Tijdens de "winterdag" bij GJO kwamen de groene monsters weer eens ter sprake.
JO vertelde me toen dat hij er de laatste tijd weer heel wat vervangen had, sommige met zeer veel lekkage,
Toen ik vroeg bij welke km-standen dat was vertelde hij me dat dit al bij 65 kkm gebeurd was bij een van de motoren
Nou was ik van plan ze volgend jaar zomer, als er een D-riemwissel uitgevoerd wordt, te vervangen. Dat heb ik nu wat naar voren getrokken, ze zijn uitgewisseld bij het wisselen van de wielen.
Het bleek geen overbodige luxe. Een van de ventielen was al weer (on)behoorlijk aan het lekken, een plasje olie rond de voet liet dat zien.
Uiteraard ga ik ze nog een keer open maken en eens kijken waar die lekkage vandaan komt.
En als het even kan zou ik dan ook weer de wanddikte van de alubusjes willen opmeten. Daar heb ik de hulp van Breeze voor nodig.
De vervanging, die ik nu gedaan heb na zo'n 65 kkm, heeft ook opgeleverd dat de motor mooier rondloopt.
De ochtendratel is zo goed als verdwenen, en na het starten is de motor meteen bij de les. De laatste tijd was hij wat nukkig/rafelig als ik wegreed met koude motor, dat is verleden tijd.
Al met al: een duidelijke verbetering. En met een gerust gevoel kan ik straks weer lange ritten maken
Groet,
JW