Auteur |
Bericht |
voorheenrenault
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 09 okt 2011 22:59 Berichten: 147 Woonplaats: Nieuwegein
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic
Naar boven
|
Re: emissie storing
Damste geeft aan dat er een nieuwe klep in moet. Kosten van de klep: 200-250 Euro + 2 uur werk. ik heb het maar afgerond op Euro 400,-. Schoonmaken doen ze blijkbaar niet, dat is wel dealer-eigen omdat ze natuurlijk geen reclamaties en ontevreden klanten willen maar ik vraag me wel af waarom een verontreinigde klep niet schoongemaakt kan worden. Ik snap dat dit bij mechanische slijtage niet kan of beter is maar als er geen mechanische slijtage is zou je toch ook gewoon moeten kunnen reinigen?
In mijn geval: ik rijd vrijwel alleen lange afstanden, zo'n 160 km per dag, motor op temp, verbruik is 5,6L per 100km. Veel optimaler kan ik het voor de EGR niet bedenken!!
|
27 nov 2014 01:13 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: emissie storing
Waarom niet gewoon afblinden? Einde storingen, einde vervuiling, ca 10 pk meer en ca 10% zuiniger.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
28 nov 2014 13:57 |
|
|
peterh
V.I.P.
Geregistreerd: 31 jul 2010 21:11 Berichten: 617 Woonplaats: intussen vlakbij Bodegraven
Auto: C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Opties: Pack Integral, Pack Detection Exclusive 3, opvouwbare trekhaak, transparante voorruit
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11633
Productienummer: 0004
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 117600
Kleur: Gris Thorium (KTHB)
Naar boven
|
Re: emissie storing
... einde APK?
_________________ Moi: Skoda Octavia Combi 1.8TSI Elegance se všemi zvonky a píšťaly Ma femme: C3 Ph2 1.4 e-HDI aut.
Histoire: DS23 CX 2400 Pallas BX 16 TZI GSA Pallas ZX Aura 1.6 (van mijn vrouw; vermoord door een klapband op de A12) XM 2.1TD (vermoord door een Renault Mégane) XM 2.1TD C5 Break Ph2 2.2HDIf Exclusive C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
|
28 nov 2014 14:39 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
emissie storing
Nee hoor, een APK station kan dat niet testen. Dat kan alleen bij ca 50% vermogen, dus op een rollenbank, of met draagbare apparatuur op de weg. En zover zal het voorlopig nog niet komen. Zie ook http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1859011/
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
28 nov 2014 16:19 |
|
|
Jay Jay
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 25 feb 2012 22:04 Berichten: 208 Woonplaats: Uden
Auto: C5 Berline Difference II 2.0 16v
Opties: CC, PDC, Schuif/kanteldak, Audio, Regensensor.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 244.000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: emissie storing
Jawel hoor, een diesel en benzine auto vanaf 2006 moet voor de APK een EOBD test ondergaan. Hierbij wordt de auto uitgelezen waarbij er geen milieu gerelateerde DTC's (foutcodes) in mogen staan. Mocht je de EGR afdoppen zal er een foutcode ontstaan en mag de auto niet goedgekeurd worden.
Het wissen van de storing is ook geen optie. Zo lang de readiness test niet compleet is moet de auto alsnog een roetmeting ondergaan. Daarnaast is de kans groot dat de storingslamp gaat branden. In dat geval is het ook APK afkeur.
_________________ Lexia 3 en Diagbox (v7.52) aanwezig!
|
01 dec 2014 21:41 |
|
|
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3548 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: emissie storing
Geeft bij sommige blokkeren geen dtc hoor! Ook bij 100 kW hdi niet. Zijn meerdere draadjes over.
|
01 dec 2014 21:47 |
|
|
voorheenrenault
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 09 okt 2011 22:59 Berichten: 147 Woonplaats: Nieuwegein
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic
Naar boven
|
Re: emissie storing
Bij mij gaf die de "emissie storing" een paar weken nadat 'ie APK (goed-)gekeurd was. Dus op zich heb ik nog tot volgend jaar oktober... Als het zo is dat een gebrekkige EGR-klep (waar de uitlezing op wees) leidt tot extra roet-uitstoot dan voel ik me wel moreel "bezwaard" en ben ik geneigd hem toch maar laten repareren.
|
02 dec 2014 01:20 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: emissie storing
De EGR klep heeft als doel de NOx emissie te reduceren, de roetemissie wordt gereduceerd door het FaP.
