Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Startproblemen bij warme motor
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=4&t=4851
Pagina 2 van 3

Auteur:  Klaverblaadje [ 13 apr 2010 09:08 ]
Berichttitel:  Re: Startproblemen bij warme motor

Het wil er bij mij niet in dat de motor de hele winter goed start en dan bij een warme dag plotseling niet meer wil.

Vroeger (in de carburateurtijd) kon je bij benzineauto's veel last hebben van vapourlock, door de warmte verdampte de benzine dan in de leiding waardoor er een soort luchtbel ontstond die de vloeistofdoorstroom tegenhield.

Dit kan bij diesel ook, hoewel het extreem is natuurlijk, maar er kan ook ergens een luchtlek in een aanzuigleiding zitten waardoor bij warmer weer of na een rit de warme brandstof zich slechter laat aanzuigen/pompen.

Op sommige Citroen diesels zit een handpompje in de vorm van een rubberbal en het blijkt dat slecht startende diesels na een paar keer knijpen plotseling wel aanslaan.
Mensen met een buitenboordmotor zullen wel begrijpen wat ik bedoel.

Nogmaals, zoek een goede Boschdienst op die zelf brandstofpompen repareert en ga daar eens langs met je verhaal.

Spreek bv met ze af dat je ze 1 uur betaald om eens naar je probleem te zoeken.

Auteur:  willy4 [ 13 apr 2010 09:13 ]
Berichttitel:  Re: Startproblemen bij warme motor

daar ben ik het volledig mee eens,
en meten is weten

Auteur:  EvilTwin [ 14 apr 2010 15:06 ]
Berichttitel:  Re: Startproblemen bij warme motor

Zou het niet handig zijn als de TS de exacte motor vermeldt?

Auteur:  John LeGrand [ 20 apr 2010 16:46 ]
Berichttitel:  Re: Startproblemen bij warme motor

Klaverblaadje schreef:
Alleen maar even bellen met Johan Oldenhage kan al een oplossing brengen! :!:
Je zou ook eens contact op kunnen nemen met de werkplaats van Bart Ebben, als die bv een (gebruikte) startmotor monteren en dat lost het probleem niet op, dan halen ze hem er gewoon weer af, betaal je alleen het arbeidsloon.
Ze blijven net zo lang onderdelen wisselen tot het probleem opgelost is, ze geven niet op, maar meestal zijn ze er snel achter.



Zo zou het moeten ja,

Denk zelf toch iets met brandstofpomp ??

just my 2 cents :?: :idea:

Auteur:  pascaldriessen [ 20 apr 2010 18:54 ]
Berichttitel:  Re: Startproblemen bij warme motor

Hoi

Betreft 2.0 HDIF VTR, diesel 4 Cyl. 135 pk (23-01-2006)

Ik ben al met de auto bij Bart Ebben in Malden geweest. Hij heeft geen oplossing kunnen vinden. We dachten een oorzaak te vinden in de tank vacuĆ¼m maar dit was niet het probleem. Bij het uitlezen geen afwijkingen gevonden.

vapourlock, probleem had ook een oorzaak kunnen zijn maar dit is uitgeprobeerd door inderdaad in de rubberbal te knijpen. Overigens zit er na 1 keer drukken al erg veel druk op waardoor vaker indrukken niet meer kan.

Wat wel lijkt te helpen is de isolatie/beschermkap verwijderen motorkap open en laten afkoelen. Dan lukt het vaak na 10 minuten wel weer. Rare is dat je er rekening mee gaat houden door weer snel te vertrekken na een bezoek of minimaal 30 minuten blijven. Dan lijkt er niets aan de hand.

Ik heb ondertussen een Bosch garage in Elst gevonden waar ik de auto nog naar toe wil brengen.

bedankt voor het meedenken

Auteur:  WackoH [ 20 apr 2010 19:43 ]
Berichttitel:  Re: Startproblemen bij warme motor

Tja, een kleine afwijking in de hogedrukpomp of bij de kleppen erom heen zou best kunnen. Dan zou de pomp bij hogere temperaturen zoveel gaan lekken dat erbij starten onvoldoende druk word opgebouwd.
Dat zou toch makkelijk vast te stellen moeten zijn.
De sensor die de motortemperatuur meet is al vervangen neem ik aan?

Auteur:  c5maarten [ 23 apr 2010 18:44 ]
Berichttitel:  Re: Startproblemen bij warme motor

Ik zou hem idd eens naar een diagnose centrum brengen. Deze mensen gebruiken meestal een scoop waar toch al veel mensen moeite mee hebben deze te bedienen (multimeter en uitleescomputer zijn niet altijd voldoende), in combinatie met de juiste schema's denk ik dat het probeem wel eens gevonden zou kunnen worden.

