Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
:smt023
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Gebruikersavatar
L A
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Het in spanning afwachten wordt nu beloond (JW-NHS :lol: ).

De warmtewisselaar die ik heb vervangen, is wel degelijk lek!

Heb net een proefje gedaan waarbij ik handen te kort kwam. Vrouw dus bijgesprongen en geprobeerd foto-tje te maken.
Nou dat liep dus uit op een douche en een natte camera.
Maar ik heb in ieder geval zowel letterlijk als figuurlijk het lek, en daar mee de oorzaak boven water.
Ben ook dus best wel blij en trots dat dit er nu uit komt.
Wat ik niet kan beoordelen, gezien de vorm van lekkage, is de oorzaak.
Zoals dus uit de eerder discussie in dit draadje mag blijken, zou chloor een rol kunnen spelen.
Ook kan het een constructiefout zijn. De lekkage (het straaltje water) ziet uit naar een microscheurtje. Een soort van platstreepje dus.
Als mijn camera droog is, probeer ik te zien of er sprake is van een gelukte opname en zal daarvan dan opnieuw kont doen.
Een groet vanuit le pays du :smt193
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
LA: deze kont mag je rustig met een d schrijven. Kond...dus. :lol:
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Gebruikersavatar
L A
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Zo zie je maar. Te lang weg uit het vaderland en ik moet al nadenken hie ik één en ander ook al weer schrijf, en op risico van fouten :lol: .
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Mooi dat je het getest hebt. En scherp van JW dat hij de juiste IR boven water toverde.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Inderdaad, goed dat je het getest hebt :smt023
Daarmee is imho duidelijk geworden dat de "bellenblazerij" veroorzaakt werd door de warmtewisselaar van de EGR.
En naar ik denk niet door een kapotte koppakking :(

Van deze klus heb je een boel geleerd, ongetwijfeld.
Dat is nooit weg, ook al krijg je nu het gevoel dat je al die inspanningen niet had hoeven doen en dat het uitwisselen van de warmtewisselaar je probleem had kunnen oplossen.

Het moge ook anderen tot hulp en nadere overweging zijn die hiermee te maken krijgen :idea:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Inderdaad, en daar is het forum primair voor bedoeld :smt023
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Gebruikersavatar
L A
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Het onvolledige onderzoek en het mogelijk toch nog te lang door blijven rijden met dit probleem zorgde er voor dat uitsluitend vervanging van de warmtewisselaar al onvoldoende zou zijn gebleken.
In mijn achterhoofd speelde al lang een soort onvrede met de diagnose "koppakking lek".
En na een leerzame ervaring kijk ik met enige trots terug naar dit euvel.
Maar dat heb ik kunnen verhelpen,
en daar wil ik nogmaals graag op terugkomen,
dankzij alle hulp hier op dit forum :smt023 :smt193
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
L A schreef:Het onvolledige onderzoek en het mogelijk toch nog te lang door blijven rijden met dit probleem zorgde er voor dat uitsluitend vervanging van de warmtewisselaar al onvoldoende zou zijn gebleken.
....
Voor je gemoedsrust lijkt me dat een goed argument.... ;)

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 mar 2013 01:11
Auto: Citroen C5 2.0 16V EXCLUSIVE
Opties: Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 172000
Kleur: Donkerblauw metallic
Locatie: Sleen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
Bis Bis, :smt038 mooi draadje. Heb zojuist ruim een half uur gespendeerd door de pagina's te bladeren. Knap werk zo'n reparatie. Waar ik nu wel heel benieuwd naar ben is hoe dit nou kostentechnisch zit? Wat zou de garagist er voor hebben gerekend, wat heeft het jezelf gekost en is dat verschil groot genoeg? Want het wekt wel de indruk van een veel tijd consumerende en psychologisch zware veldslag tussen mens en techniek. :smt023

Anyway, tijd voor :smt193
#dontmentionthecupholder
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Die laatste zin is mooi verwoord!!

