Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 kwaliteit citroen 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Bericht Re: kwaliteit citroen
Er zit denk ik ook 20 keer meer electronica in een C5 dan er aan mechanische dingetjes inzitten...

Idd, wat mij betreft een conclusie die nergens op gebaseerd is...

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


11 aug 2008 19:10
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Bericht Re: kwaliteit citroen
Ik was echt nog vriendelijke en begripvol tot nu aan toe. Ook omdat ik niet schrik als mensen een ander merk willen. Mijn leven hangt ook niet af van rijden in dit merk. Tja, wanneer mijn dealer zegt dat er geen andere radio in een C5 kan dan dat wat er in zit(echt waar door de dealer zo gezegd) kom ik dus bij mijn bekende citroen specialisten terecht.

Maar zoals gezegd was ik vriendelijk en begripvol. Wanneer je als enige reactie aanhaalt dat je met je vragen de raad krijgt een andere automerk te kopen, heb je niet goed gelezen denk ik.
En kom ik weer met mijn eerdere opmerking dat elke reden om te kiezen voor een merk f model voor jou de goede zal zijn. Als het maar geen drogreden is. Gewoon eens van een merk afwillen kan toch?
Ook een mercedes met luchtvering is duurder dan met wokkels. En neem maar aan dat luchtveering lekkerder kan rijden. Natuurlijk vind ik het jammer dat de bollen er steeds meer uit gaan. Vroeger was de GS nog met bollen, nu dus de duurdere modellen C5 en C6.

De klachten, natuurlijk heeft een C5 zwakke punten, net als elk ander merk. Kijk maar eens bij problemcar, bv naar Ford en brandstofpomp. Door slijtage van de dieselbrandstofpomp komt er dus metaalsluitsel richting injectoren, kleppen en cilinder. En zo heeft elk merk zijn punten.

Doet me overigens denken aan vroeger: die reklame dat er zoveel vitamines, mineralen etc in pindakaas zouden zitten. Het jongetje: "en ik vind pindakaas gewoon lekker".
Johan


11 aug 2008 19:45
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10663
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Bericht Re: kwaliteit citroen
de TS heeft wel een punt betreffende garages..
heb het hier vaak genoeg de revue zien passeren dat er weer een dealer behoorlijk de plank misslaat en met dank aan onze sponsor een reparatie weer voorkomen kon worden.

maar als ik zo rond kijk doen de dealers bij andere merken het niet beter...
hoor altijd wel iemand klagen dat zijn dealer dit of dat....

vrienden van mij kochten ooit een nissan primara met een sportpakket...
toen de auto geleverd werd was het sportpakket er vakkundig afgehaald...
na een paar brieven en dreigingen met ontbinden van koopcontract is het pakket terug geplaatst.
natuurlijk zijn ze toen bij een andere dealer op onderhoud gegaan,
na een paar jaar waren ze een kapje van de LM velg kwijt en ze bestelde een nieuwe bij hun dealer...
belt die dealer hun op waarom zij de orginele nissan velgen veranderd hadden??
mijn vriend tegen die dealer "dit zijn de orginele van de aankoop"
had de leverende dealer in het begin er een paar daewoo velgen opgezet.......


en natuurlijk vind ik het ook spijtig dat Citroen een nieuwe C5 met bollen voor mij onbetaalbaar maakt, maar zoals reeds gezegd reed de bolloze versie ook geweldig en deed hij niet onder voor mijn std HP variant.


maar laat ons hier verder niet de TS afschieten, iedereen mag zijn mening hebben ook al is dat niet dezelfde als vele van ons.


