Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 Afgebroken tap verwijderen 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afgebroken tap verwijderen
Klinkt als nog even doorzetten om de tap eruit te krijgen. Vervoer op een ambulance of slepen is wellicht goedkoper dan het lichten van de kop.


29 aug 2022 19:10
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 472
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afgebroken tap verwijderen
Nou, probleem is alleen dat een serieus bedrijf de kop los op de bank wil leggen. En ook een seriezue rekening zal presenteren. Heb nog geen prijs opgevraagd, maar die gaat vast aardig over de 100 euro heen. En afgezien daarvan krijg je de nieuwe pakkingen ook nog te betalen.

Blijft de kop in de auto zitten dan kan er niet serieus gewerkt worden, dan wordt het hoogstens het betere hak- en breekwerk. En dat kost ook.

Ik heb al een 2de handse kop gezien van 174€, een andere voor 40. Maar die van 4o heb ik nog geen contact mee kunnen krijgen. Apart nog een setje pakkingen voor een 50 euro en dat zijn de kosten wel zo'n beetje zolang er niks anders meer fout gaat. De spullen voor de distributie had ik al liggen.

Voor die zeg 200 euro heb ik dan op zeker een goeie kop, ipv een aardg bedragje voor proberen verwijderen. Als het lukt scheelt het natuurlijk vooral een hoop werk, maar als het fout gaat moet ik alsnog aan de slag én die 2e hands kop plus pakkingen kopen. Wordt het uiteindelijk nog een dure klus.

Ik denk nu dat ik maar op zeker speel en op het gemak een goeie kop voor een mooie prijs ga zoeken. Ik heb een andere auto, dus kan zonder haast de boel opknappen.

Ik ga wel kijken of ik ergens zo'n speciale bus kan vinden voor het verwijderen van precies dit soort dingen. Maar hangt van de prijs en de kwaliteit af of dit interessant is.


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


29 aug 2022 20:09
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afgebroken tap verwijderen
Iets erop lassen werkte niet?


29 aug 2022 20:53
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4510
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afgebroken tap verwijderen
WilC5 schreef:
Nou, in eerste instantie heb ik het originele tapeind laten zitten, de bout kwam goed los. Probleem begon toen ik de bout weer probeerde vast te zetten, toen kwam de schroefdraad van het blok mee met het tapeind. Na het plaatsen van de helicoil wel een nieuw tapeind gebruikt.

Bij mij zijn ze er ook altijd goed uitgekomen en altijd nieuwe gemonteerd, de laatste keer bekeek ik de oude eens goed, de top van het schroefdraad was bij alle tapeinden beschadigd. Voor de grap geprobeerd te monteren, dat gaat niet soepel, met de hand indraaien lukt niet, een nieuwe kun je met de hand helemaal indraaien. Het is niet dezelfde motor, het idee erachter is wel hetzelfde, snap de reden waarom ze dit zo geconstrueerd hebben niet helemaal, moet je soms ook niet willen :D

Dat gereedschap, ziet er zo mooi uit in de filmpjes, maar werkt in de praktijk dus niet zo goed begrijp ik uit de reviews :?


29 aug 2022 21:14
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10
Berichten: 4077
Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afgebroken tap verwijderen
kijk eens op vida xl die hebben best een hoop gereedschappen en tot mijn verbazing ook goede kwaliteit

_________________
groetjes edwin

lexia en diagbox aanwezig


steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST


30 aug 2022 19:07
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4510
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afgebroken tap verwijderen
Hopelijk lukt het om de tap eruit te krijgen, of een andere kop erop, heb ook een keer zoiets gehad met een kop, heb toen niet fijn geslapen :? Gelukkig was het een losse kop voor een ombouw project, eigenlijk geluk bij een ongeluk, bleek niet de juiste kop te zijn :)


30 aug 2022 19:36
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 472
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afgebroken tap verwijderen
Dank Edwin voor je bijdrage.

C5HD110 Daar had je zeker mazzel mee dat het niet de juise kop bleek te zijn. Maar had je die tap er nog uit weten te peuren?

Wat zou jij als eerste doen, geld uitgeven aan poging(en) om de boel er uit te krijgen dmv zelf spullen aanschaffen en zelf doen ofwel uitbesteden aan monteur(s), óf voor ongeveer hetzelfde bedrag een gebruikte goede kop op de kop tikken en die er netjes op zetten?

