Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 kwaliteit citroen 
Auteur Bericht
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04
Berichten: 8048
Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170.000
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter


Naar boven
Bericht Re: kwaliteit citroen
Ik vrees dat dit draadje oeverloos gaat worden :smt017

_________________
C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda CBF 1000i 2007


12 aug 2008 20:31
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Bericht Re: kwaliteit citroen
Over de koppelingen....

Ik heb vier jaar terug de Civic (87'er) van mijn oma naar de sloop gebracht.

Als je het over betrouwbare auto's hebt.......




Maar met 120.000 km zat er al wel de zesde koppeling in.....

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


12 aug 2008 21:58
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4883
Woonplaats: Leiden
Auto: C6 3.0HDI Exclusive
Opties: 1 van 3
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 165.000
Kleur: Blanc Banquise


Naar boven
Bericht Re: kwaliteit citroen
Rene schreef:
Ik vrees dat dit draadje oeverloos gaat worden :smt017

René, met je welnemen zet ik het topic toch nog even aan.
Ik denk dat Ger hier terecht verweten is dat hij wat generaliseert, mijn begrip daarvoor overigens.
Als Guido dan bv het stoelen-uit-elkaar-val fenomeen noemt in een lijstje van problemen reageert een ander lid met ´nergens last van´.
Dat is precies het omgekeerde van generaliseren. Het feit dat iemand GEEN last ergens van heeft is geen indicatie dat het geen probleem is en is dus eigenlijk net zo´n ongeldig argument.
We kennen ook het sleutel-pictogrammen-mysterie. 6 jaar oud, 300.000 km en ze staan er nog. 3 jaar oud, 50.000 km en ze zijn (bijna) verdwenen.

gr. Ronald
Ps. Wat mij betreft kunnen we onze energie beter besteden aan Ger´s turbo-vervuilings topic. Dat gaat over iets concreets en de rest van de zaken/gevoleens kan dan meelopen inde zijlijn.

_________________
C6 3.0 V6 HDI Exclusive, BVA6, 09/2009, 120.000 km, Blanc Banquise, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5 en 1x C6)


12 aug 2008 22:25
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04
Berichten: 8048
Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170.000
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter


Naar boven
Bericht Re: kwaliteit citroen
Ik wilde hem ook niet op slot zetten hoor :lol:

nog niet :evil: ;)

Maar ik denk ook dat de echte Citroënrijders (raar genoeg) een storing voor lief nemen.

Dat zou denk ik wel veranderen als de C5 niet zweeft maar VLIEGT.


Mijn haren gaan iig staan op generaliserend geblaat.

_________________
C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda CBF 1000i 2007


12 aug 2008 22:28
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Bericht Re: kwaliteit citroen
Ik denk dat we Ger moeten proberen een zo objectief mogelijk beeld geven over wat je met een citroen (C5 althans) kan verwachten en wat niet.
Maar als hij een nieuwe wil aanschaffen, praten we natuurlijk over de PHIII, en gelden de meeste problemen die hier aangehaald worden waarschijnlijk niet omdat dit volgens mij vrijwel een kompleet andere auto is (itt de PHI - PHII, die zijn duidelijk zeer verwant).
Het motorengamma is geloof ik grotendeels wel hetzelfde als de (latere?) PHII's.
Maar ook de PHIII zal zo z'n problemen hebben, maar die zijn nu natuurlijk nog niet bekend.

Één ding is wel naar boven gekomen, en dat is dat hij beter naar een andere dealer op zoek kan gaan omdat hij zulke slechte ervaringen heeft. Dat dealers de boel flessen door dingen op de rekening te zetten terwijl ze ze niet vervangen is een heel bekend fenomeen (daar heb ik bepaalde dealers ook wel eens van verdacht); daar heeft radar of kassa ook een keer aandacht aan besteed (conclusie: het komt heel veel voor, en net zoveel bij merkdealers als bij onafhankelijke garages). Als je zoiets verwacht zou ik onderdelen die vervangen worden merken en controleren.
Als je er tijd en de kennis voor hebt kan je daarom ook beter de periodieke beurten zelf uitvoeren. Ik weet alleen dan niet hoe het zit met garantie.... om die te behouden zullen er wel dealerstempeltjes in gezet moeten worden :(

En dat de nieuwe c5 op een passaat lijkt? (en de voorkant een beetje op een bmw?).
Ik vind dat persoonlijk niet erg; ik vind de nieuwe C5 ontzettend mooi en zou 'm gewoon kopen; met bollen natuurlijk (als ik er geld voor had natuurlijk).