;)


11 aug 2008 20:31
Profiel
Bericht Re: kwaliteit citroen
Ik denk inderdaad dat de C5 echt prima in elkaar steekt. Akkoord wij hebben veel problemen gehad met onze C5 maar ik heb echt het idee dat dit vaak te wijten is aan de dealer. Er zijn dingen bij ons gebeurt die niet hadden mogen gebeuren zoals het slecht aandraaien van de voorwielen, het tot 2 keer toe vervangen van de achtervering wegens inzakken bij stilstand binnen een paar maanden tijd met vage uitleg dat de eerste vervangingsveren een productie fout was van de fabriek (slechte serie). Daar ontstaan dan veel repeterende mankementen uit en dat gaat op de duur behoorlijk irriteren en dan ben je sneller geneigd om je auto als 'slecht' te categoriseren.


11 aug 2008 22:30
Bericht Re: kwaliteit citroen
ik beloof jullie dat ik geen enkele kritiek meer over de c5 zal schrijven.
met vriendelijke groeten
ger kigma


11 aug 2008 22:45
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52
Berichten: 935
Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6


Naar boven
Bericht Re: kwaliteit citroen
Citaat:
wat is jullie mening ?
mvg
ger kingma


Citaat:
iedereen mag zijn mening hebben ook al is dat niet dezelfde als vele van ons.


dus gewoon doorgaan met posten!

_________________
Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep


11 aug 2008 22:55
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04
Berichten: 8049
Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170.000
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter


Naar boven
Bericht Re: kwaliteit citroen
Sapperdeflap :smt017 Hier is iemand met zijn tenen onder de pedalen gekomen.

Zijn die dingen ook al fout?

_________________
C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda CBF 1000i 2007


12 aug 2008 00:33
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Bericht Re: kwaliteit citroen
ger kingma schreef:
ik beloof jullie dat ik geen enkele kritiek meer over de c5 zal schrijven.


Je mag best kritisch zijn, maar kritiek schrijven is objectief blijven. Simpelweg stoom afblazen over(vermeende) problemen is wat anders (hebben we daar geen klaagtopic voor?). Als ik onzin over Franse auto's in het algemeen en Citroëns in het bijzonder wil lezen dan ga ik wel naar het autoweek forum.

Dus niet DE C5 heeft kwaliteitsproblemen, maar JOUW C5 is iets mis mee.

Onzin als een pollenfilter dat niet vervangens is of het zogenaamd niet kunnen wisselen van de radio is natuurlijk geen afspiegeling van "kwaliteit".

Als je simpelweg je klacht netjes omschrijft kun je hier een weldaad aan kennis en ervaring verwachten, bovendien vriendelijkheid en hulpvaardigheid. Als je op hoge poten binnenkomt: er deugt niks aan de C5, de garages etc. dan krijg je dat 10x terug.

We vinden het soms zelfs leuk om ons te buigen over andermans problemen :smt203

Als je even doorgeklikt had dan had je ook gezien dat er een draadje was met top 100 elektronica problemen, waarin al snel bleek dat er eigenlijk weinig echte structurele elektronica problemen zijn.

Het forumdeel elektronica echter, staat vol met vragen als hoe stop ik grotere speakers erin of draait mijn RD2 ook mp3?, geen enkele echt indicatie dus van elektronica problemen. (Niet)Inklappende spiegels of parkeerhulp met een caravan allergie evenmin.

Topics zoals deze dus:
viewtopic.php?f=6&t=2826

met dingen die gewoon in de handleiding staan...er staan niet voor niks zeven pagina's over iets simpels als de afstandsbediening in.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


12 aug 2008 01:23
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Bericht Re: kwaliteit citroen
Voor mensen die niets aan te merken hebben op de kwaliteit van citroen, wil ik ff de volgende (kritieke) punten aanwijzen om een wat objectievere balans te creeeren :smt203 :

Koppakking PHI 2.0 HDI (ze gaan bij ca. 200dkm kapot)

koppeling PHI 2.0 HDI (gaan ook bij ca 200dkm kapot)

Achterruit PHI break .... onbeschrijfbaar

Ruitensproeierpompje PHI .... wie heeft z'n originele nog :lol:

slijtage achterbanden PHI (ca elke 60dkm nieuwe... da's veel te snel)

