Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 Startproblemen bij warme motor 
Auteur Bericht
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 24 feb 2012 17:21
Berichten: 7
Auto: C5 Berline 2.0 HDI exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 195000
Kleur: donker grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Startproblemen bij warme motor
Ik heb toevallig zeer veel te maken met computers en software en kan hierdoor perfect inschatten wat de mogelijkheden zijn van deze computers mits correct geprogrammeerd.

Deze foutmelding heeft zich regelmatig voorgedaan in de garage ( steeds dezelfde) Bij diagnose kwam men steeds uit op de EGR klep en een waslijst foutmeldingen.

De fout die uit deze sensor kon komen is korsluiting of onderbreking: ik opteer voor korsluiting of een waarde die een exotisch warme of koude motor gaf waarvoor de opstart procedure van de motor zelfs moest afgebroken worden. Ipv in deze richting waarden door te geven kon de diagnose apparatuur enkel een algemeen systeem falen melden met veelheid aan fouten, iets wat je enkel verwacht bij foute omgevings variabelen. ( accu, bekabelings problemen voeding) Deze variabelen werden uitgesloten: vervanging van accu, vervanging van ECU. De bekabeling werd nagemeten voor de voedingsspanningen.

Op niveau van de ECU en de bijhorende software heeft men nagelaten de opstart procedure op te kuisen.

Een melding in de richting van foutieve motor temperatuur met aanduiding van de sensor was voldoende geweest.

In feite is dit normaal het eerste wat je verwacht van een ECU en zijn software:

bij het starten alle sensoren testen op normale waarden en indien dit niet zo is het melden.

Het krasse is dat ik van bij de eerste melding hen ( de garage ) precies gemeld heb dat ik dit probleem enkel bij warme motor had en het blijkbaar voldoende was de motor wat te laten afkoelen om terug te kunnen starten.

Door de beschikbaarheid van de diagnose apparatuur is men teveel gaan vertrouwen op de fout meldingen, ipv domweg alle temperauur sensoren te vervangen.( wat men uiteindelijk ten einde raad gedaan heeft)

Ik wens hierbij zeker niet de fout bij de techniekers te leggen. De fabricant in casu Citroen heeft zijn huiswerk niet goed gemaakt met de gevolgen van dien. Hierbij wil ik niet gezegd hebben dat dit door Citroen bewust nagelaten is en zeker niet dat dit niet bij een ander merk kan gebeuren.
Het is mij een les en ik hoop dat andere Citroen gebruikers hier iets uit geleerd hebben.

Verder ben ik overigens zeer tevreden over mijn Citroen C5


22 apr 2012 09:02
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Startproblemen bij warme motor
Ik werk toevallig veel met auto's en diagnose apparatuur, daarom schreef ik
BJG schreef:
De veroorzaker van het probleem veroorzaakte geen harde storingsmelding. Wel waren er blijkbaar plenty andere storingsmeldingen. Vermoedelijk leek er niet direct een goed verband te zijn tussen de storingen en is er verschillende richtingen uit gezocht.
Omdat de eigenlijke veroorzaker van het probleem geen harde storingsmelding gaf is deze over het hoofd gezien.
Met alle respect voor de technici die zich hierover hebben gebogen, maar ze hebben in eerste instantie toch iets niet juist beoordeeld. (dat kan mij natuurlijk ook gebeuren)
Waarbij de betreffende temperatuursensor tijdens het optreden van de storing blijkbaar een voor de computer logische waarde gaf.
Toch was die waarde gezien de omstandigheden zo onlogisch, dat die de zaak dusdanig beinvloedde dat de motor niet startte.


Deze apparatuur biedt mogelijkheden om data en parameters te lezen en te loggen. Zodat de logica hiervan kan worden geinterpreteerd door de technieker.
Dat is waarschijnlijk niet gebeurd, omdat men inderdaad blind is gevaren op een mogelijke foutmelding.
Jij geeft wel een mogelijke uitbreiding van het motormanagenment aan met een test op logische waarden als oplossing. Maar een heel aantal van dit soort testen zit er tegenwoordig wel in.

Ik blijf erbij dat de gemeten waarde op enige manier logisch werd bevonden. Anders was er ongetwijfeld een co-herentie storing opgeslagen. Wellicht was die er zelfs, maar is verzuimd het logboek te controleren (dit wordt vaak vergeten) of is deze storing onjuist geinterpreteerd.