Er zijn natuurlijk andere mooie auto's op de markt (naar mijn mening):
alfa 159 (echt mooi)
bmw 3 (wel duur, de optielijst evenzo)
audi A4 (dito duur)
Mondeo (bij voorkeur station, maar minder mooi dan C5)
Honda Civic (zeer mooi, baanbrekend ontwerp, maar een stuk kleiner)

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


12 aug 2008 22:57
Profiel
Bericht Re: kwaliteit citroen
vier dagen een gesprek gehad met de hoofd verkoop van mijn citroen dealer.
gezamenlijk hebben wij de onderhouds en reparatie historie nagekeken en hij heeft ruiterlijk toegeven dat de plank op de onderhoudsafdeling veel te vaak was misgeslagen en had dit ook van andere klanten gehoord.
volgens hem was het erg moeilijk om goede monteurs te krijgen nu en in de toekomst
ik heb hem gezegd dat ik op zoek ging naar een andere citroen dealer ondanks de jarenlange relatie
ik blijf van mening dat een citroegarage de citroenspecialist moet zijn.
en tot mijn verrassing vandaag gevonden.
op reis eet ik vaak in hetzelfde restaurant en op 500 meter afstand staat een kleine citroen garage.
het is een familiebedrijf vader (eigenaar)al veertig jaar citroen ,dochter receptioniste en de facturen met drie jonge monteurs.
de heren waren aan het koffie drinken dus werd mij direct een kop koffie aangeboden. - super
werkwijze bedrijf wat vervangen wordt laten wij zien en wij geven de redenen waarom iets moet worden vervangen - ik had er zelf niet eens om gevraagd.
de volgende beurt wordt door deze garage uitgevoerd en er wordt naar gekeken wat de oorzaak is van de turbovervuiling i.v.m. kent men de oorzaak niet dan kan deze storing opnieuw plaats vinden - ik heb er een goed gevoel bij.
mij dank aan sommige leden voor deze tip.

tot slot
voor mij moet een auto betrouwbaar zijn en de onverwachtte kosten in het redelijke liggen.
ik rij ong. tussen de 35 en 45 dkm. met onregelmatige reistijden. - vaak s,nachts
daarom koop ik altijd om de drie a vier jaar een nieuwe citroen.
ik ga er vanuit dat een nieuwe auto een kleinere kans heeft op uitval dan oudere exemplaren.
ook ga ik er vanuit dat de kosten buiten normaal onderhoud lager zullen zijn dan bij oudere exemplaren.
dat ik dit jaar bijna zes weken (waarvan 1 week in mijn enige vakantie in het jaar) géén auto in het bezit had is voor een auto van drie jaar te veel.
het niet correct optreden van mijn oude citroen garage speel hier , bij nader inzien, een grote rol.
liefde voor citroen is goed maar ik vind dat jij kritisch mag blijven zowel over je auto als over jouw dealer.
met vriendelijke groeten
ger kingma


12 aug 2008 23:39
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04
Berichten: 8048
Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170.000
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter


Naar boven
Bericht Re: kwaliteit citroen
ger kingma schreef:
vier dagen een gesprek gehad met de hoofd verkoop van mijn citroen dealer.

Was je niet doodmoe?

Waar heb je geslapen?

Hebben ze je een beetje fatsoenlijk gevoerd?



Geintje hoor :lol:

_________________
C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda CBF 1000i 2007


12 aug 2008 23:47
Profiel
Bericht Re: kwaliteit citroen
vier dagen geleden haha


12 aug 2008 23:59
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10663
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Bericht Re: kwaliteit citroen
ger kingma schreef:
dat ik dit jaar bijna zes weken (waarvan 1 week in mijn enige vakantie in het jaar) géén auto in het bezit had is voor een auto van drie jaar te veel.
het niet correct optreden van mijn oude citroen garage speel hier , bij nader inzien, een grote rol.
liefde voor citroen is goed maar ik vind dat jij kritisch mag blijven zowel over je auto als over jouw dealer.
met vriendelijke groeten
ger kingma



klopt, dat is gewoon te veel, een nieuwe auto moet gewoon rijden.
vooral als je s'nachts onderweg bent en in het weekend.

dat die ene dealer geen goede monteurs vindt is zijn probleem en daar moet jij als klant niet onder lijden.. ik denk dat je een hele andere service gaat krijgen bij die kleine dealer.. :smt023


13 aug 2008 06:36
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Bericht Re: kwaliteit citroen
ger kingma schreef:
op reis eet ik vaak in hetzelfde restaurant en op 500 meter afstand staat een kleine citroen garage.


Waar? Waar? :shock: laat het ons weten :smt023

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


13 aug 2008 09:07
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Bericht Re: kwaliteit citroen
Klinkt goed ger.
Johan


13 aug 2008 10:47
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Bericht Re: kwaliteit citroen
Citaat:
Iedere ontwerper weet dat een onedel metaal op een edeler metaal corrodeert (van dat effect wordt vaak juist gebruik gemaakt).


Dat is te simpel geredeneerd, klauw en draagarm zijn beide aluminium legeringen, maar niet dezelfde. Het is dus niet alleen de galvanische reactie, ik denk dat ook de EBV meehelpt.

De remkracht achter is hierdoor effectiever, de klauw wordt zwaarder belast. Het is dan de combinatie van galvanische corrosie en spanningscorrosie die voor aanslag zorgt. Erg lastig om in de ontwerpfase te voorspellen.

Iedere auto ontwerper weet ook dat alles een eindige levensduur heeft en dat het zinnig is deregelijke slijtage elementen op onderhoud te ontwerpen.

