Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Wat regelt het vacuumsysteem 2.0 HDIF?
Auteur |
Bericht |
JHV
C5club Chief Executive
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 Wat regelt het vacuumsysteem 2.0 HDIF?
Naar aanleiding van de storingen tijdens onze vakantie met als gevolg geen volledig werkende turbo meer, heb ik eigenlijk de vraag wat dit vacuumsysteem allemaal regelt en beinvloed. Tijdens het rijden werd me dus de aansturing van de turbo en motormanagement duidelijk. maar dus ook het schakelen van de bak. Ik vroeg me na reparatie af of het veersysteem ook beinvloed wordt, en bv de remmen. Ik stam nog uit de tijd dat het vacuum de vacuumvervroeging van de ontsteking en de rembekrachtiger aanstuurde. De ruitenwisser die werkten op het vacuum waren van voor mijn tijd, zo af en toe kwam er nog wel eens zo'n eendje langs. Maar de C5 HDIF met Aisin6 bak heeft veel meer sensoren en aansturing dmv vacuum. Is daar meer informatie over, zijn er sites, kan iemand daar iets over vertellen? Ik heb een volledige andere auto terug nadat het lekkende T stukje in het vacuumsysteem vervangen is. Dat zo'n prut onderdeeltje van enkele eurocenten zoveel ellende kan veroorzaken. Johan
|
05 aug 2011 15:34 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Wat regelt het vacuumsysteem 2.0 HDIF?
Het vacuüm bedient: de variabele turbo de EGR de gasklep/luchtdoseerklep. Ik dacht op de motoren met FAP ook nog een tweede doseerklep voor de warme lucht. Voor al deze zaken is er dan een elektronische vacuümschakelaar die als een soort relais de vacuümactuator bedient.
Het vacuüm komt van een vacuümpomp en kent ook een klein reservoir, het is idd ook nodig voor de rembekrachtiger.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
05 aug 2011 20:29 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
De reden dat de bak anders schakelde tijdens de vacuumstoring is de volgende: De bak ebm en het mm communiceren voortdurend met elkaar. Bij een storing waardoor het motorkoppel beinvloed wordt gaat de bak anders schakelen, en ook het esp geeft een foutmelding.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
05 aug 2011 22:00 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
Mannen, ik snap het grotere geheel niet. Bij vacuum denk ik aan het luchtinlaattraject dat bij atmosferische motoren gedreven wordt door aanzuiging = onderdruk = enige mate van vacuum. Bij turbo (diesel) motoren wordt de luchttoevoer in boost verzorgd door overdruk in het inlaattraject afkomstig van de turbo. Gaat dit draadje/verstoring nou hier over, of hebben we het over een heel ander vacuumsysteem ?
Gr. Ronald
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
05 aug 2011 22:41 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Bouwjaar: 2021
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
....een paar postings hierboven is te lezen: EvilTwin schreef: ... Het vacuüm komt van een vacuümpomp en kent ook een klein reservoir, het is idd ook nodig voor de rembekrachtiger. Over dát vacuum hebben we het hier.... Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 aug 2011 23:38 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Naar boven
|
Precies daarom hebben de Diesels ook een vacuümpomp, omdat er geen vacuüm (onderdruk) uit het inlaatspruitstuk komt. Maar ook turbo-motoren en bijv. de ES9 V6 kennen zo'n systeem met een vacuümpomp.
Het vacuüm is zuiver een bekrachtigd stuursysteem:
Vacuüm->elektroklep(pen)->actuator(s)
Die actuators bedienen dan iets, zoals de bovenstaande lijst. Daarnaast op de 2.2HDi ook het variabele inlaatspruitstuk (swirlklepbediening).
Op de V6 is de vacuümpomp er alleen voor het remsysteem, want diens motorregeling kent uiteraard geen turbobediening, geen EGR en geen var.inlaatspruitstuk en hij heeft een volledig elektronische gasklep.
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
05 aug 2011 23:45 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Bouwjaar: 2021
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Beetje OT, maar toch....
Waarom de ES9 een vacuumpomp heeft is me niet erg duidelijk. Er is een gasklep, en dus moet er behoorlijk wat vacuum in het inlaatspruitstuk zitten bij een slagvolume van 3 liter.
Hebben de 2 liter en de 1.8 benzine ook een aparte pomp?
Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
06 aug 2011 00:01 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Naar boven
|
ik kan wel een aantal redenen verzinnen; door de koppeling tussen inlaatspruitstuk en rembekrachtiger introduceer je verbindingen tussen systemen die je niet wilt hebben: olie (wordt heet in de V6->carterafzuiging komt ook in het inlaatspruitstuk uit-> olie in remmen) verstoring balans tussen de twee banken maar de belangrijkste is denk ik veiligheid:  te weinig vacuüm bij volgas. Dat is iets wat ook bij testen rondom die op hol geslagen bejaardenkarren naar voren kwam: druk je (per ongeluk) tegelijk hard gas en remmen in, dan heb je minder remkrachtversterking, als het vacuüm uit de inlaat komt. Ik dacht niet dat de EW motoren een vacuümpomp kennen, behalve de EW10D (de HPi).
|
06 aug 2011 11:13 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Naar boven
|
Dank voor de antwoorden. na de reparatie is het inderdaad wel duidelijk dat het vacuum oa de turbo syteem regeld. Wat een hoop meer paarden, die nu wel willen en kunnen onder de kap, heerlijk. Het schakelen van de bak is idd ook rustiger/soepeler. Dat het motormanagement van invloed was op het schakelen wist ik wel, maar dat dat zo direct ervaarbaar was was me niet duidelijk. Met name de kick-down is veel meer bij de les. Afgelopen weekend zowel op de snelweg als op de provinciale wegen en in de stad, weer opnieuw moeten leren rijden met de auto leek het wel. Oppasen om niet een langzaam opeltje "even te helpen met vaart maken" zal ik maar zeggen  . Volgens mijn vrouw is echter de veerkarakteristiek ook anders. Ze is nu niet meer geneigd om de vering in de Sportstand te zetten op wat "schommelige" wegen met veel bochtenwerk. Zelf weet ik dat nog niet, moet nog uitproberen. Vering en vacuum??????, is daar ook een relatie tussen? Wat me ook duidelijk is dat de motor zelfs stationair en met weinig toeren krachtiger is en rustiger draait. Ik had tijdens de vakantie de neiging om na de vakantie naar het gaspedaal te gaan kijken. Of eigenlijk voor de vakantie ook al. Het was alsof er een vertraging inzat. Ik kon niet een constante lage snelheid op d ecamping rijden van een 7 a 8 km/h. Een beetje gas geven was vaak met een schokje versnellen of niet constant op 1 lage snelheid kunnen houden. Nu is zelfs ( de gevraagde 5km/h over 600 meter  ) prima te doen. Het grootste verschil is wel het optrekken, remmen, en mooier draaien van de motor. Wat zo'n klein stukjje plastiek het plezier aan rijden kan vergallen of verhogen! Johan
|
08 aug 2011 08:56 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Naar boven
|
Er is geen verband tussen vering en vacuüm.
Wel oa. tussen gaspedaal en vering: Snel-diep intrappen->veerkarakteristiek naar HARD. mogelijk idem bij abrupt loslaten, maar zeker bij hard remmen. Ook het schakelen van de bak kan meegenomen worden door de veercomputer in de beslissing naar HARD te gaan. Het goed zijn, dat je met meer vermogen wat minder vloeiend rijdt en dat er daarom meer naar HARD geschakeld wordt.
Als hij nu minder schommelt, betekent dit hoe dan ook dat de auto meer in HARD rijdt, dat kan niet bedoeling zijn, ook al kan je vrouw het wel waarderen.
Daarnaast zou ik het LDS peil eens checken. Laag peil gooit het HARD-ZACHT schakelen flink in de war.
|
08 aug 2011 09:38 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Naar boven
|
ET, dank voor je duidelijk reactie. Ik leef gelukkig al een 30 jaar met mijn vrouw en weet hoe gevoelig die kan zijn over veranderingen/vering/schommelen etc. Ze gaf al aan dat er wel degelijk verschil is tussen wel/niet in de sportstand. Ik zal het peil voor alle zekerheid eens nakijken. De ervaring heeft me geleerd dat ik haar vragen/klachten zeer zeker serieus neem (is goed in elke relatie trouwens  ). Maar ook wel wat reserve inbouw omdat ze soms wel ervaart dat de auto anders rijdt, maar niet dat de hele rit over klinkerwegen ipv asfalt is geweest. Alles is relatief zal ik maar zeggen  . Is er trouwens na een reparatie, en dus andere gegevens voor allerlei sensoren, ook sprake van een inleertijd? Johan
|
08 aug 2011 09:47 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Naar boven
|
Automaat en MM zijn zelflerend, dus dat kan even duren voordat ze weer doen wat past bij jouw rijgedrag. Het hydractief is niet zelflerend.