Over het afdoppen van de EGR klep is het eea geschreven in het draadje dat JanSr hierboven gelinkt heeft, en ook op dit forum is er enige tijd geleden uitvoerig over gediscussieerd.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
02 dec 2014 01:43 |
|
|
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
Re: emissie storing
Als je de storingscodes weet, kun je meteen nagaan of die storing APK-afkeur is of niet, mocht dat een overweging zijn. Overigens ben ik van mening dat, hoezeer technisch gezien een rottige oplossing de EGR dan ook kan zijn, dat ding er niet voor niets in zit. De NOx-uitstoot wordt drastisch beperkt, en dat is niet zonder reden
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
02 dec 2014 08:44 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: emissie storing
Met je eens, uiteraard.
In de draadjes op dit forum, en in dat draadje op CiFo wordt dat ook besproken. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de door GJO op CiFo aangekondigde proeven waarbij de NOx gemeten wordt onder diverse omstandigheden.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
02 dec 2014 10:45 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: emissie storing
voorheenrenault schreef: maar ik vraag me wel af waarom een verontreinigde klep niet schoongemaakt kan worden. Ik snap dat dit bij mechanische slijtage niet kan of beter is maar als er geen mechanische slijtage is zou je toch ook gewoon moeten kunnen reinigen?
Constructief is de klep van de 2.0 HDi minder gevoelig voor vervuiling, de bediening is anders dan bij de 1.6 HDi. Een reiniging heeft meestal weinig effect bij dit type klep.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
02 dec 2014 11:06 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1216 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: emissie storing
Maarten schreef: De NOx-uitstoot wordt drastisch beperkt, en dat is niet zonder reden Wat noem je drastisch? Hoe meet je dat? Heb je cijfers? En hoe weeg je een slecht functionerend EGR systeem af tegen geen EGR systeem? Scheelt al gauw 10% verbruik. EGR kleppen vervangen is rotwerk, kost veel tijd en die kleppen zijn duur. Het is gewoon onvolwassen techniek. Het gekste is nog wel dat een V6 TWEE EGR kleppen heeft, terwijl EEN precies hetzelfde doet. De uitlaatgasstromen van die twee kleppen komen gewoon bij elkaar in het inlaathuis. De voorste zit nog enigszins bereikbaar, maar de achterste niet. En juist die is het eerst kapot.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
02 dec 2014 11:31 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: emissie storing
Jouw eerste vraag genereert een tegenvraag: denk je dat de EGR er gekomen zou als dat geen aanzienlijke reductie in NOx gegeven had?
Dat er in vervuilde toestand problemen zijn met EGR, dat is bekend. En dat er (iets) meer brandstof verbruik is als EGR wordt toegepast, ook dat is hier niet ter discussie.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
02 dec 2014 12:51 |
|
|
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
Re: emissie storing
Citaat: Wat noem je drastisch? Hoe meet je dat? Heb je cijfers? NOx uitstoot is zo 80% lager, afhankelijk van de condities. Citaat: En hoe weeg je een slecht functionerend EGR systeem af tegen geen EGR systeem? Scheelt al gauw 10% verbruik. Onzin. Mijn EGR was naar de vaantjes en er was niets te merken van een veranderd verbruik na reparatie. Dat valt weg in de ruis. Als je op Wikipedia kijkt, zie je dat een EGR volgens de officiële cijfers ongeveer 3% vermogensverlies geeft, door vervuiling kan dat met een half procentpunt/jaar stijgen. Voordat je 10% meerverbruik ben je dus jaren verder, en dan gaan we even voorbij aan de vraag of je dat vermogensverlies wel volledig compenseert met hoger brandstofverbruik (en het antwoord daarop is nee, want geen enkele auto draait altijd op vol vermogen). Citaat: EGR kleppen vervangen is rotwerk, kost veel tijd en die kleppen zijn duur. Beweer ik wat anders? Citaat: Het is gewoon onvolwassen techniek. Beweer ik wat anders? Citaat: Het gekste is nog wel dat een V6 TWEE EGR kleppen heeft, terwijl EEN precies hetzelfde doet. De uitlaatgasstromen van die twee kleppen komen gewoon bij elkaar in het inlaathuis. De voorste zit nog enigszins bereikbaar, maar de achterste niet. En juist die is het eerst kapot. Als ze precies hetzelfde doen, is er geen reden dat de achterste eerder kapot gaat. Dus, óf ze doen níet hetzelfde, óf het is niet waar dat de ene eerder kapot gaat dan de ander.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
02 dec 2014 12:58 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33386 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: emissie storing
Met afdoppen gaat verbruik idd flink omlaag , ( neem aan dat jansr hier op doelt ) kan je niet vergelijken met goed werkende EGR klep ( laat staan een half gare ... )
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
02 dec 2014 13:18 |
|
|
|