Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 Automaat vs handgeschakeld 
Auteur Bericht
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33390
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat vs handgeschakeld
Gefeliciteerd ... :smt023

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


27 aug 2011 09:15
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat vs handgeschakeld
Gefeliciteerd :smt023

Foto? :smt180

Km stand? :smt017

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


27 aug 2011 11:26
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 10 aug 2011 13:28
Berichten: 54
Woonplaats: Akkrum (Friesland)
Auto: C5 2.0 HDI Difference
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09695J
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 280000
Kleur: Ice Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat vs handgeschakeld
kmstand 280.000, foto's volgen bij wat beter weer.

Nog even een vraagje een paar vraagjes:

Als ik de bak in Drive zet en de rem los laat begint de auto vanzelf te rijden. Dit gebeurd ook in de achteruit, maar met mindere mate. Soms moet ik bij het voorzichtig achteruit rijden gas bij geven, omdat ie anders stil blijft staan. Dit vindt ik toch wat vervelend, omdat het plotseling remmen toch een fractie van een seconde nodig heb om de rem te bedienen. In vergelijk met een handbak gaat de auto met het bedienen van de koppelingspedaal stuk sneller achteruit.
Is het mogelijk om de automaat zo in te (laten stellen) dat deze iets forser achteruit rijdt, zodat ik alleen de rem hoef te bedienen bij voorzichtig achteruit rijden.

Er is al veel gesproken over de rechter spiegel bij het achteruit rijden, maar heb het antwoord nog niet kunnen vinden.

Ik heb inklapbare spiegels, dimmende binnen spiegels, dan zou ik toch ook een automatisch verstellende rechter achteruitkijk spiegel moeten hebben?

Spiegel selectie knopje staat naar rechts, ook staat er een pijltje op, maar bij het schakelen naar de achteruit verstelt deze spiegel niet. Kan het zijn dat deze optie is uitgeschakeld, en kan ik hier zelf iets aan doen?

@moderatoren

Het leek me beter om met deze vragen door te borduren op dit topic, als ik beter een nieuw topic kan starten verneem ik dat graag.


28 aug 2011 16:53
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33390
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat vs handgeschakeld
Als je harder achteruit wil zul je gewoon gas moeten geven ... dat is niet anders dan met een handbak, ook daar zul je moeten remmen als je vervolgens vindt dat het te hard gaat, danwel gas loslaten ;) , en kost dat ook een fractie van een seconde.
Klinkt eerder dat je even wennen moet aan het rijden in een automaat.

Spiegel moet je ook instellen op de gewenste "parkeerstand" , zie o.a. het instructieboekje , of hier op de site voor uitleg hoe :)

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


28 aug 2011 16:59
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat vs handgeschakeld
Automaat anders af laten stellen, al zou het kunnen, wil je niet, dat kost je je rembanden. Je zou overigens vooruit nog sneller weg zijn. Gewoon even wennen en niet teveel gas geven, dat is het devies. Over een week weet je niet beter en begrijp je niet dat je je hieraan gestoord hebt.

Tip: Pak een groot parkeerterrein waar je geen schade kunt rijden en ga eens even lekker een stukje oefenen. :smt023

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


28 aug 2011 19:05
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 10 aug 2011 13:28
Berichten: 54
Woonplaats: Akkrum (Friesland)
Auto: C5 2.0 HDI Difference
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09695J
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 280000
Kleur: Ice Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat vs handgeschakeld
Nog even een vraagje:

De versnellingsbak gaf vorige week een aantal keren storing bij een koude motor. Ik heb daarom de versnellingsbak olie laten verversen, en een update laten uitvoeren door de dealer. Sinds dien zijn de storingen weg gebleven, alleen bij koude motor schakelt hij wat stug, is dit normaal?

Verder las ik hier op het forum dat je met bepaalde "besturingstrucjes" met het gas pedaal de bak kunt laten schakelen. Zoals even heel kort het gas voor de helft in duwen voor het terug schakelen. Dit werkt bij mij niet, ook de kick down wordt niet aan gesproken als ik bij 110 km/h het pedaal volledig en hard in trap.
Als ik bij 120km/h met de cc bediening de snelheid verhoog, krijg ik wel de kickdown.


06 sep 2011 22:15
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat vs handgeschakeld
De AL4 bak is koud gevoelsmatig soms wat nukkig. Komt omdat de bak zo is geprogrammeerd dat de bak en motor zo snel mogelijk op temperatuur moeten komen.
Na een kort stukje rijden is het stugger schakelen over neem ik aan?
Johan


06 sep 2011 22:27
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 10 aug 2011 13:28
Berichten: 54
Woonplaats: Akkrum (Friesland)
Auto: C5 2.0 HDI Difference
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09695J
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 280000
Kleur: Ice Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat vs handgeschakeld
Het duurt wel even voor de auto warm is, maar dan schakelt ie heerlijk soepel.
Alleen terug schakelen wel soms nog wel eens een schokje geven.


07 sep 2011 13:13
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 06 jul 2010 16:03
Berichten: 72
Woonplaats: Nieuwegein
Auto: 2.0 Break Difference 2
Opties: trekhaak (vast)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10083
Productienummer: 10201
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 330000
Kleur: Gris Iceland


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat vs handgeschakeld
Klinkt normaal. Mijn AL4 schakelt (als ie warm is) soepel op. Bij terug schakelen voel ik wel eens een schokje, vooral van 3 naar 2. Ik heb niet het idee dat dat zorgwekkend is.