Citaat:
Dat jij je originele pompje nog hebt sta ik van te kijken. Misschien ligt het aan spaarzaam gebruik of weinig gebruik van de achterwiswas of zoiets. (hij gaat natuurlijk kapot door gebruik)


Er is één pompje dat beide kanten doet, dus meer de achterruit wissen oid maakt niks uit.

Citaat:
Merken als volvo en mercedes hebben diesels die zonder ingrijpend onderhoud tot 600dkm draaien.


Volvo heeft nog nooit zelf een fatsoenlijke Diesel gebouwd. Eerst gebruikten ze VW diesels (crap) De 5cilinders die ze zelf ontworpen hebben zijn onbetrouwbaar (door ontwerpfouten!) En momenteel gebruiken ze Citroëns 2.0HDi.

Citaat:
Maar koppeling/drukgroep gaat er toch ook wel bovengemiddeld vaak aan op ondergemiddelde km-standen


Uitgerekend dat ding is dus Duitse rommel.

Citaat:
Ik vrees dat dit draadje oeverloos gaat worden


Het lijkt sterk op een aantal andere draadjes maar blijkbaar heeft men behoefte aan dit soort "discussies". De enige oplossing is resoluut de titel veranderen in : diverse problemen met mijn auto /dealer/whatever en het ergens onder "mijn auto" archiveren.

De individuele problemen (remmen gangbaar maken, koppeling, piepende ramen etc) horen gewoon in de desbetreffende forumdelen, en zijn al tot in den treure behandeld en besproken.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


13 aug 2008 12:36
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10663
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Bericht Re: kwaliteit citroen
en wat dacht je van de 1.6hdi die ook in de volvo ligt nu.... :mrgreen:


13 aug 2008 12:39
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Bericht Re: kwaliteit citroen
EvilTwin schreef:
Citaat:
Iedere ontwerper weet dat een onedel metaal op een edeler metaal corrodeert (van dat effect wordt vaak juist gebruik gemaakt).


Dat is te simpel geredeneerd, klauw en draagarm zijn beide aluminium legeringen, maar niet dezelfde. Het is dus niet alleen de galvanische reactie, ik denk dat ook de EBV meehelpt.

De remkracht achter is hierdoor effectiever, de klauw wordt zwaarder belast. Het is dan de combinatie van galvanische corrosie en spanningscorrosie die voor aanslag zorgt. Erg lastig om in de ontwerpfase te voorspellen.

ik weet niet wat ebv is (behalve Epstein-Barr virus), maar ik weet wel dat 'galvanische corrosie' en 'spanningscorrosie' imo gewoon feitelijk hetzelfde zijn.
Ik weet niet wat jij eronder verstaat, maar ik neem aan beide gewoon standaard electrode potentiaal gerelateerd (anders: licht scheikundig toe; als ik het te simpel doe). Dus wel gewoon een edel en onedel verhaal. Welke materialen dat zijn doet niet ter zake en daar heb ik het ook niet over. Als het zo lastig te voorspellen was hadden veel meer auto's hier last van; er zijn echt legio auto's met ophangingen uit vergelijkbaar materiaal; de C5 is hierin echt niet revolutionair.

Citaat:
Er is één pompje dat beide kanten doet, dus meer de achterruit wissen oid maakt niks uit.

Het is mij onduidelijk of jij wel of geen achteruitwiswas hebt, maar volgens mij ben je niet in detail bekend met het probleem: de pomp zelf gaat niet stuk, maar de keuze of je achter of voor kan wassen. Het mechanisme wat dat bepaald slaat vast. Als je altijd en alleen voor wast, zal je per definitie nooit dit probleem tegenkomen.

Citaat:
Maar koppeling/drukgroep gaat er toch ook wel bovengemiddeld vaak aan op ondergemiddelde km-standen

Uitgerekend dat ding is dus Duitse rommel.

lekker belangrijk; rommel is rommel, en het zit in mijn auto. Dat het uit duitsland komt of van de maan maakt niet uit; citroen stopt het in hun auto's. Zo denk ik er over in ieder geval.

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


13 aug 2008 13:08
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 nov 2007 23:47
Berichten: 4456
Woonplaats: Zeewolde
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2


Naar boven
Bericht Re: kwaliteit citroen
EvilTwin schreef:
Volvo heeft nog nooit zelf een fatsoenlijke Diesel gebouwd. Eerst gebruikten ze VW diesels (crap) De 5cilinders die ze zelf ontworpen hebben zijn onbetrouwbaar (door ontwerpfouten!) En momenteel gebruiken ze Citroëns 2.0HDi.



waar komt dit vandaan?
bron? want een collega van mij rijdt zo'n D5 en vind de citroen helemaal niks
wil ik hem wel even om de oren slaan met de bron

;)

_________________

Afbeelding

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK
ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk
ex Xantia 19sd pallas
ex Xantia 19d
ex Citroen BX TD
ex lelijke eenden (what's in a name)


13 aug 2008 16:45
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 65 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.