Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Koppelingscilinder.
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=19692
Pagina 3 van 4

Auteur:  C5HDI110 [ 11 maart 2018 01:44 ]
Berichttitel:  Re: Koppelingscilinder.

Nou Jantje, zo te horen ben je vandaag ook met een vergelijkbaar rotklusje bezig geweest.
Ik heb vandaag de koppelings cylinder bij een niet nader te noemen Duits merk vervangen, wat een gekloot zeg, gelukkig hadden we een luxe doppendoos en een brug om op stahoogte te werken.
Uiteindelijk de complete plaat met koppelings en rempedaal losgehaald, maar wat een gekloot met weer inbouwen :?
Als ik snel op service-citroen kijk, dan zie ik een vergelijkbaar eng geribbelde aanvoerslangetje.
Succes met dit klusje, mocht je het nog niet af hebben, geen fijn klusje :?

Auteur:  jantje1948 [ 11 maart 2018 10:52 ]
Berichttitel:  Re: Koppelingscilinder.

Dank je!.
Nieuwe cilinders zitten er in. Nu de zaak weer in elkaar.

Auteur:  jantje1948 [ 11 maart 2018 13:08 ]
Berichttitel:  Re: Koppelingscilinder.

Ik heb wel de leidingen van de hoofdremcilinder naar het ABS-blok verwijderd. Dat stond niet in de beschrijving, maar was wel nodig.

Auteur:  jantje1948 [ 11 maart 2018 17:51 ]
Berichttitel:  Re: Koppelingscilinder.

Tip: niet alleen die 2 remleidingen verwijderen, maar ook het gasklephuis.

Auteur:  willy4 [ 11 maart 2018 18:26 ]
Berichttitel:  Re: Koppelingscilinder.

ik denk best ontluchten met de lexia met 2 bar.

Auteur:  jantje1948 [ 11 maart 2018 18:34 ]
Berichttitel:  Re: Koppelingscilinder.

Ga ik morgen doen met de lexia en de eezybleed. Volgens de gebruiksaanwijzing maximaal 1,4 bar (20 psi). Volgens mij geldt die 2 bar voor de lds, niet voor de remmen.
Het is volgens mij ook wel nodig; de remvloeistof was aardig bruin.
Ik vraag me alleen af of ik aan 1 liter genoeg heb als ik het hele remsysteem en het koppelingssysteem ververs.

Auteur:  jantje1948 [ 11 maart 2018 19:06 ]
Berichttitel:  Koppelingscilinder.

Willy: Hier een stukje text van JW-C5 van 8 mei 2011. Titel van het draadje: C5 remprobleem.

Nog een aanvulling...

Van een Bosch ingewijde kreeg ik een tip dat er bij het ontluchten van het secundaire systeem een fout gemaakt kan worden. In de Citroën documenten staat namelijk dat je dit bij 2 bar moet doen.

Hij wees me er op dat de druk niet hoger mag zijn dan 1 bar bij het ontluchten, omdat bij hogere druk een klep dicht gaat, ASV op het plaatje.
Dat is welliswaar van een MK20 met voor/achter scheiding van de remmen en in de C5 wordt de MK60 gebruikt, maar het principe is hetzelfde.

Ik heb inmiddels gecheckt bij de garagist hoe het secundaire systeem van mijn C5 ontlucht is. Dat bleek met 1 bar gedaan te zijn, dáár zit dus niet de oorzaak.



download/file.php?id=5687&mode=view

Auteur:  C5HDI110 [ 12 maart 2018 02:50 ]
Berichttitel:  Re: Koppelingscilinder.

jantje1948 schreef:
Dank je!.
Nieuwe cilinders zitten er in. Nu de zaak weer in elkaar.

Heb veel bewondering dat je dit soort klusjes zelf aanpakt, je ben niet meer de jongste ;)
Ik heb nog lang niet de leeftijd waar jij op zit, maar merk wel dat ik na dit soort klusjes, toch wel een avondje spierpijn heb, iets waar ik 20 jaar geleden geen last van had, toen ik 20 was :D

Auteur:  jantje1948 [ 12 maart 2018 13:18 ]
Berichttitel:  Re: Koppelingscilinder.

Dank je! Leontien zei zoiets al eens nadat ik met mijn rug op straat de primaire distributie van mijn sm vervangen had....
Ik kom echter niet helemaal ongeschonden uit de strijd....
De eerste keer bij de pedalen werken deed ik dat liggend op mijn zij. Tot ik een gekraak voelde in mijn ribbenkast. Dom, dom. Was me 2 jaar geleden aan de andere kant overkomen bij het verwijderen van de blower in mijn xantia. Ruggelings over de kokerbalk gaat veel beter!
Flink gekneusde ribben. Hoesten, niezen, hikken moet zachtjes gebeuren. :lol:
Begint gelukkig al minder te worden.
Voor de zekerheid vanochtend een extra liter remolie gekocht. Nu eerst de wifi van mijn laptop uitschakelen en dan ontluchten met de lexia.

Auteur:  C5HDI110 [ 12 maart 2018 13:59 ]
Berichttitel:  Re: Koppelingscilinder.

jantje1948 schreef:
De eerste keer bij de pedalen werken deed ik dat liggend op mijn zij. Tot ik een gekraak voelde in mijn ribbenkast.

Gelukkig was het niet de dorpel die je hoorde kraken :D

Het onluchten kun je het beste met 2 personen doen, 1 bediend de Lexia en het rempedaal, de ander draait de nippels open en dicht.

Auteur:  jantje1948 [ 12 maart 2018 14:02 ]
Berichttitel:  Re: Koppelingscilinder.

Met de eezibleed hoef ik het pedaal toch niet te bedienen?

Auteur:  C5HDI110 [ 12 maart 2018 14:17 ]
Berichttitel:  Re: Koppelingscilinder.

Ja voor de ABS wel en dan op tijd de nipple ook weer dicht.
Het Lexia programma geeft precies aan wat je moet doen, waarbij het pedaal intrappen en ingetrapt houden, één van de stappen is.

Auteur:  jantje1948 [ 12 maart 2018 14:28 ]
Berichttitel:  Re: Koppelingscilinder.

Ah, ok. Nog één vraagje: als de lexia bijvoorbeeld zegt: open de nippel lv voor 15 seconden; moet ik dan bevestigen vóórdat ik dat doe of daarna?

Auteur:  willy4 [ 12 maart 2018 15:07 ]
Berichttitel:  Re: Koppelingscilinder.

ik doe altijd eerst wat de PC zegt , als dat gedaan is ga ik verder zien wat de PC zegt.

Auteur:  jantje1948 [ 12 maart 2018 19:03 ]
Berichttitel:  Re: Koppelingscilinder.

Ja, zo heb ik het gedaan.
Wel een probleempje. Na het ontluchten van de 4 wielen volgens de aanwijzingen van lexia komt de melding: nu wordt de abs intern ontlucht. Dit zal 5 keer gebeuren. Ik druk op ok en vervolgens krijg ik de melding dat er geen verbinding met de computer gemaakt kan worden. Het zo maar gelaten en de wielen er weer onder gezet. Op de display van de wagen kreeg ik bij (opnieuw) starten de melding dat er een storing in het remsysteem is. Stukje proefgereden. Remt vrij normaal, maar pedaal zit veel te diep. Hoe los ik dit op? Kan de accu te weinig spanning gehad hebben? Voordat ik begon kreeg ik namelijk de melding dat de ecomodus ingeschakeld was. Motor een paar minuten laten lopen, maar of dat genoeg was?

Pagina 3 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/