Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Wat regelt het vacuumsysteem 2.0 HDIF? 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wat regelt het vacuumsysteem 2.0 HDIF?
Dat zei ik toch al:

EvilTwin schreef:
Er is geen verband tussen vering en vacuüm.

Wel oa. tussen gaspedaal en vering:
Snel-diep intrappen->veerkarakteristiek naar HARD.
mogelijk idem bij abrupt loslaten, maar zeker bij hard remmen.
Ook het schakelen van de bak kan meegenomen worden door de veercomputer in de beslissing naar HARD te gaan.
Het goed zijn, dat je met meer vermogen wat minder vloeiend rijdt en dat er daarom meer naar HARD geschakeld wordt.


Als je bij stilstand de sportstand kunt merken dan is er iets mis. Volgas bij stilstand, of vol remdruk kan idd het schakelen naar HARD afdwingen, maar als je niks doet kan dat niet. Mogelijk denkt de auto dat je volgas vraagt, of vol remt vanwege een foute sensor/contact.

Instappen is een bijzondere situatie, omdat met een portier of achterklep open, de auto altijd naar ZACHT moet, vanwege de hoogteregeling. Ook iedere andere bediening vd hoogteregeling (automatisch of per selector) zal tijdelijk ZACHT afdwingen, omdat de middenbol open moet bij het regelen, anders zou er druk opgesloten raken. Na het openen is er een time-out (ZACHT, ~30s?), waarin als het goed is de auto terugregelt naar de laatst geselecteerde hoogte. Zolang als de hoogteregeling dit wil, blijft hij ZACHT.

Kom je aanrijden en rem je vol dan is er in eerste instantie een time-out HARD, waarbij het openen van het portier ZACHT afdwingt.

Maar let op: volgas en vol remmen, zouden zowel met de knop op SPORT als in NORMAAL de veerstand naar HARD dwingen, dus wat dat betreft verandert er niks.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


11 aug 2011 12:27
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wat regelt het vacuumsysteem 2.0 HDIF?
ET,
De auto is recentelijk uitgelezen op storingen, bij een bedrijf waar ik vertrouwen in heb. Er zijn geen storingsmeldingen voor de vering uitgekomen. Ik had gevraagd om de auto op storingen na te gaan, ivm lopende garantie. Vering leverde dus geen storingen op.
En om nog even terug te komen op dat gevoel van de sportstand voelen. Ik heb een andere C5 rijder gevraagd of hij ook iets kon merken van deze sportstand. We kwamen een C5 exclusief(2007) rijder tegen die geen sportstand in de vering had. Misschien omdat het een geimporteerde uit Duitsland was. Maar ik dacht dat elke exclusief H3+ had.
Deze man rijdt al jaren C5 en xantia, kent dus de bollenvering. Ook comfortbollen. Hij wilde verschil wel eens voelen. Tijdens het rijden ervoer hij wel verschil, maar het gevoel wat wij ervaren dat je tijdens stilstand al iets kunt merken, herkende hij van geen meter.
Bij de garage ervoeren ze het ook niet.
Ik heb de auto enkele dagen geleden wel een aantal keer laten gymnastieken. In eerste instantie wat kleine schokjes bij omhoog/omlaag gaan, maar daarna(en nu) niet meer. Stijgen en dalen gaat mooi vloeiend en soepel.
Mijn vrouw heeft vandaag de auto mee naar haar werk. Zal vanavond eens vragen naar haar ervaringen. Maar we hebben wel gemerkt dat we wanneer we eenmaal aan een auto gewend zijn, we ons soms als een prins(es) met een erwt onder 3 matrassen kunnen voelen.

Dat voelen van de sportstand is iets raars misschien, maar zonder dat de hoogte verandert oid is er gevoelsmatig net alsof er meer afstand tot de weg is.
Wanneer er mogelijk sprake is van een sensor die verkeerde info geeft, valt dat uit te lezen of te zien? Zou dat een onderdeel van het inleren kunnen zijn? Want mijn ervaring is wel dat de auto sinds enkele dagen weer soepeler veert. Ik reed over een wat glooiende klinkerweg wat soepeler ging dan voor de reparatie.
Maar weet je, het is natuurlijk allemaal "gevoelsmatig". En ik heb het even uitgeprobeert; maar er is inderdaad verschil te "proeven" tussen langzaam optrekken en wegscheuren. Grappig dat onder andere jij, mijn (ons) gevoel met je kennis kunt onderbouwen.

