Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 storing snelheidscontrole 2.2 HDi 173 pk 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht storing snelheidscontrole 2.2 HDi 173 pk
Wie weet een antwoord op het volgende probleem:

Ik heb een 2.2 HDi break uit 2007 automaat. Tijdens het rijden geeft de display de melding storing snelheidscontrole. De CC werkt dan niet meer en de motor heeft tot 3000 rpm geen vermogen meer.
Deze storing is voor het eerst opgetreden nadat ik op een lange rit problemen kreeg met het overdrukventiel van de dieselinspuiting. Deze is vervangen (stuk) en de software is toen geüpdatet.
Het is niet te bepalen wanneer de storing optreed. Het kan zijn tijdens een constante snelheid maar ook tijdens accelereren.
Ik ben afgelopen week naar Oostenrijk geweest en op de heenweg geen enkel probleem. Zelfs op hoge snelheid loopt hij als een zonnetje + 220. Echter op de terugweg tot drie keer toe viel de auto in storing. Je kan dan wel doorrijden maar vermogensverlies maakt het wel vervelend. Door de dealer is de BDP sensor vervangen en is de auto al een paar keer binnenste buiten gekeerd.
Wordt er een beetje moedeloos van. Welk genie heeft nog een goed advies......


02 jan 2010 17:46
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: storing snelheidscontrole 2.2 HDi 173 pk
tja na 800.000km komen er wel eens problemen voor... :|

maar als het 80.000km is en je dicht tegen de 90dkm beurt aan zit kan het goed het Dieselfilter zijn, een beetje verstopping drukverlies en de boel gaat in noodloop. Je kunt het als voorzorg makkelijk (laten) vervangen als je nog niet direct toe bent aan een beurt.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


02 jan 2010 18:00
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: storing snelheidscontrole 2.2 HDi 173 pk
Bedankt, maar dat is ook al gedaan.
Zelfs is er met chiptuning gexperimenteerd om van het probleem af te komen. Helaas mocht dit niet baten, wel verbeterd de trekkracht aanzienlijk.


02 jan 2010 19:49
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: storing snelheidscontrole 2.2 HDi 173 pk
Bij mijn ongechipte ex 2.2HDi begon de motor op enig moment ook vermogensverlies te vertonen.
Uiteindelijk is de turbo vervangen. Lijkt me voor 80.000 wat vroeg, maar ik weet niet wat chiptuning voor nare bij-effecten kan hebben.

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


03 jan 2010 12:22
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: storing snelheidscontrole 2.2 HDi 173 pk
chiptuning op de HDi173? Dat gaat de bak niet leuk vinden.

@Harm de HDi173 heeft twee turbo's hè :smt023

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


03 jan 2010 13:28
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: storing snelheidscontrole 2.2 HDi 173 pk
Ok, dacht dat dit de oude 2.2 was...

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


03 jan 2010 13:48
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: storing snelheidscontrole 2.2 HDi 173 pk
eviltwin,
ben je er zeker van dat deze motor over twee turbo's beschikt. Het zou het een en ander kunnen verklaren. Vraag is alleen, is de eerste turbo een mechanische of een uitlaatgasturbo. Er zou ook dan een melding in het motormanagement moeten komen met een laadprobleem van de turbo. Dit is niet het geval, er zijn namelijk geen foutmeldingen.
De tuning is alleen gedaan om dit probleem te verhelpen en niet zozeer om het vermogen te vergroten.
Over de bak maak ik mij geen zorgen aangezien deze in de precies dezelfde versie in de C6 zit en de nieuwe C5. Moet dus makkelijk meer dan 450Nm aankunnen.


03 jan 2010 17:26
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: storing snelheidscontrole 2.2 HDi 173 pk
paul_citroen schreef:
ben je er zeker van dat deze motor over twee turbo's beschikt


Als hij uit 2007 is, en 173 pk heeft, dan zitten er echt 2 turbo's op.

ET zal ongetwijfeld wel een schema op kunnen duikelen, maar de eerste vult het turbogat bij laag toerental en de tweede pakt het over bij hogere toeren.

Volgens mij is het één gecombineerde turbo, dus meer een tweetraps.

Gevonden

Citaat:
Bijzonder aan de motor is de sequentieel geschakelde dubbele turbo. Voor het eerst wordt een dergelijke techniek toegepast op een viercilinder, waardoor een turbogat vrijwel tot het verleden behoort. De eerste turbo is al vroeg bij de les, want vanaf 1.500 tr/min komt het maximale koppel van 370 Nm vrij. De koppelkromme verloopt tot 2.700 tr/min helemaal vlak, waarna de tweede turbolader bijspringt om zo bij 4.000 tpm het maximale vermogen van 173 pk te leveren. In de praktijk betekent dat een snelle acceleratie – in 8,5 seconden naar de 100 km/u – die gepaard gaat met een stevige duw in je rug. De topsnelheid ligt op 222 km/u.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


03 jan 2010 17:45
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: storing snelheidscontrole 2.2 HDi 173 pk
Ik ga van de week met de mannen van de dealer maar weer eens praten, om te zien wat er nu nog voor opties zijn om het probleem te tackelen. Het is zo verdomd jammer want deze auto rijdt als een trein.


