Harm heeft geen lexia en kent ook niemand met een lexia.
Ik denk dat er verder niet zoveel aan de hand is. De fan draait, de temperatuur is goed.
Bij afzetten van de motor kan de restwarmte niet weg, daardoor stijgt kortstondig de temperatuur. Mogelijk zit er een kleine luchtbel in het systeem dat dit verergert. Even goed door-ontluchten en kijken hoe het gaat. Maak je verder niet te druk daarover denk ik
Verder dreigt de discussie over nakoeling naar mijn mening te verzanden in welles nietes zonder feiten, daarom even puntsgewijs de feiten op een rij:
1. chathanky heeft gelijk als hij stelt dat nakoeling niet bij ieder koelysteem even efficiiënt zal zijn.
2. Bij nakoeling is er ALTIJD sprake van circulatie (ook in het motorblok) omdat door afkoeling in de radiateur het warme water van boven naar beneden zakt. Daardoor wordt nieuw water vanuit de motor aangevoerd. Dat betekent automatisch dat er iets van stroming in het motorblok is. Ook al zitten beide aansluitingen boven.
3. De THP maakt wel degelijk gebruik van thermosyphone (is dat een goed woord?) nakoeling. De elektrische pomp is er alleen voor de koeling van de turbo, omdat in dat gedeelte van het koelsysteem de 'thermosypohone' werking onvoldoende is.
4. De stelling van chathanky dat bij moderne systemen nakoeling geen zin heeft is pertinent onjuist. De wereld is groter dan die van de C5 V6.
Alvorens uitspraken te doen zou ik willen adviseren eens te kijken naar hoe moderne koelsystemen in elkaar steken.
5. De warmtehuishouding in moderne motoren wordt steeds belangrijker. Dat is de reden waarom je meer en meer dubbele, al dan niet gestuurde thermostaten, en elektrische pompjes aantreft. Dat heeft te maken met de hoge thermische belasting van gedownsisde motoren. Een andere reden is de NOx uitstoot. Deze kan worden beperkt door bijvoorbeeld de cilinderkop een lagere temperatuur te geven dan het onderblok. Het behoeft geen uitleg dat daarvoor een geavanceerd koelsysteem nodig is.