Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=6567
Pagina 1 van 2

Auteur:  dsliefhebber [ 12 feb 2010 20:36 ]
Berichttitel:  Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter

Hoi,

Van mijn (pas bij AutoVitel) gekochte C5 Berline (bouwjaar 2004) op LPG g3 lopen tijdens het rijden de water- en olietemperatuurmeter maar héél langzaam op. De watertemperatuurmeter komt uiteindelijk wel bijna in het middengebied van de meter uit, maar de olietemperatuurmeter komt maar net van het blauwe gebied in het witte gebied. De auto rijdt verder prima. Ik ben een rustige rijder. Voor aflevering zijn koppakking, waterpomp en distributierime vervangen. De km. stand is ruim 225.000

Is het verschijnsel normaal of zou ik er naar moeten laten kijken?

Auteur:  WackoH [ 12 feb 2010 21:03 ]
Berichttitel:  Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter

Wat is 'héél langzaam'? 10 minuten, half uur, een uur?
Bij mij duurt het met dit weer 10~15 minuten voordat de watertemperatuurmeter op '9 uur' staat.
Op binnenwegen komt de olietemperatuur ook maar net in het witte gebied, terwijl die op de snelweg richting de middenstand gaat (op ~'4 uur').
Jacco

Auteur:  EW [ 12 feb 2010 21:24 ]
Berichttitel:  Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter

Op lange ritten via secundaire wegen komt bij mij de olietemperatuurmeter nauwelijks omhoog...

Auteur:  dsliefhebber [ 12 feb 2010 22:15 ]
Berichttitel:  Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter

Ik rij elke dag zo ongeveer 50 minuten over rijkswegen (80 km/uur) naar mijn werk.

Op dat traject loopt deolietemperatuur op de meter nauwelijks op.
De watertemperatuur loopt ook maar iets op.

Ik vraag me af of dat normaal is.

Ik heb de auto nog niet op een lang stuk (bijvoorbeeld een uur) met bijvoorbeeld 120 /uur geprobeerd.
Ergens anders op het forum heb ik gelezen dat dat iets met de thermostaat te maken zou kunnen hebben????
Nogmaals: de auto rijdt prima.

rare vraag: heeft de thermostaat ook invloed op de OLIE(temp)meter??

Auteur:  JHV [ 12 feb 2010 22:32 ]
Berichttitel:  Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter

Volgens mij heeft E.T. een overzicht hier geplaatst waarin duidelijk werd dat de olie en watertemp meters niet gelijkop liepen.
Weet niet meer in welk draadje, zul je dus even moeten zoeken.

Auteur:  Herman [ 12 feb 2010 22:37 ]
Berichttitel:  Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter

Meter op 5 uur met rijden is oké

Auteur:  willy4 [ 12 feb 2010 22:40 ]
Berichttitel:  Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter

gelijkoplopen doen ze in alle geval niet

Auteur:  dsliefhebber [ 12 feb 2010 22:42 ]
Berichttitel:  Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter

Een (te?) langzaam oplopende olietemp.meter heeft dus niets met de thermostaat te maken begrijp ik?

Auteur:  WackoH [ 12 feb 2010 23:30 ]
Berichttitel:  Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter

Het temperatuurbereik van de afzonderlijke meters is verschillend.

Voor water '7 uur' ~40oC, '8 uur' ~65oC & '9 uur' 95oC.
Voor olie is '5 uur' ~70oC, '4 uur' ~80oC & '3 uur' ~115oC.

Wellicht is je thermostaat toch niet helemaal in orde.

Bron: CITROËN C5 DOCUMENT 1, p.79-80.

Auteur:  exroosje [ 12 feb 2010 23:43 ]
Berichttitel:  Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter

De watertemperatuurmeter zou wel redelijk vlot moeten oplopen tot vlak onder het midden Zo niet, dan is de thermostaat waarschijnlijk niet zo best. Vaker voorkomend kwaaltje. Ook soms gelinkt aan klachten over gebrek aan kachelwarmte.

Olie inderdaad bij weinig belasting loopt ie nauwelijks op.

Auteur:  Ronald [ 12 feb 2010 23:47 ]
Berichttitel:  Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter

dsliefhebber schreef:
Een (te?) langzaam oplopende olietemp.meter heeft dus niets met de thermostaat te maken begrijp ik?

Indirect zeker wel. Indien de termostaat niet goed werkt gaat het koelsysteem (water) gelijk open. Hierdoor wordt de motor te vroeg nodeloos gekoeld, hierdoor komt de motor dus niet snel genoeg op temperatuur en de olie dus ook niet. Vroeger zou dit een groter probleem zijn omdat je dan door te koude olie niet genoeg smering krijgt. Tegenwoordig met de multigrade olieeen met een enorm bereik is dit probleem niet meer zo heftig.
Laat je leiden door de watertempmeter. Als die niet vrij vlot (paar km) uit het nulpunt komt en na 10 km niet ongeveer horizontaal staat heb je een termostaatprobleempje.
Theoretsich zou je goede watertemperatuur kunnen hebben en sterk achterblijvende olietemperatuur, maar dat zou duiden op een echt serieus probleem en dat is hier niet bekend.
Als water goed gaat, volgt olie vanzelf.

gr. Ronald

Auteur:  dsliefhebber [ 13 feb 2010 10:47 ]
Berichttitel:  Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter

Super bedankt voor de antwoorden allemaal.
Ik ga dus de thermostaat maar ff laten checken!

Auteur:  Wimmie [ 13 feb 2010 11:19 ]
Berichttitel:  Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter

Mijn watertemp. staat op "half 10". Dit zou dus aan de hoge kant zijn?
Voor de zomer (met de vorige termostaat dus) stond hij hetzelfde. Ik heb geen problemen met de kachel. Die doet het prima. Meter komt ook niet hoger dan deze stand. Met extreme hitte in Frankrijk niets aan de hand gehad. Liujkt me dus normaal.

Auteur:  Klaverblaadje [ 13 feb 2010 12:44 ]
Berichttitel:  Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter

Bij mijn C5 gaat het ook erg langzaam, maar ik heb me er nooit zorgen om gemaakt, water op 9 uur en olie op 5 uur, en dat duurt wel even, maar dat was al vanaf nieuw.

Dat het wel werkt heb ik deze zomer ondervonden bij de beklimming van de Mont Ventoux, toen stond het water op 10uur en de olie op 3uur.

Auteur:  dsliefhebber [ 13 feb 2010 20:25 ]
Berichttitel:  Re: Olietemperatuurmeter en watertemperatuurmeter

Is een thermostaat door te meten om te constateren dat ie stuk is?

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/