Maar had je ook al eens gebeld of gemaild met Oldenhagen?
Hopelijk ben je snel van het probleem af!

Auteur:  Ronald [ 23 apr 2010 18:57 ]
Berichttitel:  Re: Startproblemen bij warme motor

pascaldriessen schreef:
Rare is dat je er rekening mee gaat houden door weer snel te vertrekken na een bezoek of minimaal 30 minuten blijven. Dan lijkt er niets aan de hand.

Gewoon je beroep veranderen in huisarts, is er niks aan de hand. ;)
Ik snap dat JO te NV niet je eerste keuze is gezien de afstand, maar gezien geld, moeite en tijd was dat, en is dat nog steeds, een optie waar je vertrouwen in kan hebben.
Succes,

Gr. Ronald
Ps. Bijkomend voordeel: Je krijgt een Kia Menno mee als leenauto, dat spekt de clubkas en je bent zoooo blij je C5 weer terug te krijgen. :lol:

Auteur:  Bernardo A [ 15 jun 2011 15:38 ]
Berichttitel:  Re: Startproblemen bij warme motor

Hoewel wat laat is deze reactie ter lering ende vermaeck. Dit probleem had/heb ik ook bij mijn C5 2.0 HDI uit 2001. Wanneer je erover begint is de reactie van de gemiddelde citroƫndealer gelijk aan die van een kleuter die je de relativiteitstheorie probeert uit te leggen: "nog nooit van gehoord" + U bent de enige.
Laatstgenoemde reactie is een algemene reactie. Dealers en importeurs begrijpen anno 2011 nog steeds niet dat een klant via internet binnen een uur wel beter weet, maar dat terzijde.

Vervanging van de krukaspoelie bood soelaas en is niet duur. Inmiddels is het probleem weer terug. Weet iemand of er nog meer van die sensoren zitten? Morgen gaat mijn auto weer naar de garage.

Auteur:  Bernardo A [ 15 jun 2011 15:40 ]
Berichttitel:  Re: Startproblemen bij warme motor

Ik was iets te snel: vervanging van de krukaspoeliesensor. Tevens een goed woord om je schoonmoeder finaal weg te spelen tijdens een potje scrabble.

Auteur:  janjacobs [ 24 feb 2012 19:31 ]
Berichttitel:  Re: Startproblemen bij warme motor

Was de vervanging van de krukassensor de oplossing?

Zit met zelfde symptomen: af en toe niet starten bij warme motor( indien niet start, kan het duren tot de motor voldoende afgekoeld is alvorens terug aan te slaan).
Accu vervangen, EGR klep vervangen, ECU vervangen plus ettelijke werkuren ter diagnose zonder resultaat.
Fout meldingen: controle lampje emissiesysteem( brandt soms doch starten lukt nog wel), melding water in de brandstof en of emissie problemen.
Heb EGR klep stekker losgekoppeld de fout aanduiding (controle lampje emissiesysteem) blijft en het moeilijke starten is zoals tevoren zeker niet slechter.Bij koude motor start op kwart toer.
Diagnose in garage duidt meestal probleem met EGR klep aan.( wegvallen van spanning?)
Het display komt soms heel traag in bedrijf: ready doch leeg scherm

Graag enkele tips.

Auteur:  BJG [ 25 feb 2012 00:08 ]
Berichttitel:  Re: Startproblemen bij warme motor

Ik zie dat je inmiddels een garage hebt gevonden. Ik hoop dat het gevonden wordt.

Wat mij bijzonder stoort is dat de meest belangrijke onderdelen die dit probleem kunnen veroorzaken niet lijken te zijn gecontroleerd!!! :smt190
De meest basic metingen vindt ik niet terug in het verhaal. (misschien is er wel naar gekeken maar ik vindt het niet terug)

Zo'n probleem vindt ik zelf altijd een prachtige uitdaging. Het is ook absoluut te vinden ook, daar ben ik meer dan 100% van overtuigd.

Auteur:  janjacobs [ 29 maart 2012 11:32 ]
Berichttitel:  Re: Startproblemen bij warme motor

Hoera!!

Sinds vervanging van de temperatuur sensor op het motorblok is het probleem ofwel verdwenen of opgelost ( reeds 2 weken vroeger kwam het dagelijks voor).

Merkwaardig dat geen enkele diagnose apparatuur een aanduiding in deze richting geeft ( gaf) zelfs toen het probleem vrijwel permanent was!

Men is blijkbaar zeer slordig geweest in het afhandelen van de fouten. ( software configuratie door Citroen)

Het waren de massa's meldingen die mij erg argwanig maakten.