Ook de achterklep van de break heeft neiging tot roesten (plastic strip handvat achterklep trilt tegen de lak en slijt in)

ik hoor wel eens wat commentaar over HPI motoren en vrijwel onoplosbare problemen (nota bene van citroen dealers :roll: )

Het blijven facetten die de auto heel duur in onderhoud maken; dat merken de mensen die ècht kilometers maken; zeg maar 60dkm+ per jaar. Kijk, als je maar 15000 ofzo per jaar rijdt, ja, dan moet je na 4 jaar een keertje nieuwe achterbanden, soit, en komen de werkelijke problemen niet aan het licht.
Maar zeg nou zelf, je koopt een citroen om vele kilometers in comfort door te brengen :D

En dit zijn toch problemen waarvan toch bijna alle (zoniet alle) C5's (met hetzelfde type) last van hebben. Een aantal vind ik niet kunnen voor een auto die bedoeld is om veel kilometers af te leggen, en ook nog eens heel zwaar moet concurreren in het lease segment. Het zijn tevens slordige ontwerpfouten waarvan citroen niet wil leren. Bij een vervangende achterruit of ruitensproeierpomp krijg je gewoon weer dezelfde, die naar dezelfde verloop van tijd weer het mankement vertoont. Wat dat betreft lijkt citroen niet te willen streven naar een beter produkt.
Een aantal fouten komen bij mij ook over alsof de R&D ontwikkelin een beetje heeft lopen slapen, aangezien er tientalle miljoenen in de ontwikkeling van een auto gestopt worden.
(ook sommige ergonomiezaken zijn opmerkelijk: je krijgt een onbruikbare bekerhouder naast het stuur (die hebben ze bij de PHII wijzelijk laten vallen), maar je hebt geen vakje waar je cd's op zou kunnen bergen, behalve het grote dashboardkastje waar je als bestuurder niet bijkan.... Nee, wat moet je nou met cd's in een auto :lol: )

Electronica heeft zo z'n nukken, maar de meeste echt grote problemen zijn volgens mij wel opgelost, en is imo niet de zwakste schakel.
De vering is van oudsher een systeem waarvan men denkt dat het zo onbetrouwbaar is, maar het is in ieder geval minstens zo slijtvast als normale dempers. Het systeem is echter ingewikkeld, waardoor het vakkennis vergt om problemen op te lossen.

De PHII heeft denk ik wat minder problemen, maar er rijden natuurlijk nog niet zo veel PHII's met echt veel kilometers op de teller (250dkm+) rond, dus dat is nog afwachten. De PHIII is helemaal afwachten.

Maar goed, heel veel merken hebben zo modellen en versies met specifieke problemen.
Wil je een auto met weinig problemen, koop dan een simpele auto zonder toeters of bellen, bij voorkeur een japanse of duitse. Een instap corsa of yaris oid. De rijervaring is dan natuurlijk wel wat anders :smt080

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


12 aug 2008 02:00
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10663
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Bericht Re: kwaliteit citroen
60 k met achterbanden is nog netjes, je moet eens een mpv kopen dan kan je pas banden wisselen.... ;)

dan wil ik nog opmerken, de waterpomp van mijn wagen was een met kunstof binnenwerk deze is vervangen door een met Rvs binnenwerk, dus ze vervangen niet zomaar met het zelfde spul.

en 1 ding vind ik belangrijk wat je zegt..

Citaat:
waardoor het vakkennis vergt om problemen op te lossen


dit betreft eigenlijk de hele C5, de dealers moeten niet voor niets om de zoveel tijd op cursus bij de importeur om bij te scholen..... ;)


12 aug 2008 06:33
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39
Berichten: 2466
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste


Naar boven
Bericht Re: kwaliteit citroen
@Guido,

Je vergeet nog een klein probleempje wat ook door de constructeur makkelijk voorkomen had kunnen worden de hydraulische leidingbundel van de phase 1 achter het motorblok.
Als ze een klein stukje hitteschild van begin of aan al hedden gebruikt ipv na modeficatie was een hoop geld met name bespaard gebleven!