Voor wat betreft kick-down: boven een bepaalde snelheid lukt het niet om terug te schakelen van 4 naar 3. Probeer eens of het bij 90 km/u wel werkt. Dat zou moeten werken. Je moet dan wel het gaspedaal heel snel en volledig intrappen. Gelijkmatig intrappen werkt niet bij mijn AL4.

Edit: ik zie net dat jij een diesel hebt. Ik weet niet of daar een AL4 in zit (ik denk het eigenlijk niet). Desondanks is het misschien toch nuttig om de kick-down eens bij lagere snelheden te testen.

_________________
Vriendelijke groet,
Eddie.
Autoroute: Renault 14TL/TS, Citroen BX19GT, NSU Ro80, Citroen DS21H, Saab 900GLi, Citroen C5


07 sep 2011 19:19
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 10 aug 2011 13:28
Berichten: 54
Woonplaats: Akkrum (Friesland)
Auto: C5 2.0 HDI Difference
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09695J
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 280000
Kleur: Ice Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat vs handgeschakeld
Ik heb van een forumlid, een pdf gekregen met de gegevens van m'n C5.
Daar staat in dat er een AL4 in zit.


07 sep 2011 22:11
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat vs handgeschakeld
John79 schreef:
Verder las ik hier op het forum dat je met bepaalde "besturingstrucjes" met het gas pedaal de bak kunt laten schakelen. Zoals even heel kort het gas voor de helft in duwen voor het terug schakelen. Dit werkt bij mij niet, ook de kick down wordt niet aan gesproken als ik bij 110 km/h het pedaal volledig en hard in trap.
Als ik bij 120km/h met de cc bediening de snelheid verhoog, krijg ik wel de kickdown.


Het terugschakelen op gas doe je met een korte felle pets op het gaspedaal. De diepte is van geen belang, hoe moet ik het omschrijven: een korte tik op een niet ingedrukt gaspedaal en gelijk weer liften (=loslaten) en dus niet doorduwen. Zoals je iemand een pets op z´n hoofd geeft eigenlijk.

Kickdown bij 110: hard trappen heeft geen zin. Probeer eens eerst liften en dan snel intrappen, niet persé hard.

Het is een bekend en niet zo geliefd verschijnsel dat als je op CC terug wil gaan naar de vooringestelde snelheid dat dat met veel gas en een zeer ´sporty´ bak gepaard gaat.

Maar goed, het blijven onbegrijpelijke dingen die automaten, als vrouwen. Ik heb je gewaarschuwd ;) :lol:

Gr. Ronald
Ps. Voor een automaatrijder wil je wel graag weten hoe het werkt, hulde. De meesten komen niet verder dan: als ik het gas indruk ga ik harder.

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


07 sep 2011 22:47
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06
Berichten: 4116
Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat vs handgeschakeld
Ronald schreef:
Kickdown bij 110: hard trappen heeft geen zin. Probeer eens eerst liften en dan snel intrappen, niet persé hard.



Het gaat toch om dat laatste klikje wat je moet intrappen om de KD te activeren, een soort extra schakelaartje ofzo?

_________________
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.


08 sep 2011 17:17
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat vs handgeschakeld
Ploffie schreef:
Het gaat toch om dat laatste klikje wat je moet intrappen om de KD te activeren, een soort extra schakelaartje ofzo?

Ph1 heeft dat klikje niet. Ik kwam het voor het eerst tegen in de PhII van Harm, maar die ging zonder te klikken ook in kickdown. Ik weet nog steeds niet waar de PhII (klik)schakelaar voor dient.

gr. Ronald

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


08 sep 2011 17:39
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06
Berichten: 4116
Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat vs handgeschakeld
Die zorgt juist voor een stevige kick-down.
Als ik mijn pedaal vloer tot net aan de klik zeg maar, dan schakelt hij van 4 naar 3, ik kan dit geen kick-down noemen, alleen een soort van terugschakelen omdat er meer kracht op de bak komt.

Trap ik de schakelaar er bij in dan gaattie direct naar 2, als de snelheid dit toelaat natuurlijk.

_________________
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.


08 sep 2011 18:06
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 10 aug 2011 13:28
Berichten: 54
Woonplaats: Akkrum (Friesland)
Auto: C5 2.0 HDI Difference
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09695J
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 280000
Kleur: Ice Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat vs handgeschakeld
Ik heb de afgelopen dagen nog wat geexperimenteerd met de besturing van de versnellingsbak.

Als ik bij het optrekken het gas een beetje intrap en constant houd, trekt de auto beheerst door en schakelt deze snel door naar de volgende versnelling. Als ik bij het optrekken het gas tot de bodem in trap trekt de auto feller op, en schakelt bij veel hogere toeren, een beetje sportiever.
Als ik op de snelweg de gewenste snelheid bereikt heb, lift ik het gas een beetje, en schakelt de bak door naar de vierde versnelling. So far so good.

Maar de kickdown zoals beschreven door Ronald, werkt niet helemaal lekker. Bij 90 km/h krijg ik alleen een kick down door het pedaal helemaal tot de bodem te trappen. Dan duurt het een seconde en schakelt de bak terug. Het pedaal langzaam of snel in trappeen heeft geen invloed.

Bij 110km/h geen kick down, ook niet met het pedaal liften en een felle pets geven.

De bak heeft net een update gehad via de dealer, monteur zei dat ie een paar duizend kilometer nodig had om weer lekker te draaien.

Klopt dit, kan het zijn dat de bak wat lui is geworden, heb wel de indruk dat de bak feller was voor de update.

Zijn er nog tips om de bak wat feller te krijgen, met kickdown :smt198


09 sep 2011 20:50
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 92 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.