Gezien de lengte van het achtergebleven deel vd tap, mijn gebrek aan ervaring én geschikte gereedschappen cq hulpmiddelen lijkt zelf doen mij niet echt raadzaam. Had ik het gereedschap al liggen dan zou ik wel een poging willen wagen, maar dat heb ik niet en zou er dus een aardig bedragje voor neer moeten tellen.

Een profesionelere benadering houdt eigenlijk noodzakelijkerwijs het demonteren van de kop in, aangezien een beetje bedrijf niet eens begint aan een poging bij ingebouwde kop.

En om er nou een soort van beunhaas op los te laten onder het motto van "ik kan niks beloven" trekt me ook niet echt. Want hoewel er niks beloofd wordt, de rekening zal in elk geval gepresenteerd gaan worden. In het ergste geval is uiteindelijk zowel de kop als mijn portemonnee kapot. En moet ik alsnog de kop vervangen.

Blijft een beetje gokken ook natuurlijk, want tot je het niet probeert weet je niet hoe het uit gaat pakken en wie weet lukt het wel gewoon snel en goed.


30 aug 2022 22:33
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12
Berichten: 7260
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afgebroken tap verwijderen
Van een kop lichten knapt een motor in principe niet op. Dat zou voor mij een overweging zijn.


30 aug 2022 22:53
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 472
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afgebroken tap verwijderen
Dat wist ik niet Jan.

Ik kan me wel voorstellen dat zo'n klus als het verwisselen van een kop ook weer complicaties met zich mee kan brengen.

Ik heb deze video gevonden waarin iemand met een dremel met diamantfreesjes de tap gewoon verwijderd. In de commentaren staan weer anderen bij wie het na het zien van de video ook gelukt is.

Denk dat ik ook maar eens op zoek ga naar wat van die freesjes en een dremel, of vergelijkbaar apparaatje. Kan hoogstens de boel verknallen en dan kan er altijd nog een nieuwe kop gezocht gaan worden. Maar met zo'n hulpmiddel wat ook nog lijkt te werken durf ik ook wel een poging te wagen.


31 aug 2022 08:03
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44
Berichten: 2181
Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afgebroken tap verwijderen
Kun je er geen moer op lassen? Moer er op en met de elektrode het gat min of meer vullen. Dan kun je er een sleutel opzetten.

_________________
Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.


31 aug 2022 10:26
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 472
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afgebroken tap verwijderen
De tap zit verzonken, een dikke 0,5cm schat ik zo. Lijkt mij lastig om daar iets op te lassen zonder de tap aan de kop vast te zetten.

Maar, ik heb 1,0 ervaring met lassen en misschien is er wel een mogelijkheid. Ik las al iets over het gat afdekken met een koperen plaatje waarin een gat geboord zit dat ietsje kleiner is als het gat in de kop. Hierdoor voorkom je het vast lassen aan het blok. En ik verzin daar dan nog een koperen busje bij wat je in het gat steekt. Zo'n poging zou dan weer kosten wat de lasser vraagt.


31 aug 2022 15:04
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4510
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afgebroken tap verwijderen
Ik zou persoonlijk een andere kop zoeken en deze gereed maken, dan is het kop eraf en de andere kop erop.
Er zijn bedrijfven die dmv vonkverspanen heet dat volgens mij? de tap eruit kunnen krijgen, maar dat word een kostbaar grapje, dan is een andere kop goedkoper, tenminste als je nog door wil blijven rijden met de auto.


01 sep 2022 16:12
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 472
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afgebroken tap verwijderen
Ik voorzie dezelfde oplossing, andere kop er op.

Dat uitvonken of hoe het ook moge heten wordt voor deze wagen een te dure grap, helaas.

Maar, geïnspireerd door de video die ik hierboven heb gelinkt ga ik toch eerst een poging wagen met een dremel en een paar diamantfreesjes. Op het gemak, beetje bij beetje, en goed koelend en siliconenspray gebruikend ga ik die tap er uit fresen. Met een beetje mazzel en veel goede wil.

En als dat niet wil lukken wordt het een andere kop, want ja, ik wil dolgraag deze auto aan de gang houden.


01 sep 2022 16:19
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afgebroken tap verwijderen
je kunt is met een bros op de tap zetten en er dan op slaan met en hamer , en hopen dat hij los komt.


01 sep 2022 16:44
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 472
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Afgebroken tap verwijderen
Hij heeft zich onderin stevig vast gezet Willy.

Wat is een bros?


01 sep 2022 17:02
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 101 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.