Uiteindelijk blijft het gelukkig de monteur die het probleem moet opsporen (met behulp van testapparatuur) Het leuke en uitdagende aan dit vak is nu juist dat het soms lastig is en dat de testapparatuur niet altijd foutmeldingen geeft.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


22 apr 2012 15:26
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 22 apr 2012 15:33
Berichten: 7
Woonplaats: Zevenbergen
Auto: c5 break
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 155000
Kleur: blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Startproblemen bij warme motor
Helaas worden vaak te makkelijk onderdelen vervangen(in de hoop dat het dan opgelost is) wel rekening klant uiteraard.
grt. Jan


22 apr 2012 18:14
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 24 feb 2012 17:21
Berichten: 7
Auto: C5 Berline 2.0 HDI exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 195000
Kleur: donker grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Startproblemen bij warme motor
Ik blijf erbij dat de mensen die deze ECU software geschreven hebben nagelaten hebben een zware sensor fout te melden, die systematisch ( 10 tallen keren proberen starten zonder dat de motor aanslaat of zelfs een reutel geeft )de opstartprocedure van de motor stillegt, zodat er niet kan gestart worden: uren aan een stuk met diagnose apparatuur aangekoppeld zonder duidelijke melding, tenzij allerlei randfenomenen die er niets mee te maken hebben en enkel het gevolg van de 'noodstop'
Het verschil zal dan wel zijn dat men eens de motor draait deze fouten gewoon negeert, wat niet onlogisch is.

Het probleem deed zich nooit voor bij draaiende motor.

Alleen zou je kunnen verwachten dat men zijn huiswerk maakt bij Citroen.

Deze fout is verder onbelangrijk omdat de samenloop van omstandigheden vrij uitzonderlijk is: foute sensor en slecht geprogrammeerde startroutine.

Bij Citroen zal men waarschijnlijk hier nooit iets aan veranderen.
Het zou nochtans een goede zaak zijn mocht Citroen deze informatie verder gebruiken bij de ontwikkeling van zijn toekomstige ECU's.
Wij autogebruikers verwachten van een auto dat hij betrouwbaar en goedkoop in onderhoud.
De ECU programmatie kan hierbij helpen.
In dit geval heeft hij de onderhouds mensen op meer dan een verkeerd been gezet en het kostenplaatje was voor mij!!


Omdat het probleem lang aansleepte en hoewel ik in mijn garage (officiele Citroen) vrij veel vertrouwen had en nog heb, heb ik bij een andere Citroen garage advies in gewonnen: hun diagnose was precies dezelfde.
Mijn garage heeft er zelfs een 'expert' van de fabriek laten naar kijken, zonder resultaat.
Zelfs een electronische expert in tuning heeft me een vrijblijvende analyse gemaakt met een heel verontrustend conclusie. Hij zou ook zowat de hele boel injectoren ed vervangen hebben.

Ik onderschat de problematiek niet, maar je kan van een ezel geen paard maken ( enkel bedoeld op de software).

Als men een fout niet doorgeeft, maar men laat ze wel een proces afbreken is men een ezel!

Het doorschuiven van de rekeningen is nog aan de gang.


24 apr 2012 21:54
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Startproblemen bij warme motor
Hierover verschilen wij dus van mening ;)

Verder kan ik inhoudelijk over de storing natuurlijk niets zeggen als ik geen log-uitdraai heb van de meetgegevens tijdens het optreden van de storing, (net zo min als jij waarschijnlijk)
10 tegen 1 dat daar toch wel wat uit te halen valt over de betreffende sensor.

Zonder arrogant te willen doen heb ik niet zo lang geleden ook een soortgelijke storing ( probleem met aanslaan koude motor zonder foutcodes) kunnen oplossen dank zij parameters meten, loggen en interpreteren.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


27 apr 2012 11:39
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 24 feb 2012 17:21
Berichten: 7
Auto: C5 Berline 2.0 HDI exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 195000
Kleur: donker grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Startproblemen bij warme motor
Inderdaad.

De techniekers die aan dit probleem gewerkt hebben waren stuk voor stuk 'ervaren' mensen.

Ik betwijfel Uw kunde niet, doch stel alleen de overbodige complexiteit van de foutmeldingen in vraag.

In het melden van fouten moet de systeemanalist de zaken zo transparant mogelijk houden.

De mensen die later de diagnose zullen stellen zijn wel experten maar als de fout zo belangrijk is om het hele systeem stil te leggen in een zeer vroege faze van het opstarten, mag men er geen hele troep bovenop gooien.

De hoofdzaken van de bijzaken onderscheiden is blijkbaar weinig mensen gegeven.

Dit blijft slechts een 'auto' die men koopt om tegen een zo laag mogelijke kostprijs met een bepaalde zekerheid van punt A naar punt B te rijden. in mijn geval vielen de zekerheid en de kostprijs nogal tegen.

Dit is een zeer algemene opmerking zeker niet enkel tegen Citroen gericht.


