppeling mbt de slijtage?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


12 jun 2015 09:50
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: hoe lang doet een kapotte druklager het nog
Je doelt op de diesels JW, de benzinemotoren hebben gelukkig geen DMF. Hoe de druklagers van de diesels zijn weet ik niet. Van de benzinemotoren zijn ze definitief te licht geconstrueerd.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


12 jun 2015 11:02
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: hoe lang doet een kapotte druklager het nog
Ook de benzine THP van de PH3 heeft een DMF ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


12 jun 2015 11:11
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: hoe lang doet een kapotte druklager het nog
Oké, maar dit is een C5 Ph1&2 draadje en de C5-Ph3 met thp wil je sowieso niet. ;)

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


12 jun 2015 11:17
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 3547
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: hoe lang doet een kapotte druklager het nog
:mrgreen:


12 jun 2015 11:21
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 aug 2013 19:56
Berichten: 295
Auto: C6 3.0 24V exlusieve
Opties: trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: hoe lang doet een kapotte druklager het nog
Lijkt wel op een vette koppelingsplaat + druklager.

_________________
Austin Cambridge, Simca 1000 Rally1, Peugeot 304 coupé S, 504, 309, Alfa Romeo 2000, Renault Laguna 2, SAAB 9-3 SS, BMW 318 + Z3, Volvo V70 T 2005, Citroën AMI, Dyana,GS,BX,ZX, SAXO VTR, Berlingo, Xantia 1.6+1.8 16V, C4 autom. 2005, C5 PH1 2.0 16V autom. break eigen import demo van Citroën Duitsland, C5 PH2 2.0 16V break, C5 Tourer 2.0 16V 2008, C5 THP 155 sedan autom. 2014, C6 3.0 24V excl. 2012.


12 jun 2015 13:31
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: hoe lang doet een kapotte druklager het nog
JW-C5 schreef:
Hoe het met de druklagers zit weet ik niet.
Is daar nog een verschil tussen de duw- en de trekkoppeling mbt de slijtage?
Druklagers van de diesels gaan minder vaak stuk, maar af en toe (voet op de koppeling in de file en bij stoplicht) ben ik ze tegengekomen.
Gebaseerd op praktijkervaring heb ik sterk het idee dat de lagers van de trekkoppeling wel heel blijven. De oude trekkoppeling was wel weer wat gevoeliger voor trillen (Xantia Turbo D), latere C5 hebben een DMF daarmee is dat verbeterd.

Groet,
JW

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


12 jun 2015 15:53
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 aug 2013 21:16
Berichten: 590
Woonplaats: Nijmegen
Auto: C4 Grand Picasso 1.2 Puretech
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 30000
Kleur: Gris Sable


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: hoe lang doet een kapotte druklager het nog
lees verschillende forumleden in het draadje die het "gegier" of "piepen" bij het optrekken met koude motor duiden op een versleten druklager.

Ik heb dat gierend geluid bij koude motor echter al sinds de aanschaf van mijn Ph2 twee jaar geleden (km stand 185000) gecombineerd met beetje schokkerig opkomen van de koppeling. Nu bijna 80.000 km verder (263000) en nog steeds het originele druklager en platen is dit er nog steeds maar lijkt niet erger te worden.

Heb me destijds op dit forum laten vertellen dat het de "veren" van het vliegwiel kunnen zijn die flink onder spanning komen bij optrekken. Heb het inmiddels redelijk leren vermijden door de eerste paar kilometers erg rustig het pedaal op te laten komen.....

Verbaas me sowieso over de levensduur van koppelingen tegenwoordig: mijn vorige citroen had bij 345000 nog steeds het originele druklager en koppeling en deze vindt ik ook langer meegaan dan verwacht (afkloppen)

Moet nog wel even mijn IRK aan laten passen naar "hele vakantie vervangend vervoer" in plaats van twee dagen. Lijkt me niet leuk als we net in Lissabon staan zonder koppeling :?

_________________
Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....


12 jun 2015 16:02
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 07 jun 2012 20:49
Berichten: 271
Woonplaats: Deventer
Auto: C5 Break 2.0 Difference
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175550
Kleur: Gris Orageux Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: hoe lang doet een kapotte druklager het nog
GW-tje schreef:
Koppelingsplaten zullen maar zéér zelden verslijten bij een C5. Altijd is eerst dat verrekte ielige druklager aan de beurt. Het is zo'n stom fragiel plastic ding met wat kogels dat je het in een fiets nog niet zou durven gebruiken. Het ding is gewoon veel te licht voor zijn taak.

Omdat wanneer het druklager vervangen wordt ook direct de rest wordt vervangen komen drukgroep en platen echt nooit aan hun einde. En daarom zeg ik: alleen druklager vernieuwen is in 9 van de 10 gevallen voldoende. Maar ja, dat gaat de dealer niet doen. Die wil daar geen enkel risico mee lopen. Wel een flinke prijs trouwens die Coolen hiervoor rekent.


Hoi GW-tje,

Wat de eerste alinea betreft; ingeplande veroudering? Ik heb vanmiddag de oude onderdelen onder ogen gehad, en idd. die druklager is behoorlijk 'Moulinex' (en ik wil nie' veel zeggen, maar daar spreken ze volgens mij dezelfde taal...).

Dan die offerte; als ik even naar de prijzen kijk van de voorgaande berichten, n.b. van 2011, zie ik bedragen van 700,00, 750,00, 1296,00 en 837,00 euro voorbij komen. Het is nu 2015. En dan vind ik de offerte van Coolen-Deventer, €. 778,00 helemaal niet zooow gek.

Maar, het is een beetje anders gelopen. Ik heb mijn 'dame' al weer terug, en het vervangen van de koppelingsset (incl. div. Keerringen en de Friktievork, want die was 'zwaar verminkt') kwam alles bij elkaar op €.716,84. Kortom, 2 verrassingen, en niet bepaald onaangenaam.

Groe-oet,

Zietroen.


12 jun 2015 17:58
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.