Verder kan ik me geen beter rijdende auto bedenken op dit moment!

_________________
Citroen 2cv6 spécial 1986


12 aug 2008 07:56
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04
Berichten: 8049
Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170.000
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter


Naar boven
Bericht Re: kwaliteit citroen
ronama schreef:
60 k met achterbanden is nog netjes, je moet eens een mpv kopen dan kan je pas banden wisselen.... ;)


:smt017

Ik heb al 60k gedraaid. achterbanden zijn nog nieuw, voorbanden ook

_________________
C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda CBF 1000i 2007


12 aug 2008 08:31
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Bericht Re: kwaliteit citroen
Er zijn nog wel meer rare probleempjes die ik vergeet:

-het scheef corroderen van de remklauwen achter... da's ook een echt apart probleem, ik heb het nog nooit gezien bij andere auto's :smt080

-het schuim in de zitting van de stoelen scheurt inwendig

maar 60k met achterbanden vind ik weinig, voor zo'n auto. Dat suv's meer banden vreten kan ik me voorstellen, evenals sportieve auto's (M3, RS6). Die hebben niet alleen meer vermogen, maar ook vaak veel meer negatieve camber om de grip te verhogen.

Ik ben benieuwd of het koppelingspobleem en het koppakkingsprobleem terugkomen. Mijn auto heeft nu ruim 350dkm gereden, dus ik zal het tussen nu en 1,5 jaar weten. Ik baseerde mijn uitspraak voornamelijk op het achterruitprobleem en het ruitensproeierpompprobleem. Mijn auto heeft nu z'n 4e achterruit, en z'n 10'e of 15e ruitenwisserpomp (tel kwijtgeraakt). Het ruitensproeierpompje houdt het nu al verdacht lang uit, dus misschien is dat eindelijk een ander type / materiaal. Gelukkig is het meeste onder garantie danwel met coulance vervangen, maar dat houdt nu wel behoorlijk snel op denk ik. Ik wacht al ongeveer op het moment dat ik de achterruitmod ga toepassen.

Reparaties aan het leidingwerk zijn helaas vaak duur vanwege de arbeidskosten. Misschien maar eens kijken of er preventief een hitteschild te maken is.
Toch is het een fantastisch systeem, er bestaat gewoon geen auto waar je gerust 700kg in de koffer kan gooien zonder dat het ten koste van de wegligging gaat, en het volgende moment weer met een lege koffer even confortabel te rijden. Auto's met luchtvering achter (opblaasbare luchtzak) zijn m.i. een minderwaardig alternatief.
Of caravans en zwaren aanhangers die een beetje ongelukkig geladen zijn. Het blijkt ook wel als je dit soort situaties tegenkomt je ook geen PHIII met normale vering moet hebben.
Ook handig met laden lossen; kofferbak omhoog, kofferbak omlaag.
Zelfs handig met autowassen. Bodem met de hogedrukspuit reinigen? ->auto omhoog. Dak wassen? -> auto omlaag

Rene schreef:

:smt017

Ik heb al 60k gedraaid. achterbanden zijn nog nieuw, voorbanden ook

Welke banden heb je? Misschien heb je hardere banden?
Meestal is de linker (?) achterband na 60dkm aan vervanging toe (scheef versleten) met een michelin energy saver.
Met een michelin premacy gaat het nog sneller imo.
Maar goed, ik heb begrepen dat dit een afstelling omwille van rijkwaliteit is (dus geen echte fout maar een keuze), en dat bij de PHII de achterbanden beide gelijkmatig wegslijten.