27 apr 2012 15:06
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Startproblemen bij warme motor
Ik begrijp je punt.

Ik denk alleen dat het niet realistisch is om de rekening door te schuiven naar citroen. Zij zullen sowieso vragen of er een trace is gemaakt en die is verstuurd naar het Technisch platform.
Als ze er al op in willen gaan zullen ze de logfiles willen inzien vermoed ik. En ik denk dat je dan vastloopt omdat daar de data van de temperatuursensor ook in zit.

Maar als inderdaad deze weg bewandeld is (ik lees over een expert van de fabriek, dat zou de Assistent Netwerk van het TP kunnen zijn???) dan kan het zijn dat je enige coulance krijgt op de gemaakte kosten.

Voor de duidelijkheid:
Ik geloof echt wel in de deskundigheid van de techneuten die zich er over hebben gebogen, daar gaat het niet om. Iedereen kan iets over het hoofd zien of verkeerd interpreteren. Maar dat is denk ik wel gebeurd.

Het is echter niet zo dat zo'n sensor het systeem stil legt. De mm houdt simpelweg rekening met een waarde die niet klopt, zodat het aanslaan erg moeilijk gaat. Mogelijk waren er wel co-herentie storingen opgeslagen. Maar volgens mij noemde ik dat reeds eerder.

In ieder geval wens ik je succes, en ben erg benieuwd hoe het afloopt.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


27 apr 2012 20:39
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 24 feb 2012 17:21
Berichten: 7
Auto: C5 Berline 2.0 HDI exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 195000
Kleur: donker grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Startproblemen bij warme motor
Aan BJG,

Blijkbaar heb jij nogal wat inzicht in de diagnose van de C5 en aanverwanten.

Ik ben ook erg geïnteresseerd in de werking van dit ECU systeem.

Kan je mij aan enkele links helpen ivm de ECU en het uitlezen en diagnose van deze systemen.

Mijn E-mail is electronic.products@telenet.be.

De OBD bus laat dan misschien wel toe de sensoren uit te lezen, maar de OBD bus heeft waarschijnlijk geen directe toegang tot de opstart routine van de motor en moet genoegen nemen met de resultaten van het opstart proces?
Ik hoop dat ze in de garage minstens een trace van deze fout gehouden hebben.

Mvg

Jan Jacobs


01 mei 2012 08:28
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 24 feb 2012 17:21
Berichten: 7
Auto: C5 Berline 2.0 HDI exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 195000
Kleur: donker grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Startproblemen bij warme motor
Heb op advies van BJG nog wat zaken nagemeten en kom tot de vaststelling dat tijdens het starten de 12V voeding voor de sensoren en de ECU niet doorgeschakeld wordt. ( zekering F10 op PSF1 pen 2 van de PSF1 ) De spanning blijft hier 1.8V ipv 12V Dit geeft diverse foutmeldingen op niveau motor: emissie storing, motor storings lampje licht op en het belangrijkste: de motor wil niet starten!!! In een wanhoopspoging heb ik de F10 zekering uit de houder gebracht met faston klemmen en via deze zekering de 1.8V kant voorzien van 12V.
De motor start nu wel!! Ik kan er zelfs mee rijden. In de garage heeft men nu bij wijze van test de PSF1 omgewisseld. Het probleem doet zich voorlopig nietmeer voor. Wij hopen dat ze zaak hiermee opgelost is.
Het merkwaardige aan de zaak is dat de diagnose apparatuur geen fout(en) in deze richting aangeeft en de technicus het bos instuurt met de opdracht nogal wat metingen te doen en dure onderdelen te verdenken.
Eigenlijk vraag ik me af wat er gebeurt indien F10 doorslaat, de motor start dan waarschijnlijk ook niet met dezelfde meldingen?! In mijn geval is (was) het nog subtieler en enkel bij warme motor, waardoor we het iets verder gingen zoeken.

Opgelet met dit soort ingrepen: voldoend dikke draden gebruiken en alles goed isoleren.


24 jun 2012 06:48
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Startproblemen bij warme motor
Inderdaad in dat geval start ook de motor niet.

Heel vreemd was de storingsmelding ook nu weer niet, de metingen heb ik niet voor niets geadviseerd te doen. ;)

Wel ben ik absoluut met je eens dat als er een directere melding zou zijn het probleem makkelijker door de garage zou kunnen worden gelokaliseerd.

Maar ik vindt dit soort dingen eigenlijk wel een beetje de charme van het vak, als het allemaal makkelijk was is er ook niets aan natuurlijk ;)
Al ben ik me terdege bewust van het feit dat dit voor jouw nogal wat vervelende gevolgen heeft gehad.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


24 jun 2012 20:03
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.