Ervaring gevraagt met koelkast in caravan aan tijden rijden.
Auteur |
Bericht |
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Ervaring gevraagt met koelkast in caravan aan tijden rijden.
We gaan nu voor het eerst met de C5 en een caravan op pad. Heb de 7 polige stekker van de caravan vervangen door een 13 polige. De bedrading van de caravan was al voor een 13 polige. En dus een geschakelde constant stroom aansluiting voor de koelkast, motor uit; dan geen stroom. Omdat ik tijdens lange ritten de koelkast wel wil gebruiken is mijn vraag of er mensen met ervaring zijn over het stroomverbruik van de koelkst en een te lage spanning van de accu in de C5. Oftewel een te grote stroomvraag van de koelkast voor de dynamo/accu tijdens het rijden. Kan ik dus de koelkast aanzetten zonder problemen te hoeven verwachten.
De optie van de koelkast tijdens het rijden laten werken op gas is voor mij geen optie! Uitwaaien is hij wel tegen beschermd. Maar tegen door het schommelen in de leidingen komen van vloeibaar gas niet. Johan
|
15 mei 2008 13:46 |
|
|
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Re: Ervaring gevraagt met koelkast in caravan aan tijden rijden.
Er zijn ervaren caravanners hier....
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
15 mei 2008 13:47 |
|
|
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Ervaring gevraagt met koelkast in caravan aan tijden rijden.
Geen ervaring met de C5.....
Maar met de R21 GTD ( '91 ), de Legacy en de twee Forresters van mijn vader wel.
En dat gaf geen enkel probleem.
Ik neem aan dat er hier ook wel mensen zijn die weleens een koelkast op de aansluiting in de kofferbak hebben draaien (had Robbert dat niet??). Ik denk dat dat qua stroomverbruik vergelijkbaar is.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
15 mei 2008 13:54 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10661
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Ervaring gevraagt met koelkast in caravan aan tijden rijden.
ik heb wel zo'n koelbox die je op de 12v kan aansluiten en dat heeft naar zuid duitsland geen problemen gegeven.
|
15 mei 2008 13:57 |
|
|
Citroënnetje
V.I.P.
Geregistreerd: 07 okt 2007 20:15 Berichten: 1617 Woonplaats: Flevoland
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Naar boven
|
Re: Ervaring gevraagt met koelkast in caravan aan tijden rijden.
Geen enkel probleem! Ik heb een dometic 1600 EPZ (75w) in de keuken van mijn vouwwagen zitten *); deze koelt tijdens het rijden. *(en nog een zelfde aangesloten in de kofferbak) Ik heb de vouwwagen nu achter mijn 3e auto (Avensis (benz), Grand Scenic (LPG) en nu een C5 (diesel) hangen en de accu geeft geen enkel probleem. Logisch, want tijdens een draaiende motor levert de dynamo al het vermogen.. . Het is wel van belang dat je de wagen niet aangekoppeld laat zitten als je de auto stil- en afzet; dan kan de accu leegraken. Maar daar heb jij geen last van gezien de schakeling van de constante stroomdraad.
_________________ Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
|
15 mei 2008 14:00 |
|
|
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: Ervaring gevraagt met koelkast in caravan aan tijden rijden.
Mijn vraag gaat idd alleen voor de C5, die kan er zo slecht tegen wanneer de de accu een te lage stroom levert. Dan krijg je allerlei storingen en zo heb ik hier gelezen. En wanneer de dynamo niet genoeg kan leveren aan de koelkast, airco en alle andere verbruikers wordt volgens mij de accu om hulp gevraagt. En niet bijgeladen dus. Met als gevolg te laag aantal Volt's. Vandaar mijn vraag om ervaringen met de C5. Met andere auto's met vouwwagen en koelbox achter in de auto, en ook onze Opel camper, heb ik er ook goede ervaringen mee. In de camper stond de koelkast tijdens het rijden altijd op 12 Volt. Johan
|
15 mei 2008 14:22 |
|
|
Citroënnetje
V.I.P.
Geregistreerd: 07 okt 2007 20:15 Berichten: 1617 Woonplaats: Flevoland
Auto: C5 V6 Exclusive
Opties: Vol incl. standkachel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: E
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 223.000
Kleur: Blue Mauritius
Naar boven
|
Re: Ervaring gevraagt met koelkast in caravan aan tijden rijden.
Oeiiii, Op wat voor manier werkt de stroomafgifte? Externe/interne stroomgebruiker --- accu ---dynamo of Bij stilstaan Externe/interne stroomgebruiker --- accu en dan bij rijden: Externe/interne stroomgebruiker --- dynamo (en eventueel accu?)
_________________ Terug op het oude nest....Gewoon omdat het kan.
|
15 mei 2008 14:58 |
|
|
adev
V.I.P.
Geregistreerd: 24 feb 2007 16:28 Berichten: 122
Auto: C4 Picasso Image
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
Kleur: wit
Naar boven
|
Re: Ervaring gevraagt met koelkast in caravan aan tijden rijden.
JHV schreef: We gaan nu voor het eerst met de C5 en een caravan op pad. Heb de 7 polige stekker van de caravan vervangen door een 13 polige. De bedrading van de caravan was al voor een 13 polige. En dus een geschakelde constant stroom aansluiting voor de koelkast, motor uit; dan geen stroom. Omdat ik tijdens lange ritten de koelkast wel wil gebruiken is mijn vraag of er mensen met ervaring zijn over het stroomverbruik van de koelkst en een te lage spanning van de accu in de C5. Oftewel een te grote stroomvraag van de koelkast voor de dynamo/accu tijdens het rijden. Kan ik dus de koelkast aanzetten zonder problemen te hoeven verwachten.