Nog een laatste vraag: welke kleur hebben de bollen van een C5 fase 2? In onze 1e C5 uit 2004 zaten groene bollen die ik vervangen heb door comfortbollen. Deze laatste waren grijs van kleur.
Onze huidige C5 heeft ook grijze bollen. Is dit de standaart kleur of zitten hier comfortbollen onder! Ik las op het citroenforum iets over Slimline voor de fase 2. Is dit het verschil?
Johan


11 aug 2011 15:56
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33391
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wat regelt het vacuumsysteem 2.0 HDIF?
H3+ is gerelateerd aan de motor, niet het uitrustingsniveau ...
PH1 bollen zijn gewoon grijs, ook de niet comfortbollen, dus misschien was er aan geprutst ??

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


11 aug 2011 16:01
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wat regelt het vacuumsysteem 2.0 HDIF?
Groene bollen zijn nog echte bollen (FR: spheres) uit het pre-C5 tijdperk (LHM)
De C5 heeft grijze afgeplatte bollen (FR: soucoupes = let .schotels)

Ik begrijp sowieso niet hoe je stilstaand iets kunt merken, zit je dan in de auto te schudden ofzo?

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


11 aug 2011 20:29
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wat regelt het vacuumsysteem 2.0 HDIF?
ET,
Je hebt volkomen gelijk, ik heb gisteren eens de tijd genomen om goed te kijken en te "voelen".
Ik ervaar ingeschakelde sportstand wanneer ik langzaam weg rij op een klinkerweg of op ons plein na uitparkeren en veel bochtenwerk. Maar dat kan ook de "slecht wegdek" regeling zijn natuurlijk. En wat ik al eerder aangaf, ik heb de auto een flink aantal keer laten gymnastieken.
Daarna is het gevoel dat het net is alsof de auto hoger staat, cq de vering harder aanvoelt, er niet meer. En dat laten gymnastieken is echt een keer of 5 op verschillende momenten ettelijke keren omhoog en omlaag laten gaan. Van drukloos naar hoogste stand en andersom. En ook met ingeschakelde sportstand en zonder sportstand. En natuurlijk bij stilstand. Maar ook bij een 6 km/h. In de 1e versnelling stationair omhoog dus. NIET omlaag!!!!
Kortom gepseeld met de vering. En bij stilstand ervaar ik nu helemaal geen verschil meer tussen wel/niet sportstand.
Geen idee of het met inleren of met gymnastieken te maken heeft, maar we ervaren de vering nu ook als soepeler. Het is weer een C5 en geen skoda :smt203 :mrgreen: :mrgreen:
Ik had ook al aangegeven dat het omhoog en omlaag nu ook soepeler verliep. Dus misschien toch een wat "stroeve hoogteregeling".

De auto heeft ook 1 keer even staan te dansen op een parkeerplek, hij bleef een aantal keer omhoog/omlaag gaan. Dat is nu een tijdje geleden en is niet meer voorgekomen na het gymmen.
Johan


12 aug 2011 09:53
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Wat regelt het vacuumsysteem 2.0 HDIF?
De hoogteregeling loopt met in de BHI geïntegreerde kleppen die bovendien hun eigen filters kennen, maar er is wel eerder geconstateerd dat ze open en dicht kunnen blijven "plakken". Preventief gymnastieken, of in het uiterste geval, de kleppen direct aansturen met de Lexia kan dan wel helpen. Maar zoiets zou ertoe moeten leiden dat de auto aan een kant veel te hoog, of veel te laag komt te staan. Niet bepaald wat jij ervaart.

Omdat jij de hoogteregeling als "stroef" ervaart zou je nog eens in real time de hoogtesensoren kunnen laten uitlezen. Geven die bijvoorbeeld af en toe een willekeurig vreemd getal door dan kan de computer dat ervaren als een signaal om naar HARD te gaan. Blijft deze vreemde waarde een tijdje (~20s) gehandhaafd, dan pas zal de hoogteregeling corrigeren.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


12 aug 2011 10:28
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.