03 jan 2010 18:01
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: storing snelheidscontrole 2.2 HDi 173 pk
Anders een keer voor een 2nd opinion naar Oldenhage, die hebben nog wel eens goede ideeen zonder dat het gelijk een vermogen kost.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


03 jan 2010 18:04
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33387
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: storing snelheidscontrole 2.2 HDi 173 pk
Blijft wel een ´exclusieve` C5 met een 2.2 173PK HDi, zal niet vaak onder de neuzen van de monteurs staan ...

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


04 jan 2010 23:24
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: storing snelheidscontrole 2.2 HDi 173 pk
De twee turbo's zijn samengebouwd als een unit (ook als vervangingsdeel) dus niet zo vreemd dat de monteurs verward zijn. Het geheel wordt net als de 2.2HDi136 aangestuurd met vacuümleidingen (ietsje meer leidingen dus vanwege de extra kleppen) maar wanneer welke turbo wat doet is niet zonder meer te zeggen, dat doet de complexe regeling.

Zonder chiptuning is exact uit te lezen hoeveel druk er moet zijn en hoeveel er is, dus iedere echte garage zal toch eerst vragen de chiptuning eraf te laten halen. Om dat uit te sluiten. Er kan zo een foutje in de het tuningsprogramma zitten.

Ik zou me eerst richten op de simpele dingen, drukken uitlezen, ook FaP tegendruk. Motorolie, brandstof, brandstoffilter en de vacuümopbouw (lek), alvorens de turbo('s) zelf te verdenken.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


05 jan 2010 11:58
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: storing snelheidscontrole 2.2 HDi 173 pk
Hoi Eviltwin,

Begrijp me goed dit probleem deed zich al voor, voor de chiptuning. Er is toen chiptuning toegepast om het probleem te verhelpen. Ik ben het met je eens dat er of een sensor of druk of wat dan ook de eerste turbo uitschakeld. Vraag is alleen wat is een voorwaarde om deze uit te schakelen terwijl de tweede turbo "gewoon" bij 3000 toeren in komt.
Ik heb al weer met de garage gesproken, maar het schijnt dat er vandaag de dag geen echte experts meer bij citroen nederland zijn om dit soort complexe problemen te verhelpen?!? Deze motor en bak zitten ook op een C6, maar tot op heden heeft niemand een vergelijkbare storing gehad. Ik ben op zoek naar iemand of een bedrijf die hier gewoon veel verstand en apparatuur voor heeft om dit verder te kunnen uitzoeken.


05 jan 2010 12:20
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: storing snelheidscontrole 2.2 HDi 173 pk
Kijk bv hier eens onder "storingsdiagnose"

http://www.turbochargers.nl/

http://www.turboworld.nl/tpa/index.asp?taal=nl

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


05 jan 2010 13:47
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: storing snelheidscontrole 2.2 HDi 173 pk
Een dealer die niet weet wat er onder de motorkap ligt? Lijkt me sterk en als het zo is is het genant.
Tunen is hier dus gebruikt als lapmiddel, dat is al nooit goed. Als een beveiliging in werking is gesteld die zich uit in vermogensafname vwb eerste deel turbo dan is die er niet voor niks. Dan vervolgens de druk verhogen om het te compenseren kan gewoon niet goed zijn.

Wat ET bedoelt is dat het achterhalen van de originele storing gokwerk wordt zolang de wagen getuned is. De waardes komen per definitie niet meer overeen met de fabrieks-af waardes, dus diagnose stellen is heel moeilijk zo niet onmogelijk zolang de wagen getuned is.
Je spreekt van chiptuning, ik neem dus aan dat de software is aangepast (dus géén black box). Dat zal via een stekker zijn gedaan, via diezelfde stekker zet de tuner in 5-10 minuten de originele waardes terug. Waarschijnlijk (in mijn geval was dat zo) heeft die tuner ook opgeslagen hoe de wagen getuned is, dus daarna kan de tuning eventueel gewoon weer terug gezet worden.
Of die tuner genegen is om even mee te werken zonder weer de hoofdprijs te vragen, geen idee.

Juiste manier van werken lijkt dus: tuning verwijderen, specialist (blijkbaar is een gewone dealer geen specialist meer) de wagen uit laten lezen en diagnostiseren, probleem verhelpen en daarna, mocht je dat willen, tuning er weer op.

Voor wat betreft probleemloos tunen omdat dezelfde bak in een C6 zit: in die C6 levert de motor hetzelfde vermogen als in een C5, dus met hetzelfde koppel en vermogen. Dát deze motor in een C6 zit is dus geen criterium voor of de bak het wel of niet aan kan. Evengoed, een "zuinige" tuning zie ik niet veel problemen geven.


05 jan 2010 14:27
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 64 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.