|
08 aug 2011 16:40 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Naar boven
|
Na een aantal dagen rijden is de auto weer zoals ik verwacht. Lekker soepel en gewoon erg snel! Ik heb het niveau van de hydrauliek nagekeken, die was prima. Inmiddels alweer een 700 km achter de kiezen, en ik merk dat de power terug is zoals in het begin. Bij het optrekken (niet de bak in S) merk ik dat de auto in 2 en 3 (daarna ook nog natuurlijk) met veel kracht doortrekt. Dat was met het lek in het vacuumsysteem zeer zeker niet meer het geval. Ik heb de indruk dat de auto(motor en bak) nu wel ingeleerd is. Hij reageert soepel en direct op het gaspedaal. Het grappige is dat ik nu ook beter verschil meen te voelen tussen de vering in Sport stand en niet in Sport stand. Ik ben er natuurlijk extra allert op nu, maar ik merk verschil, zowel op de snelweg als op de klinkerwegen, en de smalle asfaltweg tussen een rij bomen door naar Bilthoven vanaf de A28. het blijft natuurlijk een kwestie van "voelen" en nu denken dat het wel zo zou kunnen zijn Maar vooral dat optrekken en doortrekken in 2 en 3 is nu fenomenaal. Heerlijke auto!! Johan
|
10 aug 2011 22:29 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
JHV schreef: Het grappige is dat ik nu ook beter verschil meen te voelen tussen de vering in Sport stand en niet in Sport stand. Ik ben er natuurlijk extra allert op nu, 110% placebo denk ik. Er gebeurt namelijk helemaal NIKS als je de Sporknop (HA, niet automaat) indrukt en vervolgens verder reed als je deed. Was je al lekker aan het sturen dan had de automaat (HA, niet bak) al de strakkere vering gekozen, reed je al rustig dan blijft de automaat (HA, niet bak) de zachtere vering kiezen, hoe hard je ook op de knop Sport drukt. Het zijn de kantelpunten voor zacht naar hard waarop de knop de automaat beinvloed. Degene die mij, herhaalbaar en aantoonbaar op een bepaald traject, de werking van de Sport instelling (HA, niet bak) aantoonbaar kan maken trakteer ik op iets heel lekkers. Waarmee ik niet wil zeggen dat de knop niet werkt, maar in mijn mening zijn de omstandigheden niet voorspelbaar cq onreproduceerbaar. It is very very fuzzy logic. Gr. Ronald
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
10 aug 2011 23:08 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Naar boven
|
Ronald, Dank voor dit heldere stukje. Komt het met mijn gevoel dus toch nog goed Ik had namenlijk ook de indruk dat het niet altijd hetzelfde was wat ik ervoer. Dat versterkte bij mij de twijfel of het wel/niet klopte. Een "gevoel van" dus. Juist en misschien wel zelfs op dezelfde stuuken gereden weg. (genoeg voor iets lekkers  ?  ) Maar leg je hier dus (indirect) toch ook een link tussen vacuum en schakelen van de Aisin6? Wanneer de bak schakelt beinvloed deze de schakelmomenten/hardheid van de vering. Het motormanagement bepaald mee hoe/wanneer de bak schakeld. Het vacuumsysteem regelt veel in het motormanagement. Is dit een link? Een ander punt is nogmaals gevoel, maar eigenlijk een zekerheid. Bij stilstaande auto(of heel zacht rijden) en draaiende motor kan ik, (met 90%zekerheid) met dichte ogen aangeven of de auto van sportstand naar niet-sportstand is gezet, of andersom. Wil ik ook wel met dichte ogen instappen natuurlijk. Dit komt omdat ik ervaar dat na inschakelen van de sportstand (van de vering en niet van de bak!) het net is alsof er een grotere afstand tot het wegdek is. De auto komt voor mijn gevoel net iets steviger/harder oid op de weg te staan. Dit komt niet overeen met de door ronald genoemde kantelpunten die beinvloed worden, neem ik aan. Is dit iets wat andere C5ers met H3+ herkennen? Johan
|
11 aug 2011 09:42 |
|
 |
|