Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel....
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=7555
Pagina 18 van 34

Auteur:  Breeze [ 03 feb 2012 22:52 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

JW-NHS schreef:
Het door Gerbie genoemde ventiel 1920 AX is de grijze, behorend bij de ES9J4S zoals die in de PH1 gemonteerd zit.

Wat ik bedoelde was, dat je er pas zeker van bent al je hem ziet ;) .

JW-NHS schreef:
Overigens, gezien jouw escapades is het nog maar de vraag of we op korte termijn die metingen kunnen gaan doen in Kinderdijk :oops:

Nada problema. Ik ben niet ziek, mis alleen de funktie van één handje. Het enige jammere is dat ik nu niet in een echte C5V6 kan rijden :( .
Wat ik uiteraard eerst wel moet checken is de bereidwilligheid van het personeel. Laat maar weten als er iets grijzigs in zicht komt.

Adri

Auteur:  JW-C5 [ 04 feb 2012 00:41 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Dat zal wel ergens in maart worden, denk ik zo.

De komende twee weken is m'n agenda tamelijk gevuld, vervolgens gaan we een weekje de echte sneeuw op zoeken ;)

Details regelen we wel via PB of meel, als de grijze boosdoener eenmaal binnen is.

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 20 apr 2012 14:54 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

En toen had ik er eentje, een grijs ventiel. Twee zelfs :lol:

Ons Forum lid bjvo heeft zijn C5-V6 helaas moeten slopen, wegens een kapotte motor. Daarover was een draadje, maar dat is inmiddels verdwenen omdat de restanten naar de sloper gegaan zijn.

Maar bjvo heeft de twee ventielen voor ons gered en naar mij opgestuurd.
Daarvoor zijn we hem zeeeeeer erkentelijk, hulde :smt038

Inmiddels ben ik er mee aan de gang gegaan. Het blijken volkomen andere ventielen te zijn dan de groene die in de ES9A zitten, dat is op het plaatje goed te zien:

Bijlage:
IMG_1656c.JPG


Het grijze ventiel ziet er niet alleen veel zwaarder uit, dat is 'ie ook. Hij weegt 270 gram, het groene ventiel is 180 gram zwaar.

Ook aan de binnenkant ziet het er heel anders uit, plaatjes daarvan volgen nog.
Maar op de voorhand kan ik al wel zeggen dat er geen dun alu busje in zit dat kan doorslijten. De constructie is geheel anders, veel degelijker....

Groet,
JW

Auteur:  Menno [ 20 apr 2012 15:23 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Vreemd dat men voor de PH2 inferieure kwaliteit heeft gekozen ... :(

Auteur:  JW-C5 [ 20 apr 2012 15:51 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Als ik de twee ventielen met elkaar vergelijk lijkt het er op dat de grijze van de ES9J4S een "aan-uit" ventiel is, terwijl de groene van de ES9A er eentje is die "moduleert" en daarbij verschillende oliecircuits bedient.

Dat vraagt uiteraard om een andere constructie, maar of die dan zo zwak uitgevoerd zou moeten worden als 'ie uiteindelijk geworden is, da's een ander verhaal :smt017

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 21 apr 2012 15:50 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Inmiddels wat "sloopwerk" verricht.
Dat heeft heel wat meer voeten in de aarde dan nodig was bij het groene ventiel. Je moet 'm ook in langsrichting doorzagen om bij het binnenwerk te komen. Bij het groene ventiel hoefde ik slechts de omhulling door te snijden, daarna kon alles simpelweg uit elkaar gehaald worden.


Bijlage:
IMG_1658_renamed_26515.jpg
Op dit plaatje is te zien dat de stalen omhulling inmiddels doorgesneden en vervolgens in langsrichting opengezaagd is.
Vervolgens moest ik het spoellichaam zelf doorzagen in langsrichting om uiteindelijk bij het binnenwerk te komen.
Dat is het gedeelte met het messing busje, waaromheen nog een zwart stukje zit van de drager van het spoellichaam.



Bijlage:
IMG_1659_renamed_16292.jpg
Ook het messing buisje heb ik doorgesneden, dat blijkt alleen als afstandshouder dienst te doen, niet als geleiding van het kerntje dat je op het plaatje ziet.
Met de pen aan de rechterkant van de kern wordt het ventiel bediend dat rechts op het plaatje staat, dat gedeelte gaat/zit dus in de cilinderkop.



Bijlage:
IMG_1661_renamed_13102.jpg
Het kerntje is aan de achterzijde met een pen gelagerd in een busje. Daarmee loopt het kerntje helemaal vrij in z'n omhulling, en niet zoals het kerntje in het groene ventiel in een dunwandig alu-busje.