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


12 aug 2008 08:40
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Bericht Re: kwaliteit citroen
Citaat:
slijtage achterbanden PHI


mijn eerste set achterbanden deed 75dkm. Iets minder dan mijn xant (>100dkm) met evenzeer hard jakkeren en hoge bochtsnelheden. Maar dat heeft natuurlijk niks met kwaliteit te maken, maar met onderhoudskosten. En, zoals je al eerder hebt kunnen lezen, die is bovengemiddeld laag (2ct/km)

Citaat:
Ruitensproeierpompje PHI .... wie heeft z'n originele nog

Ik ben ook nog aan mijn eerste sproeier pompje, al heb ik wel een ander exemplaar liggen. Voornamelijk omdat ik het reservoir vervangen heb en de zooi erbij kreeg.

Citaat:
het scheef corroderen van de remklauwen achter... da's ook een echt apart probleem, ik heb het nog nooit gezien bij andere auto's


Er is dan ook geen andere auto met een dergelijke volledig lichtmetalen achterwielophanging. (men zegt dat de Xant hetzelfde effect kan hebben, nooit last van gehad)

Maar je gaat mij niet wijsmaken dat de C5 de enige auto is waar er wel eens remmen gangbaar gemaakt moeten worden. :mrgreen:

Citaat:
het schuim in de zitting van de stoelen scheurt inwendig


Geen last van en ik ben >100kg. Ze piepen wel een beetje. Overigens maakt Faurecia, onderdeel van PSA, ook stoelen voor diverse Duitse fabrikanten.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


12 aug 2008 09:43
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Bericht Re: kwaliteit citroen
EvilTwin schreef:
Maar je gaat mij niet wijsmaken dat de C5 de enige auto is waar er wel eens remmen gangbaar gemaakt moeten worden. :mrgreen:

dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat het een ontwerpfout is. Iedere ontwerper weet dat een onedel metaal op een edeler metaal corrodeert (van dat effect wordt vaak juist gebruik gemaakt).

Dat jij je originele pompje nog hebt sta ik van te kijken. Misschien ligt het aan spaarzaam gebruik of weinig gebruik van de achterwiswas of zoiets. (hij gaat natuurlijk kapot door gebruik)

qua stoelen: je weet wel over welk probleem ik het heb? (scheur aan de bovenkant onder de stof, aan bestuurderszijde zit ie aan de portierkant, en wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat een onderliggend stuk plastic als een soort schaar fungeert (scherpe hoek). (althans, dat is zo mijn inschatting als ik het voel)

De onderhoudskosten van mijn C5 PHI raam ikzelf op ca. 4,28 ct/km, terwijl de xantia op ca. 2,5ct/km zat. (dit baseer ik even op de rijhistorie van mijn vader, hij heeft in beide auto's meer dan 300dkm gereden en alle kosten voor zijn bedrijf bijgehouden (dus makkelijk en foutloos na te rekenen). Beide met zo ongeveer dagelijks dezelfde route (90% snelweg) en geen rare rijstijl (monotoom snelweg). Bijna 2 keer zoveel dus, en als je dat soort kilometers rijdt, lopen die kosten behoorlijk op: bijna 15000 euro voor een C5 tegenover bijna 8000 voor een xantia.
Dit soort verschillen merk je natuurlijk sneller als wanneer je weinig kilometers maakt, zeg pak 'm beet 15000 per jaar. Dan is het verschil jaarlijks maar 300 euro, gemakkelijk te missen als je een keer voor een 'grote' uitgave staat als een nieuw setje banden in de 4 jaar.

Een representatief beeld lijkt me, met name gezien het zeer hoge aantal kilometers, en het feit dat er vrijwel uitsluitend op de snelweg wordt gereden. Ik denk dan ook dat er niet zo heel veel C5'en zijn die zo representatief de onderhoudskosten in beeld kunnen brengen, ook tov de xantia.

Met name een kapotte koppakking en kapotte koppeling zijn natuurlijk dure reparaties. (alhoewel 1 keer een kapotte hydroliekleiding ook richting 1000 euro kan gaan)

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


12 aug 2008 09:52
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.