Johan Wij hebben altijd de koelkast in de caravan op 12 Volt achter de auto, hebben daar nooit problemen mee gehad.
_________________ Pack Look, automatische airco, Connecting Box, Mistlampen in voorbumper, parkeersensoren voor en achter, Radio/CDspeler, 16 inch wielen TomTom Go930 C5 Berline 2002 C5 Break 2005
|
15 mei 2008 15:05 |
|
|
Hans47
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 dec 2006 16:42 Berichten: 305 Woonplaats: Middelburg
Auto: 2.0 ligne prestige berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9363CJ
Productienummer: 10013
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: gris fulminator
Naar boven
|
Re: Ervaring gevraagt met koelkast in caravan aan tijden rijden.
volgens mij krijg je geen storingen door een koelkast/koelbox rechtreeks en permanent aan te sluiten op 12v. Ik heb daarmee geen enkel probleem ondervonden, rijdend niet en ook niet met geparkeerde auto; in het laatste geval zorgt de eco-mode voor de bescherming van de accu. Maar denk dus niet dat ie de hele nacht blijft koelen...
|
15 mei 2008 19:30 |
|
|
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8048 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 170.000
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: Ervaring gevraagt met koelkast in caravan aan tijden rijden.
Volgens mij spreek je jezelf tegen.
Als de koelkast rechtstreeks op de accu staat, krijgt de ecomode het ding écht niet uit.
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda CBF 1000i 2007
|
15 mei 2008 22:38 |
|
|
JHV
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21 Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: Ervaring gevraagt met koelkast in caravan aan tijden rijden.
rene, De opmerking van jouw spookte ook door mijn hoofd, de geschakelde stroom, en de constant stroom, gaan volgens mij buiten de eco modus om. Daarnaast is mijn vraag of de eco modus, die op 30 minuten staat bij mij, ook voldoende is voor stroomgebruik van de koelkast. Voor de radio werkt die prima, maar een koelkast vraat wel even wat meer stroom. Avd en hans, dank voor jullie ervaring. Citroennetje, mijn basis elektronica(toen nog elektronisch ) kennis dateerd van een 30 jaar geleden. Maar ik zal mijn hersens hier eens over laten kraken, een leuk puzzeltje voor tijdens een regenbui. In de 32 jaar oude camper namen we ook altijd een beschermer mee tegen te laag Voltage van de accu bij het niet draaien van de motor: mijn vinger van mijn rechterhand die het knopje van de koelkast bij stilstand omschakelde naar uit. Later heb ik de koelkast op de huishoudaccu aangesloten. Johan
|
16 mei 2008 08:54 |
|
|
Hans47
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 dec 2006 16:42 Berichten: 305 Woonplaats: Middelburg
Auto: 2.0 ligne prestige berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9363CJ
Productienummer: 10013
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 200000
Kleur: gris fulminator
Naar boven
|
Re: Ervaring gevraagt met koelkast in caravan aan tijden rijden.
Ik heb gezegd rechtstreeks op de 12v, niet op de accu. Rechtstreeks op de 12v is de extra aansluiting -althans bij de berline- tussen de voorstoelen. Daar werkt de eco-mode wel degelijk op.
|
16 mei 2008 21:23 |
|
|
citroendreamer
V.I.P.
Geregistreerd: 13 dec 2006 20:39 Berichten: 571 Woonplaats: Wijk bij Duurstede
Auto: C5 Break
Opties: PDC, Nav. RT3
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10182
Productienummer: 10129
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 235000
Kleur: NOIR OBSIDIEN
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: Ervaring gevraagt met koelkast in caravan aan tijden rijden.
Ik had Telefoon met navigatie(op sig. plug), koeler 12v achterin en de koelkast van de caravan. Bij stilstand liep de 12v wel terug. Dus trok ik de koelkast eruit. Maar nooit problemen gehad...
_________________ Citroen C5 Break
|
16 mei 2008 21:43 |
|
|
EddyUn
|
Re: Ervaring gevraagt met koelkast in caravan aan tijden rijden.
Ik heb met de C5 nog geen ervaring met de caravan. Maar als je slim bent vul je de koelkast pas op het laatste moment met je spullen thuis uit de koelkast. Zorg ervoor dat hij goed vol zit, lege ruimte kun je prima met flessen/flesjes ijskoud water (uit de vriezer/koelkast thuis) vullen. Er zit dan zoveel kou in de koelkast dat deze zelf nauwelijks stroom nodig heeft om hem op temperatuur te houden. Op die manier kun je dan eventuele problemen al meteen voorkomen en het kost nauwelijks iets.
Eddy
|
27 jun 2008 09:23 |
|
|
jeroenbusser
C5club Rookie
Geregistreerd: 19 dec 2006 23:35 Berichten: 33 Woonplaats: Marssum
Auto: C5 2,0 16v exclusive break
Opties: pack JBL
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 136000
Kleur: donkergijs met
Naar boven
|
Re: Ervaring gevraagt met koelkast in caravan aan tijden rijden.
Geeft bij mij geen enkel probleem. Heb het op dezelfde manier aangesloten, geen draaiende motor is geen spanning op de koelkast. Ik heb niets waargenomen wat anders is als anders bij het rijden met de caravan aan het elektrisch circuit. Het enige wat zeer hinderlijk was, was dat de spiegels inklapten bij inhalen van vrachtauto's en touringcars en tegemoetkomende vrachtauto's. Na zo'n inklapactie moest ik de auto eerst weer stilzetten omdat de elektromotortjes in de spiegel niet de power hadden om de spiegels (met caravanspiegels erop) tegen de rijwind weer terug te duwen naar buiten. Verder goeie trekauto.
_________________ Jeroen Busser, C5 Ph2 2.0 16v exclusive break
|
27 jun 2008 13:27 |
|
|
|