Al met al is dit een veel betere constructie dan bij het groene ventiel. Lekkages zoals bij dat groene ventiel voorkwamen als gevolg van doorslijten van het alu-busje, zie m'n openingspost zijn hierbij uitgesloten.
Uiteraard kan er altijd een O-ring afdichting gaan zweten, maar dat leidt niet tot dramatisch olieverlies zoals dat bij mij opgetreden is, iets van 2 liter in 7,5 km
Waarom men van dit principe afgestapt is, daar kan ik slechts naar gissen.... :smt017

Groet,
JW

Auteur:  Menno [ 21 apr 2012 17:14 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Merci, ph1 V6'ers kunnen dus gerust zijn ;)

Auteur:  JW-C5 [ 21 apr 2012 18:32 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

...dat denk ik ook :smt023

Al met al ben ik er wel benieuwd naar te weten (te komen) waarom die modificatie naar de ES9A doorgevoerd is.
De ES9J4S was al Euro4, dat is zo gebleven.
En een paar kW meer, wie maalt daar nou om?
Hoe dat precies zit met de koppelkrommes weet ik niet. Die heb ik nog niet kunnen vinden.

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 22 apr 2012 00:26 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Bijzonder interessant, vooral omdat ik zelf ook eigenlijk geen idee heb waarom die ventielen anders zijn geworden.

Kun je zeggen dat met de groene ventielen constructief gezien en betere fijnregling mogelijk is?

Was het bij de oude motor een ja/nee verhaal, alles of niets?
De nieuwe motor heeft een variabele regeling en moduleert dus, ik dacht altijd dat dit bij de oude motor ook het geval was. Maar gezien jouw testresultaten begin ik daar nu aan te twijfelen.

Auteur:  JW-C5 [ 22 apr 2012 00:51 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Dat zijn de vragen waarop ik ook een antwoord hoop te vinden.

De veronderstelling is dat de ES9J4S een aan-uit regeling heeft en dat 'ie bij de ES9A moduleert.
Maar zeker weten doe ik dat niet, en ook anderen hebben daarover geen zekerheid kunnen verkrijgen cq kunnen bieden.
Waarom er dus die wijziging gemaakt is die geresulteerd heeft in de ES9A, ik weet het niet.

Hopelijk vinden we nog eens de vermogens/koppel grafieken van beide motoren, wellicht geeft dat meer inzicht.

Op dit moment is mijn gedachte dat, alles bekijkend, de ES9J4S de betere motor is, betrouwbaarder in elk geval dan de ES9A....

Groet,
JW

Auteur:  EvilTwin [ 22 apr 2012 14:38 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

...en verkrijgbaar met een handbak ;)

continu variable vs aan/uit is al eerder ter sprake gekomen:
viewtopic.php?p=262432#p262432

evenals de marginaal betere koppelkromme (+5Nm) en extra vermogen (+3kW).

Auteur:  exroosje [ 23 apr 2012 10:07 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

De V6-2 draaide ook stiller. De V6-1 had een vervelende "resonantie" bij 3500-4000 toeren, die de V6-2 totaal niet had.

Mogelijk was ie ook iets zuiniger, al is dat door het gewicht van de ph2 volledig teniet gedaan.

Auteur:  JW-C5 [ 23 apr 2012 10:36 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Dat "stiller" van de ES9A kan ik niet bevestigen.

Integendeel, mijn V6 maakt duidelijk meer geluid dan de V6 van Menno waarmee ik twee jaar geleden gereden heb. Dat vond Menno toen ook, rijdend met mijn C5.

Groet,
JW

Auteur:  Menno [ 23 apr 2012 10:40 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

Inderdaad, .... :)

Auteur:  BJG [ 15 mei 2012 22:04 ]
Berichttitel:  Re: Plotseling olieverlies door V6 nokkenas-verstel-ventiel.

JW-NHS schreef:
Als ik de twee ventielen met elkaar vergelijk lijkt het er op dat de grijze van de ES9J4S een "aan-uit" ventiel is, terwijl de groene van de ES9A er eentje is die "moduleert" en daarbij verschillende oliecircuits bedient.

Ik ben even in de theorie gedoken mbt de ES9 motoren:
en inderdaad zoals reeds geopperd is door diversen heeft de ES9J4S een VTC (variable timing camshaft) met dus twee posities.
De ES9A heeft een VVT (vaiable valve tiiming) dus continue variabel, inderdaad door moduleren van het ventiel.
evenals overigens de "beroemde" :cry: EP motoren

Elders in dit draadje valt ook te lezen dat hiermee ook het vermogen en koppel licht is toegenomen.
Uit ervaring weet ik dat met nauwkeurige VVT het mengsel beter geregeld wordt, dus zal de uitstoot en het brandstofverbruik van de ES9A logischerwijs gedaald zijn door deze aanpassing.

Pagina 18 van 34 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/