Er moet inderdaad een afweging worden gemaakt tussen psychische en financiële schade.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Gebruikersavatar
L A
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Psychische schade?
Mijn gevoel laat zich simpel samenvatten en uitdrukken door gedeelde trots!
In de eerste plaats dit forum :smt023 en mijn eigen inzet voor het resterende.

Om een indruk te geven van gemaakte kosten:
Onderdelen*) 1270 €
Ook meegerekend reinigingsmiddelen, kwast, remmenreiniger, schuurpapier e.d.
Vlakken v d kop 180 € (incl koppakking*) ongeveer 62 € incl BTW, bij hetzelfde bedrijf betrokken)
Uitgespaarde uren (opgaaf v d garage) 16 uur à 53,80 € incl BTW -> 860 €
Aanschaf speciaal gereedschap 331 €
bestaande uit o.a. een ratel steek/ringsleutelset, twee momentsleutels:
1-25 Nm en één van 40 - 200 Nm.
*) Tijdens deze reparatie heb ik ook alle filters en de olie vervangen, mijn ruitenwissers voor en achter alsmede een motorsteun met bijhorende draagarm en een nieuwe accu
De beugel om de twee turbo's te kunnen demonteren, heb ik zelf gemaakt en niet meegerekend.
En die leen ik met plezier aan een ieder uit die deze dan wel hier dient op te komen halen en weer terugbrengen :lol: :lol:
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ja dat is waar maar toch veel geld voor een eigenlijk overbodige reparatie.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Gebruikersavatar
L A
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Dat ben ik maar gedeeltelijk met je eens.
Met name omdat in het traject van de diagnose geen helderheid bestond over de mogelijke oorzaak, en ik heb helemaal ergens in het gebin al aangegeven hoe dit is gelopen.
Het is dit mij over komen.
En wel zodanig dat ik daarvoor uit vrije keus de verantwoordelijkheid geheel zelf heb genomen.
Mede overigens omdat ik vrij wilde zijn, a. in mijn besluitvorming;
en b. in de keuze hoe het op te lossen.
Door het "zelf" aan te pakken, was ik ook in staat om zelf te zien wat ik tegen kwam.
Dit zegt iets over het vertrouwen in de wijze waarop er gewerkt wordt (in Valence) en dat ik me niet gegijzeld wilde zien met onoverzichtelijke hoge kosten.
Met de garage (in Lamastre) heb ik s'morgens een gesprek gehad toen ik de boel had uitgebouwd, waarna zij, zo kwam ik er later op die dag achter, het gevoel hadden met een soort van emotionele brok in de keel te zitten.
En dat heb ik zo gelaten, omdat ik vind dat ik op de hoogte gesteld had moeten worden van de link t. a. v. die rapid-info.
Dit eenmaal uitgesproken hebben zij mij alle hulp die in huin macht lag toegezegt.
En dat is nog steeds zo tot op heden.
Nu terudenkend, vraagt ergens een klein duiveltje in me of de garage in Valence heeft gegokt dat ik tegen een probleem zou aanlopen waarvan zij het bestaan al wisten/of redelijkerwijs konden vermoeden, en waarmee ik weer bij hun terug zou komen opdat zij goed aan me konden verdienen. En zonder mij dus te informeren over die voornoemde IR.
Nu bezin ik mij er op of ik alsnog een vraag om erkenning van mijn probleem kan neerleggen bij de mediateur.
Want niemand is er ooit van uitgegaan dat ik deze klus zelf zou aanpakken èn klaren (met hulp van dit forum :smt023, en vandaar ook de twee "tussen haakjes" bij het "zelf" aanpakken ).
Met een warme groet vanuit de Ardèche :cit4
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Ik ga mee in BJG's opmerking/gedachte:
BJG schreef:Ja dat is waar maar toch veel geld voor een eigenlijk overbodige reparatie.


Als je van die IR geweten zou hebben, zou je alleen de EGR warmtewisselaar vervangen hebben. Dan was de kop niet gelicht.
Dat je niet over die IR geïnformeerd bent door de garagist valt hem imho aan te rekenen. Hij zou dat toch moeten kunnen vinden, als een amateur als ondergetekende dat al kan....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Plaats reactie