Waarschijnlijk signaleert deze temperatuur sonde ( ntc weerstand) een te hoge temperatuur enkel bij het starten met opgewarmde motor en legt het hele start proces stil, zonder dit te melden.
Bij draaiende motor was dit blijkbaar geen probleem.
Omdat men de buffers vooraf niet gecleared heeft, komt alle mogelijke rotzooi naar boven. De gemelde storing is het verklikker lichtje op het dashbord en ook meldingen als brandstof en emissie problemen. Bij diagnose kan zelfs de EGR klep niet geinitialiseerd worden. Men verdacht de bedrading, de contacten enz. uitlezen van de diagnose bij diverse garages met verschillende apparatuur geeft een boterham aan meldingen met uitzondering van de fout die alles veroorzaakt.
De eerste idee was om de injectoren te veranderen.
Eigenlijk vraag ik me af of dit geen verkoops techniek is van Citroen en waarschijnlijk ook andere merken.

Ben van plan de betreffende facturen naar Citroen door te schuiven.

Auteur:  luc [ 29 maart 2012 14:28 ]
Berichttitel:  Re: Startproblemen bij warme motor

:smt193 :smt193 Fijn dat het is opgelost. Mijn auto staat nu ook bij de dealer met startproblemen.
laat even weten of het doorschuiven van de facturen is gelukt :D Ik heb er hiet ook nog een paar liggen waar ik geen raad mee weet :lol: :roll:

Auteur:  BJG [ 29 maart 2012 23:10 ]
Berichttitel:  Re: Startproblemen bij warme motor

Ik begrijp je frustratie,
en kan me voorstellen dat het erg onbevredigend is verlopen.
Je gaat eigenlijk een beetje uit van een soort complottheorie.
Wellicht kan ik enige nuance aanbrengen in je (begrijpelijke) gedachtengang:

:arrow: Over het probleem:
De veroorzaker van het probleem veroorzaakte geen harde storingsmelding. Wel waren er blijkbaar plenty andere storingsmeldingen. Vermoedelijk leek er niet direct een goed verband te zijn tussen de storingen en is er verschillende richtingen uit gezocht.
Omdat de eigenlijke veroorzaker van het probleem geen harde storingsmelding gaf is deze over het hoofd gezien.
Met alle respect voor de technici die zich hierover hebben gebogen, maar ze hebben in eerste instantie toch iets niet juist beoordeeld. (dat kan mij natuurlijk ook gebeuren)
Waarbij de betreffende temperatuursensor tijdens het optreden van de storing blijkbaar een voor de computer logische waarde gaf.
Toch was die waarde gezien de omstandigheden zo onlogisch, dat die de zaak dusdanig beinvloedde dat de motor niet startte.

:arrow: Over de diagnoseapparatuur:
Het is een absolute misvatting dat uitlees of diagnoseapparatuur oplossingen aangeeft, of meldt wat er defect is.
Het is een stuk gereedschap dat helpt bij het opsporen van storingen.

De diagnose apparatuur van Citroen heeft de mogelijkheid om real-time parameters uit te lezen. Daarnaast zijn er uitgebreide mogelijkheden om met een break-out-box allerlei metingen te doen (zelfs begeleid mbv diagbox)
Ook zijn er (niet iedereen maakt hier helaas gebruik van) mogelijkheden om real time data te loggen op te slaan en later te beoordelen.
Als de tecnici dat consequent hebben gedaan een de waarden op een juiste manier geinterpreteerd was het misschien eerder aan het licht gekomen.
Toch blijft het soms zeer moeilijk om te beoordelen of een gemeten waarde een oorzaak of een gevolg is van een bepaalde storing.
Iedere dealer kan gebruik maken van het Techisch Platform bij lastige problemen, ook door beoordeling van tracefiles en realtime gelogde data, en een uitgebreide database.

De door jou aangehaalde EGR-klep is absoluut te initialiseren door de diagnoseapparatuur van citroen. Mogelijk is er een ander probleem geweest.

:arrow: Gang van zaken mbt oplossing van de storing
Ik lees uit jouw verhaal dat er verschillende garages zich over het probleem hebben gebogen.
Dat brengt automatisch met zich mee dat bepaalde dingen dubbel worden gedaan.
Iemand die aan het storingzoeken gaat moet dus telkens overnieuw beginnen.
Dit bevordert natuurlijk niet de snelheid waarmee het probleem wordt opgelost.

De in mijn oge perfecte situatie is:
Een kundig persoon die met de juiste aparatuur stap voor stap diagnose stelt, totdat de oplossing is gevonden.

Ik hoop dat dit iets meer verduidelijking geeft. Mocht je desondanks uitgaan van een bewuste softwaremanupilatie weet dan dat storingzoeken bij de dealerorganisatie tot nog toe weinig winstgevend is.

Pagina 2 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/