Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
 haperende motor 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht haperende motor
Hallo allen,

Volgens mij heb ik van het weekend ook te maken gekregen met een haperende bobine:
- het starten gaat lastiger
- het toerental blijft niet constant
- de motor is onrustiger tijdens het rijden
- de motor is een keer afgeslagen (best wel eng...)
- verschillende keren tijdens het rijden geeft ie aan storing uitlaatgas (is een storing die ik al jaren heb door verstopte katalysator)
Ik heb nog een Bobine liggen, maar ik lees dat meestal de achterste als 1e kapot gaan, en dat je daar moeilijk zelf bij kan? Zijn er ergens topics te vinden met van die mooie plaatjes? Dan maar aan de garage vragen om alle achterste bobines te laten vervangen?
Lang leven het forum...
bvd Vincent


08 aug 2011 13:38
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: haperende motor
Voor de zekerheid eerst even uitlezen?


08 aug 2011 13:43
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: haperende motor
Ja, ik ga morgen naar de garage... (lastig die afhankelijheid...) Ik heb het al getracht met de laptop van mijn werk.... maar aangezien ik in de zorg werk, lukte het niet....


08 aug 2011 13:50
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: haperende motor
Ja, inderdaad, een zorg-laptop is geen lexia laptop :mrgreen:
Afbeelding
of
Afbeelding
:mrgreen: :mrgreen:
Johan


08 aug 2011 15:38
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: haperende motor
Uiteindelijk kwam het euvel door een vuile gasklep... Nu die schoon is loopt de motor klinkt de motor heerlijk rustig!


14 aug 2011 11:05
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: haperende motor
:?: :?:
Hoe kan de gasklep vuil geworden zijn, is dat door de carterventilatie?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


14 aug 2011 13:16
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: haperende motor
ik heb geen flauw idee..... Misschien heeft het feit dat ik op vakantie een aantal keren 98 en shell ultrapower heb getankt een gevolg gehad dat vuiligheid uit de motor naar de gasklep gegaan is....


15 aug 2011 12:39
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 09 mei 2011 20:00
Berichten: 58
Auto: 2.0-16V Exclusive
Opties: Pack Harm
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 145000
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: haperende motor
Hallo Vincent,

Je hebt vast dit draadje voorbij zien komen:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=9948

Hierin valt te lezen dat wij (TS en ik) ook voorzien zijn van de nodige storingen.
De problemen die jij omschrijft heb ik ook.

- het starten gaat lastiger => ik merk inderdaad ook dat ie vaker rond moet voor ie aanspringt
- het toerental blijft niet constant => soms merk ik een dipje, zowel stationair als ook tijdens rijden met constante snelheid
- de motor is onrustiger tijdens het rijden = zie vorige
- de motor is een keer afgeslagen (best wel eng...) => dat niet, wel 3 x inmiddels op 3 poten rondgehobbeld tot bijna afslaan toe... inderdaad creepy
- verschillende keren tijdens het rijden geeft ie aan storing uitlaatgas => yep

Mijn vraag aan jou: die vuile gasklep, heb je dat zelf opgelost of laten doen (kosten)? En wat is er precies gedaan?


15 aug 2011 13:18
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: haperende motor
Heb ik laten doen, kosten 60 eurries. Misschien dat anderen zijn die je kunnen vertellen hoe dat moet...


17 aug 2011 14:47
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 09 mei 2011 20:00
Berichten: 58
Auto: 2.0-16V Exclusive
Opties: Pack Harm
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 145000
Kleur: Bleu Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: haperende motor
Als er iemand is die mij kan vertellen hoe dit moet, evt. foto's....? Ik heb nl. nu nog geen idee waar ik dat zoeken moet.

Alvast dank voor de moeite!


18 aug 2011 07:10
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: haperende motor
Als je niet weet waar de gasklep zit dan zou ik je aanraden die niet zelf te demonteren/schoonmaken.
Het is een precisie-onderdeel, wat bovendien met een pakking (herbruikbaar?) op het inlaatspruitstuk zit. Mocht het na montage valse lucht aanzuigen dan gaat je motor ernstig in storing.

Mocht je wat handiger zijn kun je eens proberen de aanzuigslangen tussen filter en gasklephuis te inspecteren. Als het goed is sluit op het laatste stuk daarvan de carterafzuiging aan. Ik heb wel mijn twijfels bij dit als bron, behalve als er iets goed mis is met de olie of het oliesysteem. Een lekke koppakking bijv of overmatige slijtage van de zuigerveren. Als het hier vandaan komt zal het laatste stuk vóór de gasklep ook erg vuil moeten zijn.

Normaal zal dat beetje aan koolwaterstoffen wat er met de carterafzuiging meekomt op lange termijn (>10jr) een koolstoffilm (roetafzetting) geven op de binnenkant van het inlaatspruitstuk, incl gasklep. Maar normaal gesproken zal hierdoor de werking niet verstoord raken. De bediening zit er namelijk buiten en die hoort schoon te blijven. Ook al is de binnenkant vies, vettig of aangekoekt met roet, dan nog moet de gasklep vrij kunnen bewegen.

Let er ook op dat de V6 altijd een elektronische gasklep heeft, de 2.0-16v (EW10J4) is er zowel met mechanische als elektronische gasklepbediening.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


18 aug 2011 11:05
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 95 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.